Kirjoittaja Aihe: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?  (Luettu 33468 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2017, 10:49:26 ap »
Mielenkiintoisia kannanottoja. Olen ehdottomasti samalla kannalla, että faktojen perusteella on edettävä.

Kuten muidenkin tuotemerkkien osalta, antamalla ajoneuvo tyyppi, merkki, malli tiedot, saa listan tuotteista jotka on tarkoitettu juuri sinun laitteellesi. Jos vielä varmistaa käyttöohjestä saadun suosituksen ja hakutuloksen yhteensopivuuteen, on aika varmoilla vesillä.
http://www.liqui-moly.fi/liquimoly/web_no.nsf/id/pa_oelwegweiser_fi.html
Löytyy sekä moottorin kuin muunkin voimasiirron tarpeisiin soveltuvia tuotteita merkki ja mallikohtaisesti.

Tieteen filosofiaan kuuluu myös kyseenalaistaminen ja muidenkin kuin yhden totuuden "uskonnollisluonteinen" arviointi.
Omana pointtina tässä keskustelussa on ollut se, että ko. lisäaine (kemiallinen yhdiste) on laajasti käytössä ja sitä hyödyntää eri tuotemerkit samaan tarkoitukseen, voiteluominaisuuksien parantamiseen. Itse en näe järkevä hirttäytyä yhden hankalasti saatavan tuotteen käyttämättömyyteen, kun "samaan tautiin", on saatavilla laadukkaita korvaavia "rinnakkaisvalmisteita".
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2017, 13:50:18 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2017, 11:05:58 ap »
LiquiMolyn sivuilta ei tuohon perän lisäaineistukseen löytynyt suositusta joten mennään toistaiseksi ilman. Jo ostetun molyn nakkasin auton koneeseen, tuntuu käyvän ihan yhtä hyvin edelleen :D
Kaikille ja Jouko S:lle erityisesti kiitosta...taidan laittaa sinne perään sen 75W90 öljyn, se ainakin kuulunee sinne ;D
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #17 : Helmikuu 19, 2017, 12:12:33 ip »
Vielä tarkentaen, että en ole itse tehnyt mitään "omia koktaileja", vaan ohjeiden mukaan on menty. Ehkä sanavalintani olivat hieman epätarkkoja aiemmin. Juuri samasta syystä, kun ei ollut vaihteistoon sopivaa lisäainetta kaupassa, ostin tuota Motulin vaihteistoöljyä (xlmoto), jossa sama lisäaine on tehtaan jäljiltä. Ohjekirjoissa voi olla maininta, että lisäaineiden käyttö on kielletty, esim. moottorissa. Tehtailla on varmasti omat syynsä asialle. Ns. omalla vastuulla menee, jos muuten toimii.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #18 : Helmikuu 19, 2017, 12:14:20 ip »
LiquiMolyn sivuilta ei tuohon perän lisäaineistukseen löytynyt suositusta joten mennään toistaiseksi ilman. Jo ostetun molyn nakkasin auton koneeseen, tuntuu käyvän ihan yhtä hyvin edelleen :D
Kaikille ja Jouko S:lle erityisesti kiitosta...taidan laittaa sinne perään sen 75W90 öljyn, se ainakin kuulunee sinne ;D
Molycote A on suositeltu myös moottoriin, että älä laita sitäkään,  ::)
itse kyllä olen sitä tunkenut perään ja vaihteistoonkin jo lähes 40 vuotta, eikä ole tarvinnut remontteja tehdä kulumisen vuoksi.

