Kirjoittaja Aihe: Hiljaa kaupungissa  (Luettu 9030 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #15 : Heinäkuu 23, 2017, 21:37:21 ip »
Poliisi valvoi viikonloppuna tehostetusti moottoripyörien ja mopojen äänenvoimakkuutta Helsingissä. Valvonnassa löytyi vain muutamia kaksipyöräisten kuljettajia, jotka olivat viritelleet menopelinsä äänekkäämmiksi kuin säädökset sallivat.

Helsingin poliisi tarkasti perjantaina ja lauantaina yhteensä 86 kaksipyöräistä. Niistä seitsemässä (7) oli tehty pakoputkiin virityksiä kovempien äänten aikaansaamiseksi.


http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3592541/Kaksipyoraisten+meluratsiassa+karahti+seitseman+liian+meluisaa+parisyttelijaa
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #16 : Heinäkuu 23, 2017, 22:23:31 ip »
Mahtava tulos viikonlopun töistä. Mahtoiko olla kuin yksi partio kerrallaan töissä?
Jos oli enempi niin voisi väittää että verorahojen tuhlausta.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #17 : Heinäkuu 24, 2017, 13:32:40 ip »
Kaupungilla ei tarvitse hillua kuin muutama äänekäs räpätin, niin se pukkaa hikeä herkälle nenänvarrelle. Sitten pitääkin jo soittaa poliisille ja poliisi ryhtyy  toimeen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #18 : Heinäkuu 24, 2017, 20:19:05 ip »
Lainaus
900 Ducati - kaksi Guzzia, joissa kaikissa 90 asteen V -kone ja kaksiventtiilikannet. Ducati suorastaan jyrisee tarvikevaimentimien kautta  - olen siinä käsityksessä, ettei Guzzin koneesta saa samanlaisia pakoääniä

Eikös Guzzin ja Ducatin pakoäänet pitäisi olla täysin identtiset - miinus venttiilien vaikutus.

Nyt vasta hokasin (muualta luettuani) että useimmissa V-Twineissä kiertokanget ovat samalla kampiakselin tapilla. Sylinterien astekulma = mäntien yläkuolokohtien astekulma kampiakselilla sen kiertosuunnassa. Että tämähän... se ääni..."työtahdin ajoitus". Briteillä ja boksereissa kuuluu olevan 360 asteen ero työtahdissa (männät liikkuvat "yhtä aikaa") - vai pitäisikö sanoa 0 astetta? Guzzi & Ducati 90, Buell 72, Aprilia 60 ja HD 45 astetta. Guzzin työtahdit esiintyvät enemmän epäjärjestyksessä kuin HD:n, mutta kun kierroksia on enemmän, kuulostaa tasaisemmalta...

Mahtaako venttiilien lukumäärä vaikuttaa?

http://www.cycleworld.com/2016/02/01/motorcycle-v-twin-and-parallel-twin-and-flat-twin-engine-tech-sound-insights#page-3
V11 - it defines you.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #19 : Heinäkuu 24, 2017, 20:23:26 ip »
Oman Grison Agostinista nappasin viikko sitten db-killerin pois, osin kokeilu-mielessä. Joo, aika mureat ja miehekkäätkin äänet, ja vaihtelun vuoksi ihan kivaa niinkin. Tänään tosin laitoin killerin takaisin paikalleen, kun välillä tuntui, että murina ja papatus kuului korvatulppien läpi vähän liiankin hyvin. Ehkä jatkossakin ajelen välillä killeri paikallaan, ja sitten kun myöhäisteinin oireet pukkaa pintaan, niin otan taas sen pois. Otteeseenhan tuo Agostini on merkitty, mutta jos tien päällä mittaavat, niin eipä sillä taida olla merkitystä.

Mun talli on taloyhtiössä, jossa suurin osa asukkaista on iäkkäitä/eläkeläisiä, joten jo naapurisovunkin takia yritän välttää turhaa metelöintiä. Sinällään esim. aikaiset työvuorot ei tuota tuskaa, kun yleensä ajan työmatkat fillarilla. Työpaikasta tuli mieleen, ja selkeästi ohi aiheen, että pitäisi joku päivä käydä töissä kiitotiellä koittamassa Grison kulkua, olen siis lentoasemalla töissä. Oiskohan 240 ihan utopiaa, ainakin 220 sillä on mittarin mukaan menty. Eikä silläkään sinällään ole merkitystä.  :)

Jani

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #20 : Heinäkuu 24, 2017, 20:29:32 ip »
Lainaus
900 Ducati - kaksi Guzzia, joissa kaikissa 90 asteen V -kone ja kaksiventtiilikannet. Ducati suorastaan jyrisee tarvikevaimentimien kautta  - olen siinä käsityksessä, ettei Guzzin koneesta saa samanlaisia pakoääniä

Eikös Guzzin ja Ducatin pakoäänet pitäisi olla täysin identtiset - miinus venttiilien vaikutus.

