Kirjoittaja Aihe: Auton rengas takarenkaaksi  (Luettu 102762 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #150 : Kesäkuu 16, 2017, 12:13:13 ip »
Muistelin että aiemmin oli juttua aiheesta eikä niin kovin kauan sitten. Reilut 6 vuotta mennyt. Omakin mielipiteeni oli tietämättömän syvällä rintaäänellä kirjoitettu. Olettaminen ei ole tietoa.....
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?action=printpage;topic=3345.0

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #151 : Kesäkuu 16, 2017, 14:52:46 ip »

Oma valinta oli tuohon aikaan tapeetilla.... Bridgestone Exedra renkaat tuli sitten ostettua Valkkyyn.  Yllättävän hyvät alla nekin.
Varmaan näin vähillä kilometreillä vaihto tulee iän perusteella, mutta jos intoudun ajamaan em. pyörällä enemmän ,niin laittaisin autonrenkaan.
Niin paljon on tietoa tullut lisää ja paljon porukan ajokokemuksia.

 Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #152 : Elokuu 23, 2017, 19:43:53 ip »
Nyt on tullut 1400 Californian mittariin liki 5000 km ajoa auton rengas takarenkaana. Toimii erinomaisesti kunhan rengaspaine on sopiva. Muutama tuttu ja eräs outokin on testannut pyörääni tietämättä että takana on auton rengas muutama taas juuri sen vuoksi. Ainoa negatiivinen vastine on tullut siitä että ei olisi lähtenyt koeajamaan jos olisi tiennyt auton renkaasta.

Jarrutusteho auton renkaalla on parempi kuin alkuperäisrenkaalla. Oletettavasti myös kiihdytyspito. Kaarrepidosta ei ole toistaiseksi luistoon asti syntynyttä kokemusta.

Kaikki on mennyt hyvin. Aluksi ajelin kaarteita varovasti, varsinkin sateella. Nyt ajan sillä nopeudella mutkiin kuin ennenkin eikä mitään omituista ole tapahtunut. Uraisella tiellä auton rengas käyttäytyy rauhallisemmin kuin pyörän alkuperäinen rengas. Vain silloin kun urapaikkaus on reilusti korkeammalla kuin ympäröivä asfaltti ohjaa auton rengas matalammalle tasolle mutta varsin rauhallisesti.

Käyttämäni auton rengas ei nouse olalleen kaarteessa vaan kulutuspinta on tietä vasten, kaarteen jyrkkyydestä riippuen, vähintään kolmanneksen verran. Renkaan olkiin ei ole syntynyt kulumajälkiä varsinaisen kulutuspinnan ulkopuolelle. 5000 km matkalla ei ole vielä tapahtunut mitattavissa olevaa kulumista kulutuspinnassa.

Soratiellä rengas on vakaa ja helppo ajaa. Siitä on jo satojen kilometrien kokemus. Jopa kiviseltä metsäautotieltä.

Ajatukseni on auton renkaan käytöstä että pitää olla kohtuullisen raskas pyörä jossa vakaat ajo-ominaisuudet. Pitkä akseliväli vakauttaa. C14 akseliväli on noin 1,7 metriä.
Suurella todennäköisyydellä ajan tulevaisuudessakin, tällä tai vastaavan tyyppisellä pyörällä, auton rengas takana.

Liitteenä kuva pohjoisen reissun tehneestä renkaasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #153 : Elokuu 23, 2017, 20:37:26 ip »
Varmaan muuten tuo urissa esiintyvä vakaus johtuu siitä, että renkaan halkaisija on vakio koko kulutuspinnan leveydellä. Pyöreässä renkaassahan kehänopeus on erilainen eri kohdin renkaan leveyttä. Kun sitten eri nopeudella liikkuva pinta tarraa tien pintaan, esiintyy nytkähtelyä. Olisiko järkevä ajatus?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #154 : Elokuu 23, 2017, 21:24:37 ip »
Tuota en tullut ajatelleeksi.
Enemmän sitä että suora kulutuspinta antaa periksi ja joustaa esteen edessä jota mp-renkaan kankeampi muoto ei niin kovasti tee. Kulutuspinta on hyvin joustava.

