Kirjoittaja Aihe: Kelkasta pudonneet  (Luettu 25821 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #15 : Joulukuu 03, 2016, 11:58:43 ap »
Lainaus
Hirvittää ajatuskin että kytkisin läppärin Stoneen ja alkaisin säätelemään jotain kun en edes tiedä mitä säätäisin ja mihin suuntaan.
Machiavellin lohduksi voin kertoa että se säätäminen vaatii osaamista mutta ongelman ilmetessä se että kytket tietokoneen välikaapeleilla pyörääsi ja katsot pyörän itsediagnosoimat vikalogit, laitat ne muistiin, viet pyörän huoltoon ja kerrot mitä vikalogit sisälsivät niin todennäköisesti säästit asentajalta jopa tuntien työn vianetsinnässä. Kun vika tiedetään on siihen helppo tarttua. Ei vääriä osavaihtoja vaan täsmäkorjausta. Toki osassa merkkihuolloista on vastaavia vianetsintäjärjestelmiä mutta ei läheskään kaikissa eikä yleishuoltopaikoissa välttämättä lainkaan.

Valitettavasti täälläkin on saanut lukea että on käyntihäiriön vuoksi vaihdettu satojen eurojen edestä osia periaatteella "vika poistuu kun viallinen osa vaihtuu ehyeen". Välttämättä näin ei kuitenkaan käy koska häiriötä aiheuttava komponentti ei ole rikki vaan vain sen säätö on väärin. Näitä arvoja voi lukea tietokoneen näytöltä puuttumatta lainkaan säätöihin tai edes niitä häiritsemättä. Poikkeava arvo voi kertoa viasta tai vain virheellisestä säädöstä.

Jos osaa surffailla netissä niin osaa kyllä käyttää diagnostiikkaohjelmaakin. Mikä siinä on niin pelottavaa?

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #16 : Joulukuu 03, 2016, 15:25:06 ip »
Ei ole vielä pelottanut, mutta en ole – onneksi – vielä nähnyt vikalogissa mitään sisältöäkään. Luullakseni siellä on vian ilmetessä vain tylsä numerosarja, vai kui? Korjaamo ei taida siitä numerosta kostua sen enempää kun minäkään, ellei ole merkkikorjaamo, joka taas pikemminkin loukkaantuu kaikesta "neuvonnasta". Asiaa auttaisi jos olisi luettelo noista koodeista ja niiden merkityksistä jotenkin löydettävissä. On hämärä muistikuva, että jossain sellaista näin pätkän... Saattoi kyllä olla jonkin auton keskustelussa...
Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #17 : Joulukuu 03, 2016, 17:36:22 ip »
Machiavellin lohduksi voin kertoa että sen vikakoodin selvittämisen jälkeen se varsinainen vianhaku useimmiten
vasta alkaa.
Vikakoodi useimmiten kertoo missä järjestelmän osassa vika on. Se ei välttämättä kerro onko komponentti viallinen tai
säätö väärin. Vian tarkempi paikallistaminen voi vaatia vikakoodin osoittaman järjestelmän mittaamisen. Siihen taas tarvitaan
ymmärrystä ja tietoa laitteen oikeasta toiminnasta.Jos luottaa aina sokeasti vikakoodiin, on seurauksena sitä turhaa osien vaihtoa.
Guzzin vikakoodeihin en ole perehtynyt mutta tuossa linkissä on OBD- vikakoodeja. Niiden lukemista voi vaikka harjoitella
omasta autostaan. Lukulaitteita löytyy eritasoisia ja -hintaisia. Mutta kaikki eivät toimi kaikissa merkeissä, vaikka periaatteessa
pitäisi toimia.
http://www.autowiki.fi/index.php/OBD-II_-koodit
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #18 : Joulukuu 03, 2016, 17:57:04 ip »
Ei ole vielä pelottanut, mutta en ole – onneksi – vielä nähnyt vikalogissa mitään sisältöäkään. Luullakseni siellä on vian ilmetessä vain tylsä numerosarja, vai kui? Korjaamo ei taida siitä numerosta kostua sen enempää kun minäkään, ellei ole merkkikorjaamo, joka taas pikemminkin loukkaantuu kaikesta "neuvonnasta". Asiaa auttaisi jos olisi luettelo noista koodeista ja niiden merkityksistä jotenkin löydettävissä. On hämärä muistikuva, että jossain sellaista näin pätkän... Saattoi kyllä olla jonkin auton keskustelussa...

