Kirjoittaja Aihe: Jälkiasennettava vakionopeussäädin  (Luettu 6048 kertaa)

motomatti

Jälkiasennettava vakionopeussäädin
« : Joulukuu 01, 2017, 12:17:55 ip »
Kaupallinen tiedote osui näkökenttään: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/6129/MCCruiselta-j%C3%A4lkiasennusvakionopeudens%C3%A4%C3%A4din-throttle-by-wire-py%C3%B6riin-Yamaha-KTM.htm?ref=newest

Mutta onko Guzzin mallistossa yhtään sellaista mallia johon tämän voisi asentaa?
1400-malleissa lienee kaikissa alkuperäisvarusteen kahta eri mallista vakionopeussäädintä.
V7 III ja V9:ssä ei taida olla perustekniikka sellainen että tämän systeemin voisi asentaa.

Kauppiaalla on kyllä myydä vanhempiinkin, jopa kaasutinpyöriin, vakionopeuslaitteita.
Tässä samam pajan vanhempi asennussarja: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/2052/Oikea-vakionopeudens%C3%A4%C3%A4din-moottoripy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4si---McCruise.htm

Yleensä näkee kaasukahvaan liitettäviä lukitsimia joilla kaasukahvan asento pysyy samana siihen koskematta. Sellaista olen joskus kokeillut mutta ei se sitten ollutkaan kovin hyvä keksintö. Moottoritieajossa pitkällä reissulla ehkä käytännöllinen.

TunturiTT

Vs: Jälkiasennettava vakionopeussäädin
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2017, 12:27:38 ip »
Onkohan noita tarjolla sellaisiin, joita pyörissä itse asiassa aika paljon on, että kuski kääntelee esiläppää ja kone hoitaa "oikean" läpän?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2017, 12:35:52 ip »
<snip>
Yleensä näkee kaasukahvaan liitettäviä lukitsimia joilla kaasukahvan asento pysyy samana siihen koskematta. Sellaista olen joskus kokeillut mutta ei se sitten ollutkaan kovin hyvä keksintö. Moottoritieajossa pitkällä reissulla ehkä käytännöllinen.

Mulla sellainen KAOKO oli, yllättävän vähän sitä tuli käytettyä - mutta ei se paljon maksanutkaan. BTW Floridassa sellainen ruuvi oli vakiona.
Emeritus-guzzisti

millegt

« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2017, 20:25:34 ip »
eipä ole koskaan tullu kokeiltua miten tommonen moottoripyörän vakionopeus säädin toimii, jotenkin vaikea kuvitella mitä se hyödyttää, autossa on selvä kun lykkää napista päälle niin voi istua jalat ristissä mutta kun mopossa on kumminkin pakko pitää kädet kahvalla, miten ne on tehty, jos kaasu käsi väsähtää niin meneekö vakkari pois päältä vai onko se kaasukahva tunnoton ja jostain muusta huomaa että nyt vakkari pois päältä ?

TunturiTT

« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2017, 20:40:18 ip »
<snip>

Mulla sellainen KAOKO oli, yllättävän vähän sitä tuli käytettyä - mutta ei se paljon maksanutkaan. BTW Floridassa sellainen ruuvi oli vakiona.

Larion kahvassa on myös sellainen. Olen säätänyt sen niin, että kaasareiden jouset eivät aivan jaksa palauttaa kahvaa. Minun makuuni paras.
Calin kahvaakin olen pyrkinyt hidastamaan. Jämäkästi palauttavaan tottuneelle hieman outo.

NorgeGTL

« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2017, 21:00:01 ip »
Vajaa 20 v vuotta sitten asensin omaan BMW K 1100 LT:hen VDO:n sähköisen vakkarin ja toimi hienosti. Nyt ko. laite on kiinni Stelviossa mutta ei ole toiminnassa kun en ole saanut siihen kierroslukusignaalia. Myös vaihdenäyttö on samasta syystä toimettomana. Kierroslukusignaalin vaihtoehtona on nopeussignaali, jonka otin Pemarissa sähköisen nopeusmittarin piuhasta. Olen tähän kysellyt neuvoja tuloksetta.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2017, 21:40:20 ip »
eipä ole koskaan tullu kokeiltua miten tommonen moottoripyörän vakionopeus säädin toimii, jotenkin vaikea kuvitella mitä se hyödyttää, autossa on selvä kun lykkää napista päälle niin voi istua jalat ristissä mutta kun mopossa on kumminkin pakko pitää kädet kahvalla, miten ne on tehty, jos kaasu käsi väsähtää niin meneekö vakkari pois päältä vai onko se kaasukahva tunnoton ja jostain muusta huomaa että nyt vakkari pois päältä ?

