Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48461 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #135 : Tammikuu 22, 2017, 16:55:08 ip »
Juu, kyllä satutti kun maali irtosi. Sävy on kokolailla sama kuin muissa alumaalatuissa osissa. Moottori on omanvärisensä 11 vuoden jälkeen. Joku pesu on siinä on vielä edessä. Pyörästä tulee aika pirteän räväkkä ulkoasultaan. Mm. Teippaus on, sanoisinko huomiota herättävä. Odotellaan sitä satulaa, niin on julkaisun aika. 1.3.2017 menee  tämä pyörä liikenteeseen ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #136 : Tammikuu 22, 2017, 17:40:20 ip »
Tänään oli kiva puuhastelupäivä autotallissa. California alkaa olla valmiina perushuollettuna. Tuli pestyä ja vahattua maali- ja kromipintoja. Brevaan verrattuna maalinpinta on 20 v ikäisessä pyörässä erittäin hyvässä kunnossa. Kaikki pinnat ovat alkuperäsmaalissa ja -lakassa. Pari kuvaa esimerkiksi:

Etulokasuoja:
https://www.dropbox.com/s/093pwh87qojkajy/20170122_161347.jpg?dl=0

Tankki:
https://www.dropbox.com/s/wz44fv9jsvnja1c/20170122_161454.jpg?dl=0





Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #137 : Tammikuu 22, 2017, 17:52:43 ip »
Täytyy sanoa että kyllä kiiltää ja on siistiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #138 : Tammikuu 22, 2017, 21:17:24 ip »
On kyllä komeassa kunnossa. Oma 17 vuotias on jossain elämänsä vaiheessa ollut vähän kevyemmällä huolenpidolla ja se ikävä kyllä näkyy lakkapinnoissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #139 : Tammikuu 23, 2017, 18:59:24 ip »
Maalit ja niihin liittyvät ainesosat ovat varmasti vuosikymmenten aikana muuttuneet. Entiset kunnon liuotinohenteiset ns. myrkkylakkamaalit eivät taida enään olla käytössä. Autopuolella ainakin nuo vesivärit muutti kaiken. Todellakin 10 nuorempi Brava on maalipinnoiltaan selvästi kärsineempi. Yksi huolellinen omistaja selittää osan hyvästä kunnosta. Pitää nyt itse jatkaa samalla linjalla ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #140 : Helmikuu 09, 2017, 19:53:32 ip »
Tänään sain satulan topattuna. Oli ollut kuulemma haaste verhoilijalle. Pienihän tuo on kooltaan ja kaksiosainen. Venerinlevyn laittoi molempien osien alle, että johonkin pystyy verhoilun niittaamaan. "Selkänojassa" on gruppon pinssi upotettuna. Messinki/musta pinssi on aika tyylikäs ja minun makuun. Istuinmukavuus ei tule olemaan kovin hyvä, mutta sitä varten on vakiosatula jemmassa.  Kuvassa näkyy aika kivasti firman logo ;D

https://www.dropbox.com/s/mje1nxc2heb7yqm/20170209_183927.jpg?dl=0

Satularunko saa viikonloppuna mattamustan kumivärin. Satulan kiinnitys tapahtuu tarranauhoilla. Vanerissa on ajettu upotusura tarranauhalle. Satularunko pienenee visuaalisesti ja muuttuu osaksi pyörää, kun väri on musta. Pyörän kevennetty takaosa muuttaa yleisilmettä melkoisesti. Ylipäätänsä olen aika tyytyväinen omasta mielestäni siroon ja linjakkaaseen lopputulokseen.
  
https://www.dropbox.com/s/5frbdb1aeywpfxf/20170209_192504.jpg?dl=0
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2017, 09:06:21 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #141 : Helmikuu 10, 2017, 09:06:47 ap »
Hienoa työtä pukkaa olavin pajalta!

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #142 : Helmikuu 19, 2017, 19:53:20 ip »
Nyt pyörää ja vähän myös varusteita on säädetty vaimon käyttöön soveltuvaksi. Kun mittaa on naftit 160 cm ei ilman muutoksia tahdo jalat yltää maahan. Jousipakkaa voi näköjään säätää helpostikin. Kun painoa on n. 60 kg ei liene ongelma, vaikka vetää säädöt ihan niin alas kuin mahdollista. Uusi satula on myös selvästi matalampi. Satulan korkeus on nyt noin 74 cm maasta mitattuna. Vaimot ajosaappaat vietiin suutarille pienelle korotukselle. Nyt pitäisi sitten ainakin päkiät yltää maahan, ehkä kantapääkin, kun paino omalta osalta laskee vielä pyörää.

