Kirjoittaja Aihe: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa  (Luettu 12106 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2016, 12:18:57 ip »
Tomi's Custom Carage.

Vaikuttaa hyvältä paikalta ainakin swingin levittämisessä. Leveämmälle takapyörälle on näemmä tehty tilaa:



Leveämmän takapyörän myötä Calissa menee myös takalokari ja rungon takaosa uusiksi. Ensin olin aikeissa levittää runkoputkien väliä mutta luovuin ajatuksesta, koska 175 mm lokari sopii vielä sinne ja onnistuin löytämään mieleisen Saksasta:



175 mm riittää niukin naukin leveämmälle takapyörälle. Runkoputket on tarkoitus katkaista takaiskareiden yläkiinnityksen jälkeen ja takaiskareiden yläkiinnitys uusia, koska niillä kiinnitetään myös uusi lokari ja sen kiinnikkeet runkoon. Vanhat kiinnikkeet on hitsattu runkoon kiinni, joten en tiedä onnistuuko niiden irroitus iman suurempaa tuhoa rungolle. Ne pitäisi saada suhteellisen siististi irti ettei projekti laajene tarpeettomasti  kuten kävi kerran aikaisemmin. Yritän tässä vielä hillitä rälläköintihimojani, jos vaikka Motomatti keksii jonkun syyn, miksei homma onnistuisi. ;)




egon

  • Viestejä: 973
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2016, 12:21:47 ip »
Jos moottorin kääntää vinoon, niin kai siinä hiukan kiinnitysreikien sovitukset alkavat ahdistamaan. Senhän täytyy mennä runkoon nähden hiukan kuin korttipakan yhtä korttia kääntäisi pakassa. Neljä pistettä on silloin eri kohdassa kuin ennen kääntämistä sekä pituus- että poikittaissuunnassa. Kun moottori/vaihteisto -yhdistelmässä kiinnitysreikien paikat on jokseenkin kiinteät, täytyy rungon puolelta löytyä joustoa/väljyyksiä että osat saa sopimaan yhteen. Jos osat kirraa yhteen vinoon hiukan voimaa käyttäen, pystyy vaihteiston alla oleva leveä korvake joutumaan sellaiseen kiristykseen, että se saattaa jossakin vaiheessa murtua kun runko joutuu tiukassa paikassa hiukan sujumaan. Oikeaoppisesti tuo kääntö pitäisi kai tehdä niin, että moottorin petiputkien korvakkeiden asentoja muokataan tai sitten tehdän kokonaan uudet putket, uusi asento huomioonottaen. Joku 15 millimetrin käännös vaihteiston perään ei vaikuta käytännössä yhtään mitään painopisteen sijaintiin eikä pilaa pyörän outlookiakaan dramaattisesti.  

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2016, 13:10:58 ip »
Tätä tuolla eilen kirjailinkin, jos siis halutaan kampiakselilinja vinoon pituusakselin suuntaan, on edessä älytön urakka. Onko sitten järkevä työ saavutettuun hyötyyn nähden.
Saksalaiset rihtaavat takavanteen offsettiin vasemmalle ja sovittavat siten jopa 180 takaläskin haarukkaan (esim Dynotec). Pyörät eivät mene enää samaa linjaa, mutta veikkaan että Guzzin tekniikalla tehden lienee aika sama onko takapyörä 10mm pois etupyörän keskilinjalta. Ei varmaan juuri tunnu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #18 : Marraskuu 02, 2016, 13:49:08 ip »
Siinä TCG:n (Tomi's Custom Garage) projektikuvissa on Moto Guzzi Le Mans Café project.
Lopputekstinä "... Pajalta metallivalmis cafe racer asiakkaalle lopputöille ..."

Heh! Laite seisoo eräänkin tyypin kotimökin peräkamarissa vartoomassa niitä "asiakkaan lopputöitä ..."   :'(

No on siinä taas pientä virettä laitteen ympärillä ollut. Lähinnä vannehommien suhteen tässä vaiheessa. Ei ole erityisemmin intoa lähteä noilla orkkiksilla 16/18 " pyörillä eteenpäin.

Pinnapyörät siinä on kaikotellut mielessä, mutta ostin tässä hiljan pois kuleksimasta myös sen TTT:n vinkkaaman (Nettimoto) Guzzi café projektín. Oli myynnissä ihan kotikulmilla. Siinä tuli mukana ne 80-luvun alun tyylikkäät valupyörät. Pesee ulkonäössä mennen tullen nuo -87 mallin puikkopinnaiset. (mun mielipide ...)

Eli niitäkin voisi ajatella. Tosin jonninverran kapoisemmat kuin ne Lempparin orkkisvanteet, mitkä nekään eivät olleet kovin leveät. 130 millinen takarengas. Edessä 110, jos oikein muistan. Taitaa olla SP:n vanteet nuo kaupassa tulleet ja käsittääkseni lähinnä neljätuumaiselle takarenkaalle. Tuleeko ongelmaa laittaa sellaiselle esim. satakolmekymppinen? Itsellä ei mitään käsitystä asiasta.  

