Sen verran vielä tähän finanssipähkäilyyn, että en minäkään aivan kokematon ole siinä lajissa, vaikka tollo olenkin. 
Siunaantui joku vuosi sitten lompsaan "ylimääräinen" viisitonninen ja olin sopivasti erään tällaisen sijouksia tarjoavan puulaakin helppoheikin käsittelyssä. Pistin koko viisitonnisen yhdelle ja samalle numerolle. Oli periaatteessa pakko, kun se oli minimisumma. Rahasto oli semmoinen autocall juttu ja kohteena Eurooppa-Venäjä. Meni pauttiarallaa kuukauden verran eteenpäin tuosta hetkestä kun muuan Vladimir, sukunimi on muistaakseni Putin, päätti ajaa Krimille. Panzarwagenilla.
Arvaatte varmaan miten rahaston arvo käyttäytyi sen jälkeen. Välillä soittivat sieltä yhtiöstä, että tuus Jussi kattoon miten sijoituksesi talvehtii. Elokuussa 2016 mun viidestä tonnista oli jäljellä jotain 3700 eeroa. Lähenteli sitä alarajaa missä olisi tullut se autocall häly. En muista enkä tajua miten ne säännöt hommassa tarkalleen meni.
Reilu vuosi sitten soittelivat sieltä puulaakista mutta en viitsinyt vastata kun tunnistin numeron ja arvasin asian. No seuraavana päivänä lopulta vastasin. Autocall häly oli tullut. Olin saanut 39 % profitin sille sijoitukselle. Reippaasti alle puolessa vuodessa se oli heivaantunut 3700 eurosta 6900 euron tasolle. 
En tajua poressista yhtään mitään vieläkään, mutta kaverin kanssa kun oli asiasta juttua, niin hän sanoi tulevansa pyytämään multa sijoitusneuvoja jos alkaa sellaisiin hommiin.
Vaatimaton ja rehellinen kun olen, niin sanoin suoraan, että olen vielä aika rookie näissä sijoitusasioissa mutta tällä kokemuksella voin antaa yhden varman vinkin. Satsaa rahasi sellaisiin kohteisiin joihin liittyy Putin, Trump tai Brexit. Niillä tekee lopulta tilin.