Kirjoittaja Aihe: Kuka tunnustaa? :)  (Luettu 10697 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #15 : Tammikuu 05, 2018, 19:50:10 ip »
Kyllä mulla on Guzzi-tatska, mut en kerro missä.m Yleensä siinää luke MGi. Nykyään harvemmin Moto Guzzi.
Forza Moto Guzzi!

Rautsi63

  • Viestejä: 42
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2018, 21:04:46 ip »
Eiköhän tämäkin aihe jo käsitelty.
Alkuperäinen linkki on vuodelta 2012.
Miksi me enää vaivaudumme tätä kommentoimaan. Harrastajia on joka lähtöön ja minullakin on mielipiteeni HD:sta, mutta ei siitä sen enempää.
Vuonna 2010 aloitin aikuisiän moottoriavusteisen pöyräilyn hankkiessani MG:n MotoItaliasta. Kokemusta ainoastaan MG 83tkm, BMW 1300GT 7tkm ja Yamaha 750 1 tkm. Kaikissa oma sävynsä ja makunsa.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2018, 22:55:04 ip »

Guzzi tarttui "nahkaan" joskus 70-luvun alkupuoliskolla, "piikki"-iässä. Saattoi olla keväinen perjantai ja viikonloppu alkamassa. Parisen vuotta sitten edesmenneen hyvän ystäväni kanssa silloisina "Honda-miehinä" oli tapana silloin tällöin istuskella erään puiston penkillä ja viritellä viikonlopputunnelmaa. Kankaiseen olkakassiin oli kätkettynä viinipullo, luultavasti "porvoon lankkua", ja sen lämmintä makua siinä vuorotellen puistateltiin.. Guzzin ääni sai jo totutusti molempien päät kääntymään, varmaankin samanaikaisesti, ja ehkä perseetkin penkistä jo jonkun sentin nousivat samalla, kun Guzzi 850GT tuli railakkaa vauhtia puiston päätytietä. Moottorijarrutti risteykseen tullessa ja kääntyi pitemmälle suoralle. Suoralle, minkä puolessa välissä istuttiin ja koetettiin pysyä penkillä. Korvat höröllä, kun tiedettiin, mikä sieltä tulee..Siitä se meni ohi jytisten. Kajaanin ainut Guzzi. Ja kun alkoi varsinainen suora Kajaaninjoen ylittävälle sillalle Guzzin kiihdyttäessä, niin saatiin jälleen kuulla kaverin kanssa niin mahtava konsertti, että sellaista ei oltu kuultu siihen aikaan mistään muusta, kuin italialaisesta Moto Guzzista. Se jäi 16 vuotiaiden kaverrusten mieleen.

2000-luvun puolivälissä liityin paikalliseen monimerkkikerhoon: Siellä n.reilun 150 jäsenen porukassa "guzzimies" oli ehkä "erilainen", kun ajaa Guzzilla. Taisi silloin olla, että se oli ainut Guzzi koko kerhossa. Osa "tiesi" tietenkin heti tavattaessa kaikki viat(joskus ollut sähköt poikki jne..), mitä nyt aivan varmasti minunkin Caliin tulee jossain vaiheessa.. Oli se aikansa hiukan outo tunne, kunnes pääsi porukkaan tutuksi. Kyllä sitä pottuilua tuli "vasten naamaa", varsinkin alkutaipaleella. Mutta kaikki hyvässä motoristihengessä! Muutama Guzzikin tuli kerhoon lisää, muutama HD lähti pois. Bemarit varmaankin aika vakiona. Kotarit ehkä samoin. Trumpat ehkä yhtä harvinaisia, kuin Guzzit. Joka tapauksessa kaikki merkit on olleet meillä tervetulleita.

On merkkikerhoharrastajia, jotka eivät ehkä ole tutustuneet, tai eivät haluakkaan tutustua moottoripyöräilyyn toisten valmistajien historian tai muun merkin tietoon liittyvien asioiden kautta. Pitävät jotain merkkiä ns. maailman parhaana..Siitä nämä ristiriidat aina lähtevät. Ja tulevat edelleen lähtemään..

Kuten jo edellä mainittiin, vanhaa juttua kaivellaan. Seuraava..
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #18 : Tammikuu 05, 2018, 23:07:51 ip »
90-luvun loppupuolella oli Kajaanissa myös Centauro. Omistajansa kanssa soiteltiin tekniikka-asioissa. Selvisi myös, käydessään etelämmässä, että hän kuului HA:n sikäläisen "toimipisteen" jäsenistöön. Myöhemmin kertoi että hänet painostettiin vaihtamaan Guzzi H-D:hen. Missä lienee kyseinen Centauro? Vieläkö Kajaanissa?

