Kirjoittaja Aihe: Vammalalainen puusilmä  (Luettu 17552 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #15 : Toukokuu 25, 2017, 14:05:37 ip »
Tuota juuri tarkoitin. Olisi olemassa säännöt ja ohjeet, mutta sitten käytetään sitä minä_tiedän_parhaiten-osaamista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #16 : Toukokuu 25, 2017, 14:15:40 ip »
Liikenne ja sääntöjen noudattaminen on erinomainen ja loppumaton puheenaihe.

Liikennesäännöt ovat kaikille samat. Liikennesääntöjen tulkinnat ovat kaikille erilaiset.
Uskoni liikennesääntöjen noudattamisessa, oman tulkintani mukaan, on kärsinyt uskottavuusongelman. Parempi on noudattaa niitä muiden tulkintoja. On vain toisinaan vaikea arvata mikä tulkinta on käytössä.

Yksinkertainen esimerkki: minulle syttyy monikaistaisessa risteyksessä vihreä valo. Lähden liikkeelle normallisti sen kummempia repimättä koska ei ole kiire seuraaviin liikennevaloihin. Silti vasemmalta tulee vauhdilla Avensis taksikyltti katolla. Taksikuski painoi pilliä, minä väistöin. Näin yhteisymmärryksessä ylitimme risteyksen.

Tarkoittaa että "taksikuskin vihreillä" ehtii vielä kun on pelkkiä autoja liikenteessä. Mutta moottoripyörä lähtee, isommin yrittämättäkin, sen verran liukkaasti että totuttu käytäntö särkyy ja kuviteltu turvallisuus menetetään.

Monet muutkin kuin ammattiautoilijat livahtavat vaikka keltainen on jo sammunut. Joskus laskenut että sen jälkeen kun itse tunnen huonoa omaatuntoa että menin keltaisella valolla risteyksen yli niin pari - kolme  muuta perässä.

Yksi asia huvittaa: kun kaukana palavat vihreät valot niin sinne kiihdytetään että ehdittäisiin niistä. Loogisesti kannattaa noudattaa nopeusrajoitusta tai jopa hiljentää sillä suurella todennäköisyydellä valot ehtivät vaihtua. Vain pari kertaa olen jäänyt liikennevaloihin niin että valot eivät ole vaihtuneet minulle vihreäksi lainkaan. Molemmilla kerroilla moottoripyörällä. Automatiikka ei tunnistanut pyörää.

Kysyin tutulta konstalta tähän ratkaisua. Että kun on kymmenenkin minuuttia odottanut eikä muuta liikennettä ole, saako ajaa erityistä varovaisuutta noudattaen? Vastaus oli että punaista valoa ei saa ohittaa kuin hätätilassa. Ja kyseinen valojen vaihtumattomuus ei sellainen asia ole. Jatkokysymykseni oli että miten pitäisi ongelma ratkaista. Ratkaisu oli helppo. Sammutetaan ajoneuvo, noustaan sen päältä pois ja talutetaan pyörä jalankulkijana pois tilanteesta.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #17 : Toukokuu 25, 2017, 15:14:25 ip »
"Sammutetaan ajoneuvo, noustaan sen päältä pois ja talutetaan pyörä jalankulkijana pois tilanteesta."

Heh!

