Kirjoittaja Aihe: Sähköongelma työkalussa  (Luettu 14387 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Sähköongelma työkalussa
« Vastaus #45 : Joulukuu 06, 2016, 21:46:05 ip »
Homma helpottui  huomattavasti kun kytkentäkaavio löytyi.
Nyt ensimmäinen tehtävä on tarkistaa kortin sisäiset käyttöjännitteet,
ne v0, v1, v2 ja v3 siellä kuvan ylälaidassa. Niissä on tainnut olla puolalaisillakin
ongelmia, koska ovat ympäröineet komponentteja siitä suunnasta.
Varo näppejä mitatessa kun siellä on verkkojännite lähettyvillä.
Urpo ei tahdo oikein saada selvää tuosta puolankielisestä keskustelusta,
vaikka onkin ostanut puolassa Subwaystä patongin ja valinnut
täytteet, yhtä helppoa puolaksi kuin suomeksikin. 

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähköongelma työkalussa
« Vastaus #46 : Joulukuu 06, 2016, 23:25:45 ip »
Puolalaisen kansimiehen kanssa oli helpompaa kuin turkkilaisen kansimiehen kanssa. Laivassa kun oli kysymys moottoripyörän sitomisesta kanteen. Molemmista ymmärsin yhtä paljon mikä lienee sinällään saavutus. Perille päästiin. Ehjänä. Pyörä että kuski. Ainoa kerta kun olen edes yrittänyt ymmärtää kieltä joka koostuu konsonanteista. Urpolle tsemppiä yrittämiseen. Elämä on kuitenkin voittanut.

Loistavaa alkavaa sadatta itsenäisyysvuotta!

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Sähköongelma työkalussa
« Vastaus #47 : Joulukuu 07, 2016, 19:29:20 ip »
Googlen kääntäjä osaa sanoa sen verran, että kaverilla on tuossa kokonaan toisenlainen vika. Ei pyöri moottori lainkaan. Hän löysi aivan vahingossa vastuksen R17, jonka vaihtoi ja laite alkoi toimia, "Piru tietää miksi," hän sanoo. Oli ostanut laitteen venäjältä risana.

Jos nuo kuvat vähänkään kuvaavat tätä MM:n laitetta, on siinä ainakin yksi jännite, joka väärin ollessaan tekee vaikka mitä kummallista. 22V kuvien yläreunassa johtaa kaikkiin sisäisiin jännitteisiin ja se tehdään zenerillä 22, joka näkyy MM:n kuvassa kaksinapaisen liittimen lähellä, sen jossa on oikosulkulenkki, ja kahden sinisen trimmerin takana. Lasiputki, jossa musta vyö ja numerot 22 vieressä. Näkyy olevan hiukan kärsineen näköinenkin. Sen ylitse mitaten, siis laitteen päällä ollessa, pitää olla 22V. Sama jännite näkyy myös siitä vihreästä liitinrimasta, oikosulkulenkkien ruuveista maahan. Siitä tehdään molemmat operaatiovahvistimien syöttäjänniteetkin, 21V ja 12V.

Tuo R17 kuuluu kyllä samaan virtapiiriin zenerin 22 se on Z2 eikä 22:n kanssa, rajoittaa sen virtaa. Jos vastus palaa, palaa myös zener.

EDIT: Rele JD on levyn kulmassa vihreän kaksinapaisen oikosuljetun liittimen takana. Senkin vetokäämi on sarjassa R17+R55 rinnakytkennän ja zenerin Z2 kanssa. Sen pitää olla vetäneenä kun laitteessa on sähköt päällä. Muuten se sytyttää ylikuorma-ledin.

EDIT2: Niin, tuo rinnakytketty R17+R55 on 15kohm||100kohm=13kohm. Siis mitattuna kumman tahansa päästä päähän siinä levyllä kiinni. Jos toinen palaa, niin se on tuo R17, 15kohm (ruskea-vihreä-oranssi). Jos sen vaihtaa, niin kannattaa laittaa isompikokoinen kun entinen, ettei se taas pala. Sen palaminen poikki ei polta zeneriä ja 100kohm vastus tekee sen, että 22V kyllä on, mutta ei kestä yhtään kuormaa ja voi tehdä mitä vaan ilmiötä. Jos se palaa oikosulkuun, kuten yleensä, se polttaa myös zenerin ja jännite on väärä.

Releen veto/ei on hankala todentaa. Täytyy etsiä mittapisteet kärjille. Transistorin Q3 kollektori-emitteri. Jos 0V niin rele on levossa, jos lähes 20V niin vetäneenä. Tosin sitä ohjaa myös ylikuormapiiri IC2-4.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2016, 21:30:38 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähköongelma työkalussa
« Vastaus #48 : Tammikuu 18, 2017, 10:41:51 ap »
Säästin itseltäni vaivan ja vein piirilevyn ammattilaiselle Norsa Oy:n elektroniikkapuolelle.
Palikka tuli eilen Postin välityksellä.

Kaksi komponenttia havaittiin vialliseksi. Kaksi vastusta. Samoja joita epäiltiin viallisiksi jo edeltävässä keskustelussa.
Toinen vastus on korvattu ruostumattomalla teräslangalla (alhainen vastus mutta tehonkestoa pitää olla) ja toinen vastus joka korvattiin myös enemmän tehoa kestävällä.

Iltapäivällä lähden asentamaan piirilevyä paikoilleen. Sitten lisää uutisia.

Liitteenä kuvia korjauksesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähköongelma työkalussa
« Vastaus #49 : Tammikuu 18, 2017, 17:56:41 ip »
Jyrsinkone on kunnossa. Tein tänään koejyrsinnän ja hienosti pelasi. Ei aiettakaan että ylikuormittuisi. Tosin senkin asian kokeilin mutta jaksoi melkoista lastua irrottaa ennen kuin ylikuorman tunnistava piiri löi pelin poikki.

Koko juttu alusta loppuun blogissani jos ketä kiinnostaa. Kiitos kaikille osallistuneille!
http://www.motomatti.fi/2017/01/jyrsinkone-jumittaa-jatkoa-3-kunnostus.html