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #19 : Tammikuu 06, 2018, 12:37:19 ip »
Enpä ole kyseistä Centauroa nähnyt Kajaanissa koskaan? Pitääpä kysellä kerholla käydessä. Joillakin saattaa muistitietoa ollakkin.
Jouko

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #20 : Tammikuu 06, 2018, 13:23:59 ip »
Kyllähän netissä kirjoitellaan kaikkea aivan fuulaa pelkän lukijakunnan ylläpitämiseksi. Taannoin oli tolkuttoman pitkä keskusteluketju, ilmeisesti aivan keksitystä jutusta, kun isä oli huomannut tyttärensä huoneessa taskulampun ja luullut sitä vibraattoriksi ja kirjoittanut kauhistuneena siitä nettiin. Pikemminkin olisi ehkä pitänyt keskustella siitä, millainen isä oikein kirjoittaa tuollaista intiimiä asiaa tyttärestään? Kansaa kuitenkin kiinnosti se vibraattori ja juttua riitti.

Kliininen moottoripyörä. Mikä se on? Jokaiselle moottoripyörälle tehdään kliininen tarkastelu kun se rekisteröidään. Siinä tarkastetaan: onko se moottoripyörä? Jos on, se on kliininen moottoripyörä ja voidaan moottoripyöränä rekisteröidä. Jos se on kliinisesti tarkasteltuna Moto Guzzi, se voidaan Moto Guzzina papereihin merkitä. Mainitun artikkelin kirjoittaja ei osaa sivistyssanoja, eikä hänen pitäisi sellaisia käyttää. Useimmiten sivistyssanojen käytöltä voidaan täysin välttyä kirjoittamalla vaan selvällä suomella mitä tarkoittaa.

Olen yrittänyt joskus selvittää: miten kallis pyörä muihin verraten on Moto Guzzi? Ostaessani Annin (2011) se maksoi aika paljon, mielestäni. Vastaavan kokoluokan BMW olisi ollut parikin tuhatta halvempi ja silti paremmin varusteltu, mm. abs-jarrut, mutta työn laatu mielestäni huono. (Ehkä lennonvarmennustekniikan alan työ on terästänyt laadunvalvojan silmää.)

Kun ei ollut mitään kokemusta moottoripyöristä sitä hankkiessa, piti muodostaa mielipide mainosten, nettikirjoittelun ja aistihavaintojen perusteella. Sitten kävi niin, että olin juuri lukenut mielenkiintoisen lehtikirjoituksen V7-raaserista ja melkein halusin jo sen. Kuinka ollakaan, ollessani luokkakokouksen takia Raumalla kesällä 2011 ja hotelli Vanhan Rauman huoneessa henkeä vetämässä keskipäivällä ja huoneen ikkuna oli auki. Sitten kuului ulkoa moottoripyörän ääni. Siitä kuuli selvästi, että se on V-2 moottori, eikä HD, ja arvasin valistunesti, että se on varmasti Moto Guzzi ja sanoin vaimolleni niin. Pyörä meni parkkiin aivan ikkunanni alle ja katveeseen, joten jouduin menemään pihalle sitä takastelemaan. Se oli Nevada-750. Olin tietenkin mielissäni oikeasta arvauksestani, mutta kun sitä kiertelin ja tarkastelin, totesin, että tuollainen on saatava. Ihan samaa tyyppiä en ostanut, mutta tarjolle tuli samana syksynä Nevada Anniversario. Sen ostin ilman koeajoa ja aloin opetella. Opettelu jatkuu yhä. Olen silti jo kliininen motoristi.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #21 : Tammikuu 06, 2018, 13:58:40 ip »
Minkähänlainen mahtaa olla "kliininen" moottoripyörä tai auto. Osanneekohan tuon joku selittää. Minä olen aina luullut, että tuo sana kliininen liittyy lääketieteeseen ja siinä tehtäviin tutkimuksiin. Teknisten vempainten kliinisestä tutkimisesta en ole koskaan kuullutkaan.

Toivottavasti kliininen ei auton tai moottoripyörän osalta kuitenkaan tarkoita mitään kovin pahaa tai hengenvaarallista, sillä muutoin olen korviani myöten kusessa. Minulla kun sattuu olemaan autona Skoda ja pyöränä Guzzi. Jatkan ainakin toistaiseksi tällä kalustolla leimautumisen uhallakin, sillä olen molempiin valintoihini jostain kumman syystä ihan tyytyväinen. Muiden valinnat taas  eivät hetkauta minua suuntaan tai toiseen. :D

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #22 : Tammikuu 06, 2018, 14:25:35 ip »
Aikanaan kerrottiin Wartburgin omistajien korjaavan kaiken rautalangalla ja kuolevan sähköiskuun.
Kaveri sanoi että nykyään se pätee Guzziharrastajiin.

