Kirjoittaja Aihe: 850 Griso  (Luettu 5369 kertaa)

margelius

  • Viestejä: 17
850 Griso
« : Kesäkuu 27, 2017, 03:36:08 ap »
 Itelläni on California, mutta kaverini on siirtymässä Guzzi aikakauteen, ja on kiinnostunut 850 Grisosta. Tuli minulta kyselemään, josko osaisin kertoa tuollaisesta Guzzista jotain... ? No en osannut, mutta lupasin kysellä sellaisilta, jotka osaavat kertoa. Joten... ??? Tarinaa 850 Grisosta. Onko mitään erityisen hyvää / huonoa ? Onko jotain tyyppijuttuja? Jne. jne. Kiitti jo etukäteen niille, jotka valaisevat myös minun tietämättömyyttäni tuosta varsin kivannäköisestä moottoripyörästä.  :)

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: 850 Griso
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2017, 11:04:31 ap »
Moi, pikku-Grisolla kertyi kilometrejä noin 6000 kilsaa ja täytyy sanoa että kaduttaa ihan hirveästi että piti luopua, kun silloiseen ja miksei nykyiseenkin ajatusmaailmaan V11 Le mans oli ja on the Ultimate Pyörä (tosin tuulista on yläkerrassa). Grisolla taittui pitkät matkat mutta oli erittäin vaivaton myös kaupunkikurvailussa ja hymy levisi mutkaisilla pätkillä, mutta pyörä ei. Minulle riittävästi potkua löytyi, ja nykyaikainen mittaristo ajotietokoneineen hyväili mieltä. Eikä ajo tuntunut traktorimaiselta, mutta kuitenkin mukavaa tärinää  ja guzzin murinaa. Murina toki verrattain vaimeaa alkuperäisen pöntön kanssa. Ostin toisen vaimentimen, mutta en ehtinyt sitä paikalleen asentaa. uuden omistajan mukaan äänimaailma muuttui melkoisesti räyhäkkäämmäksi, db-killerit pois ja sitä rataa. Ajoasento oli ruodolleni parempi kuin nykyisessä, ohjaustanko leveä, leveämpi kuin isoissa grisoissa. Mutta myös Grison ajoasento kävi yläselän päälle. Satulaa on jossain yhteyksissä moitittu mutta oma takalistoni viihtyi hyvin pitkiäkin päivämatkoja. Venttiilikopan tiivisteet antoivat periksi vuorotellen viikon aikana, mutta kun sain sellaiset vihreät pahvit niin alkoi öljy pysyä siellä missä sen tulisikin pysyä. Välillä käynnistäessä syttyi moottorin varoitusvalo, vai oliko se öljyvalo, en enää muista, mutta kun sammutti ja käynnisti uudelleen, niin valoshow lakkasi. Grisollani oli ajettu 12 000 kilsaa ostaessani sen ja myydessäni ungefär yhtä paljon kuin nettimotossa myynnissä olevalla 850 Grisolla, jonka hinnoittelu alkaa olla kohdillaan. Kasipuolikas on jo isolohko ja fyysisiltä mitoiltaan lähes isomman Grison luokkaa. Eräs ohikulkija marketin pihalla totesi että tuo pyörähän on pelkkää moottoria. Metallin värinen moottori on ehdottomasti piirteitä korostavampi kuin mustaksi käsitelty ja helvetinmoisella lauhduttimella varustettu versio.
Grison kuljetuskapasiteetti oli varsin rajallinen, mutta tottahan siihen ratkaisuja löytyy. Sellainen pieni siro takateline ja lyhyt lokasuojanjatke ja siro kilpiteline oli ostoslistalla. Ikäänkuin kruunaavat muotoilun.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: 850 Griso
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2017, 19:51:18 ip »
Hei. Itse ajelin n. 7 vuotta 850 Grisolla. Kilometrejä tuli n. 49000.
Varsin huoleton ja helposti huollettava hyvä Guzzi.
Mitään oikeita vikoja ei matkan varrella ollut. Venttiilikopan tiiviste meni
pari kertaa kun säästin ja käytin vanhaa hyvännäköistä uudestaan.
Startti piti viime kesänä puhdistaa.
Hyvä ajettava ja pärjäsi myös kaksi päällä ihan hyvin.
Kulkua riittää suomen oloissa ihan riittävästi. Kulki gps nopeutta 180 km/h.
Nakuksi ihan riittävä nopeus. Myin pois kun polvi kiukutteli. Ajoasento polville aika tiukka.
Itse asensin jalkatappien alennussarjan. Helpotti hiukan.
Äänetkin hienot jopa vakiopöntöllä. Kaiholla muistelen kun kuuntelen BMW:n 800cc Rotaxin pörinää :)