Pääosiltaan autosivujen selitykset koodin mukaan pätee kyllä Guzziinkin. Paljon niitä on koska autoissa on enemmän osia ja toimintoja. 15M alkaen vikakoodit ovat selvää suomenkieltä. Valitettavasti kyseisen ohjelman "vikakoodiriville" ei mahdu määräänsä enempää selitystä. Vain perustieto asiasta. Tässä "autokoodeja": http://www.nettiliike.com/page/6/vikakoodit-suomeksi

Jos vikakoodi on esimerkiksi "kampiakselin asentoanturi" niin pelkästään se ei kerro onko anturissa mitään vikaa. Voihan olla että kyseisen laitteen johdinliitin on irti tai hapettunut. Sitä ei itsediagnostiikka osaa kertoa. Mutta suunta on silloin selvä mistä alkaa vian metsästys. Diagnostiikka on siis itse pyörässä sisäänrakennettuna. Me vain "luemme" sitä sopivan muunninohjelman avulla.

Nyt kertomani asia on jo käyty läpi GuzziDiag-keskustelussa aiemmin. Ketjuja aiheesta on kaksi. Toinen, suljettu ketju, on perusasioita varten. Toinen on keskustelu jossa voi esittää huomioita tai kysyä epäselvää asiaa. Kieltämättä siellä on paljon keskustelua joten asia saattaa hukkua "kohinaan". Mutta kysyminen asiasta saattaa selventää tilannetta. Olen nimimerkki Camnin ohella sitoutunut jossain määrin asiaan. Jollain aikataululla voi saada vastauksia kysymyksiin. Vastaamme suomenkielisen version tietämyksestä.

Lainaus
Raotan kernaasti lompakkoa jos joku viisaampi osaa tietokoneen avulla tehdä jotain sellaista johon en itse pysty.
Silloin pitää mennä sellaiseen pajaan jossa töitä tehdään laillisilla välineillä joista on lisenssit maksettu. Tämän keskustelussa olevan GD ilmaisohjelman käyttö on ilmaista ja jokaisen omalla vastuulla sen käyttö. Asiasta ei ole takuutta. Jos korjaamo käyttää tätä järjestelmää ja koittaa siitä laskuttaa niin laskutuksen perusteet ovat, no, tietenkin perusteettomia.

Mainittakoon että kaupallisella puolella ei ole ohjelmaa jolla suoraan voi muuttaa WeberMarellin tai MagnetiMarellin moottorinohjaustiedostoja vaan pitää hankkia PowerCommander, RapidBike tai jokin muu lisälaite hoitamaan homma. Mutta ei GD:kään tee niitä toimenpiteitä vaan se on vain toimintoja ja perusasetuksia varten. GD:n apuohjelmilla Reader, Writer ja TunerPro päästään tiedostomuokkaukseen ja se vaatii syvempää tietämystä eivätkä kyseiset ohjelmat edes ole suomeksi.