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #19 : Marraskuu 02, 2016, 14:27:35 ip »
Jos moottorin kääntää vinoon, niin kai siinä hiukan kiinnitysreikien sovitukset alkavat ahdistamaan. Senhän täytyy mennä runkoon nähden hiukan kuin korttipakan yhtä korttia kääntäisi pakassa. Neljä pistettä on silloin eri kohdassa kuin ennen kääntämistä sekä pituus- että poikittaissuunnassa. Kun moottori/vaihteisto -yhdistelmässä kiinnitysreikien paikat on jokseenkin kiinteät, täytyy rungon puolelta löytyä joustoa/väljyyksiä että osat saa sopimaan yhteen. Jos osat kirraa yhteen vinoon hiukan voimaa käyttäen, pystyy vaihteiston alla oleva leveä korvake joutumaan sellaiseen kiristykseen, että se saattaa jossakin vaiheessa murtua kun runko joutuu tiukassa paikassa hiukan sujumaan. Oikeaoppisesti tuo kääntö pitäisi kai tehdä niin, että moottorin petiputkien korvakkeiden asentoja muokataan tai sitten tehdän kokonaan uudet putket, uusi asento huomioonottaen. Joku 15 millimetrin käännös vaihteiston perään ei vaikuta käytännössä yhtään mitään painopisteen sijaintiin eikä pilaa pyörän outlookiakaan dramaattisesti.  

Ei moottoria tarvitse kääntää kovin paljoa, riittää kun kääntää saman verran kuin swingiäkin saa siirrettyä oikealle. Kuten liitteenä olevasta kuvastakin näkyy, moottori/vaihteisto on taka/yläosastaan kiinni vain noilla neljällä pultilla, joiden kiinnitysreikiä voi viilailla. Alarunkoahan voi sivuttaissuunnassa siirtää myös oikealle.

Kuten edellä on jo todettu, ei vanha Guzzi ole moksiskaan pienistä epäsäännöllisyyksistä kuten takapyörän sijoittamisesta hieman keskilinjasta poikkeavasti. Enemmänkin on kysymys ulkonäköseikoista. Esim. 180 rengas on jo niin paljon vasemmalla, että sen huomaa. Se ei myöskään sovi enää orgisrunkoon, jonka sisämitta on 175 mm.  150/160 renkaan saa puolestaan jo lähes keskelle, korkeintaan 2 mm vasemmalle. Sitähän ei edes huomaa kukaan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2016, 14:42:43 ip »
Taitaa olla SP:n vanteet nuo kaupassa tulleet ja käsittääkseni lähinnä neljätuumaiselle takarenkaalle. Tuleeko ongelmaa laittaa sellaiselle esim. satakolmekymppinen? Itsellä ei mitään käsitystä asiasta.  

Vanteistahan löytyy kokomerkintä. Kullekin vanteelle sopivat rengaskoot löytyvät puolestaan vaikka tuolta:

http://www.mpblogi.com/moottoripyoran-rengasvanne-taulukko/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2016, 15:57:06 ip »
180 Tontissa










Takahaarukka on toki spesiaaliosa. Ja kardaani on avonainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2016, 15:57:33 ip »
Oukkei. Hyvä. Kiitoksia. Tuolla lapulla on hyvä suunnistaa ja pohtia eteenpäin.

Herkullisen näköisiä kilkkeitä tuossa TTT:n kuvassa.  :P

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #23 : Marraskuu 02, 2016, 17:46:54 ip »
180 Tontissa

Tuossa taitaa rengas olla aika keskellä kun on avokardaani. Onko lemppari 4:n swingistä modifioitu?

Minkähän kokoinen vanne/rengas sopii uudenpiin Calin swingeihin, siis niihin jossa on kardaani ja murros samassa paketissa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #24 : Marraskuu 02, 2016, 18:01:30 ip »
Tuon Lempparin haarukka oli irrallaankin joskus kuvattuna, mutten tähän hätään löytänyt.

Uudempaan menee ilman muutoksia 150 millinen kumi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #25 : Marraskuu 02, 2016, 18:06:03 ip »
Tässä näkyy irrallisena haarukka.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #26 : Marraskuu 02, 2016, 20:19:21 ip »
Oikein kivoja kilkkeitä kuvissa. Runkoon on emäputken taa saatu jäykkyyttä ja huohotustilavuutta samalla lisärakenteella.
Perän reaktiotangon etukiinnike on kätevästi "akkutelineen" oikeassa takakulmassa. Takajarrun vastaava kiinnitys ei ole näkösällä.
Vaikka avokardaanilla on tehty tilaa niin näyttää että takarengas on hiukan vasemmalla.
Jos 160 mm leveä rengas riittää niin sen saa sopimaan tuolla ratkaisulla todennäköisesti keskelle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #27 : Marraskuu 02, 2016, 20:52:05 ip »
Jarrutaaki näkyy tuolla ylemmässä kuvassa, missä on rullaava runko.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #28 : Marraskuu 02, 2016, 20:53:06 ip »
Ehkä kannattaisi tehdä  riittävästi tilaa vielä ...  :D

2002 Atlantic 500
2004 B750

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #29 : Marraskuu 02, 2016, 21:04:52 ip »
Joku "nopeusmittarin vaijeri" kardaanina :o Vai millä saa niveliin jonkinlaiset järkevät kulmat?
Sohc van Helmi.