Kirjoittaja Aihe: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa  (Luettu 12104 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« : Lokakuu 31, 2016, 15:56:00 ip »
Löytyisikö palstalaisilla hyviä vinkkejä vanhasta kunnon nyrkkipajasta tms., jossa voisi kätevästi teettää pieniä hitsaus- ja sorvaushommia. Pitäisi sorvata ja hitsata kiinnikkeitä jalkatappeihin ja lokareihin sekä hitsata rälläköity swingi umpeen. En ole näitä hommia joutunut ennen teetättämään, joten omat tietoni hyvistä ja kustannustehokkaista paikoista ovat olemattomat. Talonrakennuksesta olen oppinut, että tunareita on maailma pullollaan. :)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2016, 18:41:08 ip »
Norsa oy Nurmijärvellä lienee sellainen paja mitä haet. Mitä siellä ei tehdä ei juurikaan tarvita.
http://www.norsa.fi/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2016, 20:45:17 ip »
Bomber foorumilta voisi löytyä hyvin suosituksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2016, 21:43:10 ip »
Lainaus
hitsata rälläköity swingi umpeen
Tuossa pitääkin olla tarkkana koska pitkittäiset hitsaussaumat aiheuttavat kardaanitunnelin taipuman sisäänpäin. Svingi pitää tukea niin että ilmiötä ei synny. Asiansa osaava hitsari vetää sauman tigillä ja silloin taipuma on mahdollisimman pieni kun homma tehdään oikein. Voi tarvita tukemisen sopivaan alustaan. Kuinka iso se väistö on pituudeltaan?

Osat pitää olla puhtaat öljystä ja muusta liasta ennen hitsausta hitsausalueen lähistöltä.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2016, 21:52:48 ip »
^Kyllä siihen 10 cm pitkä mutka tulee. 150/90 rengaskin on jo 13,5 cm korkea. Uusi hitsattava seinämä jää vain parin millin päähän kardaaniakselista. Swingiähän voi siirtää oikealle muistaakseni 5-7 mm koneistamalla laakereiden säätöruuvit. Lisäksi pitää rälläköidä pala pois rungon alaosasta, että swingi pääsee liikkumaan. Onkohan tällaisia virityksiä tehty Suomessa paljonkin?

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2016, 22:09:31 ip »
Olen itsekin syyllistynyt moiseen siirtoon mutta en sitä niveltä rasittanut ihan noin isolla sivusiirrolla. Jos levittää vanhempaa Californiaa niin esimerkiksi Stonen takasvingi on valmiiksi leveämpi. Kumpaa mallia levität, lyhyellä nivelellä vai pitkällä nivelellä varustettua haarukkaa?

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2016, 22:22:55 ip »
Tarkoitat lyhyellä ilmeisesti Calin "perinteistä" swingiä. Tästä on kyse. Toki Stonen valmiiksi leveä swingi olisi takoituksiini parempi, siinähän sopisi 4,25 vanne ilmeisesti pyörimään valkiona. Oma Guzzi-tietämykseni päättyy vuoteen 2003, josta lähtien pyörä on seisonut osittain purettuna tallissa muistuttamassa kesken jääneestä customointiprojektista. Hieno pyörä mutta tarvitsee runsaasti rälläkkää päästäkseen vielä tien päälle. :)

Vaikea sanoa miten murrosnivel suhtautuu muutoksiin. Yksi asia, jota en ole vielä ratkaissut on murrosnivelen keskittäminen samaan linjaan vaihteiston akselin kanssa. Moottori täytyy laittaa takaosastaan hieman vinoon, mutta tarkka mittaaminen lienee arpapeliä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2016, 23:09:29 ip »
Onkos tuolla sivuttaissiirrolla niin suurta merkitystä. Sama kai se on mihin suuntaan se kardaani on mutkalla; sivulle vai jouston suuntaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #8 : Marraskuu 01, 2016, 09:48:06 ap »
Onkos tuolla sivuttaissiirrolla niin suurta merkitystä. Sama kai se on mihin suuntaan se kardaani on mutkalla; sivulle vai jouston suuntaan.
Tästä on joskus kiistelty mutta eiköhän päätös ollut että hieman murtoa joka suuntaan on hyväksi nivelelle. Mutta rajansa siinä lienee jos lyhyelle matkalle paljon murtoa laittaa.