PS. Moottoriin en Molycote A:ta ole koskaan laittanut.
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #19 : Helmikuu 19, 2017, 12:22:53 ip »
En minäkään ajaisi CARC malleja ja sitä vanhempia kardaanivetoisia Guzzeja ilman Molykotea.
Tuo Olavin linkittämä osoite  vaikutti kerralla varsin pätevältä. Kaikki pyörän öljytuotteet samasta osoitteesta.
C14:sta varten oli öljyt moottoriin, perään, vaihteistoon, keulaan sekä jarru- ja kytkinjärjestelmään. Lisäksi vaihtoehtoja omaan ajotapaan ja käyttöön sovitettavaksi. Aina ei tarvita kalleinta tuotetta.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #20 : Helmikuu 19, 2017, 12:44:30 ip »
Hinkkasin Keisarillisen yliopiston kemian laitoksen penkkejä kuusikymmenluvun lopussa pari vuotta ennenkuin mielenkiinto siirtyi lopullisesti tietokoneisiin.
Molybdeenidisulfidi MoS2  on yhden molybdeeniatomin ja kahden rikkiatomin muodostama yhdiste ja on kiinteä aine.

Se on grafiittimainen veteen, happoihin, alkoholeihin ja öljyihin liukenematon aine, joten mistään ioneista ei kannata puhua.
Lisäksi se on kemiallisesti hyvin stabiili aine.
Voitelutarkoituksiin se jauhetaan hienoksi (1–100 µm) ja usein sekoitetaan dispersioksi varastoinnin ja käytön helpottamiseksi (vaseliiniin tai muuhun nesteeseen).

Kun 'Molykote A dispersion' hulautetaan Guzzin perään peräöljyn joukkoon, se muuttuu ajettaessa hetkessä peräöljyn ja MoS2:n dispersioksi.

Voidaanko vastaava MoS2 peräöljydispersio saavuttaa muulla tavalla?
Moottoreihin tarkoitetuissa tuotteissa saattaa olla liian vähän MoS2:ta.

Guzzin perä ei ole mikään hienomekaaninen laite, joten on vaikea kuvitella sen vaativan erityisen hienojakoista tuotetta.
Itse lähdin siitä, että nokare Bilteman MoS2 tuubista sekoitettuna huolellisesti peräöljytilkkaan (saa muuten veivata) tuottaa riittävän tuloksen.

Omassa Cali III:ssa perän lämpeneminen väheni melkoisesti.
Kerron tässä vain faktatietoa ja omia kokemuksiani enkä hae seuraajia.

Lähteet, jotka oli helppo linkata:
MoS2 https://en.wikipedia.org/wiki/Molybdenum_disulfide
dispersio https://fi.wikipedia.org/wiki/Dispersio_(kemia)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #21 : Helmikuu 19, 2017, 13:22:24 ip »
Molykotea laitan periin. Voin tämän tuotemerkin korvata toisellakin tuotemerkillä halutessani. En vain ole vielä halunnut kun hyllyssä on Molykotea ainakin omaan tarpeeseen ja sitä saa kauppiaalta. Taloudessa on kolme perävaihdetta jotka sitä tarvitsevat. Kummatkaan eivät ole nyt ajossa. Ehkä sitten joskus.

Moottoriin ja vaihteistoon en ole laittanut. Niissä sen sijaan on RVS metallin lisäaine. Ehkä siirryn sitä käyttämään myös perissä.

Molykote on painavampaa kuin öljy.
Kahdeksankymmentäluvulta asti olen remontoinut, pääasiassa "isoja periä" noin kahden perän vuosivauhtia. Monennäköistä kapinetta on tullut nähdyksi: vuotavaa, ruostunutta, hyvin kulunutta, kiinnileikkautunutta, ihan ehyttä mutta säätämistarpeista, laakerivikaista ja väärin koottuja. Liki kaikissa on ollut Molykote sisällä. En siksi pysty sanomaan että Molykote estäisi kulumista mutta luja usko on että hidastaa.