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #18 : Toukokuu 25, 2017, 16:03:59 ip »
Tämä onkin ajankohtainen aihe. Justiin tultiin Turpon kanssa nimipäiväajelulta, johon
sisältyi liikennevalot, jotka joskus päästävät ja joskus eivät. Tänään ei päästänyt, vaikka
oli kaksi pyörää, kumpikin omassa salmiakkiruudussaan. Ajettiin sitten punaisilla.
Täytyykin seuraavan kerran sammuttaa pyörät ja taluttaa ne pois. Mutta onkos
pyörää taluttava jalankulkija? Muistan joskus kuulleeni, että kuppia ottanut ei saa
taluttaa. Saisi, jos olisi jalankulkija.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #19 : Toukokuu 25, 2017, 17:10:41 ip »
Milläs erioikeudella jalankulkija saa mennä punaista päin? Vai eikö jalankulkijan tarvitse välittää ajoneuvoille
tarkoitetusta punaisesta? Vain niitä suojatiellä palavaa tikku-ukko valojako pitää noudattaa, mielenkiintoista.
Neuvoiko konsta, mihin suuntaan tilanteesta pitää poistua? Vielä jotenkin voisi taluttaa jos ei ole liikennettä
näkyvissä, on oikeassa reunassa ja "pakotie" on vieressä. Entäs kun olet kääntymässä vasemmalle ja kaikkiin
suuntiin on ajokaistoja useampia? Eikä suojatietä kohdalla missä taluttaisi. Ja saakos siellä tiellä/kadulla jalankulkija
taluttaa jos ajoradan vieressä on kevyen liikenteen väylä tai suojatie. Taitaa olla kyseessä tilanne missä
joutuu ottamaan sakon jos liikahtaa johonkin suuntaan ja pykäliä tiukasti tulkittaisiin. Tai autoilija ajaa yli ja
suojatiellä mummo hakkaa käsilaukulla.
No, samaan suuntaan menevä, taakse tuleva auto yleensä pelastaa tilanteesta.
Joskus olen moottoripyörää tunnistamattomista valoista ylläpitäjälle soittanutkin.
Palautteen antamisen olen tosin lopettanut kun vastaus on ollut että, odottele rauhassa kyllä se valo vaihtuu.
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #20 : Toukokuu 25, 2017, 17:26:34 ip »
Mutta onkos
pyörää taluttava jalankulkija? Muistan joskus kuulleeni, että kuppia ottanut ei saa
taluttaa. Saisi, jos olisi jalankulkija.

Itse asiassa nykyinen tieliikennelaki ei tunne moottoripyörää taluttavaa ihmistä, semmoista yhdistelmää ei ole olemassa.
Joten se EI ole jalankulkija.

Tekniikan Maailma 10/10 -12.05.2010 -Miten lakia tulkitaan. Suora lainaus lehdestä.

Moottoripyörän työntäminen

Hämmästelimme ”Ihmeellisiä rattijuoppoja ” - artikkelissamme (TM 3/10) moottoripyörän taluttajan juridista asemaa.

Tieliikennelaki määrittelee jalankulkijaksi polkupyörän ja mopon taluttajan, mutta ei moottoripyörän taluttajaa. Korkein oikeus (2003:138) ei katsonut auton kuljettamiseksi toimintaa, jossa henkilö oli työntänyt autoa sen kuljettajan puoleiselta sivulta auton oven ollessa auki. Samalla hän oli ohjaillut autoa ohjauspyörästä kiinni pitäen. Jos henkilön jalat olisivat siirtyneet auton sisäpuolelle auton ollessa liikkeessä, kysymyksessä olisi epäilemättä auton kuljettaminen.

Jos moottoripyörän taluttaminen ei ole sen kuljettamista, taluttaja ei kuulu mihinkään tienkäyttäjäryhmään. Se olisi ihmeellinen tilanne, kun ei olisi ”mikään”. Asialla on merkitystä promilleja ajatellen, talutuspaikan (jalkakäytävällä vai ajoradalla), ajokortin ja niin edelleen suhteen.

Liikenne – ja viestintäministeriö (LVM) moottoripyörän taluttaminen on sen kuljettamista.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #21 : Toukokuu 25, 2017, 17:50:40 ip »
Tarkennetaan tilannetta. Kyse oli kohteesta, josta konstalta kysyin, valtakunnallisesti isohko monikaistainen risteys aamuyöstä kesällä eikä yhtään suojatietä.

Jalankulkijan osalta on lupa ylittää tie sieltäkin missä ei ole suojatietä. Olisi melko mahdoton tilanne jos kyseistä oikeutta ei olisi. Polkupyörä on ajoneuvo jolla on ajettava sille osoitetuilla väylillä (Pl. alle 12v.) ja jos niitä ei ole niin yleisellä ajoväylällä. Polkupyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi kun hän nousee pyörän päältä ja työntää pyöräänsä.

