Kirjoittaja Aihe: Mitä Nevadan jälkeen ?  (Luettu 21507 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #45 : Maaliskuu 26, 2017, 11:53:47 ap »
California Stone oli minullakin toisena vaihtoehtona. Kahta sellaista kävin katsomassakin. Molemmat olivat punaisen ja mustan väriyhdistelmällä, mikä miellytti minun silmääni.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #46 : Maaliskuu 26, 2017, 13:21:43 ip »
Näin "aistiyliherkkänä" (tässä = tärinät ja tutinat), eivätkös Cali Stone ja Breva ole moottoreidensa osalta melko erilaisia?  Cali Stone ei ollut saanut vielä viimeistä 2V moottoreiden voitelua (tuli siinä Vintagen huitteilla, Brevan moottorista päivitys) ja eikö juuri Brevan mukana syntynyt uudempi 2V -moottori (mitä sitten jalostettiin edelleen).  Että Stone olisi sellainen primitiivisempi perinteinen käsiin täristävä Guzzi ja Breva huomattavasti mukavampi? Viimeinen Cali Vintage taisi siis olla viimeinen kerta kun alkuperäinen 2V isolohko oli tarjolla...
"
Cali 2006, engine almost entirely imported from Breva 1100: heads, cylinders, conrods, pistons, sintered valve seats and guides, nymonic exhaust valves, mechanical tappets, new throttle body, twin spark, alternator imporved, new flywheel.

t. nimimerkki "se on oikein koirille että luut on kovia"
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #47 : Maaliskuu 26, 2017, 13:29:29 ip »
Juu, Stonessa on perinteinen vanhan liiton Guzzin isolohko. Brevan kone on kierrosherkempi ja muutenkin erilainen luonteeltaan. Ajontuntumakin on erilainen. Breva on paremmin kotonaan hiukan nopeammilla teillä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #48 : Maaliskuu 26, 2017, 15:43:35 ip »
Brevasta taisi tulla versioita myös 1100cc koneen suhteen.
Aiemmat oli tehokkaampia 91HV/ 7800rmp tehoineen, mutta vääntöä vähemmän kuin myöhäisimmissä n 83hp vastaavissa.
Alavääntöä siinä kai haettiin muutoksessa, vai oliko kyse euronormeihin mahtumisesta?
Katalysaattori taitaa olla kaikissa malleissa jos ei poistettu.
Sporttisuutta ja riisuttua vissiin samankaltaista konseptia haettiin kuten aikalaisensa Ducatin monstereissa, jotka on tosin hieman tehokkaampi.
Veikkaan että riittävän ripeä koittaa pitää korttia 1100 Breva.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2017, 20:14:32 ip kirjoittanut GuzGuz »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #49 : Maaliskuu 26, 2017, 20:04:05 ip »
Meillä on frouvalla 900 Monster ja se on aivan oma lukunsa. Hienosti vääntävä moottori minimalistisessa ympäristössä. Se on tehty yksin ajamiseen akrobaattisesti maustettuna.

Breva on minusta Guzzin paluu street-pyöriin. Siinä on aika hyvin tilaa kahdelle, omaa painoa on kertynyt aika tavalla, mutta ominaisuudet riittää reissaamiseen sinne ja tänne aika mukavasti. Suomessa ei kuutosvaihdetta tule käytettyä juuri muualla kuin 120 rajoitusalueilla, mutta sielläkin tukoksen kiertäminen on jotenkin näppärämpää viitosella, jopa nelosella.  Tehtaan alkuperäistä pleksiä en saanut itsellä toimimaan lainkaan, joten poistin sen. Jokin pukkuinen kuuppa mittaripanelin päällä voisi olla paikallaan, mutta ilmankin on pärjäilty. Brevan myllyssä on hiukan enemmän tilavuutta kuin frouvan Monsterissa, joten kyllä sillä karkuun pääsee jos kiireen pukkaa. Nakupyörällä on kuitenkin 150 jo pahasti mukavuusrajalla, joten sillä nyt ei ole paljonkaan merkitystä.   

