Kirjoittaja Aihe: Erikoistyökaluja??  (Luettu 4536 kertaa)

BMW

Erikoistyökaluja??
« : Tammikuu 27, 2007, 06:02:33 ap »
Oisko kukaan nähny netissä missään mittapiirroksia tai muuten hyviä kuvia isolohkon erikoistyökaluista? Nimen omaan koneen purkuun ja kasaukseen.

kvlm

Erikoistyökaluja??
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2007, 07:53:34 ap »
Ei ole osunut, tehtaan korjausoppaan kuvien perusteella olen itse ko. vempeleitä rakentanut/soveltanut

-KV-

BMW

Erikoistyökaluja??
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2007, 09:27:43 ap »
Sieltähän minäkin oon kattellu ja jotain tehnykkin. Ois vaan niin kiva tehä kun ois jotain mittoja, ettei tarttis kaikkee tehä yrityksen ja erehdyksen kautta tyyliin joku tommonen se näyttäs olevan.

• Vieras
Erikoistyökaluja??
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2007, 13:54:29 ip »
Moi,

Itse moottorin purkaminen kasaaminen ei muistaakseni montaa erikoistyökalua oikeasti tarvitse.

Kampiakselin etupään mutteri on vähän ikävä availla ja sulkea koska siinä on melkoinen momentti. Toinen samanmoinen on se nokka-akselin päässä oleva mutteri.
Tuossa alla pari kuvaa omatekoisesti työkaluista noihin kohteisiin.

Vanhemmissa malleissa se kampiakselin mutteri on sellainen erikoismutteri jossa on neljä hahloa (taitaa olla samanlainen siellä vaihdeaskin kytkinakselilla pitelemässä sitä boorimurikkaa). Siihen on valmistettu onnistuneesti työkaluja paksuseinäisestä putkesta, jonka päähän on vastaavat tapit hitsattu tai koneistettu.

Itse olen käyttänyt monta kertaa lähtökohtana Bilteman tai jonkun muun liikkeen edukkaita hylsy- ja lenkkiavaimia ja työstänyt niistä sopivia kaluja. Nuo ovat usein sopivasti karkaistuja siten että ne kestävät vähän vääntöäkin. Kulmahiomakoneella tai jyrsimellä vaan ylimääräiset veks.

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/nuttool.JPG
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/gearholder.JPG

- JuhaV
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2007, 13:56:00 ip kirjoittanut JuhaV »

BMW

Erikoistyökaluja??
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2007, 02:40:51 ap »
Kiitos! Mulla on Cali kolmosessa just se neljähahlonen KM-mutteri, johon tein putken pätkästä avaimen ihan sahaamalla ja taivuttamalla pykälät sisään. Tota lukitusta olin itekkin pohtinu tohon malliin kun se tehtaan kirjassa oleva kuva ei oikeen vakuuttanu. Nyt lukittin ihan vanhanaikasesti meisseliä väliin tarjoomalla, joka tietenkän ei oo hyvä ja terveellinen tapa.

BMW

Erikoistyökaluja??
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2007, 04:55:15 ap »
Sille kampuran mutterille en löytäny kiristysmomenttia mistään.Onko se vaan niin paljo kun jaksaa? Oli ainakin niin maan perkeleesti kiinni. Omatekonen putkiavain kyllä kesti.

JukkaS

Erikoistyökaluja??
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2007, 06:24:04 ap »
Tervehdys. Kerroppa tarkemmin mikä peli ja mikä vuosi niin vois löytyä lukuja.
Talukollinen jos oli eemeliosoite johon lähettää.
t:JukkaS

BMW

Erikoistyökaluja??
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2007, 06:32:02 ap »
Cali III -91. Tää on se Lipanonista tullu vanha poliisipyörä.