Kirjoittaja Aihe: Kumpa Guzzikin  (Luettu 58913 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #165 : Marraskuu 08, 2017, 21:24:38 ip »
Muutama spekulatiivinen mielipide toisaalta lisää (http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=93144.90), Wildguzzi -palstalla nimimerkki "DogW" omaa jonkunlaista ehkä hieman enempää tietoa tehtaan suuntaan, olen jotenkin käsittänyt.  Hän kirjaili uutuudesta tällaista:
The bike is a concept cause it still has a standard V9 engine. The definitive model will have the new engine. It's specific power will be slightly higher than that of the Ducati 800, that it's 2V air cooled, but too high revvying for a pushrods and rockers engine and way more oversquare than the Guzzi V9. With 4V is in the realms of feasibility, altough at the limit. With 4V and raised camshafts, is the same specific power of the 2008 Griso 8V. They talk of autumn 2018 for the first bike derived from the concept to arrive at the dealers. There will be other models with the same engine.
"P.Roper" puolestaan tällaista:
The 1400 was a development of the 1200 Hi Cam that has been around for ten years. It could be argued that the smallblock has remained virtually unchanged since '78. The crux of the matter is what lies beneath those three bolt retained rocker covers. My money is on four valves as was clearly apparent was coming from the architecture of the V9 top end. Whether this will be a Hi Cam or OHC design or simply a continuation of the ancient OHV design is the big question. If it remains an OHV design, then all that has happened is the engine has reverted to something very much like a Lario.
Ja toinen osaaja, "Chuck" (AeroLario -mies):
If they get it right, that would be a killer base for a new LeMans. I wouldn't get too excited about fall delivery. Unless things have changed since I was in the automotive prototyping arena, a new engine took a year to get through emissions qualification. We're not even seeing the new engine yet.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #166 : Marraskuu 08, 2017, 22:29:50 ip »
Vieläkin aiheen sivusta:
Lainaus
(Breva, Sport, Norge, Stelvio, Griso -malliston jatkajia). Harmi sekin, että olivat markkinoilla sen ajan kuin olivat, suurten teknisten ongelmien saattelemana.
Lainauksessa vedetään mutkia suoraksi. Ainakin oman tietämykseni perusteella.
Vintage, Breva 850 -->, Griso 2V 850 -->, Norge 2V ja Sport 2V ovat perinteistä kohtuullisen suorituskykyistä ja toimivaa tekniikkaa. Tässä yhteydessä laatunsa ovat osoittaneet vanhat ja hieman parannellut työntötankokoneet. Ei ainakaan mitään lastentauteja. Pidemmälle kehitellyt 8V-mallit kärsivät alussa jossain määrin konekonstruktion kehityksestä. Ilmeisesti sekin on saatu, osin omistajiensa kustantamana, asialliseen kuntoon.

Mutta vahinko on jo tapahtunut. Suuren yleisön silmissä koko setti on kaukaa kierrettävää. Eilen kävin eräässä kaupassa jossa oli myytävänä käytetty mutta siisti Breva 750 kohtuulliseen hintaan. Nuori mies oli hieman kiinnostunut mutta vanhempi kaverinsa oli "asiantuntijana" ja kertoi että siinä on huono venttiilikoneisto, älä vain ajattelekaan!

Lisättäköön että jutut isolohkoisten 8V koneiden venttiilikoneistoista ei pätkääkään kuulu vanhaan työntötankoiseen pikkulohko 2V koneeseen jota Breva 750 edustaa.
Toki sivusta kuulleena en voi arvioida että olisiko tämä "osto-opas" ikinä edes kuullut "muinaisten" 8V pikkulohkon venttiilijutuista. Uskoisin että hänen tietonsa oli peräisin ihan nykyajasta. Alle nelikymppinen kaveri tämä oli, arvioisin.

Itse toivoisin ja uskoisin 8V-mallisen pyörän (Cali 1400) omistajana että ongelmat olisivat kaiken kaikkiaan ohi moottorin rakenteen osalta. Nätisti se ainakin käy näin uutena.

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #167 : Marraskuu 10, 2017, 20:07:46 ip »
Näyttää olevan tuolla Guzzi tehtaan Facebook sivuilla nimikilpailu V85.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #168 : Marraskuu 10, 2017, 23:13:47 ip »
On tuo nimikilpailu ollut alun alkaen tehtaan nettisivuillakin ja on vieläkin.

Kilpailuaikaa taitaa olla rajoitetusti. Lupailevat valmista jopa ensi syksylle!