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #50 : Maaliskuu 26, 2017, 20:55:31 ip »
Egon on asiassa, Breva 1100han ei ole sinänsä nyky Guzziksi painava kuivana 235kg, mutta Ducatin Monstereiden 161-182kg ja tehot oliko peräti 160hv huippumallissa nostaa fillarit ihan eri teho/paino kategoriaan.
Molemmilla ehtii kyllä varmaan ja ihan erilaiset pyörät tienpäällä.
Näköä niissä samaa kuitenkin on, eli hieman vastattiin trendiin MG:ltäkin.
Usein unohtuu että vaikka Porshe mallit 911 kiihdytteli vasta 80-luvun puolivälissä alle 5.5sek/ 0-100km/h ja ne oli nopeita.
Calin vanhemmilla isolohkoillakin 1100cc menee jotain 5,6 vastaavalle ja sikäli kaikki on suhteellista.
Käytettävyys ja mukavuus lienee etusijalla, mutta hyvä se on ettei jalkoihinkaan jää jos vaikka alta pois kiirusta tulee.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #51 : Maaliskuu 26, 2017, 21:16:38 ip »
En juuri ole päässyt vertaamaan muiden pyörien suhteen miten Breva 1100 kulkee mutta taannoisella Italianreissulla oli tuttavapariskunnalla ajossa Cagiva Grand Canyon joka on Ducatin 900cc kaksi venttiiliä per kansi- mallia. Moottoritieajoa oli ihan riittävästi ja vaikka pariskunnalla oli allaan hieman piristetty (Huolto-Kaksikko, Jämsä) kone niin Brevalla näytti kevyesti takavaloja Cagivalle. Mutta lähdössä Cagiva oli nopea mutta jonkin matkan jälkeen siitä pääsi ohi melko helposti. Oltiin rouvan kanssa ja me molemmat painamme yli 100 kg + matkatavarat verrattuja Cagivapariskunnan 65 + 75 kiloihin. Heillä oli tankkilaukku ja takalaukku. Meillä sivulaukut ja takalaukku. Asia tuntui surettavan pariskunnan herraosastoa. Sai sitten mutkaisilla alppiteillä näyttää pyöränsä kyvyt. Siellä Cagiva oli parhaimmillaan.

Itsellä oli käytössä alkuperäispleksi. 120 km/h vauhdissa se ei ole parhaimmillaan mutta 150 - 200 km/h kyydissä kate toimii oikein hyvin. Paransin pleksin "hidasajo-ominaisuuksia" säädettävällä lipalla. Silloin rajoituksenmukaiset nopeudet tuntuivat mukavammilta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #52 : Maaliskuu 26, 2017, 22:24:28 ip »
Grand Canyonin vertaaminen Guzzin matkapyörään ei liene se paras ehdokki. GC on isohko enduro. Siinä alkaa ilmanvastus sanelemaan liikkumisen sääntöjä Brevaa aiemmin. On nimittäin pystyäkin pystympi pyörä. En usko sen viihtyvän mutkaisemmalla osiolla Brevan takana kovin pitkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #53 : Maaliskuu 27, 2017, 09:43:23 ap »
Lainaus
Omasta kokemuksesta voi kertoa...
Breva 1100 sisarmalli 1200 Sportista.

Aiemminkin, jo vuosia sitten kirjoitin, ettei vaihteistoon todellakaan kannata laittaa muuta kuin tehtaan suosituksen mukaista hypoidivaihteistoöljyä / (GL-5) LS SAE 85W-90.


Syystä tai toisesta LS lisäaineistetulla tuotteella vaihteisto toimii todella juoheasti ja hiljaisesti -mot.