Selittäminen ei ole ihan lyhyt juttu:

California 1400:ssa on kahta mallia: yksinkertainen yhden napin laite vanhemmissa ja uudemmissa sellainen kun on totuttu auton ohjauspyörän yhteydessä. Eli säätää voi monella tapaa koskematta kaasukahvaan. Tämän jälkimmäisen kaltainen lienee myös linkissä mainittu jälkiasennussäädin nappimäärästään päätellen.

Yhden napin perusmalli toimii niin että ajoon lähdettäessä nappia painamalla pitkään saa laitteen valmiuteen ja mittaristossa alkaa vilkkua merkkivalo valmiuden merkiksi. Vakionopeuden päälle saamiseksi kaasukahva käännetään asentoon jota nopeutta aiotaan ajaa ja tuikataan nappia ja kaasukahvan asento jää "muistiin" ,kaasukahva palautuu perusasentoon ja merkkivalo ilmoittaa että vakionopeus on kytketty.
Alamäessä zydeemi jarruttaa moottorilla ja vastamäessä lisää voimaa. Nopeus pysyy -2 - +4 asetetun arvon nopeudessa. Uudempaa mallia en ole riittävästi testannut että osaisin sanoa mutta ne jotka ovat autossa tottuneet samanlaiseen moninappiseen niin arvelisin että aika identtinen juttu.

Kaasukahvasta voi lisätä nopeutta jos tarvitsee ja paluu sen jälkeen asetettuun arvoon kun kahvasta irrottaa. Asetusta voi muuttaa milloin vain. Itse arvostan että kaasukahvasta ei tarvitse pitää kiinni. Antaa mennä vain. Mitä tahansa muuta nopeuteen vaikuttavaa toimintoa koskemalla vakionopeus jää päältä pois ja moottorijarrutus tapahtuu sillä asetuksella kun on ennalta asetettu. (Pioggia, Turismo tai Veloce. Sade, Matka-ajo tai Urheilullinen) Siis oppimassani yhden napin perussysteemissä. Homma toimii vain sillä vaihteella joka on valittu. vaihteen vaihtaminen kytkee järjestelmän valmiuteen. Alle kolmosvaihteen ja alle 30 km/h ei järjestelmä kytkeydy vaikka olisikin valmiudessa. Maksimi asetusnopeus on 180 km/h.

Kaasukahvaa kääntämällä ei vakionopeussäätöä saa pois päältä. Vain vauhtia voi lisätä. Jarruihin (taka- tai etu-) tai kytkimeen koskemalla toiminto nollantuu ja siirrytään käsin hallintaan. Valmiusvalo alkaa vilkuttamaan.
Kaasukahva ei liiku nopeustilanteen mukaan vaan se pysyy tyhjäkäyntiasennossa. Jos haluaa lisää vauhtia niin pitää kääntää kaasukahvaa niin pitkään että asetettu nopeus ylitetään että voi lisätä nopeutta. Kahvasta irti päästämällä se kiertyy tyhjäkäyntiasentoon mutta vauhti säilyy asetettuna.

Itse arvostan, aiemmin sattuneesta syystä, että ohjaustangosta ei tarvitse pitää ihmeemmin kiinni. Kaarteet ja muu hallinta tapahtuu kevyillä työnnöillä ohjaustangosta.

California 1400:ssa kaasukahva on sähköinen (Ride by Wire) ja siinä on lievä keinotunto. Hetken harjoittelun jälkeen siihen tottuu ihmeen äkkiä. Vakinopeussäädin ei lähde vahingossa pois päältä. Eikä itsestään. Aina tarvitsee kajota jarruun tai kytkimeen tai painaa pitkään kytkentänapista.

