I.H. wrote:
Värkkäsin viime talvena Guzziini lisäjarrupolkimen (kuvassa) . En siksi että
kyytiläinen voisi myös hidastaa menemistä. Ajelen lähes aina yksikseni ja
usein myös pitkiäkin taipaleita ja jalat myös takatapeilla. Lisäpolkimen ansiosta
voin myös jarrutella takatapeilta ajaessani. Vaidepaakin takaosa toimii myös
kunhan muistaa että vaihteet toisinpäin siis ykkönen ylhäällä jne.
I.H.
Väsäsitkö jarrupolkimen itse vai löysitkö jostain sopivan? Olen itse ajatellut siirtää Stonessa jalkatapit kokonaan suunnilleen noille paikkeille, miihin sinä olet tuon jarrupolkimen nivelöinyt.
Takatapeilta ajamista ja vaihdepaakin takaosasta vaihtamista minäkin oon harrastanu aina välillä. Pari kertaa oon saanu moottorin ikävästi ulvaisemaan kun on ajatukset ollu muualla vaihdetta vaihtaessa.
Ri
Tolla kohtaa on rungossa 10 mm:n reikä (jossa ilmeisesti hienokierre) akselipultti
on kiinnitetty kahden mutterin avulla. Holkkina on haponkestavää riittävän paksu-
senämäistä putkea. Jarrupaaki on taivutettu 10 mm:n hoponkeatävästä akselista
ja hitsattu holkkiin. Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan
nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty
holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin
korkeutta.
I.H.
Mielenkiintoinen asennus. Pari seikkaa tuli vaan mieleen jarrulaitteiden ollessa kyseessä.
'Vipu ja pallonivelet ovat teollisuusompelukoneen paininjalan
nostomekanismista, välitanko on 6 mm:n haponkestävää akselia.Vipu on kiinnitetty
holkkiin kahdella teräväkärkisellä kuusiokoloruuvilla, joilla voidaan säätää paakin
korkeutta.'
Kuusiokoloruuvikiinnitys? Mitä mahtaa tapahtua kun jarrua polkee oikein tosissaan? Toinen seikka on se että yleensä alkuperäisiä jarrusysteemejä ei ole suunniteltu työntävälle liikkeelle, välttämättä paikat ei kestä tai voimat ei suuntaudu oikein jos suuntaa muutetaan.
Tämä varmaan toimii ihan ok hiljakseen jarrutellessa normaaliajossa, eikä tätä asennusta ole tarkoitus arvostella kukin tekee mitä haluaa, mutta kannattaa miettiä ettei yllätä hätätilanteessa??
Habe