Ne jotka homman ovat kehittäneet eivät halua sen käytöstä kuin vain vapaaehtoisia lahjoituksia eikä sekään että perustoiminnot  ovat saatavilla suomenkielellä ei edellytä lompakon avaamista. Vaikka en pitäisi kovin haitallisena vaikka joku joskus huomioisi oluttuopin tai "ilmaisen lounaan" merkeissä sopivissa olosuhteissa.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #19 : Joulukuu 03, 2016, 19:14:44 ip »
  ....
Jos osaa surffailla netissä niin osaa kyllä käyttää diagnostiikkaohjelmaakin. Mikä siinä on niin pelottavaa?
Uteliaisuuttani piti katsoa, miten helppo ohjelma tuo Guzzidiag sitten on, mutta huonosti kävi.
Olen surffaillut netissä niin kauan,  kun se on ollut Suomessa yleisessä käytössä, olen lataillut ohjelmia korpuilta, lerpuilta, cd:ta, netistä jne., käyttänyt autodiagnostiikkaa, mutta en osaa asentaa tuota Guzzidiaggia …  pääsin Kimmon asennuslinkin jatkosta ” Avaa pakattu tiedosto”  sentään Guzzidiagin gmailiin, jossa kerjättiin rahaa .

Eikö se mainoksesta huolimatta olekaan ilmainen?
” Avaa pakattu tiedosto ...” ohje,  miten tuon pakatun tiedoston saa auki (ymmärrettävään muotoon) ?
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2016, 19:40:19 ip »
Ahaa. Kiinnostusta siis on. Breva 750 on mielenkiintoinen kohde.
Mihin käyttöjärjestelmään pitäisi GD saada toimimaan? OS X, Windows vai Linux?

Itse osaan lähinnä tuon Windowsin. Tarkempia OS X-ohjeita vielä odotellaan mutta siitäkin on jo paljon selvillä. Linuxiin (Ubuntu 16.04) on aikeita ryhtyä jokin "hyvä päivä"-projektina.
Yleisohjeet ovat tässä ketjussa kohdassa 3: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

Lahjoittaminen on vapaaehtoista. Rahat menevät ylläpitäjälle.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2016, 21:19:58 ip »
Jos jostain kelkasta olen pudonnut, niin musiikin. Pääasiassa kokoelmani ei ole uusiutunut 80-luvun jälkeen. Muutama uudempikin yhtye on on päässyt listalleni.
Tietokeeniskasta putosin pois jo kättelyssä, mutta kovasti olen yrittänyt ottaa aikaa kiinni. En tavoita, mutta pysyn vanavedessä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #22 : Joulukuu 04, 2016, 08:22:56 ap »
Pudonnut kelkasta on aika laaja käsite.
Jos ei jaksa kiinostua muodikkaista kaupallisista tavaramarkkinoista ja sovelluksista, niin se on sitten putoamista kyydistä.
Meidän ikääntyvä väestö on taatusti "pudonnut kelkasta" ja myös kokee niin.
Niinkin periaatteessa yksinkertainen asia kuin laskujen maksu ei oikein enään onnistu ilman tietokonetta/ älypuhelinta.
Kurssilleko heidät pitäisi laittaa ja ostamaan jonkun uuden pian arvottoman laitteen?
Ystänäni Kalevi, 88v sanoi että kaikki humpuuki maailmassa on hänelle turhaa vouhotusta ja ei suostu mihinkään nykyiseen kelkkailuun.
Viekää saatana arkussa, mutta minä olen veroni maksanut ja mitään uutta vempainta ei taloon tule, näin on pärjätty tähänkin asti oli kommentti.
Auto vuodelta -71, traktori -56, putkiradio muisteli että -52, puhelin langallinen ja toimiva talous kunnes nykyinen nykyinen väkipyörä koittaa pudottaa kyydistä.
Mulla ei henkilökohtaisesti ole sinänsä mitään tekniikan edistymistä vastaan, mutta se että siitä tehdään pakkopullaa, niin paljonkin.
Samaa mieltä kyllä kelkoista, ei mitään mielenkiintoa viimeisiin jalaksiin, miksi ei mentäisi toimivaksi todetuilla.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #23 : Joulukuu 04, 2016, 10:00:57 ap »
Lainaus
Guzzidiagin gmailiin, jossa kerjättiin rahaa
Vaikuttaa vanhan velipuolikuun sketsin mukaiselta: ”siinä sitä nähdään, miten vilunki rehellistä puijaa”. En tiedä, että millään virallisella GuzziDiag -taholla kerjättäisi rahaa (”lahjoita” -painike on). Lienee siis "vihamielisen" ulkopuolisen tahon aikaansaannos?  
Lainaus
Avaa pakattu tiedosto ...
Widows -esimerkki: kun klikkaa punaisella ”GuzziDiag” -sivulla http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ ”GuzziDiag V0.47” -otsikon alta ”Windows”, ohjelma tahtoo kopioitua omalle koneelle.  Valitsee vaikka ”tallenna” ja panee merkille/valitsee, mihin tuo tiedosto tallentuu.  Kun nyt tietää missä se on, voi mennä katselemaan sitä.  Tiedoston nimi (tällä hetkellä tarjolla oleva versio) on ”GuzziDiag_V047.zip”.  Tiedoston tarkennin ”zip” kertoo, että tiedosto on pakattu.  Winzip on yksi tunnetuimpia pakkausohjelmia, tiedosto on siis pakattu ”*.zip” -muotoon.  Pakattu tiedosto pitää ensin avata.  Esim. W7 osaa avata sen, kun klikkaa hiiren oikealla tuota ”GuzziDiag_V0.47.zip” -tiedostoa, aukeaa minulla valikko, jossa on mm. ”pura kaikki”.  Sieltä eteenpäin.  Tai jos on asentanut jonkun pakkausohjelman koneelleen, samaisessa valikossa on tarjolla myös se, ja sitäkin tietä voi edetä.