Rungossa on "kupit" svingin puolella olevien laakeripesien suojaksi. Lisäksi alapuolella rungossa oleva poikkiputki on litistetty siltä kohtaa jossa kardaanitunnelin nivelen kohdan paksunnos heiluu. Lähinnä kumipalkeen takapään kohdalla.

Akselipulteilla voi siirtää takahaarukkaa sivusuunnassa muutaman millimetrin. Jos siirtää reilusti oikealle niin lukitusmutterin alle joutunee laittamaan aluslevyn. Vanhemmassa kalustossa akselipultin kierre on muistaakseni hienokierre 1mm:n nousulla ja halkaisija 20mm. Uudemmissa isompi. Ikävä kierre tehdä sorvilla mutta onnistuu kyllä.

Haarukan sivuun asettamista voisi kokeilla pelkällä haarukalla kiristämällä vasen akselipultti niin pitkälle että oikella haarukan laakeripesä alkaa ottamaan kiinni runkoon. Siitä milli takaisin niin on toimintavälystä jäljellä. Samalla näkee kumipalkeen haittaamatta paljonko on nivelen kohdalla murtoa vaihdelaatikon takaosan suhteen.

Moottorin ja vaihteisto kääntäminen rungossa vinoon niin että kardaanin lähtö on enemmän oikealla on jo tehty aikanaan malleissa Daytona ja Centauro. Niissä on siis runko suunniteltu hiukan vinoksi. Tonti-rungon muuttaminen siten että moottoria ja vaihteistoa kääntäisi vinoon lienee aikamoinen homma. Menee monta osaa uusiksi. Mutta jospa siirtäisikin koko pakettia vain oikealle? Se edellyttäisi rungon levittämistä oikealle eli ainakin alapään poikittaistuet pitäisi katkaista (joita ei montaa ole) ja laittaa siirron mittaiset holkit moottorin ja vaihteiston kiinnityspultteihin vasemmalle. Korvakkeethan ovat lattarautaa joten niiden taivuttaminen ei suuria vaadi. Vaihteiston päällä sijaitseva rungon tukilevy menisi uusiksi. Yleensähän se vaihdetaan muutenkin jämäkämpään ja paksumpaan alumiinilevyyn jossa on tarkat pultinreiät.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #9 : Marraskuu 01, 2016, 12:18:53 ip »
Tontissa vaatisi aika tarkkaan tehdyt vinopäiset offset-rikat kiinnityksiin. Käytännössä mahdoton sitenkään tehdä, teoriassa kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2016, 16:26:16 ip »

Rungossa on "kupit" svingin puolella olevien laakeripesien suojaksi. Lisäksi alapuolella rungossa oleva poikkiputki on litistetty siltä kohtaa jossa kardaanitunnelin nivelen kohdan paksunnos heiluu. Lähinnä kumipalkeen takapään kohdalla.

Akselipulteilla voi siirtää takahaarukkaa sivusuunnassa muutaman millimetrin. Jos siirtää reilusti oikealle niin lukitusmutterin alle joutunee laittamaan aluslevyn. Vanhemmassa kalustossa akselipultin kierre on muistaakseni hienokierre 1mm:n nousulla ja halkaisija 20mm. Uudemmissa isompi. Ikävä kierre tehdä sorvilla mutta onnistuu kyllä.


Moottorin ja vaihteisto kääntäminen rungossa vinoon niin että kardaanin lähtö on enemmän oikealla on jo tehty aikanaan malleissa Daytona ja Centauro. Niissä on siis runko suunniteltu hiukan vinoksi. Tonti-rungon muuttaminen siten että moottoria ja vaihteistoa kääntäisi vinoon lienee aikamoinen homma.