Vapiti

  • Viestejä: 37
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #23 : Tammikuu 06, 2018, 14:26:09 ip »
Mahtaakohan minulla olla nykyisin tuo Kajaanissa vaikuttanut 850 GT? Ainakin se on -73 ensirekisteröity Kajaaniin, samalla OZ-451 kilvellä mikä siinä on nykyäänkin. Edelleen hyvissä voimissa ja onpa sille näytetty syntymäkotikunta Mandellokin. Tosin pari viime vuotta ajeltu pääasiassa Cali 1400:lla.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #24 : Tammikuu 06, 2018, 15:55:23 ip »
Lainaus
Minkähänlainen mahtaa olla "kliininen" moottoripyörä tai auto. Osanneekohan tuon joku selittää.

Osaanpa hyvinkin. Lait ja asetukset määrittelevät tarkoin minkälainen ajopeli voi olla liikenteessä moottoripyöränä. Kun rekisteriin merkitään ajoneuvo moottoripyöräksi, tehdään tarkastelu: täyttyykö määräysten reunaehdot? Tämä tarkastelu on kliininen tarkastelu.

Lääketieteessä sitä sanaa yleensä käytetään, mutta se pätee muussakin elämän alueessa.

Lainaus
Teknisten vempainten kliinisestä tutkimisesta en ole koskaan kuullutkaan.

Nyt kuulit/luit senkin ihmeen.  :D Juuri tästä syystä kannatta sivistyssanojen merkitys takistaa enennen käyttöä, vaikka googlella.

Lainaus
Toivottavasti kliininen ei auton tai moottoripyörän osalta kuitenkaan tarkoita mitään kovin pahaa tai hengenvaarallista

Kliininen ei ole adjektiivina pahan synonyymi, vain menettelytavan. Se ei myöskään takoita puhdasoppista, vaikka usein niin luullaan. Puhdasoppinen moottoripyörä olisi ortodoksinen moottoripyörä, vaikka ilman pappia.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #25 : Tammikuu 06, 2018, 16:36:35 ip »
Tässä yhteydessä ilmeisesti tarkoitettiin kliinisyydellä mielikuvituksetonta tms, jota se kieliopillisesti tarkoittaa myös.
Kieli elää.
Mites vaikka nykypolitiikasta poimittu "vaihtoehtoinen totuus"...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #26 : Tammikuu 06, 2018, 16:52:09 ip »
Vaihtoehtoinen totuus on ihan yhtä hyvä käyttösana kuin pelkkä totuuskin. Totuutta on toitotettu aina. Jokaisella on oma totuutensa ja monilla on jopa varmuus siitä vain heidän totuutensa on oikea totuus. Yhtä hyvin voi vaihtoehtoinenkin totuus olla totta. Riippuu katsantokannasta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2018, 19:28:27 ip kirjoittanut motomatti »

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #27 : Tammikuu 06, 2018, 17:30:00 ip »
Mulle tulee "kliinisestä" moottoripyörästä mieleen joku 600 cc japsinelikko. Moottori ei näy, ei kuulu eikä tunnu, ajo- ja muukin käytös on mahdollisimman yllätyksetöntä. Eikä tarkoitus ole herjata sellaisilla ajavia, kukin ajaa millä tykkää. Monet niistä pitävät, ei niitä muuten myytäisi niin paljon.
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #28 : Tammikuu 06, 2018, 17:43:13 ip »
Kliinisestä ajoneuvosta tulee ekana mieleen koeajo kaverin Audilla joskus. Siitä oli kyllä sisältä poistettu kaikki virike ja kiinnostava. Lienee yhtä kiinnostavaa ajella päivittäiset ajot leikkaussalilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuka tunnustaa? :)
« Vastaus #29 : Tammikuu 06, 2018, 18:21:17 ip »
Mulle tulee "kliinisestä" moottoripyörästä mieleen joku 600 cc japsinelikko. Moottori ei näy, ei kuulu eikä tunnu, ajo- ja muukin käytös on mahdollisimman yllätyksetöntä. Eikä tarkoitus ole herjata sellaisilla ajavia, kukin ajaa millä tykkää. Monet niistä pitävät, ei niitä muuten myytäisi niin paljon.

Juuri tuollainen pyörä on koko elinkaarensa "harmiton". Ei aiheuta tunteenpurkauksia suuntaan tai toiseen. Hyviä käyttövehkeitä kyllä, harvemmin mitään jännitteensäädintä vaikeampaa ongelmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.