Kirjoittaja Aihe: Calin askartelua vai ajelisko vain...?  (Luettu 14227 kertaa)

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #15 : Joulukuu 07, 2016, 10:18:55 ap »
Ehken tuo viittaus öljykeskusteluun on pahamaineisen vitsauksen tulosta, mutta niitä lueskenneltuani olen silti jäänyt vajaaksi.

No ekan kesän ajoin 10W60 mutta en aijo ajaa enää. Kaks muuta kesää sitten mineraali 20W50. Toinen kesä Gastrolin tuote jonka ällötys liittyi lähinnä siihen että sitä sai vain litran putelissa sillä hetkellä. Tänä suvena siellä hölskyi vissiin motonetin öljy, hinta reilusti alle 30 € 5 ltran tonkka .Gastrol on kolme kertaa kalliimpaa, onko myös 3 kertaa parempaa? Vai pääseekö niitä vertaamaankaan, ellei satu jotain spessua, esim tuimaa lämmönnousua? Ilmeisesti halvimmatkin täyttää valmistajan luokitusvaatimuksen, onko ne jees silloin kun järjestelmä on vakaa? Vai onko kalliimpi mineraali kaikin puolin parempi? Oman kokemuksen perusteella en osaa verrata.

Sinänsä 20W ei soveltune erityisen hyvin kylmäajoon mutta minä lämmittelin öljypohjaa aamutoimien ajan mainiolla englantilaisella Philips-puhaltimella aina marraskuuaamuisin ennen napin nykäisyä.

T.M.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #16 : Joulukuu 07, 2016, 14:46:15 ip »
Kohta moottoriöljyn toiminta ja kylmäkäynnistyslämpötilataulukko: https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
Viskositeetti ja öljyn "paremmuus": http://www.autowiki.fi/index.php/Viskositeetti
Tässä myös vaihteistoöljytietoa: http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn valinta on helppoa. Katsotaan ohjekirjasta valmistajan suositus ja ostetaan sitä tai jos sitä ei ole saatavissa niin toisenmerkkistä jolla on samat ominaisuudet. Ajoneuvon valmistaja on ottanut huomioon tietyn toleranssin joka turvaa moottoria ja voimansiirtoa vaikka käyttö olisi huomattavasti raskaampaa kuin on ns normaalikäyttö.

Meidän ongelmamme on lähinnä siinä että emme edes pääse siihen tilaan että öljyllä olisi mahdollisuus toimia sem oikeassa käyttölämpötilassa. Muutamina kauniina kesäviikkoina iltapäivisin se on mahdollista ilmastossamme.
Oireet öljyn, ja moottorin, väärästä käyttölämpötilasta ovat kylmälima, velliä öljypohjassa ja kuluminen ennenaikaisesti.

Koska jäähdytystä on vaikea säädellä mutta lämpötilaa voi kuitenkin seurata öljyn lämpömittarilla ajon aikanakin. Ajotapa ratkaisee missä lämpötilassa moottori käy. Reippaampi ja vaihtelevampi ajotapa pitää koneen lämpimämpänä. Samalla myös kulutus voi alentua. Pätee erityisesti ei-kaasutinmoottoreissa.
Lämmin öljy voitelee paremmin ja sisäinen kitka pienenee niin tehoa saadaan vähemmällä polttoaineella. Kone käy siis laihemmalla seoksella ja siten myös kuumempana. Moottoritieajossa kulutus voi olla huomattavasti isompaa kuin ajettaessa "vanhaa tietä" vaihtelevalla nopeudella. Nestejäähdytteiset moottorin eivät kärsi tästä ongelmasta.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #17 : Joulukuu 07, 2016, 21:05:14 ip »
hyvät linkit mutta niistä puuttuu viittaukset valmistajien omiin luokituksiin, tuo viskositeetti testi tehdään määrätyllä perinteisellä menetelmällä missä on tietty lämpötila ja tietty testilaite, ja vähän niin kun autojen päästömittaukset öljyt on lisäaineistettu toimimaan juuri siinä testissä

eli ennen ajateltiin että joku 10W-50 öljy on paksumpaa kuumana kun 10W-30 öljy mutta se ei ole enään ihan totuus

esim volkkarien suosituksien 50x.xx mukaan öljy on erilaista ja testataan erilailla kun sae suosituksen mukaan, lämpötilat on kuumemmat ja männän renkaat on lähempänä männän lakea ja löysemmät kun ennen, silloin voi ei volkkarin luokituksen mukanen öljy muuttua vedeksi tai kaasuksi mutta se 50x.xx öljy toimii

tämän huomaa siitäkin että 90 luvun alussa kaikkia kalliit öljyt oli 10W-50 mutta nykyään merkkiöljyt on 10W-30 koska ne on sitä tuon sae luokituksen mukaan vaikka oikeasti toimivat paremmin kun se pelkkä 10W-50 perus luokituksella

saa uskoa jos haluaa tai sitten voi ostaa halvinta mahdollista tai vaikka ajaa delvacilla, useimmat kuitenkin ajaa niin vähän laitteellaan että ei sitä öljyllä rikki saa paitsi jos on niin sakkaa että menee imu siivilä tai turbon putket tukkoon, esim 1.6 volvo diesel (peugot kone) niin turbon kanssa vaihdetaan tehtaan ohjeen mukaan imuputki ja imusiivilä . . .


