Hoi
Työselostus â€korotetuista clipponeista†OSA 2
Tuossa olikin virinnyt keskustelu materiaalin hitsattavuudesta, hitsattavuus on helppo todeta kun siirrytään seuraavan vaiheeseen itse työssä.
· Hitsauksen jälkeen, MIG tai puikko, hitsisaumat viimeistellään viilaamalla, pyöreä ja puolipyöreä viila ovat hyviä työkaluja, Jos tarmoa riittää, niin saumoista saa helposti todella kauniisti kaartuvat. TÄSSÄ vaiheessa paljastuu jos aine ei ole hitsauskelpoista, jos viila luistaa eikä pure hitsiin, niin hitsaus saattaa olla halkeilut ja lujuusominaisuuksiltaan arveluttava. Mutta jos viila puree yhtä helposti kuin perusaineeseen, niin ainevalinnat ovat OK. Kannattaa tehdä hitsaus/viilatesti ennen työn alkua!
· Seuraavaksi sorvataan lukitusholkkien reiät telariputkien halkaisijaan, reikä kannattaa sorvata ylimittaan 0.05 – 0.1 mm (HUOM. holkkien reikiä ei kannata sorvata oikeaan mittaan ennen hitsausta, saumat vetävät reiän aivan muodottomaksi)
· Seuraavaksi porataan kiristysruuvien vapaareiät 6.5 mm (2kpl kts. kuva 3)
· Seuraavaksi pannaan rautasahaan kaksi terää rinnakkain ja avataan kiristysholkin kylki auki (kts. kuva 3)
· Seuraavaksi pannaan Guzzi keskiseisontatuelle ja tuen alle noin 50-100 mm koroketta, takapyörä alas, etukolmioista löysätään ruuvit ja lasketaan etutelareista sen verran alas, että saadaan vanhat clipponit purettua pois
· Sitten tarkistetaan nousuputkien pituus, tasataan tarvittaessa, ja ryhdytään sovittamaan kahvaputkia nousuputkiin, kahvaputkien pituus 260mm, viila on hyvä työkalu
· Sitten pannaan aihio(t) telariin paikoilleen ja ryhdytään mallaamaan kulmia, kahvaputkiin kannattaa laittaa kahvat paikoilleen, niin näkee kaikkien osaten istuvuuden. Erikoisesti kannattaa seurata kytkinvaijerin linjaa, pyrkii törmäämään mittarikoteloon. Samoin jarruputken kiinnitysmutteria kannattaa seurata, että sallii jarrukahvan oikean asennon. Kahvaputkien kulmista saat suuruuskuokan kun katsot oheisia kuvia. Tietenkin oma tuntuma satulassa istuen on paras! Näin sovitellen ja viilaillen jatketaan niin kauan kuin on tarpeen, seuraa ja mittaile puolikkaita; rinnakkain, peilikuvin, jne. että puolikkaista tulee symmetriset kaikkien kulmien osalta.
· Siten hitsataan tulppa kahvaputkien toiseen päähän, kannattaa hioa siistiksi ennen seuraavaa vaihetta, joka on kahvaputkien kiinnihitsaus nousuputkiin, reilusti hitsiä. Kahvaputken tulpattu pää noin 30 mm nousuputken yli.
· Seuraavaksi viilaillaan hitsaukset siistiksi ja juohevasti perusaineeseen liittyviksi.
· Seuraava vaihe on maalaus, pohjamaali ja pientä hiontaa, pintamaali matta/puolikiiltävää mustaa, kumpikin â€sprei-purkki†löytyy halpahallin hyllystä
Huomioita: Kuvista saat suunnilleen käsityksen â€clipponien †mitoista, yhtään leveämpää tai korkeampaa ei kannata rakentaa, koska kahvojen virtajohdot eivät riitä kauemmaksi, nytkin rungossa kiinni olevaa pistokkeiden tukilaattaa kannattaa taivuttaa siten, että pohjat kääntyvät osoittamaan sivulle.
Toinen mitä kannattaa seurata on kytkinvaijerin linjaus mittarikoteloon nähden, tulee helposti mutka vaijeriin. Myös jarrukahvan asentoa kannattaa mallata, että se ei jää liian korkealle linjalle sormia ajatellen, nesteputken kiinnitysruuvi on nousuputken linjalla.
Sikäli kun herää kysyttävää tms., niin pankaa kysymyksiä ja kommentteja tulemaan.