Nopeutta voi nostaa kääntämällä kaasua ja painamalla kaksi kertaa nopeasti ainosta hallintanupista. Sama jos haluaa pudottaa nopeutta. Pitkään vakionopeussäätimen napista painamalla järjestelmä nollautuu. Sitä en ole juurikaan käyttänyt: kykinkahvaa hieman "lipsauttamalla" homma nollautuu helpoiten eikä tule ihmeempää nykäystä. Jos kaasukahvaa ei kierrä tapahtuu moottorijarrutus. Kaasukahva kierrettynä asetettuun nopeuteen matka jatkuu samalla vauhdilla. Mitään nykäystä ei ilmene.

Vahingossa ei voi ajaa vakionopeussäädin päällä. Teki mitä muuta hyvänsä paitsi kaasukahvaa kääntämällä, järjestelmä nollautuu.

Se uudempi versio on monipuolisempi. Napeista voi kiihdyttää tai hidastaa, jne.

Itse olen tähän perusmalliin oikein tyytyväinen ja suurin osa matkanteosta tapahtuu vakionopeussäätimen hoidossa. Isoilla teillä. Muu liikenne hommaa häiritsee hieman mutta kun pääsee tuonne Iisalmen pohjoispuolelle niin antaa mennä vaan.

Tavaksi on tullut ajaa hieman alle rajoituksen niin saa ajaa omaa vauhtia ja muu kiireempi liikenne ohittelee hiljalleen. Bensaakin säästyy. Itse asiassa varsin merkittävästi.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2017, 12:36:02 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2017, 21:50:16 ip »
Vajaa 20 v vuotta sitten asensin omaan BMW K 1100 LT:hen VDO:n sähköisen vakkarin ja toimi hienosti. Nyt ko. laite on kiinni Stelviossa mutta ei ole toiminnassa kun en ole saanut siihen kierroslukusignaalia. Myös vaihdenäyttö on samasta syystä toimettomana. Kierroslukusignaalin vaihtoehtona on nopeussignaali, jonka otin Pemarissa sähköisen nopeusmittarin piuhasta. Olen tähän kysellyt neuvoja tuloksetta.

Stelviossakin on anturointi sekä etu- että takapyörän nopeudelle. Sytytyspuolan signaali voisi olla myös hyvä yhdessä vaihdetiedon kanssa. En tunne tuota VDO:n järjestelmää. Olen koittanut pitää näppini erossa omituisesta saksalaisesta insinööritaidosta.

Hajakenttä

« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2017, 12:55:26 ip »
Tuosta syttysignaalista: Hankin kerran -80 luvulla autoon vakionopeussäätimen. Se oli vapaaehtoinen pakko kun kaasujalkaa ei voinut pitää pitkään paikoillaan. Sitten se laite, jollaisia ei toisilla vielä ollutkaan, siirtyi aina uuteen ja uuteen menopeliin, siis vähänkäytettyyn autoon. Se on käytössä edelleen. Parissa viimeisessä olikin sitten digitaalinen moottorinohjaus ja syttysignaali, joka oli saatavissa oli sitten tasoltaan looginen ttl-logiikan 5 volttia pulssijuna.

Sehän ei kelvannutkaan laitteelle, joka oli tehty mekaanista katkojaa käyttävälle sytytykselle, jonka signaalitaso puolan ja katkojan välissä on n 300 volttia. Siis syttypuolan induktion takapotku.

Asia hoitui niin, että avasin vakkarin logiikkaboxin ja etsin liittimen syttysignaalin kytkentänastasta alkaen johdatusta seuraten ensimmäisen rajoitusvastuksen. Sehän on oltava, jotta 300V ei tapa 5V logiikkaa. Vastus oli 470 kohm ja sen perässä 5V zenerdiodi rajoitin, jonka avulla asia näytti hyvin selvältä. Lähes puolen megan vastus ei päästä nykyauton 5V syttysignaalia läpi. Juottimella kolvasin puolimegaisen johtimiin sen rinnalle, siis sitä irroittamatta, 4,7 kohm vastuksen. Laite alkoi toimia hyvin ja on ollut sellaisena jo parissakin autossa.

Tämä vakkari siis pitää moottorin kierrokset vakiona. Siitä on se hyöty, että voi ajaa millä tahansa vaihteella vakionopeutta. Voi myös raapia pakkasessa tuulilasia ja pitää moottorilla jotain vakiokierrosnopeutta sillä aikaa – kuin käsikaasua.
Sentire la forza!
Terv: Timo

NorgeGTL

« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2017, 13:10:43 ip »
Tuohan kuulostaa ihan kuin minun VDO:ltani. Taitaa olla juuri tuo 5V-juttu. Kokeilematta on vielä tulpanjohtoon tuleva anturi ja kierrotolkulla piuhaa.