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #18 : Joulukuu 07, 2016, 21:37:20 ip »
Nyt ollaan menossa jo monessa kohtaa siihen että on merkkikohtaiset öljyt tai valmistaja käyttää vain tiettyä öljymerkkiä- ja tyyppiä. Silloin on kuluttajan kohdalla valinnanvapaus helppoa: huollossa todennäköisesti kerrotaan että on vain yksi öljy eikä sille vaihtoehtoa takuun menettämisen uhalla.

Useimpiin autoihin ja moottoripyöriin on myös suositusöljyt merkkiä myöden. Se antaa viitteen siitä mitä öljytyyppiä ja viskositeettiä öljyn on hyvä olla. En ottaisi siitä kovin suuria paineita. Sen olen havainnut hyväksi että käyttää sitä öljyä joka on vaatimusten mukaista ja tunnettua laadukkaaksi tiedettyä merkkiä.

Jättäisin huomiotta nuo valmistajien omat luokitukset jos niitä ei nimenomaan vaadita. Niin tekee Guzzikin mallilleen California 1400. Merkkinä mainitaan ENI mutta öljyvaatimus on seuraava suoraan korjaamokirjasta: SAE 10W - 60. As an alternative for recommended oils, top-branded oils that meet or exceed the requirements of
Koneeseen voi siis laittaa vastaava tunnettua öljyä joka täyttää tai ylittää mainitut vaatimukset.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #19 : Joulukuu 07, 2016, 22:53:13 ip »
On myös olemassa valmistajakohtaisia hyväksyntöjä. Eli autopuolella kaikkien niiden luokitusten seassa on myös bmw, vw tai vaikka mb luokitus. Tämä pitää olla valmistajan mukaan käytetyssä rasvassa, että takuu on voimassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #20 : Joulukuu 08, 2016, 20:11:01 ip »
Tätä oikea öljy/problematiikkaa pohdin viikonloppuna, kun kokosin kausihuoltoa varten tarvikelistaa sekä pikku Brevalle sekä Cali 3 (1100 ie:lle).

Pikku Brevan ohjekirjassa (alkuperäisessä) oli SAE suositus 5W/40. Toisessa Guzzin englanninkielisessä netti tulosteessa on taas SAE 10W/60.
Edellisessä liikkeen huollossa oli laitettu 10W/60. Ajattelin laittaa 10W/60 öljyt kun sellaista täyssynteettistä on juuri sopivasti 4 ltr. hyllyssä.
No sitten tämä kylmäkäyntiaihe toi oman mausteensa, voisiko olla tuo alkuperäinen olla kylmävoitelultaan kuitenkin parempi. 5W/40 löytyy myös täyssynteettisenä.


No sitten tuo Cali 3, ohjekirjassa on sama SAE 20W/50, joka lienee aina perinteinen mineraaliöljy. Viimeisessä liikkeen huollossa oli laitettu 10W/40 Balray -merkkinen huile. Lienee vähintään osasynteettinen.

 Saattaa olla hiusten halkomista, mutta harrastusten parissa se sallittakoon ;D
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #21 : Joulukuu 08, 2016, 20:29:57 ip »
Huollot laittavat sitä öljyä jota heillä on. Heidän öljynsä on sitä mikä keskimäärin on sopivaa kaikentyyppisiin moottoreihin. Ei mennyt viimeisessä huollossa moottoriöljyvalinta ohjeistuksen mukaan vaan sitä mikä oli sopivinta mitä heillä oli tynnyrissä. Vaihteistoöljy oli vaatimusten mukaista mutta peräöljy ylitti vaatimukset. Silti sama öljy molemmissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #22 : Joulukuu 08, 2016, 20:49:40 ip »
Jos Calin ja Brevan öljyvalo ei kiilu missään vaiheessa käytön aikana, niin ei kannata jännittää. Silloin pumpattavuus ja lämpimänä öljykalvon paksuus ovat rajojen sisällä. Jos kuitenkin arveluttaa, voi vauhtikaupasta ostaa sinkkilisäainetta, mikä on tarkoitettu laahurinostajille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #23 : Tammikuu 11, 2017, 22:19:14 ip »
Sain toissa kesänä ostamani irtomoottorin nippuun. Väitän että ei ole kaukana siitä mitä oli uutena. Nokka-akseli hiottu, uudet nostimet, uudet männänrenkaat, uudet kiertokangen laakerit, holkitetut venttiilinohjurit, uudet venttiilit, hiotut keinuvivut ja muutama pikkujuttu lisäksi. Myös ulkonäkö on paranneltu.
http://www.motomatti.fi/2017/01/varamoottori-alkaa-olemaan-valmis.html