Jonkun pikkukiven yli ajaneena ei sitä juuri huomaa. Yksittäinen isompi kivi jonkin verran heilauttaa. Mutta se ei ole erityisesti pyörän käyttöalueella. Rupiseksi murtunut asfaltti menee hienosti. Mutta merkittävä korkeusero hiukan heilauttaa jos siihen osuu vinosti. Mutta en pysty sanomaan onko heilahdus suurempi kuin mitä vastaavassa kohdassa heilahtaisi muutenkin. Leveä, suora kulutuspinta ei myöskään tavoita ollenkaan pieniä uria ja murtumia tiessä. Menee yli elehtimättä.

Juuri menneellä viikolla ajelin 200 - 600 kilometrin päivätaipaleita ihmeemmin itseäni rasittamatta. Väsyneempiä vaikuttivat matkakumppanini olevan ajosuoritusten osalta.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #155 : Marraskuu 19, 2017, 15:09:22 ip »
Laskeskelin aikani kuluksi viime kesän 6000 km aikana kuluneen rengastuksen perusteella kuinka kauan nykyisellä noin 8500 km vuosisuoritteella vielä pääsen. Eturenkaan joudun vaihtamaan loppukesästä 2019 ja takarenkaan vasta 2022. Siis aikaisintaan. Kolme eturenkaan vaihtoa ennen kuin takarengas on tiensä päässä jos ei rengasvaurioita tapahdu.

Laskelmassa olen huomioinut tulevan lain 1,6 mm:n minimiurasyvyyden. Lakisesitys on siitä jo annettu.

Blogissani on aiheesta ajokauden päätyttyä jatkettu ja laajennettu artikkeli: http://www.motomatti.fi/2017/07/california-1400-takarengaskokemuksia.html
(Olipas siellä paljon kirjoitusvirheitä. Osa niistä, ainakin, on nyt korjattu.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2017, 17:22:53 ip kirjoittanut motomatti »

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #156 : Marraskuu 20, 2017, 08:31:12 ap »
Mulla tuli Elkkaan kolmessa kesässä karvan auki 20 tonnia täyteen. Alkuperäisellä rengastuksella. Ja samat tulee alle jatkossakin. Jos löytyy. Voihan toki olla, että niitäkin on kuluneitten vuosien aikana ehditty jo "kehittämään" niin etteivät ole enää samaa kamaa.
Kuitenkin, jos on, niin tuollainen rengastus on ajo-ominaisuuksiltaan ihan passeli Eldoradoon. Niilläkin voi raapaista astinlaudan tonttiin ilman, että kuski luisuu sinne perässä. Toki hiton harvassa itsellänikin tilanteet, että niin olisi käynyt edes kuorman kanssa.

Sattui muuten varsin oivallisesti tuo renkaitten vaihto sekä peräöljy samoille kilsoille. Toki öljyjä voi vaihdella tiuhempaankin, että saa tehtyä homman samassa rytäkässä. Ei ole kummoinen kustannuserä.

Enovei, näillä kokemuksilla ja kilsoilla itselläni olisi rengashommat tämän talven jälkeen esissä kaudelle 2021.
Auton rengasta en uskalla edes kuvitella omaani. Sehän kestäisi varmasti satatonnia, enkä tiedä onko mulla itselläni enää niin paljon kilsoja jäljellä. Olisi aika helvetin kolkkoa mennä ostamaan sitä elämänsä viimeistä takarengasta. Tällainen pikkupätkissä puuhailu antaa vanhalle äijälle tunteen, että elämällä on vielä jatkuvuutta.   ::)

Pulmu

  • Viestejä: 220
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #157 : Marraskuu 20, 2017, 09:45:55 ap »
Olisi aika helvetin kolkkoa mennä ostamaan sitä elämänsä viimeistä takarengasta.
Tää oli paha ;D
Taidan itsekin tyytyä uusimaan normirinkuloita, toivottavasti vielä monia..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #158 : Marraskuu 20, 2017, 09:58:36 ap »
Olisi aika helvetin kolkkoa mennä ostamaan sitä elämänsä viimeistä takarengasta.


