Hyvin samanlaiset kokemukset ja arviot perstuntuman kautta tuosta akkuhommasta mitä Pekka kirjoitit.
En tiedä minkä verran jää virtaa säästöön siinä kohtaa kun katkaisee virran tulon kokonaan. Ei ole tapahtunut vielä kertaakaan. Akkusymbooli alkaa vilkkua siinä kohtaa kun virtaa on jäljellä parin tolpan verran. Välitys vaikuttaa sille, että pystyy kohtuullisella nopeudella ja kuormituksella ajamaan ilman virtaakin jonkun matkaa. Mutta ei varmaan ole herkkua kun fillarin paino on 20 kilon nurkilla. Olen joskus ajanut ilman akkua varastoon jne. elikkä kokemus siitä on varsin suppea. Ei kyllä huvita kokeilla moista esim. kymmenen kilsan päässä kotoa.
Mutta yhtä kaikki, virtaa ja akkukapasiteettia on kotoa lähtee ja kotiin palaa käyttöön siihen malliin, että ei ole tullut mitään ongelmaa. Riittää kyllä.
Maasto tyhjentää akkua ajettuihin kilometreihin nähden todella tehokkaasti. Tulee heitettyä joskus pelkästään tietä pitkin lenkkiä ja niissä hommissa akku jää useimmiten puolilleen. Siinä tulee välillä pähkäiltyä, että lataanko tuon välillä vai kokeilenko tähteillä seuraavankin reissun. Yleensä kokeilen. 
Tuo Pekan karsastama hidas lataus on kyllä arkipäivää Fanticin kanssa. En ole ottanut aikaa paljonko tyhjästä täyteen. Ehkä pari tuntia? 
Itse laturi on melkoisen kookas, suunnilleen kahden kahvipaketin kokoinen peli. Jos kantelisi mukanaan, niin veisi pienestä repusta puolet tilasta.
Erikoisen näköinen vekotin kun virtaa viedään ohuella johdolla seinästä laturiin ja siitä jumalattoman paksulla kaapelilla akulle. Ilmeisesti neliöitä laitettu siihen malliin, että olisi tehokkaampi prosessi, mutta hidas se on silti.
Mut yx juttu. Käykää jossakin fillariliikkeessä koeajamassa sähkö-fatbike. Sillä tempulla saa helposti varjostuman lompakkoon.   

Niin se kävi minullekin. Oli keväällä yhdessä laskettelukeskuksessa esittelyssä pari semmoista ja sitten ...
Eikä se vekotin varmaan kropalle mikään kovin epäterveellinen ole. Saa hien pintaan kun pitää sen avustuksen järjellisellä tasolla, eli tilanteen mukaan. On armelias nivelille ja ennen kaikkea koukuttaa ihan uudella tavalla lähtemään lenkille. Itsellänikin olisi jäänyt likimain kaikki nuo nyt ajetut kilsat ajamatta ilman ko. laitetta. 
Tällä hetkellä on vaan niin, että fillari lojuu kuurissa. Tiet täällä maakylillä aivan  järkyttävässä jäässä enkä ole raaskinut satsata nastoihin. Poluilla nuoskalunta sen verran paksulti ettei viitsi lähteä puskemaan 4" renkaalla uraa siihen.   