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #24 : Tammikuu 13, 2017, 19:13:38 ip »
California 3 perushuolto jatkuu keulaa kohtia. Seuraavaksi öljyn vaihto. Ohjekirjan mukaan suodattimen vaihto tehdään vasta kolmen öljynvaihdon jälkeen. Viime kesänä öljyt/suodatin vaihdettiin liikkeessä eli nyt riittäisi vain öljyn vaihto? Tuossa edellesessä jutussa oleva vinkki - sytystulppien kierteiden käsittely kupartahnalla tuli passeliin saumaan.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #25 : Tammikuu 13, 2017, 20:10:05 ip »
Uudemmassa mallissa joka toinen kerta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #26 : Tammikuu 13, 2017, 21:19:08 ip »
Kerrottakoon nyt, kaiken varalta, että öljypohjan alla on myös ruuveja. 4 kpl. Valitettavan moni öljypohja on vaurioitunut avaamisvaiheessa väkivallallisesti.
Lajinsa viimeisiä lienevät Bellagio ja alkupään pikku-Grisot. V10-koneissa on kansi suodattimen kohdalla ja CARC-malleissa, pääasiassa, suodatin on syvennyksessä ja ulkoapäin avattavissa.
Vanhempiin koneisiin, joissa suodatin on sisäpuolella, saa muutossarjoja joissa suodatin on ulkopuolella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #27 : Tammikuu 13, 2017, 22:30:27 ip »
Kun kaikki pultit on kädessä, irtoaa öljypohja kevyellä kopautuksella. Jos tarvii enemmän voimaa, on vielä pultteja kiinni..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #28 : Tammikuu 14, 2017, 00:05:58 ap »
Lainaus
V10-koneissa on kansi suodattimen kohdalla
MM se aina unohtaa V11 mallit… no mikäs, niitähän on silmät suut täyteen (56 oli taannoin rekisterissä) kun Centauro/Daytona -malleja oli vain kai 20 (nyt on saattanut verotusta odotellessa jokunen poistua rekisteristä).  Siis Daytonassa jo on (?), kuvista näyttäisi että Sport 1100 mallissa myös.  Cali siis jäi poikkeukseksi, joka vahvistaa säännön, että tuli tavaksi, se suodatinaukko? Koskaan en ole siihen suodatinkanteen puuttunut… varmemmaksi vakuudeksi on iso rst ”letkuklemmari” suodattimen ympärillä, ettei laiskuuksissa tulisi joskus yritettyä...
Lainaus
irtoaa öljypohja kevyellä kopautuksella
Ensimmäistä kertaa kun olin V11 tapauksessa asialla, ihmettelin että ei näy vihreää tiivistettä öljypohjan ja seuraavan ”jatkolaipan” välissä.  Eikä meinannut millään irrota.  Kävi ilmi, että mustaa silikonia (tai vastaavaa) oli väliin laitettu tiivisteen sijaan.  Tiukassa oli.  Ja edellinen omistaja (Saksassa) tituleerasi itseään moottoripyöräliikkeen huoltopäälliköksi ::).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin askartelua vai ajelisko vain...?
« Vastaus #29 : Tammikuu 14, 2017, 13:01:52 ip »
Itse olen monista pyöristäni jättänyt tuon öljypohjan ja lohkon välissä olevan korotuspalan pois. Vanhemman pään koneissahan sitä ei alunperin ole lainkaan. Ihan vabhimmissa, vuoteen -74, ei ollut edes öljynsuodatinta. Korotuspala on tyypillisesti noin 30 mm paksu. Öljymääränä se edustaa noin yhtä litraa. Sillä tavoin saa maavaraa lisää jos pyörää haluaa madaltaa. Esimerkiksi California Adamantin tapauksessa liki välttämätöntä. http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-moottorioljynvaihto.html

Öljynsuodattimen lisäys tapahtuu juurikin niin että laitetaan korotuspalan tilalle sellainen malli jossa on kiinnitys ulkopuoliselle suodattimelle. Mutta öljypohja on avattava kuitenkin aina joskus. Sinne kummasti kertyy kaikennäköistä möhnää ja limaa. Lisäksi siellä on imusiivilä joka sekin pitää joskus puhdistaa. Että ei se ulkopuolinen suodatin ihan täyttä autuutta takaa.

Kun öljypohjaa irrottelee niin on hyväksi että on kaksi öljypohjan tiivistettä varalla.