Nyt vasta hokasin (muualta luettuani) että useimmissa V-Twineissä kiertokanget ovat samalla kampiakselin tapilla. Sylinterien astekulma = mäntien yläkuolokohtien astekulma kampiakselilla sen kiertosuunnassa. Että tämähän... se ääni..."työtahdin ajoitus". Briteillä ja boksereissa kuuluu olevan 360 asteen ero työtahdissa (männät liikkuvat "yhtä aikaa") - vai pitäisikö sanoa 0 astetta? Guzzi & Ducati 90, Buell 72, Aprilia 60 ja HD 45 astetta. Guzzin työtahdit esiintyvät enemmän epäjärjestyksessä kuin HD:n, mutta kun kierroksia on enemmän, kuulostaa tasaisemmalta...

Mahtaako venttiilien lukumäärä vaikuttaa?

http://www.cycleworld.com/2016/02/01/motorcycle-v-twin-and-parallel-twin-and-flat-twin-engine-tech-sound-insights#page-3

Vaikuttaa monikin asia: Lyökö veekakkosen työtahdit peräkkäin vai eka-270 astetta-toka jne. Nokka-akseleiden ajoitus ja nosto. Puristussuhde, venttiilien kulma kannessa, palotilan muoto. Monikin vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2017, 22:02:35 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #21 : Heinäkuu 24, 2017, 21:15:51 ip »
Eilen istuksin reilun tunnin verran yhden huoltsikan terassilla pulisemassa. Aurinko paistoi ja motoristeja kulki kaffeella ja tankilla aika tiuhaan.
Siinäkin ajassa ehti kokea useamman myötähäpeän hetken ja melkein piti huutaa, että sai äänensä kuulumaan. Enkat veti yksi englesmanni harrikkansa kanssa. En viitsinyt päätäni nostaa terassiaidan istutusten yli, mutta kuullosti sille, että oli nikkaroitu hormisto jostain vesijohtoputkesta. Mahdollisimman paksulla seinämällä. Onhan sekin tietysti suoritus, että saa ne runsaat kuutiotuumat kuullostamaan järkyttävältä kimitykseltä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #22 : Heinäkuu 24, 2017, 22:05:08 ip »
Se se vasta tyhmältä kuulostaa, kun on suorat putket ja mennään vedolta moottorijarrulle. Se tupsuttelun ja tussahtelun ääni..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #23 : Heinäkuu 24, 2017, 23:31:21 ip »
Kuten kirjoitin:
"Helsingin poliisin mukaan useissa kansalaispalautteissa on toivottu moottoripyörien ja mopojen äänenvoimakkuuden valvontaa."

Juuri muuta ei kai katsottu, jos ei nyt suoraan silmiin tökännyt.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #24 : Heinäkuu 25, 2017, 00:13:20 ap »
Oletan, että poliisin toiminnassa on ollut taustalla ihan huolella harkittu toiminta-ajatus. Ensisijainen tarkoitus ei ole ollut saada sakotettua mahdollisimman montaa moottoripyöräilijää / mopoilijaa, vaan saada liian meluisia ajopelejä vähemmäksi kaupungilla. Kun tehovalvonnasta on näyttävästi etukäteen uutisoitu, ovat fiksuimmat jättäneet ainakin viikonloppuna liian meluisat ajopelinsä talliin, joten tavoite on osin saavutettu jo pelkällä uutisoinnilla. Valvontaisku on tietysti pitänyt joka tapauksessa toteuttaa . Muutama tunari sitten on etukäteisuutisoinnista huolimatta lähtenyt kokeilemaan onneaan ja saanut ehkä sakot. Vanhan sanonnan mukaan "tyhmyydestä sakotetaan". 