Jos sen siis tietäisi  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #159 : Marraskuu 20, 2017, 12:04:44 ip »
Melkoisen syvälliseksi ja ikuisuutta luotaavaksi meni tämä keskustelu.
Muutetaanpa ilmaisua: käytän alla olevia renkaita toistaiseksi.
Voi toki olla että vähän käytetty takarengas jää perikunnalle.....

Itselle ei ole mitenkään iso kynnys tehdä renkaanvaihtoa ja sitäkin hommaa olen talven ajalle varautunut tekemään mutta muihin kulkimiin. Teen rengashommat aina itse enkä siten altista vanteita kolhittavaksi rengasliikkeiden rasvanäppien toimesta.
C.14:n takapyöräkin tulee keväämmällä irrotetuksi mutta lähinnä siksi että siten on helpompi pestä ja vahata takavanne ja voidella takahaarukan piilossa olevat kohteet. Samalla katson missä kunnossa on peräöljy ja pitääkö se vaihtaa. Perään pyrkii kertymään vettä jos ajelee märillä teillä. Kuten viime suvena melko paljon tapahtui. Voisi sanoa että tyyppivaiva tässä mallissa. Ehkä pitäisi tehdä perän huohottimeen muutos. Samalla tulee pestyä ja voideltua perän vetospoorit.

Jo aiemmin valmistin työkalun jolla saa taka-akselin irrotettua hyvin vähällä purkamisella. Vain oikean puolen äänenvaimennin pitää irrottaa, jarrukilven ohella, että taka-akselin saa pois.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Auton rengas takarenkaaksi
« Vastaus #160 : Lokakuu 25, 2024, 11:56:04 ap »
Seitseman vuotta takana auton rengas takarenkaana. Nyt alla kolmas kumi. Keskiarvona per rengas noin kolmekymmentätuhatta kilometriä. Keskimäärin ajan kyseisellä pyörällä hieman auki 10000 kilometriä per vuosi.
Nykyään on alla ZETA-merkkinen kulutuspinnaltaan symmetrinen vyörengas. Sellaisia on hankalampi löytää kun nykyään on renkailla oma sijoituspaikkansa auton akseleilla. Siinä on pintaa vielä kahdeksi suveksi näillä ajosuoritteilla.

Väitteestä että auton rengas on liian kovaa kumia ei ole itsellä havaintoa. On pysähtynyt jarruttamalla eikä ole kaarteissa tehnyt mitään temppuja. Ei kuivalla eikä märällä. Sorapinnalla lyö tyhjää tai luistaa. Riippuu tilanteesta.
Harkitsen, tämän renkaan kuluttua hylättyäni, laittaisinko alle 195 leveän kumin eli kymmenyksen kapeamman. Jos se vaikka vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin. Toki, aina, pyöreäolkainen päällikumi. Sisärenkaaton eli sekin väite on tullut kumotuksi että auton rengas ei tiivisty mp-vanteelle. Kokemusta on tullut nyt useamman kymmenentuhannen kilometrin matkalta asfaltilla ja hiekalla.

Eturenkaaksi jo hankin, varastoon, pehmeäseoksisen Pirellin sporttikumin. Metzelerin tourinrengas kyllä kestää ajoa mutta äreämmässä jarrutuksessa abs reagoi varsin herkästi eli kumissa ei ole pitoa siinä määrin kun mihln olen tottunut. Ajan Metzelerillä vielä kevätkauden ja sitten kun asfaltti hieman siliää vaihdan alle Pirellin. Mielenkiintoista nähdä kuinka sen pehmeä kulutuspinta katoaa. Kunhan kesän kestää eli noin kymmenentuhatta km. Hinta noin 150€. Metzelerillä on ollut se etu että ei tarvitse vaihtaa kumia kesken suvea. Metzeler kestää kilometrejä mutta hinta oli korkea. Menneelle ajokaudelle kertyi hieman yli 10000 km 1400:lla.

Kerrotakoon että katsastutin pyörän siten että edessä oli silloin ristikudosrengas ja takana auton vyorengas ja oheen merkittiin myös vakiot vyorenkaat molempiin päihin ja vaihtoehtona auton rengas taakse. Se on hieman ihmetyttänyt poliisia valvontatoimessaan. Keskustelut ovat olleet vähintäänkin mielenkiintoisia.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2024, 16:35:56 ip kirjoittanut motomatti »