Vanhemman pään perissä, niissä joissa on irrotettava öljypohja, olen havainnut että Molykote on sen öljypohjan pohjalla sakkautuneena. Kerroksia siihen on tullut aina öljynvaihdon yhteydessä kun uusi Molykotesatsi on lisätty perään. Talvisäilytyksessä painavampi tavara kerrostuu pohjalle ja siellä pysyy. Kas kun hammaspyörästön aiheuttama öljynkierto ei sitä kykene sieltä enää kunnolla irrottamaan. Lisäksi öljypohjassa on kaikki muukin irronnut ryönä. Hyvänä puolelna isompi öljymäärä.

Sittemmin öljypohja jäi pois ja perän muoto on sisältä ollut pyöreä. Ei paikkaa minne syntyisi sakkautumaa. Molykote on näissä perissä paremmin käytössä seisonnan jälkeenkin. Haittana se että irtohiukkaset metallia pyörivät mukana. Magneettiproppu lievittää tätä asiaa.

Öljypohjallisissa perissä öljynvaihto on hyvä tehdä ajokauden alkaessa. Muissa ei ole niin väliä.

Mutta katsokaa että kardaanitunneli ei ole sisältä ruosteessa ja kardaanin takapään uraholkki on puhdas liasta ja pölystä sekä hyvin voideltu. Kardaanitunneli ja perävaihde ovat samaa tilaa ja kardaanitunneliin kertynyt kosteus, ruoste ja lika pääsee pinionakselin laakeroinnin kautta perään.

Joskus peräöljystä suuri osa löytyy kardaanitunnelista. Tätä kerran ihmetellessä selvisi omistajalta että pyörä oli ollut lievässä kolarissa ja kaatuneena ojaan niin että öljy oli valunut perästä kardaanitunneliin. Toinen syy on ylitäyttö. Kardaanille tästä ei aiheudu haittaa mutta perän voitelu heikkenee.

Pitäkää myös perävaihteen vetospoorit puhtaina liasta ja ruosteesta niin perän kuin pyörännavan puolella ja vaimenninkumit kitkavaimentimineen kunnossa sekä vaimentimen vetolevyn laakerointi voideltuna. Se on harvassa vanhassa Guzzissa muistettu tehdä. Renkaanvaihdon yhteydessä helppo toimi. Näin pysyy perävaihteen hammastus ja laakerointi pidempään kunnossa.
Vetospoorien ja kumivaimentimen vetolevyn keskiön voitelu ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan omistajan tehtäviin. Kuin ketjun rasvaus kettinkipyörässä. Mutta harvemmin.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #22 : Helmikuu 19, 2017, 14:12:38 ip »
En ole opiskellut luonnotieteitä tai muutenkaan ns. insinööriaineita, mutta jonkinlainen käsitys on siitä mistä lämpö mekaanisissa laitteissa syntyy eli kitkasta. Kun kitka pienenee, lämpö laskee. Jos aiemmassa puheenvuorossa on aito havainto siitä, että perän lämpeneminen vähenee MoS2:n myötä, niin jotain evidenssiä sekin kertoo ettei nyt ihan uskon varassa olla ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LOS

  • Viestejä: 56
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2017, 14:44:31 ip »
Haluan ensiksi sanoa, että minulla ei ole mitään Molykotea vastaan. Ei vain sattunut muuta sopivaa MoS2-tuotetta käsille.

Matin kuvaus MoS2 sakan kerääntymisestä vahvistaa sen, että dispersio hajoaa ja painovoima tekee tehtävänsä kiinteän jauheen(siksihän sitä kutsutaan kuivavoiteluaineeksi) suhteen seisonnan aikana.
Pyöreäpohjaisissa perissä sakka varmaan lähtee joutuisasti kiertoon perän toimiessa.

RVS on kiinnostava aine, mutta vaatii perän puhdistamisen MoS2:ta ennen käyttöä.
Perushuolto tietysti hoitaa puhdistamisenkin.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #24 : Helmikuu 19, 2017, 14:58:18 ip »
Tuli vielä tutkittua noita aiemmin mainisemiani sivuja. Löytyi siltä myös mm. vaihteistolle, tasauspyörästölle  (ei öljykytkintä) tarkoitettu mos2-litku:

http://www.liqui-moly.fi/liquimoly/produktdb.nsf/id/fi_1040.html?OpenDocument&land=fi&voilalang=fi&voiladb=web_no.nsf

Vaihteistolle löytyi myös toisen tyyppinen johonkin keraamiseen aineeseen perustuva lisäaine.

