Kirjoittaja Aihe: Vammalalainen puusilmä  (Luettu 17550 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #30 : Toukokuu 29, 2017, 00:36:48 ap »
Samaa mieltä kuin edellä Motomatti siitä, että liikennesäännöt ja niiden noudattaminen on erinomainen ja loputon puheenaihe. Valitettavasti vain keskustelu tuppaa usein menemään muiden tienkäyttäjäryhmien syyttelyksi ja mollaamiseksi. Oma ajotapa ja oman viiteryhmän liikennekäyttäytyminen hyväksytään kritiikittömästi oikeaksi ja perustelluksi. Ajettu kilometrimäärä ja ajovuosien määrä ei sellaisenaan todista kuljettajan ajotapaa ja liikennekäyttäytymistä joustavaksi ja muut tienkäyttäjät huomioivaksi. Vuosien mittaan on itse kukin voinut oppia hieman huonoille tavoille.

Liikennesäännöt velvoittavat kaikkia tienkäyttäjiä ja minun mielestäni on olemassa yksi erittäin hyvä syy liikennesääntöjen noudattamiseen. Tuo syy on tienkäyttäjien toiminnan ennalta-arvattavuus, johon perustuu liikenteen sujuminen ja liikenneturvallisuus. Oletamme, että kärkikolmion takaa tuleva väistää päätietä ajavaa, että ajaessamme vihreän valon palaessa risteykseen risteäviltä suunnilta kukaan ei aja eteemme, että suoraan ajavien kaistalle ryhmittynyt ei yllättäen käänny vasemmalle, että päätietä ajava ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti, jolloin sivutieltä tuleva ehtii lähestyvän ajoneuvon havaittuaan ylittää tien turvallisesti kuten aiemminkin on ehtinyt tehdä jne. Esimerkkejä voisi luetella vaikka kuinka paljon. Kun joku sitten toimii näistä liikennesääntöihin perustuvista perustelluista odotuksista poikkeavasti, riski liikennevahingon tapahtumiseen kasvaa rajusti. Tämän takia minulta ei oikein löydy ymmärrystä tahallisesti tapahtuvalle liikennesääntöjen noudattamatta jättämiselle. Liikennesääntöjä rikotaan myös vahingossa esimerkiksi havaintovirheen takia ja näin on itsellekin monasti käynyt, kanssakulkijoiden nopea reagointi ja hyvä tuuri ovat toistaiseksi säästäneet pahemmilta seuraamuksilta. Ikääntyville kuljettajille (johon ryhmään meistä kaikki väistämättä ennemmin tai myöhemmin lukeutuvat) sekä vasta ajouransa alussa oleville kuljettajille näitä virheitä väkisinkin tapahtuu tavanomaista enemmän. Meidän tulee kuitenkin hyväksyä muiden tienkäyttäjien ehkä vajavaisemmat taidot ja omalla käyttäytymisellämme pyrkiä tekemään liikenteestä mahdollisimman turvallista heillekin.

Paljon puhuttu joustavuus liikenteessä on sekin ihan kannatettavaa, kunhan se tapahtuu liikennesääntöjä rikkomatta ja muille yllättäviä vaaratilanteita aiheuttamatta. Todellista joustavuutta on tietenkin vain se, että itse vapaaehtoisesti tinkii omista "oikeuksistaan" (esimerkiksi hiljentämällä omaa ajonopeuttaan toisen kaistanvaihdon helpottamiseksi), ei se, että vaatimalla vaatii muilta joustavuutta.         

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #31 : Toukokuu 29, 2017, 10:45:23 ap »
Junkers kirjoitti asiaa.

Viikonloppuna tuli todistetuksi kokemuksen (tottumuksen) voima hyvässä ja pahassa. Paha ensin. Liikennejärjestelyt olivat muuttuneet. Itse laitoin jo vilkun päälle vasemmalle kääntyäkseni mutta huomasinkin että on tullut lisää kaistoja ja pitääkin ryhmittyä oikealle ja kiertää kahden kiertoliittymän kautta että pääsee kohteeseen. Selvisin siis helpolla. Tosin takana tullut auto joutui vuokseni jarruttamaan ja tekemään väistön.
Sitten tulee kaveri samaan kohteeseen. Vilkku hänelläkin vasemmalle ja kääntyi myös vasemmalle vauhdilla koska vastaantulijoiden liittymäkaista oli sopivasti kohdalla. Käytännössä keltaisen viivoituksen ja kahdensulkuviivan ylitys sekä kääntymisen kieltävän liikennemerkin noudattamatta jättäminen ja noin sadan metrin ajo vastakarvaan.

