Kirjoittaja Aihe: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä  (Luettu 7664 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #15 : Tammikuu 23, 2017, 14:18:07 ip »

Minulla jotenkin mallit päätyi 2000 vuoteen. Ei ole kolahtanut uudemmat . Eli keski-ikä vm. 1999
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #16 : Tammikuu 23, 2017, 14:43:04 ip »
Aivan kuten arvelinkin. Vertailutietona että keskimääräinen pyörän ikä rekisterissä olevilla on noin 18 vuotta niin jo tällä otannalla saadaan Guzzien keski-ikä paljon korkeammaksi. Riippuu mielipiteestä ja harrastajasuunnasta millaisina vanhoja Guzzeja pitää. Ovatko ne rasite luonnolle ja kierrätyskamaa vai teknisiä ja kulttuurisia aarteita. Jälkimmäistä seikkaa, mielestäni pitäisi korostaa, sillä nykyaikainen keirrätys- ja luonnonsuojelupaatos pyrkisi varmaan mielellään näistä eroon mutta jos nämä vanhat ja miksei uudemmatkin saataisiin kulttuuriarvojen piiriin paremmin. Niillä ajaminen olisikin kulttuuriteko eikä turhanaikaista pärinää. Tätä asiaa on jo joissakin netti- ja lehtiartikkeleissa pyritty nostamaan esiin. Mutta vastaukset ovat olleet niihin kielteisen kuuloisia.

Gruppon säännöissa jo lievästi siihen suuntaan viitataan:
Lainaus
Gruppon tarkoituksena on edistää italialaisvalmisteisten MOTO GUZZI moottoripyörien
sekä italialaisen moottoripyöräkulttuurin tunnetuksi tekemistä
.

Emmekö, käytännössä, toteuta myös suomalaista moottoripyöräkulttuuria. Vaikka on italialaiset pyörät niin omistajien kulttuurine tausta tekee sen että tulos on enemmän suomalaista kuin italialaista? Italialaisuuteen pyritään mutta suomalaista pyrkii tulemaan. Pitäisikö ryhtyä syvällisemmin miettimään mitä on italialainen moottoripyöräkulttuuri ja ottaa siitä niitä osa-alueita jotka meille sopivat. Itse en ole asiantuntija tässä lajissa ja olen Italiassa oleskellessani nähnyt myös "italialaisen moottoripyöräkulttuurin" varjopuoliakin.

Mutta jatketaan ikäkatsausta. Otanta on vielä ohut.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #17 : Tammikuu 23, 2017, 15:12:50 ip »
Harvassa ovat ne moottoripyörät jotka ovat päätyneet puhkiruostuneina romikseen. Eikä niitä näy liioin vattupusikon seassa pihan perällä kuten autoja.
Siis mielestäni hyvinkin vihreitä arvoja puolustava ja kertakäyttökulttuuria vastustava tuote. Varmaan myös viimeisen parinkymmenen vuoden aikana laajentunut harrastajakunta on taannut sen, että käytetyillekin on löytynyt ottajansa.

Omassa isojen Guzzien kalustossa (3 kpl) keski-ikä niinkin nuori kuin 14,5 vuotta. Vuoden 2015 malli vetää keskiarvoa ylös.
Jos tuohon lisäisi mopot (4 kpl), niin niiden keski-ikä on 39 vuoden pinnassa.
Sitten pari enskaa ja yksi pikku trial. Kaikki 2000-luvulta. Keskimäärin ehkä rapiat kymmenen vuotta vanhoja.

Keskiarvo koko satsilla noin 23 vuotta. Monikohan auto ....

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #18 : Tammikuu 23, 2017, 15:48:24 ip »
Tallissa olevat juppiskootterit , keski-ikä 32.4 v  .Uusin v 2001

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #19 : Tammikuu 23, 2017, 16:30:15 ip »
Vanhin -62, uusin -10. Vuosia yhteensä 134 , keski-ikä silloin 22,3.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #20 : Tammikuu 23, 2017, 18:25:08 ip »
Rekisterissä tällä hetkellä kolme, keski-ikä 47 vuotta. Niistä yksi on uudenkarhea Guzzi, V7 7 v. Siitä voikin päätellä, että kaksi muuta, Birminghamin pyssytehtaan tuotetta, ovatkin yli kuusikymppisiä.
Kaikilla ajelen.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #21 : Tammikuu 23, 2017, 20:52:24 ip »
Kolme pyörää kilvissä, kaksi poissa liikennekäytöstä. Vuosimallihaitari 1968 - 2015, keski-ikä 26.3 v.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #22 : Tammikuu 23, 2017, 21:34:49 ip »
Taitaapi olla tasan tarkkaan 20 vuotta.

T,
Jukka

Peku

  • Viestejä: 78
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #23 : Tammikuu 24, 2017, 15:03:18 ip »
Guzzi  -88 ja Ducati -01 eli ei uudenkarheita kumpikaan mutta mukavia harrastaa.
Peku

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #24 : Tammikuu 24, 2017, 15:55:58 ip »
California 2003 ja Hondan Domi 1988 eli onhan siinä.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #25 : Tammikuu 24, 2017, 16:06:21 ip »
Moottoripyörät vm -52 - 2009 , keskiikä 30,3 v ja keski ajokm,it/mp 51 000 km.
(autot taas keski 23,5 v ja k-ajokm,it 92 500 km.- uusin vm 2011. )

En oikein ymmärrä miksi vanhat raskaat
henkilöautot olisi Bernerin laskelmissa pitänyt maksaa niin korkea summa kuin 1800 euroa/v esim jos ajaa ainoastaan 3000 km/v tämmösellä ajoneuvolla. HYVÄ kun POISTETTIIN.
No sama tietysti nykyisessä ajoneuvo-autoverotuksessa . Pienauton omistaja pienellä automoottorilla taas maksaa pieni summa ja sit. tuuli voi yhtäkkiä nopeasti puhaltaa kevytauto tieojalle.
Raskaampi auto taas maksaa enemmän veroa polttoaineen kautta ja MYÖSKIN vuosiveron kautta. Ja nyt valtio haluaa uusia pienautoja liikenteelle että saisi vähemmän verotuloja  ????? ( Ja ei ole
pienautotehtaita maassa.
ON VÄÄRÄ SYSTEEMI rangaista vanhoja ajoneuvoja jotka yleensä liikkuvat vähemmän vuosittain liikenteessä !
Ja mitä ero se on jos vanha mp tai auto on museo tai lähellä museoajoneuvo - sama se melkein) on sentään - ehkä mp,n pakoputki tai ohjaustanko on erilainen tai satula ei-alkuperäinen - mutta
molemmat mp,t sentään ovat yli 30 v vanhoja ja valtio haluaa että vero-ero olisi 150 euroa per vuosi. No tietysti KULtuuri-ero...ja ajopäivärajoitus.  
POISTA HETI MP- VENEVERO  -  SIIIPILÄ.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #26 : Tammikuu 24, 2017, 17:07:14 ip »
MG Breva 850 vm. -08 sekä CZ Sport vm. 1976 elikkä keski-ikä -90 luvun moternimmalla puolella.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tallissa olevien pyörien keskimääräinen ikä
« Vastaus #27 : Tammikuu 25, 2017, 09:02:38 ap »
10 pyörää kilvissä vuosilta 1979-2012, keski-ikä 30v, 8 liikennekäytöstä poistettuna. 2 käyttöpyörää, 1 MR ja 5 MR-aihiota, 1 rakenneltu ja 1 muistoesine (=ensimmäinen pyörä).
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99