Kirjoittaja Aihe: Eri lämpöiset sylinterit  (Luettu 3902 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Eri lämpöiset sylinterit
« : Toukokuu 23, 2017, 12:57:22 ip »
Cali EV, hydrauliventtiiliversio.
Sain laser pistelämpömittarin lahjaksi ja ihan mielenkiinnosta mittaillut Guzzistakin lämpöjä.
Jostain syystä oikean puolen sylinteri on muutaman ajokerran otoksella ollut 10-15C lämpimämpi mitatessa kuin vasemman.
Mistähän?
n10C ulkolämmössä oli oikeanpuoleinen viimeksi 87C ja vasen n.76C,  20C ulkolämmössä eilen 103,7C, vasen 87,8C.
Tulpat näyttää terveen tasavärisiltä.

Perän lämpö muuten ei yli 40C ole ollut ja laatikko on pyörinyt n 45-55 haarukassa.
Pikku otannassa menee osin luontaisen heiton piikkiin mm mittauspisteistä, mutta pisti silmään tuo sylintereiden selkeä ero ja mielestäni hyvin vastaavista kohdista mitattuna.

Jaa, voisko se että oikeanpuoleinen hieman valuttaa sylinteripulttien O-renkaista selittää?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2017, 13:03:15 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2017, 22:36:06 ip »
Olisiko aika säätää kaasuläpät ja läppärungot synkroniin? Poikkeavat venttiilivälykset voivat aiheuttaa pientä eroa mutta pidän sitä lähinnä akateemisena sillä kunnon ero tulee ilmi jo kolinana koneistossa.
Voi olla muitakin syitä kuten lievä ilmavuoto tai toisessa pakoputkessa eri virtaama. Entä sivutuuli ajettaessa.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2017, 06:19:53 ap »
Olisko syynä balanssin lisäksi se ruiskukartan delta-jotain ero sylintereiden välillä? Nuo amerikkalaiset mittaukset kun ovat aivan samaa kaliiberia kuin Guzguzin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2017, 19:30:26 ip »
Taisi löytyä ja vielä helpoimman mukaan (?).
Ruiskutus/ imupuolen pannat oli yllättävän löysällä ja varsinkin kuumemman sylinterin puoleiset.
Nyt ei baanalta kokemusta, mutta tyhjäkäyntiä ja hieman kaasuttelua oli lukemat 79C vasen ja 81C oikea, hyvä suunta.
Pakopuolella ei ohivirtausta taida olla, ei ainakaan mustumista liitosten vierestä.
Täytyy tutkia noi kaasuläppien säädöt ja synkat, ruiskukarttaakin olisi hyvä jollain vilkaista, itse en ole vielä perehtynyt yhtään.

Nyt kun on lasertarkat mittavälineet, niin alkaa "vikoja" ilmaantua?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2017, 21:20:16 ip »
Pyörikö ihan kumikurkut vai miten löysällä olivat? Tuossa kohden imuvuoto kyllä vetää laihalle. Ja nimenomaan kuumentaa. Ne kumit on kyllä sen muotoiset sisältä, ettei välttämättä ihan vähän löystyttyään alkane vuotamaan.
Mutta jos korjaantui, niin hommahan on selvä!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2017, 00:24:50 ap »
Totesin, että olisi ihan järkevää sen lisäksi, että lukee näitä juttuja, myös yrittää saada näistä jotain ideoita.
Olen ihmetellyt jonkin aikaa Californian huonoa  reagointia kaasukahvan kääntämiseen pienillä kierroksilla, saattanut olla ongelmana koko sen ajan, mitä olen tämän omistanut. Kun pienillä kieroksilla halusi jotain tapahtuvan, oli tuloksena lähinnä imuääntä ja vasta viiveellä muuta toimintaa, tämä aiheutti pikkuhiljaa sen, että aloin ajaa - aina, kun mahdollista, selvästi yli 3000 kierroksilla, Vintagen perällä tämä merkitsi sitä, että alle 100km/h käytin vain kolmea pienintä vaihdetta. Hidasajossa kierrokset tietty olivat selvästi alempana ja ajo oli ajoittain hyvin epämukavaa.
Eilen sitten mentyäni autotalliin, muistin tämän ketjun ja päätin kokeilla, olisiko löysää. Molemmissa kumikurkuissa sylinterin puoleinen panta oli hiukan löysällä ja pettyneenä ajattelin, ettei noin pieni löysyys voi mitään vaikuttaa. Tänään, tai siis itseasiassa eilen lähdin ajelemaan ja heti pihasta lähtiessä oli ero aivan selvä, tämä halvatun härveli vastasi kaasuun heti täysin miettimättä.  ;D

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2017, 18:04:19 ip »
Hyvä uutinen, toi pantojen kiristys tosiaan vaikutti omassanikin.
Vedossa en huomannut eroa, mutta ainakin sylintereiden lämmöt on nyt abaut samat, eli ilmavuodosta taisi olla kyse.
Pantojen löystymistä selittänee kumikurkkujen kutistuminen.
Hyvin esillä ja helposti tarkistettavia seikkoja.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2017, 20:20:34 ip »
Sama juttu aikanaan omassa Vintagessani, että vedossa tai muussa käynnissä en huomannut mitään kummallista, mutta kerran rykäisi koko kaasarin irti pytystä. Varmaan juuri tuo kurkun kutistuminen syynä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2017, 21:56:39 ip »
Taitaa olla Lemin kunnalla räjähtävä vaikutus Guzzeihin, kun muistan että eräällä nimeltä mainitsemattomalla itävaltalaisella vieraalla kävi samoin: Pam - ja Cali ampui molemmat kaasarit irti, kun mainitulla paikkakunnalla starttasi. Ei kun työkaluja käteen ennen uusintastarttia :P.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2017, 23:21:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Eri lämpöiset sylinterit
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2017, 22:20:19 ip »
Jep. Täällä on nitrot kielen alla sekä tankissa.  ;D