Mutta ei hätää. Guzzin tuntien saattaa tulla hyvinkin jatkoaikaa. Piaggiohan sen lopulta määrää. Joten ihan rauhassa kannattaa parisen vuotta miettiä. Gruppohaukkaa ajattelin itse ehdottaa..Vai Grupponaakkakohan se oli..nyt en ihan varma ole, jos se oli sittenkin jokin ihan muu, jokin Gurppatuuli tai jotain..GrappaTuunikin taisi käydä mielessä..

Ei oikein innosta nimileikit Piaggion mainosmiesten kanssa. Hienolle näyttää uusi 850 malli, ei sillä. Olisi hieno peli tuollainen, jos ominaisuudet olisivat kohdallaan ja mitat muutenkin sopisivat. Mutta harmi vaan, käytännössä mistään ei ole mitään tietoa. Malli on tällä hetkellä pelkkä konsepti. Tuleneeko sitten joskus millaisena myyntiin, tuleneeko koskaan, sitä ei voi tietää. Myyntimiehet kyllä lupailee sitä sun tätä. Tehtaan tuotanto jatkuu kuitenkin edelleen käytännössä samoilla malleilla, kuin vuosia on jatkunut. Guzzistien odotukset on taas jälleen kerran kuopattu.

Näin on toki menty ennenkin Guzzin historiassa, ja luulenpa, että helposti mennään tulevaisuudessakin. Pieni merkki, käytännössä taitaa olla taloudellisessa mielessä Piaggiolle hyvin pieni merkitys koko merkillä. Toivotaan kuitenkin, että näiden vanhojen ja uusien konseptien myötä Guzzi kuitenkin uudistuisi laajemman käyttäjäkunnan mieleiseksi ja saisi taloudellisessa mielessä parempaa jalansijaa.

 Jouko, Guzzin 100 vuotispäiviä odotellessa


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #169 : Marraskuu 10, 2017, 23:59:31 ip »
Näyttää olevan tuolla Guzzi tehtaan Facebook sivuilla nimikilpailu V85.

Ei muuta kuin laittamaan Italialaisia paikan nimiä jonoon..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #170 : Marraskuu 11, 2017, 00:39:47 ap »
Malli on tällä hetkellä pelkkä konsepti. Tulleeko sitten joskus millaisena myyntiin, tulleeko koskaan, sitä ei voi tietää. Myyntimiehet kyllä lupailee sitä sun tätä. Lupailleet ennekin. Proto esitellään ja siihen jää. Guzzismi vaatii pitkää hermoa....
Piaggion aikana on ollut kovin hiljaista ja tavallista. DeTomason aikana sentään jotain tapahtuikin.

Useimmiten on odotettu vuosikausia. Viimeksi itselle oli yllätys kun tulivat spine-runkoiset markkinoille. Yhden sitten hieman myöhemmin ostinkin. Tyytyväisyyteni on taattu edelleen ko laitteeseen. Toimiva ja luja laite vaikka hieman "kiusattunakin". Alkaen 1996 -->

Pitkään meni ennen kuin seuraava tuli haluttavaksi. Välissä varmaakin varmempaa perushuttua. (Breva 1100, 2005 - 2016) Sen aikana ja jälkeen kyttäsin että onko 1400 malli onnistunut teknisesti. Useamman vuoden. Tulen näkemään onko se hintansa väärti.  Vasta reilut 16000 mittarissa niin ei voi tietää vielä kestävyydestä mitään. Takuukin voimassa. Tietämäni mukaan on muita jotka ovat ajaneet pidempäänkin. Kovin vähän olen aiheesta kuullut. Ei pahaa, ei hyvää.

Omat ambitionit eivät ole lainkaan, ainakaan tällä hetkellä, uutuusmallien esiintymisissä. Lähinnä toivon että nykyinen pyöräni riittäisi lopun ikääni. (Riittäisinpä itse pyörän iän.) Tai ainakin niin pitkään kuin kykenen sillä ajamaan. Se motoristiuran viimeinen "pappamopo" on jo hankittuna. Varoiksi ahtimella piristettynä. Jos tulee jotain ylettömän kiinnostavaa (Kuten V10 aikanaan) niin
saattaisin kauppiasta ahdistella.

Ei silti, on kiva nähdä se jos ja kun tai jos koskaan tulee sellaisia malleja joista voisi, sitten myöhemmin, ajatella että tuollaisella voisi ajaa jos viitsisi. Tai haluaisi.