Kun tuo zip -tiedosto on purettu, näkyy enää ”GuzziDiag_V047.exe”.  Ohjelmaa ei asenneta perinteisellä tavalla.  Klikataan vain tuota tiedostoa ja GuzziDiag käynnistyy.  Tiedosto kannattaa laittaa haluttuun paikkaan ja tehdä vaikka siitä pikakuvake työpöydälle: klikkaa oikealla, lähetä kohteeseen, työpöytä (luo pikakuvake).  Ylivoimaisesti helpointa on toki, jos löytyy käyttäjä, joka opastaa kädestä pitäen.  Pieni vaiva ohjelmaa käyttävälle - suuri ilo käyttöä aloittavalle.
V11 - it defines you.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #24 : Joulukuu 04, 2016, 11:46:55 ap »
Lainaus
Guzzidiagin gmailiin, jossa kerjättiin rahaa
Vaikuttaa vanhan velipuolikuun sketsin mukaiselta: ”siinä sitä nähdään, miten vilunki rehellistä puijaa”. En tiedä, että millään virallisella GuzziDiag -taholla kerjättäisi rahaa (”lahjoita” -painike on). Lienee siis "vihamielisen" ulkopuolisen tahon aikaansaannos?  
Lainaus
Avaa pakattu tiedosto ...
Widows -esimerkki: kun klikkaa punaisella ”GuzziDiag” -sivulla http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ ”GuzziDiag V0.47” -otsikon alta ”Windows”, ohjelma tahtoo kopioitua omalle koneelle.  Valitsee vaikka ”tallenna” ja panee merkille/valitsee, mihin tuo tiedosto tallentuu.  Kun nyt tietää missä se on, voi mennä katselemaan sitä.  Tiedoston nimi (tällä hetkellä tarjolla oleva versio) on ”GuzziDiag_V047.zip”.  Tiedoston tarkennin ”zip” kertoo, että tiedosto on pakattu.  Winzip on yksi tunnetuimpia pakkausohjelmia, tiedosto on siis pakattu ”*.zip” -muotoon.  Pakattu tiedosto pitää ensin avata.  Esim. W7 osaa avata sen, kun klikkaa hiiren oikealla tuota ”GuzziDiag_V0.47.zip” -tiedostoa, aukeaa minulla valikko, jossa on mm. ”pura kaikki”.  Sieltä eteenpäin.  Tai jos on asentanut jonkun pakkausohjelman koneelleen, samaisessa valikossa on tarjolla myös se, ja sitäkin tietä voi edetä.

