Kirjoittaja Aihe: Kiristysmomentti?  (Luettu 3197 kertaa)

Janne K

Kiristysmomentti?
« : Tammikuu 27, 2007, 11:50:19 ap »
Mikähän mahtaa olla suositeltu kiristysmomentti vaihteistoa käyttävälle 'boorimurikalle' - siis sille, joka pyörii kykimen sisällä ts. sen kummallisen erikoismutterin kiristysmomentti? Ei löydy korjausoppaasta, mutta olen hieman neuroottinen sen jälkeen kun taannoin nokka-akselin päässä oleva mutteri löystyi...

• Vieras
Kiristysmomentti?
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2007, 13:43:51 ip »
Moro Janne,

Sille kytkinakselin erikoismutterille ei löydy minun tietääkseni mistään virallista momenttia. Itse kun kolmessa Guzzissa aikanaan sen kanssa peuhasin niin vedin sen kylmästi niin tiukkaan kuin omatekoisella avaimellani sain. Tämä tarkoitti momenttiavaimella mitattuna jotain 10-12 kgm. Siinähän on se lukitusprikka jonka korvat taitetaan mutterin hahloihin. Eli ei se sieltä helpolla karkaa.

Siellä kytkimen käyttöakselilla kun on sitten ne kartiomaiset tiivisteet, niin ne voi muuten sitten asentaa monella eri tapaa (kartiot samaan suuntaan eteen- tai taaksepäin, kartiot vastakkain siten että kapeat päät ovat vastakkain tai leveät päät ovat vastakkain). Tähän oli joku sääntö/suositus olemassa kun miettii sitä että öljy pyrkii karkaamaan vaihteisto kohti kytkintä. Nyt en vaan varmuudella muista miten se oli.

Hämärästi muistelen että yksi vaihtoehto oli asettaa kapeat päät vastakkain, toinen se että molemmissa oli kapeat päät kohti kytkintä ? Kannattaa tarkistaa jostain.

- JuhaV

Ykä

Kiristysmomentti?
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2007, 14:26:18 ip »
Lariossa vähän vastaavan mutterin momentti on muistaakseni juuri 12kg/m. Itse vedin niin kireälle kuin oma avainviritys kesti lipeämättä ja hyvin kesti... en hirveän kauan ehtinyt ajella ennenkuin kokeilin pysyykö sylinterinkansi paikallaan jos sen pamauttaa puhelinpylvääseen:vau:

Paha vaan kun pamahti polvikin siihen pylvääseen ja nyt siinä on enempi ruuveja kuin Guzzin kannessa ja venttiilikopassa yhteensä:D

Jos ne tiivisteet on semmoisia pieniä stefantyyppisiä, niin niissähän se ns. kartion puoli tulee aina "märälle" puolelle l.mistäpäin öljyä tms. olis tuloillaan.

Ykä