On jos minkälaista lisäainetta "tauteihin", joista en ole kuullutkaan (onneksi). Lähtökohtaisesti on tullut oltua vähän skeptinen myyntimiesvetoisiin  lisäainemainoksiin. On kuitenkin sen verran iso brändi kyseessä, ettei tuo voi olla ihan huuhaata ;D

Riskit ovat aina suhteellisia ja usein jopa harkittuja kuten ajaminen moottoripyörällä. Ehkä olisi harkittu kohtalaisen matala riski, jos tuota linkin ainetta tyrkkäisi guzzin lootaan.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #25 : Helmikuu 19, 2017, 15:35:52 ip »
Isolohkon 5 vaihteisessa on vinot hammaspyörät joiden hampaiden ryntöpinnat liukuvat toistensa lomissa. Siellä lienee tehokohta eri liukasteille. Pikkulohkossa on vaihteistossa suorat hampaat joille toimii parhaiten sellainen öljy jossa on hyvä leikkauksenkestävyys. Siksi monet käyttävät voimakkaasti lisäaineistettua mutta usein vaihdettavaa öljyä kuten itsekin. Myös vinohampaisessa vaihteistossa. Eipä ole vikoja ilmennyt.

Tässä kuva tyypillisesti kuluneesta 5 vaihteisen viitosvaihteen ratasparista: http://www.motomatti.fi/2016/12/vanha-5-vaihteinen.html
Tuo pitää jo niin kovan melun että tarvitaan korvatulpat. Myös kaikki laakerit ovat kyseisessä vaihteistossa vaurioituneet irtometallin pyörissä mukana. Öljynä ollut suosituksen mukainen öljy. Ajettu yli 100.000 km.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #26 : Helmikuu 19, 2017, 16:16:01 ip »

Molycote A dispersiota voi hankkia Saksan maalta linkin moottoripajan nettikaupasta. Itse kävin sitä ostamassa paikan päältä, kun sattui sopivasti reissun varrelle. Netistä ostettuna vaikka 250ml:n purkille tulee hintaa 22€+postituskulut 20€= 42€. Jos oletetaan, että purkki riittää 10 kertaan lisäaineeksi peräöljyn vaihdossa, niin sehän maksaa 4,20€/kerta. Jos tilaa kaverin kanssa vaikka 500ml:n purkin, vaihtokerran hinnaksi tulee 3,10€.                     
Tässä linkki:   http://www.scheuerlein-motorentechnik.de
T. Jouko                       
                       

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #27 : Helmikuu 19, 2017, 16:46:21 ip »
Liqui Molyn vaihteistolisäainetta näyttää kaupitteletavan Fixus ketjun liikkeissä hintaa 13,10 euroa tuubi:

https://www.fixusnet.fi/fin/vaihteistooljyn_lisaaineet-51586/

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2017, 17:50:55 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #28 : Helmikuu 19, 2017, 16:55:07 ip »
Eikös perien ja vaihteistojen öljytilavuus vaihtele merkittävästi? Ei kai ole olemassa mitään yhtä määrää joka kävisi kaikkiin vaihteistoihin. Tehoaineet sekoitetaan jossain suhteessa öljytilavuuteen.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #29 : Helmikuu 19, 2017, 17:34:47 ip »

Ainetta on tuubissa 20g ja lisätiedoissa lukee, että aine riittää litraan vaihteistoljyä. Tuubillinen litraan vaihteistoöljyä ja aina ennen öljyn lisäystä huolellinen sekoitus. Eikös se siinä olisi. Hintakin näkyisi olevan Molycoten luokkaa.