eipä ole koskaan tullu kokeiltua miten tommonen moottoripyörän vakionopeus säädin toimii, jotenkin vaikea kuvitella mitä se hyödyttää, autossa on selvä kun lykkää napista päälle niin voi istua jalat ristissä mutta kun mopossa on kumminkin pakko pitää kädet kahvalla, miten ne on tehty, jos kaasu käsi väsähtää niin meneekö vakkari pois päältä vai onko se kaasukahva tunnoton ja jostain muusta huomaa että nyt vakkari pois päältä ?
Selittäminen ei ole ihan lyhyt juttu:
California 1400:ssa on kahta mallia: yksinkertainen yhden napin laite vanhemmissa ja uudemmissa sellainen kun on totuttu auton ohjauspyörän yhteydessä. Eli säätää voi monella tapaa koskematta kaasukahvaan. Tämän jälkimmäisen kaltainen lienee myös linkissä mainittu jälkiasennussäädin nappimäärästään päätellen.
Yhden napin perusmalli toimii niin että ajoon lähdettäessä nappia painamalla pitkään saa laitteen valmiuteen ja mittaristossa alkaa vilkkua merkkivalo valmiuden merkiksi. Vakionopeuden päälle saamiseksi kaasukahva käännetään asentoon jota nopeutta aiotaan ajaa ja tuikataan nappia ja kaasukahvan asento jää "muistiin" ,kaasukahva palautuu perusasentoon ja merkkivalo ilmoittaa että vakionopeus on kytketty. 
Alamäessä zydeemi jarruttaa moottorilla ja vastamäessä lisää voimaa. Nopeus pysyy -2 - +4 asetetun arvon nopeudessa. Uudempaa mallia en ole riittävästi testannut että osaisin sanoa mutta ne jotka ovat autossa tottuneet samanlaiseen moninappiseen niin arvelisin että aika identtinen juttu.
Kaasukahvasta voi lisätä nopeutta jos tarvitsee ja paluu sen jälkeen asetettuun arvoon kun kahvasta irrottaa. Asetusta voi muuttaa milloin vain. Itse arvostan että kaasukahvasta ei tarvitse pitää kiinni. Antaa mennä vain. Mitä tahansa muuta nopeuteen vaikuttavaa toimintoa koskemalla vakionopeus jää päältä pois ja moottorijarrutus tapahtuu sillä asetuksella kun on ennalta asetettu. (Pioggia, Turismo tai Veloce. Sade, Matka-ajo tai Urheilullinen) Siis oppimassani yhden napin perussysteemissä. Homma toimii vain sillä vaihteella joka on valittu. vaihteen vaihtaminen kytkee järjestelmän valmiuteen. Alle kolmosvaihteen ja alle 30 km/h ei järjestelmä kytkeydy vaikka olisikin valmiudessa. Maksimi asetusnopeus on 180 km/h.
Kaasukahvaa kääntämällä ei vakionopeussäätöä saa pois päältä. Vain vauhtia voi lisätä. Jarruihin (taka- tai etu-) tai kytkimeen koskemalla toiminto nollantuu ja siirrytään käsin hallintaan. Valmiusvalo alkaa vilkuttamaan. 
Kaasukahva ei liiku nopeustilanteen mukaan vaan se pysyy tyhjäkäyntiasennossa. Jos haluaa lisää vauhtia niin pitää kääntää kaasukahvaa niin pitkään että asetettu nopeus ylitetään että voi lisätä nopeutta. Kahvasta irti päästämällä se kiertyy tyhjäkäyntiasentoon mutta vauhti säilyy asetettuna.
Itse arvostan, aiemmin sattuneesta syystä, että ohjaustangosta ei tarvitse pitää ihmeemmin kiinni. Kaarteet ja muu hallinta tapahtuu kevyillä työnnöillä ohjaustangosta.
California 1400:ssa kaasukahva on sähköinen (Ride by Wire) ja siinä on lievä keinotunto. Hetken harjoittelun jälkeen siihen tottuu ihmeen äkkiä. Vakinopeussäädin ei lähde vahingossa pois päältä. Eikä itsestään. Aina tarvitsee kajota jarruun tai kytkimeen tai painaa pitkään kytkentänapista. 
Nopeutta voi nostaa kääntämällä kaasua ja painamalla kaksi kertaa nopeasti ainosta hallintanupista. Sama jos haluaa pudottaa nopeutta. Pitkään vakionopeussäätimen napista painamalla järjestelmä nollautuu. Sitä en ole juurikaan käyttänyt: kykinkahvaa hieman "lipsauttamalla" homma nollautuu helpoiten eikä tule ihmeempää nykäystä. Jos kaasukahvaa ei kierrä tapahtuu moottorijarrutus. Kaasukahva kierrettynä asetettuun nopeuteen matka jatkuu samalla vauhdilla. Mitään nykäystä ei ilmene.
Vahingossa ei voi ajaa vakionopeussäädin päällä. Teki mitä muuta hyvänsä paitsi kaasukahvaa kääntämällä, järjestelmä nollautuu.
Se uudempi versio on monipuolisempi. Napeista voi kiihdyttää tai hidastaa, jne.
Itse olen tähän perusmalliin oikein tyytyväinen ja suurin osa matkanteosta tapahtuu vakionopeussäätimen hoidossa. Isoilla teillä. Muu liikenne hommaa häiritsee hieman mutta kun pääsee tuonne Iisalmen pohjoispuolelle niin antaa mennä vaan. 
Tavaksi on tullut ajaa hieman alle rajoituksen niin saa ajaa omaa vauhtia ja muu kiireempi liikenne ohittelee hiljalleen. Bensaakin säästyy. Itse asiassa varsin merkittävästi.