Kirjoittaja Aihe: Kardaani vai ketju  (Luettu 3352 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Kardaani vai ketju
« : Lokakuu 15, 2016, 22:27:56 ip »
Zundappin tehtaalla on ilmeisesti ollut kiivasta väittelyä 50-luvulla:
Laitetaanko toisiovälitys ketjulla vai kardaanilla?
On päädytty kompromissiin: Laitetaan molemmat.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kardaani vai ketju
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2016, 22:39:54 ip »
Polvenlaahaajan sivulta poimin joskus tämän: http://thekneeslider.com/ural-three-wheel-drive-sidecar-rig/
Siinäkin on ketjuveto oikealta vasemmalle. Näyttäisi toimivan.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kardaani vai ketju
« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2016, 22:50:44 ip »
Zundappin ratkaisu on melko epätyypillinen saksalaiselle insinöörille.
Kun kampiakselin ja kardaanin linjat ovat olleet liian kaukana toisistaan,
ei ole laitettu ylimääräistä hammaspyörävälitystä vaan on tehty koko
vaihteisto hammaspyörien sijasta ketjuilla.


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kardaani vai ketju
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2016, 23:02:55 ip »
Yhtä ketjua kohden tarvittaisiin kolme hammaspyörää että liikesuunta säilyisi samana. Riippuu tietenkin moottorin pyörimissuunnasta.
Ketjuvaihteisto menee kyllä melko lyhyeen tilaan. Mielenkiintoista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaani vai ketju
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2016, 01:12:38 ap »
Joissain todella aikaisissa autoissa oli ketjuvaihteistoja. Ilmeisesti huonot puolet olivat riittävän huonoja, että niistä luovuttiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaani vai ketju
« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2016, 14:26:30 ip »
Guzzinkin ketju pyörii öljyssä. Kestää varmaan siksi niin pitkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.