Kun tuo zip -tiedosto on purettu, näkyy enää ”GuzziDiag_V047.exe”.  Ohjelmaa ei asenneta perinteisellä tavalla.  Klikataan vain tuota tiedostoa ja GuzziDiag käynnistyy.  Tiedosto kannattaa laittaa haluttuun paikkaan ja tehdä vaikka siitä pikakuvake työpöydälle: klikkaa oikealla, lähetä kohteeseen, työpöytä (luo pikakuvake).  Ylivoimaisesti helpointa on toki, jos löytyy käyttäjä, joka opastaa kädestä pitäen.  Pieni vaiva ohjelmaa käyttävälle - suuri ilo käyttöä aloittavalle.

Kiitos  lisäohjeista. Yritin avata  IAW15xReader_V0.67 siinä vika (minulla ei kaapelia – ei yhteyttä).
  Mutta edelleen, kun   zip on purettu, ei tule ”GuzziDiag_V047.exe”, vaan pelkkä  ”GuzziDiag_V0.47” ja sitä kun klikkaa,  avautuu ikkuna ”Suorita”, - valitaan kieli, valitaan pyörä ja vasta sitten avautuu  tuo, eli pitääkö joka kerta ohjelma avata tuon "Suorita" ikkunan kautta, - onko oikein:


2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #25 : Joulukuu 04, 2016, 12:47:11 ip »
Kyllä. Suorita komento on oikein. Jos olet laittanut pikakuvakkeen aiheesta työpöydälle niin sitä klikkaamalla lähtee ohjelma pyörimään.

Normaalisti ei tarvita mitään muuta ohjelmaa kuin tuo GuzziDiag ja välikaapelit että pääsee pyörän sisälmyksiä tonkimaan, katsomaan vikalogit, asettamaan joitakin arvoja (Riippuu kovasti siitä mikä ECU-malli on kyseessä. GD adaptoituu automaattisesti kunhan sille on kerrottu mitä pyörää on tarkoitus tutkia.) ja seuraamaan pyörän käyntiä kahdellakin eri tavalla.

Reader tarvitaan kun halutaan moottorinohjauksesta varmuuskopio vaikka muistitikulle. Normaalissa testauksessa sitä ei tarvita kuten ei Writeriäkään. Jälkimmäistä käytetään silloin kun on tehty muutoksia moottorinohjaustiedostoon TunerPro:lla tai on hankittu "markkinoilta" halutunlainen moottorinohjaustiedosto ja halutaan tämä muutettu tiedosto syöttää ECUun.

Lähes kaikki mitä normaalisti tehdään pyörään tehdään GuzziDiagilla. Vaikka GuzziDiag on interaktiivinen ECUn suhteen on se sitä vain pieneltä osalta. Normaalisti sillä vain katsellaan asioita. On varsin harvinaista että harrastaja itse muokkaa "karttoja". Silloin toiminta muuttuu interaktiiviseksi ja on vaativampaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #26 : Joulukuu 04, 2016, 13:18:23 ip »
Noiden lyhytviestijuttujen suhteen olen täysin pihalla. Ei myöskään Fb-toimintaa ole tullut harrastettua. Vaimon olan yli olen sitä vilkaisut. Suurin osa jutuista on ihan vain terveisiä. Kovin vähän mitään asiaa. Pihalla olen myös laajennetun todellisuuden osalta. Pitäisi puhelinkin hankkia koska Nokia N9-puhelinta ei enää tueta eikä päivitetä. Muuten ihan toimiva laite. Kai se seuraava on sitten pakosta myös ns. älypuhelin.