Siinä kahvitellessa kaveri tuumaili että menevät muuttamaan ennalta ilmoittamatta liikennejärjestelyt. Viime syksynä oli vielä laillista ajaa em tavalla kun samalla porukalla siitä ajettiin. Ei kääntymiskieltoa eikä yksisuuntaisia osuuksia.

Hyvässä taas se kun lähdin Kerholta kotiinpäin ja, tällä kertaa eri kaveri, ajoi edelläni Ylöjärven Soppeenmäen taajaman läpi. Jalkakäytävällä lapsiperhe polkupyörillään, nuorimmaisella kolmipyörä, ajoivat alamäkeen. Mitään huutoja en kuullut mutta se pienin antoi mennä vapaalla ja kääntyi korotetulle suojatielle aivan kaverin nenän eteen. Tehtiin jarrutus pysähdyksiin. Mitään vaaratilannetta ei syntynyt sillä kaverilla itselläänkin on ollut pienokaisia jotka säntäilevät kielloista ja opeista huolimatta. Pikkuinen huomasi meidät vasta kun oli suojatiellä ja säikähti kauheasti. Silloin kuulin myös vanhempiensa karjunnan. Takaa päin tilanne saattoi näyttää pahalta. Jäätelökioski oli siellä tien toisella puolen. Yksi motivaatio täyttää pienen mielen.

Kun näkee liikenteessä alle metrisiä henkilöitä niin voi sattua melkein mitä vain. Täällä Peltsulla on pikkupoika joka käyttää suojatietä mutta juoksee sen yli niin kovaa kuin pikku jaloilla pääsee sen kummemmin sivuille katsomatta. Ymmärrän logiikan: mitä vähemmän aikaa menee tien ylitykseen sen vähemmän aikaa on autoilla ajaa päälle. Hommasta vain puuttuu yksi muuttuja: ajoneuvo joka olisi nähtävissä. Myös siinä on logiikkaa ettei katso lainkaan tuleeko autoja: ei tarvitse odottaa koska ei edes tiedä niistä. Jotenkin tuttua omasta lapsuudesta..... Luotetaan aikuisiin. Niihinkin joista ei edes tiedetä.

Myös aikuisilla on hetkiä että yksi asia täyttää mielen. Se saattaa olla puhelimen soiminen juuri silloin kun pitäisi tehdä muuta. Siinä tapahtuu monenlaista jonka psykologi voi ehkä avata. Ristiriita siitä että on valittava kahden asian väliltä. Saatetaan siis menettää hetkeksi tietoisuus siitä mitä ollaan oikeasti tekemässä kun tavoitellaan kahta tai useampaa asiaa yhtä aikaa. Puhelin, tms ei aiheuta ajona aikana vaaratilannetta liikenteeseen jos siihen ei kiinnitä huomiota. Jos taas kiinnittää huomiota niin ei puhelin ole silloinkaan syyllinen vaan se että se sitoo omasta päästä huomiokykyä joka on muusta pois. Saati sitten jos sitä lisäksi katsellaan. Aivot voivat liikenteen kannalta olla kokonaan poissa pelistä hetkittäin. Silti tämä on tavattoman yleistä. Ilmeisesti moottoritie on sitä varten että seurataan muiden tekemisiä muualla ja kerrotaan että täälläpä ajellaan. Turhaa tietoa molempiin suuntiin. Vain kivan vuoksi.

Lainaus
Valitettavasti vain keskustelu tuppaa usein menemään muiden tienkäyttäjäryhmien syyttelyksi ja mollaamiseksi. Oma ajotapa ja oman viiteryhmän liikennekäyttäytyminen hyväksytään kritiikittömästi oikeaksi ja perustelluksi.

