Kirjoittaja Aihe: Timpit  (Luettu 5198 kertaa)

Harri Eronen

Timpit
« : Lokakuu 24, 2016, 10:41:18 ap »
( Tämä aukenee niille , joille se on tarkoitettukin)  Kuinka moni "Kotka", ottaa timpit illalla tönkkönä?

rimpjar

• tuolla mennääntämä suvi
Vs: Timpit
« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2016, 10:47:53 ap »
Elikkä meikäläiselle se ei oltu tarkoitettu :)

tphusu

« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2016, 12:34:16 ip »
Ehrottomasti tönkkönä. Minkä tähren? Yhren tähren.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2016, 22:53:16 ip »
Ilmeisesti kyse on ylennyksistä. Itse pidin armeijaa turhana ajan hukkana (yhä edelleen) ja vapauduin lentosotamiehenä. En saanut silloin, enkä sittemmin ole saanut mitään väkäsiä tai natsoja. Eipä niillä mitään käyttöä olisi ollutkaan.
Onnittelut merkkejä saaneille ja niitä arvostaville. Nostan hattua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2016, 23:17:16 ip »
Arvaus hyvä , mutta väärä.

TunturiTT

« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2016, 00:00:08 ap »
Kalenterista katsoin aiemmin, että Yk:n päivä siitä päättelin.
No näköjään Google pelasti; yk-joukkojen "koodi" drinkille.
Peukkua.

Harri Eronen

« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2016, 08:19:04 ap »
Hyvä että oikean suuntainen arvaus tuli ennen "nukkumattia".  "Timppi" on tosiaan juoma , Hiutaleella se voi olla mitä vaan , mutta Fasulla se on ainakin yhden tähden! "Tönkkö" on asento , reissun jälkeen sillä muistellaan vaikka niitä , joilla oli vain menolippu ,  heitähän  on reilut neljäkymmentä. Tai muuten vaan muistellaan menneitä .  (Tämä oli  asian vierestä , mutta ainakin yksi Guzzi-  Fasu "ilmoittautui".)

rimpjar

• tuolla mennääntämä suvi
« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2016, 11:26:42 ap »
Ilmeisesti kyse on ylennyksistä. Itse pidin armeijaa turhana ajan hukkana (yhä edelleen) ja vapauduin lentosotamiehenä. En saanut silloin, enkä sittemmin ole saanut mitään väkäsiä tai natsoja. Eipä niillä mitään käyttöä olisi ollutkaan.
Onnittelut merkkejä saaneille ja niitä arvostaville. Nostan hattua.
Meikäläinenkin löntysti ulos armeijasta lentosotamiehenä komppanian vääpelin sanoin että onneksi sota ei yhtämiestä kaipaa.
8kk palveslus veni 9kk ja se yksi ylimääräinen kk menikin kevyesti putkassa istuen. :)

motomatti

« Vastaus #8 : Lokakuu 25, 2016, 13:00:23 ip »
Minulla kokemus oli päinvastainen. Menin kutsuntoihin ja siellä määrättiin Kuorevedelle Halliin 2. komppaniaan. Perukoulutuskauden loppupuolella Teknillisen koulun johtajan, Everstiluutnantin, poika halusi vaihtaa oppisuuntaa ja pyrkiä Ilmavoimien teknilliseen kouluun. Tarvittiin vapaaehtoisia kahden päivän pääsykokeisiin ettei poika luule että hän olisi jokin erikoistapaus. Kysyin komppanian päälliköltä että mitä jos pärjäänkin testissä? Hän sanoi ettei ole mahdollista koska testit on tarkoitettu lukion oppimäärän suorittaneille ja sitä pidemmälle opiskelleille. Kansakoulupohjalla ei siis olisi asiaa.

Testipäivät sitten tulivat ja meitä oli kymmenkunta osallistujaa. Mitään vaikeaa ei mielestäni kysytty tai vadittu. Lähinnä loogisen ajattelun testejä ja paineensietoa testaavia kokeita. Jotain tekniikasta ja fysiikasta.

Jonkin ajan kuluttua tulivat tulokset: Everstiluutnantin poika ei läpäissyt eikä muistakaan yksikään paitsi minä lähes täysin pistein. Siirryin siis kamppeineni kakkoskomppaniasta ykköskomppaniaan kohta alkavaa aliupseerikoulua vartoilemaan. Laiska tosin olin. Ei puolikurssiylennystä korpraaliksi mutta kurssin loputtua olin jo korpraali. Läpäisin siis kurssin. Heikkolahjaisimpana jouduin osoitettuun loppupalveluspaikkaan Rovaniemelle. Muut pääsivät kotipaikkojensa lähelle palvelupaikkoihin kuten Uttiin, Halliin, Kauhavalle, Luonetjärvelle ja Rissalaan.

Rovaniemellä oli varsin luontevaa olla. Iso varuskunta, paljon varusmiehiä ja päällystöä. Mutta vain muutaman kymmenen miehen esikuntakomppania meitä siniuniformuisia.
Oli kuin töissä olisi ollut: aamupalan jälkeen Hävittäjälentolaivueeseen jatkamaan opiskelua ja käytännön harjoituksia. "Työpäivän" jälkeen iltavapaalle ja usein kaupungille.
Käytännön hommissa olin ilmeisesti hyvä koska minut ylennettiin alikersantiksi muutaman viikon jälkeen. Juhannuksen mentyä olin jo kersantti ja reserviin siirryttyäni oli kotona jo odottamassa kirje puolustuslaitokselta jossa ilmoitettiin reservin ylennyksestä ylikersantiksi. Kertauksissa olen pari kertaa ollut mutta niistä ei ole paljoakaan mainittavaa. Sotilasarvo on edelleen sama.

