Kirjoittaja Aihe: Lisäjarrupoljin  (Luettu 13771 kertaa)

I.H.

Lisäjarrupoljin
« : Marraskuu 02, 2005, 05:38:27 ap »
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen . En siksi että

kyytiläinen voisi myös hidastaa menemistä. Ajelen lähes aina yksikseni ja

usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta

voin myös jarrutella takatapeilta ajaessani. Vaidepaakin takaosa toimii myös

kunhan muistaa että vaihteet toisinpäin siis ykkönen ylhäällä jne.

I.H.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2006, 08:52:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

Pithecus

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2005, 11:38:26 ap »
Lainaus käyttäjältä: I.H.
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen (kuvassa) . En siksi että

usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta

I.H.
Väsäsitkö jarrupolkimen itse vai löysitkö jostain sopivan? Olen itse ajatellut siirtää Stonessa jalkatapit kokonaan suunnilleen noille paikkeille, miihin sinä olet tuon jarrupolkimen nivelöinyt.

Takatapeilta ajamista ja vaihdepaakin takaosasta vaihtamista minäkin oon harrastanu aina välillä. Pari kertaa oon saanu moottorin ikävästi ulvaisemaan kun on ajatukset ollu muualla vaihdetta vaihtaessa.

Ristone

MotoJussi

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2005, 12:27:12 ip »
Kannattaa tiedostaa että vaihtamalla väärään suuntaan voi räjäyttää kytkinlevy.

Jaa että mistäkö tiedän ?

Noh, ne jotka olivat Botnia-ringillä pari vuotta sitten saattavat muistaa ...

MotoJussi & California Kompressor

I.H.

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2005, 12:39:17 ip »
Lainaus käyttäjältä: Ristone
I.H. wrote:
Lainaus

I.H.
Lainaus
Väsäsitkö jarrupolkimen itse vai löysitkö jostain sopivan? Olen itse ajatellut siirtää Stonessa jalkatapit kokonaan suunnilleen noille paikkeille, miihin sinä olet tuon jarrupolkimen nivelöinyt.

Takatapeilta ajamista ja vaihdepaakin takaosasta vaihtamista minäkin oon harrastanu aina välillä. Pari kertaa oon saanu moottorin ikävästi ulvaisemaan kun on ajatukset ollu muualla vaihdetta vaihtaessa.

Ri

Tolla kohtaa on rungossa 10 mm:n reikä  (jossa ilmeisesti hienokierre) akselipultti

on kiinnitetty kahden mutterin avulla. Holkkina on haponkestavää riittävän paksu-

senämäistä putkea. Jarrupaaki on taivutettu 10 mm:n hoponkeatävästä akselista

ja hitsattu holkkiin. Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan

nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty

holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin

korkeutta.

I.H.
Titaniumin kuski

Rauno

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #4 : Marraskuu 02, 2005, 12:55:40 ip »
Halvan polkimen saa mopotarvikeliikkeestä PV-Suzukin vaihdepolkimesta, noita "vanttiruuvin" palloniveliä myyvät esim autotarvikeliikkeet ns. Mersun kaasuvivun nivelinä. Hassua että polkimia viedään taaksepäin, kun yleensä siirtosarjoilla viedään eteen.:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?

T:Rauno
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2005, 12:57:00 ip kirjoittanut Rauno »

I.H.

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2005, 13:09:26 ip »
Lainaus käyttäjältä: Rauno
Halvan polkimen saa mopotarvikeliikkeestä PV-Suzukin vaihdepolkimesta, noita "vanttiruuvin" palloniveliä myyvät esim autotarvikeliikkeet ns. Mersun kaasuvivun nivelinä. Hassua että polkimia viedään taaksepäin, kun yleensä siirtosarjoilla viedään eteen.:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?

Ei ole muuten kantapääosa , on varvasosa - enkä ole jalkatappeja mihinkään

siirtänytkään. Kannatta huomioida  , että on erilaisia mieltymyksiä ajoasennon

suhteen.

I.H.

Titaniumin kuski

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Lisäjarrupoljin
« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2005, 13:23:15 ip »
:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?

Jaa-a, samaa oon miettiny. Mutta selvisi viimein-> siinä varakummi kulkee kätevästi mukana, hukkuu se sitte vaihdekepistä tai  keskituesta! Käytön kannalta se torrake on jokatapauksesssa aivan turha. 