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: 850 Griso
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2017, 07:59:43 ap »
850 on mitoiltaan täysin sama ei siis lähes sama. Erot lähinnä: Lyhyempi iskunpituus, eli kampiakseli ja kiertokanget,  yksitulppaiset kannet, perävälitys, ecun ohjelma, puuttuva öljynlauhdutin, tarrat. Entisen maahantuojan asiantuntijan mukaan erot olisi siinä. 850 Grisoja olisi tuotu vain 10 heidän toimestaan. Nykyinen pyöräni Griso 850 on muuten ihan sama joka oli itselläni uutena koeajossa mutta jäi silloin ostamatta siirtyessä välillä japsiin Brevan vaihtohyvityksen vuoksi. Sen karu ulkonäkö ja äänet sekä ajo-ominaisuudet ovat jotain mikä vetää puoleensa.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 850 Griso
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2017, 08:13:00 ap »
Onkos esim. 1100 Griso täysin pois kuvioista? Kun käytännössä vastaava pyörä, potkua hivenen enemmän. Ja mitä olen sivusilmällä katsonut, niin ihan kohtuuhintaan alkaa jo 1100 Grisoja saamaan.

Jani

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 850 Griso
« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2017, 09:48:06 ap »
Itsekin toisella silmällä noiden 1100:n markkinoita seurailen ja aika vähänhän niitä on kaupan. Euroopassa toki pyynnit aivan samat kuin pohjolassa, mutta ilman veroja, eli täällä hinnat maltillisia!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 850 Griso
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2017, 09:54:52 ap »
Tällä hetkellä nettimotossa yksi 1100, 27tkm ajettu ja 5500 pyynti. Saman verran ajettu 1200 8v 10900 eur pyynti, eli käytännössä puolet halvempi tuo 1100:nen. Toki pyynnit on aina pyyntejä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 850 Griso
« Vastaus #7 : Heinäkuu 14, 2017, 10:13:38 ap »
Joo, tuo 1100 on kyllä erittäin edukas! Minun käyttöön riittäisi kasipätkäkin hienosti, mutta kyllä tuo tonnisatanenkin paremman puutteessa välttäisi  :P Omien koeajojen perusteella 1100/1200:n välillä on kevyt vivahde-ero moottorin suhteen. Kasiventtiilinen vetää puhtaammin, kun taas kaksiventtiilinen vähän jo hiipuu yläkierroksilla. Mainioita molemmat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 487
Vs: 850 Griso
« Vastaus #8 : Heinäkuu 14, 2017, 10:59:00 ap »
Grison ikääntyessä vetää työntötankoversio teknisesti pidemmän korren. Kone on vanhaa ja koeteltua perua 850 ja 1100 mallien osalta. Tehoa on tosin vähemmän kuin 1200 8v-malleissa mutta työntötankoversiossa on edelleen perinteinen hyvä alavääntö. Jos sitä kuitenkaan ole tarpeeksi niin 5AM-moottorinohjaus on suhteellisen helppo säätää uudelleen esim. GuzziDiagin apuohjelmien avulla.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: 850 Griso
« Vastaus #9 : Heinäkuu 14, 2017, 12:51:26 ip »
Totta, jos nyt valitsisin Guzzia niin ehdottomasti tönäriversio. Todennäköisesti ainakin kaksi isoa "riemua" vähemmän tarjolla...  

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: 850 Griso
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2017, 21:18:02 ip »
850 on mitoiltaan täysin sama ei siis lähes sama. Erot lähinnä: Lyhyempi iskunpituus, eli kampiakseli ja kiertokanget,  yksitulppaiset kannet, perävälitys, ecun ohjelma, puuttuva öljynlauhdutin, tarrat. Entisen maahantuojan asiantuntijan mukaan erot olisi siinä. 850 Grisoja olisi tuotu vain 10 heidän toimestaan. Nykyinen pyöräni Griso 850 on muuten ihan sama joka oli itselläni uutena koeajossa mutta jäi silloin ostamatta siirtyessä välillä japsiin Brevan vaihtohyvityksen vuoksi. Sen karu ulkonäkö ja äänet sekä ajo-ominaisuudet ovat jotain mikä vetää puoleensa.

Brevassa (850 ) on vaihteiston ensiövälitys pienempi  kun 1100 versossa korjaamokassärin mukaan
Norge, Cali 3,