Kirjoittaja Aihe: tervehdys guzzistit  (Luettu 3777 kertaa)

  • Vieras
tervehdys guzzistit
« : Tammikuu 17, 2007, 14:56:35 ip »
Kirjauduin sitten uudelleen tällaisella nikillä, sekin kun kuvaa joteski mua ja rätkiäni. itseasiassa kiinnostus on ollut heräämässä joihinkin guzzin malleihin vetomielessä. siis kirjaimellisesti vetotehtäviin, veturiksi saattaisin ajatella jotain guzzia. niissä on tietääkseni simppeli, helppohuoltoinen ja kohtuu kestävä tekniikka, keppiveto yleensä jne. joten asuntovaunun/peräkärryn/koirakärryn vetäjäksi jotain sellaista olen aatellut ehkä joskus kai. nykyisin vetelen kärry-yhdistelmää vahvalla zx12r kwaakulla, tusinakawalla. voimaa siinä riittää jopa yli tarpeenkin ainakin näine perusmodauksineen, kobranpääputkisto micron serpentin hydrotech, PCIII usb, K&N filsut (204 hv kampuralta, 184 hv/ 10.800 rpm takapallolta, 125 Nm / 7600 rpm takarenkaalta, sekä yli 100 Nm alueella 3000 - 11500 rpm. se vain on ketjuvetoinen ja huolloiltaan ei niitä ihan helpoimpia ja sikseen ns. kovaa ajaminen on tullut jo kokeiltua omaksi tarpeekseni. enemmän olen suuntautunut reissupuolelle nykyisin.

 

kysymyksiä olisi paljon guzzeista tietäville. jos jokunen, useampikin jaksaa vastata, olisin kiitollinen, sillä en tiedä guzzeista juuri muuta kuin, että niissä on ilmajäähdytteinen v2 pitkittäin(kampura pitkittäin siis), kardaaniveto jne.

 

miten, onko vielä sellaista neliventtiilistä mallia kuin daytona 1100?1200?1000? olemassa tai myynnissä?

 

onko kaikissa guzzeissa ainoastaan työntötankokone? jostain olin lukevinani, että guzziin olisi vaihdettu jakohihnat!!?? miten se on mahdollista? oliko daytonassa nokat ketjuvetoisia? mielestäni työntötanko on varmatoimisin, sitten tulee monirivinen ketju, sitten yksirivinen ketju, sitten kaukana hihna, jollaista en hankkisi nevö. 

 

kiittäen ja kyselen lisää kun kerkiän taas.

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
tervehdys guzzistit
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2007, 16:38:08 ip »
Viisaammat kertoo pian varmasti enemmän, mutta jotain tehtäviä osaan minäkin ratkaista:

Neliventtiilikonetta ei ole katuliikenteeseen enää uutena myynnissä. Radalle saa "erikoismallia" MGS-01 Corsa (joka on asuntovaunun veturiksi varmasti kovin huono valinta).

Tuota MGS-01:stä lukuunottamatta nämä ovat kaikki muinaisjäänteitä. Työntötankokoneita kaikki tyynni. Jossain vaiheessa muutama vuosi sitten Guzzi käytti hydraulista välyksensäätösysteemiä joissakin malleissa, mutta se sai ilmeisesti aika huonon maineen keksintönä jota kukaan ei oikeastaan tarvinnut, joten siitäkin on nyttemmin luovuttu ja venttiilit säädetään taas jakoavaimella ja puukon terällä.

Polttoaineen syöttö on kuitenkin hoitunut Guzzeissa jo aika kauan ruiskulla, joten kaasareiden kanssa ei tarvitse säätää. Ja takapäässä on monissa uusissa malleissa moderni single sided swing-arm säätöineen. 1200 koneelle ilmoitetaan maaginen 100 Nm vääntö.

Daytonan koneesta en tiedä yhtään mitään, mutta luullakseni hänessä oli MGS-01:n koneen kanssa konstruktioltaan identtinen mylly, joka oli käytössä myös mailmanhistorian toiseksi omituisimmassa moottoripyörässä eli Centaurossa. Jakohihnana noissa 4V koneissa on ja oli kumirenksu - tehdas tosin ilmoittaa, että MGS-01:ssä on "positive drive belt".

/pexi