Varmaan näin voikin olla joissain liikenteen käyttäjäryhmissä. Mutta moottoripyöräilijöillä ei niinkään. Moottoripyörällä häiriköidään liikenteessä. Temppuillaan ja kikkaillaan. Ajetaan ylinopeutta vain huvin vuoksi. Paheksuntaa voi syntyä jo siitä että ohitetaan hitaammin ajava. Sitä vaan ei liikenteessä tiedä että toisen ajoneuvoluokan kuljettaja voi hermostua pelkästään siitä että joku ajaa ohitse. Tämän asian näkee liikenteessä melko usein.

Moottoripyöräilijä ei siis kokonaisuutena ole sellainen ryhmä jonka voisi paketoida johonkin tarkkaan rajattuun muottiin., Ihmisyksilöt sen sijaan kykenevät tekemään oman luokittelun vaikka seuraavasti: sellainen kuin minä; ajan aina asiallisesti, en tee virheitä ja olen suvaitsevainen liikenteessä, jne. Sellainen ryhmä on varmasti olemassa mutta kuuluuko siihen enää itsekään jos tekee poikkeaman omasta toiminnastaan?
Sellaisena tuskin kovin moni ei-motoristi näkee moottoripyöräilijät kokonaisuutena. Tosin on havaittavissa että muutosta on tapahtunut: moottoripyöräily on aikuistunut voimakkaasti. Järjestötoimintaa on enemmän kuin koskaan ja se muokkaa käytöstä. MC- MK- ja MP-kerhot eivät yleensäkään salli että heidän jäsentensä käytös on hankalaa muille. Kylillä pitää käyttäytyä arvonsa mukaisesti eikä pidä herättää negatiivista huomiota. Tosin ennakkoluulot ovat vielä syvällä.



Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #32 : Toukokuu 29, 2017, 23:04:32 ip »
Tämän päivän tieliikenteestä on jonkin aikaa mietittänyt jyväskylän seudun erään ilmaisjakelulehden " poliisin raportoimia rikkomuksista liikenteessä" aiheet. Jutut toistuvat viikosta toiseen saman sisältöisinä: ajo-oikeudetta päihtyneenä ajoa, XX kertaa vuoden aikana sama rikos, huumeiden vaikutuksen alaisena ajamista, ei ole ikinä ollut ajo-oikeutta, kaahailu päihtyneenä katsastamattomalla ja vakuuttamattomalla autolla jne.  Noin 5-6 vastaavaa  tarinaa joka viikko, joista huomattava osa on rikostensa uusioita. Kaippa sama toistuu ympäri suomen niemeä. Eli taparikolliset saavat jatkaa ko. käyttäytymistä kanssamatkaajien joukossa. Ei ilmeisesti saada enää rikollisia telkien taakse.

Näyte:
https://www.dropbox.com/s/h90qodsuykeszj9/20170414_095530.jpg?dl=0

Tänään luin hesarista seuraavan jutun:
https://www.dropbox.com/s/fxc7i6ogqpenym4/20170529_203810.jpg?dl=0

On se aika kova seuraamus ollut mahdollisesta pelkästä kiihdyttelystä. Vähän jäi jutussa poliisin selittelyt puolitiehen. En ole ihan varma näiden takaa-ajojen järkevyydestä noin yleisen turvallisuuden nimissä tarkasteltuna.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2017, 06:56:09 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2017, 01:24:45 ap »
Kaikenlaisia puusilmiä on liikenteessä, ikään ja sukupuoleen katsomatta... ajaako autolla vai moottoripyörällä... Ikävä kyllä joudun nostamaan esille erään automerkin, saksalaisen automerkin jolle ei kukaan voi mitään ja joille on annettava esteetön kulku kaikissa tilanteissa, omasta turvallisuudesta tinkien... näitä ajoneuvoja on nykyään yhtä paljon liikenteessä kuin kuplavolkkareita 60- luvulla... olen sisäistänyt että kyseisen auton logossa on neljä persereikää limittäin...