Vastaavalla tavalla toimitaan myös syksyisin pidettävien rengasratsioiden osalta. Vahvalla etukäteistiedottamisella pyritään siihen, että mahdollisimman moni tielläliikkuja laittaisi renkaansa asianmukaiseen kuntoon ja liikenneturvallisuus paranisi. Valvontaisku tietysti toteutetaan tehokkaasti kerrotulla tavalla ja "kovapäisimmät" saavat sitten aiheesta sakot.   

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #25 : Heinäkuu 25, 2017, 11:55:50 ap »
<snip>
Kun tehovalvonnasta on näyttävästi etukäteen uutisoitu, ovat fiksuimmat jättäneet ainakin viikonloppuna liian meluisat ajopelinsä talliin, joten tavoite on osin saavutettu jo pelkällä uutisoinnilla. Valvontaisku on tietysti pitänyt joka tapauksessa toteuttaa . Muutama tunari sitten on etukäteisuutisoinnista huolimatta lähtenyt kokeilemaan onneaan ja saanut ehkä sakot. Vanhan sanonnan mukaan "tyhmyydestä sakotetaan". 
<snip> 

Periaatteesa näin... mutta muistelen, että jokunen vuosi sitten oli Kehä kolmosella usean päivän kestänyt nopeuksien tehovalvonta, josta tiedotettiin ennen ja valvonnan aikana reippaasti - mutta ylinopeuksia oli koko ajan "normaali" määrä.  ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #26 : Heinäkuu 25, 2017, 12:45:39 ip »
Nykyihmisellä on monia asioita päässään ja pelkästään yhden asian pitäminen aktiivisena, kuten oman ajonopeuden valvonta, ei pysy ajatuksista päällimmäisenä. Kaasupoljinta painaa kiire, harmitus muiden hidastelusta, oma fiilis, ehkä jopa reipas ralli kuultuna autostereoista.

Autolla ei tule nykyisin juurikaan päästeltyä ylinopeutta. Pakettiauto ja perävaunu perässä olen se jonon vetäjä ja se ei harmita lainkaan. Mitäs lähtivät väärään aikaan ja juuttumaan sinne taa. Olen vanhemmiten oppinut olemaan itsekäs. Niin näyttävät olevan muutkin. Oma matkani etenee sillä vauhdilla kuin katson tarpeelliseksi. Ei siis muiden ehdoilla kuin joskus ennen: kiirettä pitäessä joutui hitaasti ajavien "alinopeusterrorin" uhriksi ja se harmitti ajaessa. Piti tulla ensin vanhemmaksi että tämänkin tajusi. Nyt on matkanteko leppoista.

Monesti taakse tulee auto joka kärkkyy ohituspaikkaa. Sitten ohittaa mutta ei sillä mikään kiire ollutkaan vaan ajelee siinä edessä samaa vauhtia. Ohittaminen on siis tärkeää joillekin.

Moottoripyörällä, varsinkin nyt kun on vakionopeussäädin, on helppoa noudattaa rajoitusta. Laitan saman numeron ajotietokoneen näyttöön kuin on rajoitusmerkissäkin. Ei salamat välähtele eikä tikkarit heilu mutta matka taittuu ja tie pysyy edessä vapaana.
Kiireet ovat osaltani hyvin pitkälle ohi. Nytkin kirjoittelen kotona kaikessa rauhassa mutta illemmalla taidan käydä Mustassalahdessa katselemassa pyöriä. Pitänee ottaa kamera mukaan. Siinä tämän päivän agenda. Tallilla käyn jos huvittaa.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hiljaa kaupungissa
« Vastaus #27 : Heinäkuu 25, 2017, 17:58:01 ip »
.

Monesti taakse tulee auto joka kärkkyy ohituspaikkaa. Sitten ohittaa mutta ei sillä mikään kiire ollutkaan vaan ajelee siinä edessä samaa vauhtia. Ohittaminen on siis tärkeää joillekin.


Itse monesti ohitan isomman auton edeltä, vaikka en haluaisi ajaa sen kovempaa. Vain siksi, että paketti-, kuorma-auto tai kärrinvetäjä nostattaa sen verran passaa ilmaan, etten halua siinä sumussa ajella. Ison auton jäljessä pilvi kelluu sen verran kauan, että taakse jättäytyminen ei ole vaihtoehto. Silloin siihen väliin pukkaa joku muu paskaanaan lasia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.