Siis nythän on puhe astinlautamalleista, noissa tappimopoissa ei tuota apukeppiä taida ollakkaan.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2005, 13:25:00 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2005, 01:45:47 ap »
Otapa näistä selvää, mutta 2000 jackalissa oli keinuvipu vaihteille,  vaikkei astinlautoja ollutkaan. Tuli sitäkin toisinaan käyteltyä. Nyt  on sitten vain yksi vipstaaki, Lemans V:n luovuttama. "Pidä guzzisi  guzzina" :)

MotoJussi

I.H.

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2005, 02:55:08 ap »
Lainaus käyttäjältä: Ikkala
:D Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?

Jaa-a, samaa oon miettiny. Mutta selvisi viimein-> siinä varakummi kulkee kätevästi mukana, hukkuu se sitte vaihdekepistä tai  keskituesta! Käytön kannalta se torrake on jokatapauksesssa aivan turha. 

Siis nythän on puhe astinlautamalleista, noissa tappimopoissa ei tuota apukeppiä taida ollakkaan.

Katsoppa kuvista onko astinlauta vai tappi .

I.H.

Titaniumin kuski

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Lisäjarrupoljin
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2005, 03:00:46 ap »
Ei tartte, täs nyt enää mistään titaanista ole kyse.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

I.H.

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2005, 03:20:37 ap »

Mistäköhän ?

I.H.
Titaniumin kuski

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Lisäjarrupoljin
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2005, 03:35:12 ap »
Mistäköhän ?

I.H.
Rauno tuola ylempänä kyseli tarkoitusta californian jarrupolkimen kantapääosalle, jonkimmoinen aputappi se vissiin on.  Esiintyy ainakin kolmosessa, tonnisatkussa ja EV:ssä.  Siis näissä missä on astinlaudat.

I.H.

Lisäjarrupoljin
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2005, 03:49:48 ap »
Mistäköhän ?

I.H.
Rauno tuola ylempänä kyseli tarkoitusta californian jarrupolkimen kantapääosalle, jonkimmoinen aputappi se vissiin on.  Esiintyy ainakin kolmosessa, tonnisatkussa ja EV:ssä.  Siis näissä missä on astinlaudat.

Selvis , asia siis muuttui matkan varrella.

I.H.
Titaniumin kuski

Guzzipeikko

• Vieras
Lisäjarrupoljin
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2005, 16:21:14 ip »
Rauno kirjoitti:
Lainaus
Ps. mikä tarkoitus muuten on Californian jarrupolkimen kantapääosalla?

Kantapääosa esintyy vain astinlaudan kanssa, tarkoituksena on että  jarrutettaessa kantapää nostetaan tuon tapin varaan, parantaa  ilmeisesti jarrutustuntumaa. Amerikkalaisissa   astilautapyörissä  taitaa jalka tulla siten suorenpana tuolle  jarrupolkimelle että kantapää tapaa asinlaudan vähän samaantapaan kuin  autolla ajaessa. Tai sitten niissä on jarrut sitä luokkaa että  valmistajakaan ei ole viitsinyt paneutua niiden käyttöön. Tuon jarrun  käyttökoulutuksen antoi muuten maahantuoja joten tuskin tuo kovasti  pielessä on.
pekka

• Vieras
Lisäjarrupoljin
« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2005, 12:33:54 ip »
Lainaus käyttäjältä: Ristone
I.H. wrote:
Lainaus

I.H.
Lainaus

Ri
Tolla kohtaa on rungossa 10 mm:n reikä  (jossa ilmeisesti hienokierre) akselipultti

on kiinnitetty kahden mutterin avulla. Holkkina on haponkestavää riittävän paksu-

senämäistä putkea. Jarrupaaki on taivutettu 10 mm:n hoponkeatävästä akselista

ja hitsattu holkkiin. Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan

nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty

holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin

korkeutta.

I.H.
Mielenkiintoinen asennus. Pari seikkaa tuli vaan mieleen jarrulaitteiden ollessa kyseessä.

'Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan

korkeutta.'

Kuusiokoloruuvikiinnitys? Mitä mahtaa tapahtua kun jarrua polkee oikein tosissaan? Toinen seikka on se että yleensä alkuperäisiä jarrusysteemejä ei ole suunniteltu työntävälle liikkeelle, välttämättä paikat ei kestä tai voimat ei suuntaudu oikein jos suuntaa muutetaan.

Tämä varmaan toimii ihan ok hiljakseen jarrutellessa normaaliajossa, eikä tätä asennusta ole tarkoitus arvostella kukin tekee mitä haluaa, mutta kannattaa miettiä ettei yllätä hätätilanteessa??

Habe