Ennen lähtöäni intistä laivueen komentaja kutsui toimistoonsa ja pyysi jäämään alkavalle päällystöopiston teknilliselle kurssille. Kieltäydyin kunniasta. Ei ehkä olisi pitänyt. Hän sitten sanoi että onpa sitä hyötyä minusta siviilissäkin heille ja antoi osoitteen ja puhelinnumeron Lentomoottoritehtaalle jossa tarvittiin väkeä koulutettaviksi moottoriasentajiksi. Siellä tosin valitsin meridieselpuolen. Ei ehkä olisi pitänyt. Joka tapauksessa "sain" työpaikan ja asunnon viikonlopun mittaisen reservissä oleskelun jälkeen. Samalla pajalla oli töissä myös useita YK-miehiä joko täysin palvelleena tai vain reservissä odottamassa uutta keikkaa.

Töitä ei minun siis ole tarvinnut koskaan hakea vaan minut on joko osoitettu töihin tai haettu kotoa. Työttömänä en ole ollut haluamattani mutta ihan kokeeksi kokeilin sitäkin vuoden verran josta toinen puoli "sairaslomalla". Siten sain Tampereelta tuetun asunnon kun ilmoitin Mäntässä että muuttaisin Tampereelle. Koko kesän pörräsin kaupungilla ja syksyllä aloitin työt. Jälleen liki puolustuslaitoksen organisaatiota mutta erillisessä yhtiössä. Sieltä jäin eläkkeelle muutama vuosi sitten.

Maanpuolustuksesta, ainakin siitä osasta mitä kohdalleni sattui, jäi hyvä vaikutelma. Mitään varsinaista sotilaskoulutusta en saanut jos ei alokasaikaa siksi lasketa. Sekin oli hyvin lyhyt aika. Teknillisessä Koulussa majoitus oli kahden hengen huoneissa ja kellon mukaan kuljettiin. Joskus hiihdettiin. Siinä olin hyvä. Rovaniemellä Someroharjulla ei ihmeemmin hötkyilty. Tehtiin se mitä pitkin ja loppuaika oli vapaata kunhan aamukuudelta oli "rivissä". Vapaa-aikaa oli siis enemmän kuin palvelusta. Laivueessa ei henki saanut "tuoksua" eli jos siitä oli epäilystä niin kannatti jäädä komppaniaan huilimaan ja keksimään hyvää selitystä poissaololle. Se järjestyi yleensä komppanian päivystäjän toimesta. Ainahan sitä vapaaehtoisia tarvittiin. Krapulaisena olikin hyvä vetää sulkeis- ja marssiharjoituksia seuraavalle ikäluokalle raittiissa ulkoilmassa.

egon

« Vastaus #9 : Lokakuu 25, 2016, 16:28:05 ip »
Apumekaanikkona kanssa tuli oltua kuljetuslentolaivueessa ja tyyppikoulutus saatua DC 3:lle. Kessuna panivat siviiliin eikä ole sääty siitä kohentunut. Lear Jettiä ja Fokkeria ruuvattiin kanssa, tuosta ensinmainitusta tyypistä yksi tuli määräaikaisremppaan ja se purettiin kyllä aika pieniksi ennekuin kaikki oli tarkistettu. Amerikkalainen tehtaan edustaja valvoi kaiken. Sotasaaliina on autoallissa edelleen Iljushinin peltinen pakki, jonka pelastin joutumasta roskalavalle. Utti oli muuten hyvä paikka, mutta hukit pyöri niin tiiviisti ettei meinannut ehtiä lomilla käymään.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Lokakuu 25, 2016, 18:30:39 ip »
Itse jaksoin sen minimin, 6kk, maleksia leikkikoulussa. Siitäkin ajasta 95% viikonlopuista lomilla plus kertyneet lomat päälle. Eli ihan hirveän kauaa siellä ei tarvinnut olla. Aivan höpöhöpö-hommaa nykyään. Vielä siitäkin laimentunut. Jos joku päättäisi tänne hyökätä, ei kauaa tarvitsisi kitua. Ellei vuokrattaisi jonkun muun maan taistelujoukkoja.

Kurtsi

« Vastaus #11 : Lokakuu 26, 2016, 08:36:27 ap »
Apumeisseleitä näyttää olevan kerhossa useampikin. Itselläni Kuorevesi- Kauhava- Rissala 73-74. Paljonko siitä tulee; yli 40 v .... Kalustona MiG:t ja Fougat

motomatti

« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2016, 10:18:54 ap »
Kelpuutuksena ensin Fouga ja suurimman osan ajasta eri mallisia Draken -versioita. Joko ruotsalaisia "ylijäämäkoneita" tai kotimaista valmistetta olevia S-malleja. Juhannuksen jälkeen siirryin kouluttamaan muita apumekaanikkoja kenttätoimintaan Drakeneiden osalta. Laivuepalvelu Hävittäjälentolaivue 11:a oli osaltani kuten päivätyötä. Välillä käytännön harjoituksia, toisinaan karttakeppihommia luokkahuoneessa.
Suomessa palveluksessa käytettyjen Drakeneiden mallisaja oli kirjava: "ässän" ohella oli ainakin Bertil, Filip, ja Cesar. Lisäksi Ruotsista vierailevat konemallit. Eri moottorityyppejä sekä "vuosimallieroja". Huoltotoimet kuhunkin malliin poikkesivat toisistaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken

Varaosia näihin koneisiin oli ruhtinaallisesti. Sekä käytettyjä että uusia. Missä lienevät nyt.