Minulla on jo koneistetut akselipultit tätä tarkoitusta varten jossain tallessa. Toivottavasti ei kuitenkaan liian hyvässä tallessa. :) Olen ne aikoinani hommannut Saksasta. Swingiä pitäisi voida siirtää oikealle niin paljon, että ottaa kiinni laakeripesän "suojakuppiin". Kupista voi puolestaan rälläköidä palan pois, jotta swingi pääsee liikkumaan ylös-alas.

Moottorin siirtäminen vinoon ei ole ongelma, koska alarunko on irtonainen. Oikeanpuoleisen alarungon ja varsinaisen rungon väliin vain sopivan kokoinen pusla kuten myös vaihteiston alla olevan kiinnityspultin ja vasemmanpuoleisen alarungon väliin. Rungosssa olevia vaihteiston yläpuolisia kiinnitysreikiä voi vähän suurentaa jos ne ahdistavat. Rungolle ei moottorin etupäässä tarvitse tehdä mitään. Swingiä voi siis siirtää 5 mm oikealle, jolloin vaihtamalla keskiö hieman leveämpään ja pinnaamalla vanne lievästi offsettiin vasemmalle, pyörä on keskellä runkoa tai joitain millejä keskilinjan vasemmalla puolella riippuen halutusta rengaskoosta. Rälläköimällä swingi saadaan Calissa 3-5 mm lisää tilaa oikealle. Renkaasta ja vannekoosta riippuen 160-170 leveä rengas pitäisi sopia pyörimään Calin swingissä.

Näillä konsteilla asentelevat Guzzeihin leveämpiä takapyöriä Saksassa (kuvassa on uudemman mallinen swingi mutta sama periaate kuin Calin swingin kanssa).
http://www.mandello-cycles.de/html/breitreifenumbau.html

Le Mans 4:n swingissä 5" vanne:

http://www.mandello-cycles.de/html/strada_speziale.html

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2016, 09:26:42 ap »
Tomi's Custom Carage.
Ei ole iiiihan pääkaupunkiseudulla  :D, mutta kannattaa käydä vaikka nettisivua vilkaisemassa.
Löytyy kuvia Guzzin runkomuutoksista yms.
Myös alumiini taipuu ko. pajalla varsin nätisti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2016, 10:38:07 ap »
Tomi's Custom Carage.
Ei ole iiiihan pääkaupunkiseudulla  :D, mutta kannattaa käydä vaikka nettisivua vilkaisemassa.
Löytyy kuvia Guzzin runkomuutoksista yms.
Myös alumiini taipuu ko. pajalla varsin nätisti.

Ei tainnut olla kuin facebook sivut? En siellä ole, niin en paljoa näe. Mielenkiintoisen kuuloinen paja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #13 : Marraskuu 02, 2016, 12:14:13 ip »
No halvattu! Kyllä se pitäisi mennä ihan googlella sisään ja tuolla nimellä. En edes kokeillut facebookkia.
Tuossa on vielä se osoite. En varmaankaan saa sitä sillai nätisti "upotettua", että aukeaisi ihan suoraan mutta kopioimallahan se onnistuu.
http://tomiscustomgarage.com/garage/index.htm

Onnistuhan se! Hyvä minä!   :o

Etusivun etualalla oleva TT 125 RR on Tomin (Anttila) satapiikki Suzukista tekemä. Siis kone Suikista. Rungossa taitaa olla osin Tunturi Sporttia. Kaikki alumiinihomma Tomin naputtelemaa. Myös kate. Tuo laite on hänen omansa.
Takana oleva Norton on Imatran suunnalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nyrkkipaja pääkaupunkiseudulla hakusessa
« Vastaus #14 : Marraskuu 02, 2016, 12:18:41 ip »
Nyt näkyy. Hyvältä näyttää!
Hyvä pyörä, parempi mieli.