Moottoripyörien suhteen olen aina löytänyt kiinnostavan. Usein ne ovat olleet Guzzeja mutta monesti ihan muitakin merkkejä. Ei voi kutsua "tajunnanräjäyttäjiksi" mutta on tullut fiilis että "pakko saada". Näitä ovat olleet Quota 1000, V10 Centauro ja California 1400. Quota pysyi vakiona sen kolme vuotta kun se käytössäni oli. Kaksi jälkimmäistä löytyy tallista edelleen. Centauroa olen muokannut rankalla kädellä ja aika paljon myös 1400 Calia. Enimmäkseen lisävarustelemalla. Mutta en ole malttanut olla puuttumatta moottorinohjaukseenkaan. Ensi keväänä näen mitä säädöt ja muutokset ovat vaikuttaneet.

Se että jokin on kiinnostava laite yllättää itseänikin usein. Joskus se on ajettavuus, toisinaan moottorin ominaisuudet ja joskus rakennetekniset seikat. Viime aikoina mukavuus ja ajamisen helppous on vienyt voiton. En kaipaa enää adrenaliinipurkauksia ajon aikana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #27 : Joulukuu 04, 2016, 13:22:38 ip »
Alkuperäisestä aiheesta; jouduin tässä pari viikkoa sitten asioimaan pankissa. Ei muuten ole ihan helppoa sekään. Työssäkäyvälle haasteellista, kun kassapalveluaika on omalla yhtiöllä 10-13. Lisäksi konttoreita on nykyään todella harvassa.
Tulee väkisin mieleen äsken, miten vanhempi väestö pankkiasiansa saa hoidettua. Lähestulkoon pakotetaan nettiin asioimaan. Kynnys opetella verkkoasiointi on aika korkea vanhalle polvelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #28 : Joulukuu 04, 2016, 13:54:15 ip »
Anoppi käytteli tietokonetta pankkiliikenteeseen ja muuhun asiointiin kymmenisen vuotta. Muutti maalta kaupunkiin niin ei enää tarvinnut tietokonetta. Kone tuli perinnökseni ja sillä nyt kirjoittelen. Hän kuljettaa siis likaa pankin lattialle ja sanoo tapaavansa tuttuja samalla reissulla. Kuljettaa vain tarpeettoman isoja summia mukanaan. Ja pelkää varkaita.
Maksaa ostoksensa käteisellä kun ei luota pankkikorttiin. Vaikka hänellä sellainen on. Äidilläni on samaa vikaa mutta hän on täysin ulkona tietotekniikasta ja säilyttää rahaa kotonaan ja pelkää myös varkaita.

On olemassa paljon sähköisiä palveluja ja toimintoja. Mitkä niistä ovat oikeasti tärkeitä henkilölle ollakseen riittävästi ajan tasalla?

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Kelkasta pudonneet
« Vastaus #29 : Joulukuu 04, 2016, 15:41:05 ip »
Myös minä pidän itseäni  konservatiivina, mutta joissakin asioissa yritän pysyä mukana ja joistakin junista olen loikannut ulos tarkoituksella.
Meillä ei ole televisiota, ei ole ollut  moniin vuosiin …eli  katselen ja kuuntelen netistä  ne propagandaohjelmat mikä itseä miellyttää. Kännyn hivelykin odottaa toistaiseksi.
Ei ole uutta autoa, eikä tule, meillä on kaksi käyttöautoa -93 ja 03, jos ja kun autoja vähennetään, tuo 03 lähtee ja vanhempi jää.
Ei tule yhtään e-laskua, mutta lähes kaikki ostokseni teen netissä.
” … miten vanhempi väestö pankkiasiansa saa hoidettua,”  …  Miten ne nuoremmat ihmiset, joilla ei ole ”eväitä”  sähköisten palveluiden käyttöön, heitäkin on paljon .

Ostin ns. uuden pyörän, B750 2004, on siinä moni asia kehittynyt 80-luvun Guzziin verrattuna, mutta näin yhtäkkiä ajateltuna enempi  on menty taaksepäin … käyttäjältä rahat ja  siinä se.

Kaupallisuus tuntuu kiihtyvän huimaa vauhtia, vai tuottava ja nousevan  kuluttamiskäyrän omaava ihminen on jotain, muu on yhteiskunnan rasite.
2002 Atlantic 500
2004 B750