Aikanaan pikkulohkoista esiteltiin malleja jotka silloin kiinnostuvat mutta ei niitä sitten kauppaan asti ehtinyt...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #171 : Marraskuu 11, 2017, 05:48:08 ap »
V85 R.I.P.
Ai mallimerkinnästä?
Lähdetään näyttelyyn ilman edes sitä mistä pitäisi olla kyse, uudesta moottorista.
Kunhan jotain näennäisesti uudella(?) metsäpyörärungolla.
V85, äänestäköönkö nyt nimeä viimeiselle "uudelle" yhtiön konsepti Guzzille?
Vain jotta koitetaan nyt myydä edes ne loput Guzzit ja saneerataan sitten taas hieman yhtiöitä?
Ei hyvältä näytä kokonaiskuva.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2017, 08:28:16 ap kirjoittanut GuzGuz »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #172 : Marraskuu 11, 2017, 09:39:50 ap »
Älyäisivät nyt edes tehdä tuosta MGX:stä eri versioita, myös pikkulohkona. Voisivat yllättyä suosiosta. Puenemmät, "rajut" pyörät suosiossa maailmalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #173 : Marraskuu 11, 2017, 12:40:26 ip »
Minusta tuo konsepti v85 vaikutti kyllä lupaavalta. Isot endurot kivoja tuolla tiettömillä taipaleilla ja ajatus vielä että moto guzzi niin ai että  ;D Ja ulkonäkö oli minusta varsin onnistunut, kuhan pysyy suhteellisen kevyänä eikä änketä liikaa elektroniikkaa  :)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #174 : Marraskuu 11, 2017, 13:50:39 ip »
Lainaus
Useimmiten on odotettu vuosikausia.

Aikanaan odottelin Daytonaa, jotta olisi kerennyt 851/888 kyytiin. Pitkästyin.
Viimein kun tuli, niin valitettavasti huonommalla alustalla / jarruilla etc. Ducatiin verrattuna.
Jäi jälkeen jo startissa - välimatka sen kuin kasvanut.

T,
Jukka

Ps. Nostalgia kamppeilla jatketaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #175 : Marraskuu 11, 2017, 23:56:06 ip »
Lainaus
Nostalgia kamppeilla jatketaan
Tuo aika entinen ei koskaan enää palaa... Ennustan että Aprilia myydään ja Guzzi jatkaa pienenä valmistajana "boutique business" linjaansa. Pääseepä syyskuun toisena viikonloppuna (open house) aina haistelemaan historian havinaa ja kävelemään ympäristössä, jossa palavasieluiset italialaiset ovat luoneet kulloisienkin resurssien puitteissa unohtumattomia moottoripyöriä...
"
On 30 December 2004 Moto Guzzi and Aprilia became a part of the Piaggio Group.
"
Vuoden 2003 esitteissä myytiin vielä menneiden aikojen haihatuksia...toisessa Guzzin sielu ja toisessa kallistusvarat.

Edit: toisaalta, kun katsoo esim. juuri 2003 esitettä (Saksa) kaikista myytävistä Guzzimalleista: 4 (Cali, Nevada, V11, Breva).


« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2017, 16:15:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #176 : Marraskuu 12, 2017, 10:18:57 ap »
Se on kaunis tuo uusi malli. Kauppaanhan sitä saapi odotella vielä pitkään. Muistetaanhan tuo 1400 Calinkin odotusaika.
Jos MG haluaa tuosta myyntiä, niin siihen on tuotava heti saataville erilaisia lisäheepeleitä, tyyliin GS. Vaikka ainahan on MG:llä ollut saatavilla jopa lukkokettinkejä ja suojapeitteitä, niin ei se riitä.

Muutenkin ihmetyttää tuo MG:n tapa toimia; Norge kuopattiin, Stelvio samoin. Ilmeisesti myytiin liian vähän. Itse olen aika vakaasti sitä mieltä, että siellä tehtaan konttorissa ei kenellekään pälkähtänyt päähän mennä kysymään vaikkapa saksalaisilta asiakkailta, jotta mitäs haluaisivat. Ei. Kummihihnalla väkästetään pyörää "tämmönen se on - ostakaa tai olkaa ilman" -tyyliin.
No, samaan ajatteluun on monta muutakin lafkaa kaatunut - jopa Suomessa...

Meinattiinhan se Kotarikin lopettaa takavuosina. Vaan mites menee nyt? Ja ennen kaikkea - miksi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #177 : Marraskuu 12, 2017, 17:00:45 ip »
Nättihän se. Kunhan pitävät kiinni teholupauksesta ja pitävät painon kurissa niin hyvä on. Veikkaus vaan on toiseen suuntaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #178 : Marraskuu 17, 2017, 16:59:10 ip »
Kumpa Guzzikin  :P   https://www.rushlane.com/ktm-790-adventure-eicma-12254892.html

Tuo V85 proto herättää lähinnä myötähäpeän tunteita....

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #179 : Marraskuu 17, 2017, 17:16:50 ip »
<snip>
Tuo V85 proto herättää lähinnä myötähäpeän tunteita....

No omistaja voi sitten lisätä sitä kuraa haluamansa määrän.  ;)
Emeritus-guzzisti