T,
Jukka

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #54 : Maaliskuu 27, 2017, 11:03:49 ap »
Lainaus
sisarmalli 1200 Sportista
Ja tuo sportti taas Norge ilman matkakatteita, tai päinvastoin.
Lainaus
SAE 85W-90
Kevättä pukkaa, kohta öljypurkit kädessä... Tämäkin on ollut aina mielenkiintoinen juttu (kuvaliite). Olen kokeillut myös Molykotea seassa (kun HTMoto Saksasta suositteli). Sillä oli mielestäni "turhan jouhea" vaihteisto (ei siis perässä, vaan vaihteistossa). Jonkun lajin "guzzimainen selkeys" väheni ::).
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #55 : Maaliskuu 27, 2017, 14:14:23 ip »
Lainaus
Syystä tai toisesta LS lisäaineistetulla tuotteella vaihteisto toimii todella juoheasti ja hiljaisesti...

Pitänee vielä lisätä, että myös täsmällisesti ja tarkasti ;)

 
T,
Jukka

Ps. Vanha laatikko toimii itselläni "paremmin" ilman molykotea - kokeilemallahan tämä selviää.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #56 : Maaliskuu 27, 2017, 18:16:15 ip »
Lukkoperäöljy mutta väliäkö sillä.
Myös kirjaimet LF ovat tarkoittaneet liukkaasti toimivaa vaihteistoa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #57 : Maaliskuu 27, 2017, 18:56:16 ip »
Monet kaupan vaihteistoöljyt on tarkoitettu synkronoiduille vaihteistoille. Siis autoihin. Moottoripyörissä ei synkronointeja juuri ole.
Yleensä moottoripyörän vaihteistot voidellaan moottoriöljyllä joka riittää, ohutkin, tarkoitukseen oikein hyvin.
Normaalin moottoripyöräöljyn, jota Guzzeissakin käytetään, on mukana vaihteistolisäaineistus. Siis täysin tarpeettomasti. Toisaalta, samaa kamaa voi laittaa vaihteistoonkin. Olen joitakin japanilaisvaihteistoja purkanut ja koonnut enkä ole havainnut niissä teknisesti mitään joka poikkeaisi Guzzin vaihteistoista paitsi että olivat pääsääntöisesti suorahampaisia kuten Guzzillakin nykyään. Vanhat viisivaihteiset ovat suurimmalta osalta vinohampaisia mutta nyttemmin on suunta suoriin hammastuksiin.

Jos jotain negatiivista pitää mainita nykyisistä vaihteistoista niin ovat meluisampia kuin vinohampaiset edeltäjänsä. Ns. pikkulohkojen vaihteistot ovat olleet suorahampaisia alusta asti. Silloin ei tarvita niin paljoa laakereita vaihteistossa.

Eri asia on sitten hammaspyörien ja akselien materiaalit sekä työstötarkkuus joka Guzzin tapauksessa ei ole mitenkään erikoisen hyvälaatuista. Hammaspyörämateriaaleja en ole sen kummemmin testannut. Pitäisi olla metallurgian laboratorio. Hajonnita hammaspyöriä olen sen sijaan nähnyt. Yleensä niistä menee hammastuksen ryntöpinnat rikki ja ulina alkaa. Toisena tyypillisenä vikana on kytkentätappien ja -aukkojen reunojen eroosio. Sellainen vika syntyy liian varovaisesta tai liian rajusta vaihtamisesta tai huonosti toimivasta kytkimestä. Vika joka laitetaan useimmiten vaihteiston syyksi.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #58 : Maaliskuu 27, 2017, 19:26:38 ip »
Asia on varmaankin niin, että luokkoperälisäaineistus tekee tavallisesta vaihteistoöljystä Guzzin lootaan sopivaa, joka on siten vastaavaa, kuin Agipin merkkikohtainen Guzzin vaihteistoöljy.

Testaanpa myös LM1:ssä - palataan :)

T,
Jukka

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #59 : Maaliskuu 27, 2017, 19:28:29 ip »
Onnea uutukaiselle ja rutosti lupsakoita kilsoja, kunhan ajokeleihin päästään.
Aamupakkasia lukuunottamatta etelässä jo ajokelit alkaneet. Josko tuo kitukuukauven sais lopeteltua
parin viikon sisällä.
Soon siliää menoa Brevalla.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.