Olisiko niin että oikeudenvalvoja sovelsi polkupyöräsääntöä. Tuskin moottoripyörän lykkäämistä ajamiseksikaan voi sanoa. Humalatilassa lykkäämisestä ei ole kokemusta enkä ole kysynyt "ennakkopäätöstä". Tuskin suurta vaaraa syntyisi siitäkään. Nuorempana lykin moottoripyörää useastikin pyörätiellä tai ajotiellä mutta se liittyi yleensä epäonnistuneisiin urheilusuorituksiin. Poliisikin joskus sen näki mutta ei puuttunut toimiini.

Joskus olen kiireettömästi seisonut yöllä isomman väylän risteyksessä moottoripyörällä ja odottanut että armahtava auto tulee paikalle ja saa päätien liikenteen pysähtymään. Joskus on tullut, aina ei. Onneksi yleensä on jokin laillinenkin vaihtoehto. Tiedä sitten onko moottoripyörän peruuttaminen jalkavoimin kuinka kiellettyä tai risteysalueella tehty U-käännös.

Pitäisi sitten olla juovuksissa pyörän kanssa että saisi oikeuslaitokselta päätöksen siitä mikä on moottoripyörän työntäjä. Itse en ole työntänyt moottoripyörää julkisilla paikoilla alkoholia verenkierrossa mutta tallissa monen monta kertaa mutta eihän kerrota kellekään.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #22 : Toukokuu 25, 2017, 18:17:05 ip »
Pyydän anteeksi vammalalaisilta että puusilmittelin. Olisihan sen maasturin kuski voinut olla vaikka Äetsästä tai Keikyästä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2017, 19:18:18 ip kirjoittanut motomatti »

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #23 : Toukokuu 25, 2017, 19:52:42 ip »
Eipä ne kaikki tunge piruuttaan eteen suuremman oikeudella, vaikka paljon niitäkin on.

Kaveri ajeli autolla nelostietä ja lähestyi X-risteystä, missä sivuilta tulevilla on kolmiot. Oikealla kolmion takana odotti vuoroaan auto, jonka kuski kaverin kertoman mukaan koko ajan katsoi suoraan häntä ja hänen lähestyvää autoaan. Kuitenkin lähti juuri "oikealla" hetkellä eteenpäin risteykseen, jolloin kaveri ajoi ovesta sisään ja vastapuolen kuskilta henki pois. Kuski oli jotain 60...65.vuotias mies. Vaimo repsikan paikalla selvisi, eikä hän kyennyt mitenkään selittämään, miksi mies lähti ajamaan suoraan lähestyvän auton eteen.

Jotenkin ajatuskyky vaan saattaa herpaantua ?
Oma lajinsa taas ovat kännykän tuijottelijat, jotka keskittyvät ihan muuhun kuin ajamiseen.

Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #24 : Toukokuu 25, 2017, 20:10:55 ip »
Iltahämärissä ajellessa moottoritieltä on enemmän kuin poikkeus etteikö erityisesti feminiinikuljettajat katsele puhelintaan tai jopa lääpi tablettia ajon aikana. Helppo havaita pyörän päältä kun valo loistaa kasvoille alaviistosta. Vielä teen sen että ajan viereen ja katson mikä siellä on tärkeämpää kuin ajaminen.

Kyseistä tointa harjoittavien osa-aikakuljettajien ajotavasta voi päätellä jo matkan päästä että ajaminen ei nyt ole pääasia. Vauhti vaihtelee ja kaista ei meinaa riittää.

Kun itse ajan autolla niin soihan se puhelin tai piippaa viestiä. Siinähän soi. Katson sitten kun kerkiän ja merkittävä osa jutuista katoaa kun ne poistaa. Lopuissa voi sitten olla asiaa. Jos joku soittaa enkä vastaa niin soittakoon uudestaan. Jos ei soita ei asia ole tärkeä. Tekstiviestikin on vielä olemassa vaikka sen olemassaolo ei ilmeisesti ole enää yleisessä tiedossa.

