Aikoinaan leimasin merkkihuollossa huoltokirjoja reilu kymmen vuotta, niin ihmetytti asiakkaat, jotka tuli oman huoltolistan kanssa.
Peruste oli, että "täysi" huolto on liian kallis, että otetaan turhia töitä pois, niin säästetään hinnassa.
Harmi kun silloin ei voinut sanoa, että tien toisella puolella Peran muikku ja autonkorjaus tekee sinun autoon mitä vaan ja puolet halvemmalla.
Mikä siinä merkkiliikkeen leimassa on niin arvokasta, että se pitää saada, vaikka sitten mahdollisimman halvalla?
Huollon toimenpiteistä tulostetaan asentajalle lista, missä näkyy kaikki siihen kuuluvat työt.
Viivaa ensin viivoittimella yli ne kohdat, joita ei tehdä.
Sitten muuta työmääräystä ja veloitusta.
Perustele pomoille, jos ne tulee kyselemään, että miksi koodin 54354 työ on veloitettu vääri=liian halvalla.
Etsi parempi koodi laihdutetulle huoltotyölle.
Vähennä osat huoltopaketista.
Yms yms. Melkein teki mieli velottaa lisää, koska työnmäärä lisääntyi.
Entäs sitten, kun jotain jäikin, niin muistaako se asiakas viikon päästä, että vasta huollettu ja nyt jo rikki...
Usein sattui jopa niin, että asiakas oli omatoimisesti etukäteen täyttänyt huoltokirjan ruudun ja sitten oli naama rutussa, kun sitä ei oltu leimattu vaan viereisessä ruudussa oli leima ja kaikki kohteet yliviivattu ja kirjoitettu isolla MOOTTORIÖLJYN JA SUODATTIMEN VAIHTO.
Väli- ja lisähuollto on erikseen ja monessa huoltokirjassa niille on omat leimausruudut.