Mutta eipä tule typen oksideja kun seos on rikas. Noxeja pidetään pahempina myrkkyinä kuin CO
2.
California 1400:sen kohdalla polttoainetta kuluu että kaukana pytyistä olevat kaksi katalysaattoria saavat polttoainetta riittävästi. Kokeilen vielä vaimentimilla joissa ei ole moista kapinetta miten käy päästöille. Mutta se edellyttää että pääsen säätämään moottorinohjausta ja sen säätöohjelma on vielä "in progress". 
Calin 1400cc kone antaa n.90-95 heppaa pihalle. Samaan on päässyt tavallisella Opel Astralla kohta jo 20 vuotta ja jopa pienemmällä keskikulutuksella..
Eipä ole vanhat Astrat nenille hyppineet. Katoavat varsin pian horisontin taakse jos niin haluan.
Nojoo, kysymys on myös teho-paino suhteesta. Auto ei vain kiihdy kuten mp. Auton eduksi voidaan laskea hyvä ilmanvastuskerroin. Kattamattomalla moottoripyörällä se on samaa tasoa kuin pakettiautolla. Katetulla vain hieman vähemmän.
Itselläni on ollut vakiokuntoisia Guzzeja 650 - 1400cc väliltä lukuisia. 1100 koneet ovat parhaimmillaan varsin kyvykkäitä mutta jos lujaa haluaa ajaa niin ei enää paukut oikein riitä. Mikään Guzzeistani ei ole oikeasti kulkenut todella kovaa. Huiput useimmilla loppuvat 200 km/h vaiheilla. Siitä ylöspäin on jo houkuteltava.
(Kerrottakoon että on kokemusta myös huomattavasti kovempaa kulkevista vehkeistä mutta ne ovat olleet eri merkkisiä mutta samasta maasta. Jos sillä on merkitystä. -70 luvun alusta on kaikenlaista tullut testattua. Vielä ei ole mielenkiinto vaimennut vaikka kyvyt ovat.)
Piristämilläni pyörillä on ollut, pääosin, tavoitteena kiihtyvyys eikä niinkään kova vauhti.
Kulutuksesta: vaikka paperilla on että täyttää normit testeissä niin totuus tuotantomalleissa voi olla kovastikin erilainen. Toisaalta: bensiiniä on saanut ostaa varsin vapaasti ja rajoittamattomasti.
Itse ajan mieluimmin matka-ajoa. Nyt jo rouvan kanssa suunnitellaan että minne päin suvella tehdään reissua. Matka-ajossa tankkausväli on merkittävin seikka. Ei se kuinka paljon polttoainetta kuluu. Toki pieni kulutus on eduksi.
Ajoinpa tuossa taannoin toisenmerkkistä pyörää jossa oli ilmoitettu alhainen kulutus eduksi. Etuhan se. Rahat riittävät paremmin. Mutta kyllä oli melkoinen lapanen ajossa. Ja minä sentään vertailen Guzzeihini. Myyjä oli toki ajan tasalla: tarjosi muutossarjaa ja siihen kuuluvaa lisärikastinlaitetta. Niillä kuulemma kulkee. 
Calin 1400cc kone antaa n.90-95 heppaa pihalle. 
Mutta aina voi tehdä niin kuin haluaa. Voi vaihtaa merkkiä jos haluaa tehoa tai ostaa virityssarjan. Jos ei osaa säätää itse.
Vain hyvin harva on tullut kysymään minulta miten pienennetään kulutusta. Ylivoimaisesti eniten pyydetään niksiä miten kulkisi kovempaa. 
Kaikki käyttämäni konstit on luettavissa blogistani. Vähentävät ja lisäävät. Niitä joita en ole julkaissut ovat keskentekoisia tai eivät vielä tulleet pieneen mieleeni.
Edellä olevasta olen päätellyt: motoristi haluaa enemmän polttoaineen kulutusta. Ei savua ilman tulta. 
Suurin osa motoristeista valittaa että ei kulje.
Paras kompromissi on parantaa hyötysuhdetta. Se vain on varsin hankala tie kun nykyään edes ei saisi muuttaa mitään. Lain mukaan. 
Antakaa anteeksi. Edellä oleva on kirjoitettu pitkälti baarikierroksen jälkeen.