Kirjoittaja Aihe: Öljynpaineen anturi sökö?  (Luettu 3650 kertaa)

KariL

  • Viestejä: 103
Öljynpaineen anturi sökö?
« : Heinäkuu 03, 2017, 22:07:34 ip »
Kävi niin, että öljynpaineen valo ei syttynyt ollenkaan, kun laittoi virrat päälle. Ajelin kuitenkin työpaikalle ja mökille.
Testaus tänään, valo syttyi pienen odottelun jälkeen, kun laittoi virrat päälle. Käytin hetken ja sammutin, mutta sen jälkeen ei taas syttynyt. Irrotin johdon ja kokeilin runkoon, syttyy nätisti.
Tilasin uuden anturin RM Heinolta. Ei ollut hyllyssä, tilattiin Italiasta, vie viikon-kaksi. Harmi, reilun kympin osa :-( .
Onko havaintoja, voisko jostain varaosaliikkeestä löytyä vastaava? Liitin on tuommoinen neliskanttinen.
Caifornia Aquila Nera, vm 2010.

Kari L

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljynpaineen anturi sökö?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2017, 22:42:25 ip »
Olen ostanut autotarvikeliikkeestä , vanha malliksi niin näkee oikean kierteen. Kestävät aikansa -tarvike tai alkuperäinen. 27 vuoden guzzi aikana noin 5-10 kertaa uusinut.

..tallista löytyikin joskus jo varastoon hankittu: FAE 1120 (kierre 12x1.5) press 0.50
Kytkentäpaine saattaa olla korkeampi alkuperäisessä 0.70? -en ole erosta välittänyt..


-KG-

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Öljynpaineen anturi sökö?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2017, 23:30:45 ip »
Kiitoksia vinkistä.
Aika monesta kaupasta piti kysellä. Lopulta tärppäsi, oheisen kuvan mukainen on aika tarkkaan saman näköinen, liitintä myöten. Kytkentäpaine on tosin 0,3 bar. Alkuperäisessä on merkintä 01-09 ??? Josko tuolla uskaltaisi kokeilla.  Tänään en vielä ehtinyt asentamaan, ehkä huomenna. Alkuperäinenkin tuntui nyt sytyttävän lampun, siis irrallaan. Putsailin sitä liuottimella.
btw - aika kädettömiä ovat nykyään noissa tarvikeliikkeissä - jos ei ole reknumeroa tai osan koodia, eivät ala edes etsimään... jotkut myyjät ei edes tunnista, mistä osasta on kysymys.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljynpaineen anturi sökö?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2017, 10:11:05 ap »
Liitin onkin muuttunut uudenmalliseksi , omassa varastokappaleessa lattaliitin. V11 öljykellossa alunperin pyöreä liitin l.väliin on pitänyt laittaa 5cm "adapteri" pätkä. Vanhaan LM IV menee sellaisenaan.

-KG- 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpaineen anturi sökö?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2017, 17:31:24 ip »
"Taika" näissä paineantureissa on tuo valon sytytyspaine. Autoissa öljyn paine on yleensä hyvin alhainen eli autoanturi ei ole sovelias koska kyse on siitä mikä pitää olla öljyn minimipaine ja sen alittamisesta voi seurata vakavia asioita. Käyttäkää siis alkuperäistä tai ainakin saman liipaisupaineen omaavaa anturia kuin alkuperäinenkin. Alhainen paine, jos ei tule ilmi, kuluttaa konetta varmasti mutta vika tulee hitaasti.

Väliaikaisesti olen itsekin käyttänyt autotarviketta kun pyörän anturin muovihattu lähti kiertoradalle ja öljyt parkkihallin kattoon. Ei ollut kovin siistiä. Saman kierteisiä ja samalla liitintyypillä mutta eri liipaisupaineella olevia antureita on autovaraosaliikkeissä tarjolla. Hätäkorjaukseksi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2017, 21:38:38 ip kirjoittanut motomatti »

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Öljynpaineen anturi sökö?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2017, 23:03:17 ip »
Kiitosta ohjeista.
Tarvikeosa asennettu. Huomenna ajetaan lämpöiseksi (jos nyt näillä keleillä saa edes lämpiään) ja katsotaan, miten pelaa, kylmänä ainakin valo syttyy ja sammuu ok. Vaihdan sen alkuperäisen, sitten kun ehtii Italiasta tänne. Tarkoittaakohan tuo alkueräisen merkintä 01.09, että kytkentäpaine  on 0,9 ?
Joo, liitin on tuo neliskanttinen, mutta piuhassa on näköjään jatkos tehtaan jäjiltä, tuollanen pyöreä liitin siinä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpaineen anturi sökö?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2017, 11:37:09 ap »
Näitä sovitusjohtoja on ollut ennenkin. Yksi vikakohta lisää. Lieneekö myös vaihtoehtoliitin silloin kun käytössä on vanhemman mallinen anturi?

Itse laittaisin tuon lisäliittimen kuntoon siten että purkaisin varsinaisen liittimen ja laittaisin johdon menemään suoraan siihen. Tai ainakin suojaisin hyvin tuon liitoksen kosteudelta tai liittäisin johtimet toisiinsa tinaamalla ja kutisteliimasukkaa päälle.

Mitään sähköistä vikaa ei tuo väliliitin aiheuttaisi vaikka paljaaltaan osuisi metallipintaan. Mutta virhesignaali siitä syntyisi. Vaikuttaisi siltä että nyt meni öljynpaineet.