NorgeGTL

motomatti

« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2017, 13:20:36 ip »
Saattaisipa käydäkin. Nuo rosvoliittimet kannattaa unohtaa. Eivät ole moottoripyörätekniikkaan kuuluvia osia. Johdot haaroittaen liittimestä tai tinaten ja liimasukalla suojaten.

TunturiTT

« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2017, 13:53:07 ip »
Jos sattumalta olisi can-väylä-peli, niin niillekin saa nykyään haistelijarosvoja. Reed-kytkimiä siis. Saa signaalin ilman canin häiriintymistä.

motomatti

« Vastaus #13 : Joulukuu 02, 2017, 14:18:13 ip »
Jos sattumalta olisi can-väylä-peli, niin niillekin saa nykyään haistelijarosvoja. Reed-kytkimiä siis. Saa signaalin ilman canin häiriintymistä.

Stelviossa on osittainen can-väylä itsediagnostiikkaa ja komponenttien keskinäistä tiedonvaihtoa varten. Sitä en sitten tiedä paljonko ja mitä tietoa sieltä voisi "ryöstää" ja miten sen voi seuloa tietovirrasta. Helpompi lienee turvautua pyörän analogiaväyliin.

Sopivalla laitteistolla ja ohjelmistolla saa Stelvion järjestelmästä tietoa ulos vaikka kuinka ja, esimerkiksi, ohjata järjestelmätoimintoja ulkoisesti syöttämällä signaaleja OBD-väylän kautta ECUun.

Itselle tuli aikanaan 5AM: "sielunelämä" 12 vuoden kuluessa hyvinkin tutuksi ja useinpa sitä olinkin tietotekniikan avulla tutkimassa ja säätämässä. Valitettavasti ne säädöt on menetetty koska pyörä meni vaihdossa liikkeeseen ja siellä järjestelmä päivitettiin uusimpaan saatavissa olevaan tehdastiedostoon eli siihen ajettiin kaikki ne hankaluudet sisään joista olin päässyt eroon.

Hajakenttä

« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2017, 17:26:35 ip »
Tarvike vakionopeudensäätimen kytkentää en suosittelisi tekemään sytytyksen korkeajännitepuolelle, siis tulpanjohtoihin. Se taitaisi olla vaikeuksien houkuttelua, ainakin sadekelillä.

Jos säädin tarvitsee sytytys-signaalin, tai siis moottorin kierrosnopeus-signaalin se kannattaa ottaa siihen tarkoitetusta paikasta. Nevadan kuvista, paremman puutteessa, katsoin, että sopivia paikkoja voisivat olla:

ECU nasta 3 tai kojetaulun pääliittimen nasta 18. Ne ovat saman johtimen eri päät. Johdin tuo ECUlta kierrosnopeustiedon mittarille. Se lienee ttl tasoinen, siis 5V.

ECU nasta 20 tai 14. Niistä tulee sytytys ohjaus puolalle, vasemmalle ja oikealle, kummallekin nastaan 2. En tiedä niiden jännitetasoa. En kytkisi ennen mittausta.

Pulssimuotoisen signaalin mittaamiseen tarvitaan oskilloskooppi tai yleismittari hiukan varustettuna. Lisävarusteeksi yleismittariin laitetaan mittajohtojen väliin, siis rinnalle, 330 nanofaradin kondensaattori ja +mittajohtoon sarjaan diodi siten, että sen katodi, viivalla merkitty pää, tai nuolella merkityn nuolenkärjen puoleinen pää, mittarin +napaan, ja kondensaattoriin, päin. (Voin piirtää sen jos tarvitsee.) Tällöin mittari näyttää luotettavasti pulssijunan huippuarvon, ja sehän tässä kiinnostaakin. Mittari tietysti DC ja riittävä jännitealue.

Tarvike vakionopeussäätimissä lienee nykyisin valinnaisena sytytyspuolan 300V ottonapa ja myös tavallisesti "Tacometer" merkitty 5V ottonapa kierrosluvulle.
Sentire la forza!
Terv: Timo