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #34 : Toukokuu 30, 2017, 09:03:55 ap »
Ja myös 3:n kirjaimen merkki !
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #35 : Toukokuu 30, 2017, 09:19:18 ap »
Lainaus
neljä persereikää limittäin
Juuri aamulla soi torvi kun olin pönkäämässä "kaksi yhteen" liikennejärjestelyssä vetoketjumenetelmällä sivulta mukaan... Ei sopinut toisen pirtaan, että oletin että näin mennään kuten tapana on. Ehkä juuri siksi että ajan puolta miljoonaa kilometriä lähestyvällä 13v vanha Audilla? Kaikki ulkoiset merkit on pois, ruostetta alkaa näkyä tilalla... :P
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2017, 20:43:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #36 : Toukokuu 30, 2017, 09:31:44 ap »
Se on kyllä huvittavaa, kun pyörällä sipaisee liikenteen sekaan ja sitten tullaan roikkumaan takavaloon. Varsinkin, kun jonoon sujahdat. Pyörällä ei tuota mitään ongelmia kiihdyttää 80-90 vauhtia etenevään jonoon, hieman kapampaan väliinkään. Itse taidan napata kakkosen tupaan siinä vaiheessa, kun alkaa tasailla nopeutta jonon mukaiseksi. Silti (yleenä pari saksalaisvalmisteen merkkiä ja yhä_toiminnassa_oleva-ruotsalaismerkki) ryhtyvät kuromaan takaa väliä kiinni, ilmeisesti vain siksi että kehtasin tulla moottoripyörällä siihen eteen.  Ihan sama, onko jonoon tullessa etäisyyttä ollut sata tai kymmeniä metrejä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #37 : Toukokuu 30, 2017, 10:31:02 ap »
Tulin eilen  kirkolta, eli motaria helsinki-Lusin suora.
Ekan vajaan 100km auton mitan päässä roikkui seatin räppänä.
Ei siinä muuta, mutta kun piti joka kerta erikseen katsoa se seatin paikka, kun ohitti rekkaauton ja niitä oli muutama..
Sitten se jossain Lahden ja Heinolan välissä päätti ohittaa...

Sitä varmana pelotti alussa ajaa yksin.
Samalla tuli todistettua Mikkelin etelä-puolen ohituskaistan kiihdyttävä vaikutus ;D
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #38 : Toukokuu 30, 2017, 10:33:59 ap »
Takana tuleva on utelias ja tulee kauempaakin katsomaan mikä siinä edessä menee.  Näyttöhaluja vaikuttaa monella olevan. Suon mielelläni erävoittoja: liikennevaloista ensin ripeä lähtö mutta sitten kaasu pois että kisakaveri saa hyvän mielen ohituksesta. Lisäksi ehkä ylinopeussakon todisteeksi ja palkinnoksi.

Tänä kesänä minua ei vielä ole pojiteltu. Viime suvena kahdesti. Toinen huoltiksen pihalla kun tankkasin. Vuoroaan odottava autoilija ei tykännyt hidastelustani kun nollailin trippiä ja puin hanskoja. "Poikaa" komennettiin siirtämän se vitun rakkine pois mittarilta. Sen verran särähti että otin avaimet taskuun. Nousin pyörän päältä ja ja kävin kysymässä että ketä hän tarkoittaa ja onko hänellä itsellään mahdollisesti yli viiskymppisiä lapsia joita voi pojitella tuttavallisesti. Ilmeisesti bensiinin tarve ei ollutkaan akuutti kun pakki meni päälle ihan näppärästi. On erittäin hyvää taktiikkaa siirtyä pois uhkaavaksi koetusta ja mahdollisesti eskaloituvasta väkivaltatilanteesta.

Avaimet kannattaa pistää taskuun jos aikoo enemmän sanailla sillä osapuolelle voi tulla mieleen heittää ne kaseikkoon ihan omaksi huvikseen.