Sama moottoripyörällä. Tosin en silloin kuule onko yhteyttä yritetty ottaa ja sitten kun tuntien kuluttua katsoo että kuka ja millä asialla on lähestynyt niin saa usein kuulla kiukuttelua siitä että asia ei ole enää ajankohtainen. Sellaista sattuu tietoliikenteessä kun on liikenteessä. Anteeksi en kuitenkaan ole alentunut pyytämään vastaamattomuuttani. Handsfreestä en perusta. Enkä halua kuunnella ajon aikana musiikkia.

Puhelimessa on kätevä toiminto joka säästää akkua ja vähentää yhteydenottoja: lentotila. Oikein hyvä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2017, 20:36:06 ip »
Lisäksi, kun suuri osa älypuhelimista on valkoisia, niin erottuvat korvalta tummempienkin lasien läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #26 : Toukokuu 25, 2017, 20:42:08 ip »

Jotenkin ajatuskyky vaan saattaa herpaantua ?.



Tuosta tulikin mieleen, kun viime viikonloppuna katseltiin valoristeyksessä episodia. Motoristi oli ryhmittynyt jatkaakseen suoraan. Samasta risteyksestä on valo-ohjaus myös sivuille. Kaksi kaistaa suoraan ja reunimmaisilta kääntö sivuille siis. Kun kääntyville syttyi nuolivihreä, lähti tämä isolla kustomilla liikkeellä oleva (harmaapartainen) herrasmies kuin ammuttu suoraan! Siis päin punaisia ja hänen editseen kääntyvien edestä. Ilmeisesti ei edes tajunnut, miten lähellä oli jäädä kaikkien jalkoihin, jatkoi vain tyytyväisenä matkaansa..
Kyseessä oli mitä ilmeisimmin herpaantuminen ja liikkeelle lähdön laukaisi jokin näkökentän vihreä valo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #27 : Toukokuu 25, 2017, 21:21:07 ip »
Siinä on ollut osatekijänä ajokiima kevään ensimmäisillä ajeluilla. Huomio kiinnittyy enemmän itseen ja pyörään kuin ympäristöön ja liipaisintekijänä juurikin vilahdus vihreää tai muiden lähteminen liikkeelle.

Nuolivalo oikealle on useimmiten ookoo tai vapaa oikea valoristeyksessä mutta sitten kun siinä risteävälläkin kadulla on suoja- ja pyörätie ja sillä kulkijoille myös vihreä. Taannoin Tampereen Mariankadulla kävi turma taannoin kun lapsi jäi kuorma-auton alle ja kyseisessä paikassa itsekin sävähtänyt kun polkupyörä tulee kuin tyhjästä juuri kun kaarran suojatien eteen. Suojatien siirtäminen olisi paikallaan. Noin 5 metriä etelään niin ei tulisi ylläreitä. Paikassa ei kuitenkaan ole pyörätietä vaikka pyörällä siinä ajetaan.

Omakotitaloalueilla komeat pensasaidat ihan tiessä kiinni ovat yllättäviä. Viimeksi sieltä peruutti kuorma-auto. Sen kuljettaja luotti täysin tuuriin ja muiden havaintokykyyn ajaessaan kadulle. Meikäläinen vartoili että kuormuri lähti kadun suuntaan. Ennen vanhaan oli joka kuorma-autossa ns repsikka eli apumies. Hänen yhtenä tehtävänään oli viestiä kuljettajalle kadun tilanteesta. Tehotaloudessa kannattamaton henkilö.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #28 : Toukokuu 26, 2017, 08:31:10 ap »
Ei nyt oikein liity tähän mutta liikenteestä kumminkin. Varmasti tuo pyöräilijä on Suomalainen.https://www.youtube.com/watch?v=YLUz8f4CPsk&t=11s

Tuohon videoon törmäsin näillä Eu:n pakollisilla kursseilla ja kurssin tunti aiheena oli vihanhallinta ja tressi liikenteessä. En edes viitsi sanoa mikä meikäläisen ratkaisu olisi ollut kyseiseen tilanteeseen. ;D

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #29 : Toukokuu 26, 2017, 11:50:03 ap »
Toi oli hyvä. Varsinkin kun olen kuullut tuhanteen kertaan sen miten me suomalaiset ollaan jääräpäitä eikä osata diskuteerata asioita keskenämme. Tuossa osattiin.