Toki olette huomanneet että bensamittarille on kiire mutta tankkauksen jälkeen on ajoneuvon sisällä tehtävä yksi jos toinenkin toimi ennen kuin siitä pääsee lähtemään.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #39 : Toukokuu 31, 2017, 00:47:12 ap »
 No joo, ei pitäisi kritisoida ihmisiä automerkin perusteella mutta ikävä kyllä päivittäin paljon ajavana (työ/siviiliajo) olen pannut merkille tämän saksalaismerkin kuljettajien liikennekäyttäytymisen... sorry Camn, auton ikä ei ikävä kyllä vaikuta mitenkään asenteeseen mikä vallitsee em. merkin kuljettajilla. Joskus aikoinaan samaa viittaa kantoivat Saab, Volvo, Mersukuskit... nyt näkyy olevan Audikuskien vuoro... by the way kun mulla oli Alfa Romeo niin bemarimiehet olivat lähes päivittäin haastamassa liikennevaloissa kisaan...
   Tosiaan, tankkaustilanne vaikuttaa olevan monille niin pyhä toimitus että siihen saa kulumaan kohtuuttoman paljon aikaa. Viimeksi lauantaina piti poiketa tankille, mittarilla oli noin seitsemänkymppinen mies Nissaninsa kanssa ja kun tankissa oli sopiva määrä ainetta niin jostain kumman syystä siellä kabiinissa olikin kaikenlaista hommaa mikä viivytti poistumista tankkausalueelta. Toki kaveri havaitsi että moottoripyörällä on joku hampuusi tulossa tankkaamaan mutta eihän sillä ole väliä kun Datsunmiehellä on hommat kesken, turvavyön asentamista ja kaikenlaista muutakin askaretta, muunmuassa vaimon sättimistä mitä voisi toimittaa myös sen jälkeen kun ajaa ajoneuvon pois mittarilta...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #40 : Toukokuu 31, 2017, 09:13:49 ap »
olen sisäistänyt että kyseisen auton logossa on neljä persereikää limittäin...

Meilläpäin sanotaan rinkelipussiksi, siinä kun on ne neljä rinkeliä. (vert. riisipussi)
Merkkihän on nykyään jo tosiaan kansanauto, mitä kaikki sen hankkineet eivät
ymmärrä tai sulata. Siksi pitää muille muuta yrittää todistaa.
Sohc van Helmi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #41 : Toukokuu 31, 2017, 09:24:27 ap »
Kun vauhtiin päästiin niin tölvitään ja kärjistetään lisää ....   ;D
Miksi bemarikuskin vasen silmä on keltainen?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #42 : Toukokuu 31, 2017, 11:50:01 ap »
Audi on pirkkamersu.

Ei se liikennemulkkuus voi olla vain autosta johtuva, koska itse ajan CLK:lla...
Tämäkin vielä! ! !

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #43 : Toukokuu 31, 2017, 11:54:45 ap »
Siihen bemarikuskin (auto) vasempaan silmään valuu ureaa, kun pitää koko ajan kytätä pää kallellaan ohituspaikkaa. Yleistystä yleistystä ...  :P

Näköjään BMW:n asema nuorten kundien suosikkiautona on jonkun verran vähentynyt.
Silmämääräisen havainnon pohjalta nyt on ykkösenä tuunattu, 124 koppainen Mese. Ainakin Karjalan kunnailla.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #44 : Toukokuu 31, 2017, 12:32:03 ip »
Kaikkien aikojen teiniauto lienee viimeinen takaveto Nissan DX. Niitä vaikutti olevan melko tiheässä. Maalla vielä teinirassien harrastaminen on voimissaan mutta kaupunkilaisteineillä on eri asenteet sillä ykstyisautoilu on pahasta ja saastuttaa.
Paljonkohan olisi itsekin henkisesti kehittyneempi jos ei olisi häärännyt teiniaikaa ja sen jälkeenkin kaikenlaisen pärisevän kimpussa. Oli moottorivene, moottoripyöriä, pari autoa ja muita koneita. Periaate oli että jos matka on pidempi kuin kulkuneuvo niin matka tehdään kulkuneuvolla.

Jos olisikin kehittänyt henkisiä avuja samalla intensiteetillä kun koneita rassasi niin olisiko tullut tiedemies, psykologi tai ns. jaksuempaatikko eli puunhalaaja joka kaikille vain hyvää toivoo.

Ajattelin kyllä pysyä valitulla linjalla. Piruako sitä enää uudestaan rupeaa elämänarvoja rukkaamaan.