Rouva ei jostain kumman syystä kelpuuta meitsiä ajo-opettajaksi. Rouvan oma valinta autokoulun suuntaa lienee viisautta perhesovun kannalta. Jos tuo nyt on oppinut lentämään purjelentokonetta, oppii varmaan myös ajamaan Guzzia. Itselle tosin tuon Guzzin vaihteiden hallinta vei vähän aikaa, mutta nyt osaa jo auttaa toista niissäkin.

Breva projekti meni kutakuinkin suunnitellusti, rahaa meni noin 500 euroa, joka sisälsi sliparit (100), käytetyn satulan (50), satulan päällystäminen, epoksihartsit, pakkelit jne (200), pohja- ja pintamaalit (max 50) vilkut ja muut hilut, tarrat, hiomapaperit yms (n. 100). Jotainhan tuossa oppii, kun purkaa ja kokoaa tässä pienehkössäkin laajuudessa. Projektin jatkoa mietin sitten, kun selviää tuleeko siitä vaimolle kulkupeli vain ei. Hieman kutkuttaisi saada ohjaustanko alemmas ja ajoasento lähelle ratasportin tapaista. Satulaa tulee vielä kesän makustella, jääkö satiinin hohtoiselle kumimaalille vai pitäisikö ottaa sama kiiltävä musta väri kuin rungossa. Ajokelien myötä selvinnee vielä tarviiko moottorinohjausta säätää asennettujen sliparien takia. Koekäytön äänet kuulostivat kyllä normaalilta eri kierrosalueilla, miten sitten lienee ajossa, jää nähtäväksi.

Noita kuvia on seuran Facebook sivuilla, jos ketä kiinnostaa. Tai voihan tähän yhden takasivusta otetun kuvan lisätä:

https://www.dropbox.com/s/ajsuy0y2jqw6acp/20170213_205226%280%29.jpg?dl=0

Eihän tuo varmaan mikään "tyylipuhdas" pyörä ole, mutta on ainakin omanlainen eikä vastaa tule tiellä samanlaista.
Kiitoksia monille gruppolaisille ohjeista ja erilaisista vinkeitä. TTT antoi tälle rakentelulle perussuuntaa vinkkaamalla perän keventämistä lähtökohdaksi. Aikamoinen kasa purettua osaa on laatikoissa tallella.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2017, 21:03:03 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #143 : Helmikuu 19, 2017, 19:59:41 ip »
Se on tyylipuhdas oman maun mukaan rakennettu pyörä! Ja se on hyvä. Lokerointi on turhaa puuhaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #144 : Lokakuu 23, 2017, 19:03:22 ip »
Viikonloppuna tuli huollettua pikku Breva ja samalla tuli arvioitua tämän projekti kokemuksia yhdeltä kesältä. Kilometrejä ei tullut tälle pyörälle kuin hieman vajaat 2 tkm. Ensinnäkin pyörä on kevyt ja kiva ajettava ja moottori kiertää iloisesti. Oikeata ajamisen iloa, kun mennään alle 100km nopeuksilla.

Ecua ei ole uudelleensäädetty ja syystä, että pakoputken konstruktion on vielä vähän hakusessa. Tarvikeputket olivat sen verran kovaääniset, että tuli hankittua niihin vielä sisärojut. Myös kylmänä esiintynyt pieni nykiminen jäi pois.
Nyt vois olla paikallaan moottorinohjauksen uudelleen säätäminen. Rekisterikilpiteline (monovarsinen) hoiti tehtävänsä moitteettomasti. Sen keveys ja kiinnityksen leveys ja kumipinnat  kiinnityksessä pelittivät. Pientä korjattavaakin on talveksi. Mm. satulan rubbermaali ei oikein kestä kulutusta. Ehkä sitten kiiltävä tai mattamusta maali tilalle.

Yksi idea olisi muuttaa pyörää sporttisempaa suuntaan. Se kyllä vaatisi isompia toimenpitietä kuin tähän menessä. Jalkataapit taaksepäin jarruineen ja vaihteen valitsimineen + uusi matalampi ohjaus. Pyörän tekniset ominaisuudet, vaan eivät oikein tue ratasuuntausta. Toki näyttävä katupyörä siitä voisi tulla. Toinen tie voisi johtaa Bobber tyyppiseen offroad pyörään. Korkeampi profiiliset renkaat menisivät melkein heittämällä, mitä nyt etulokaria pitäisi nostaa muutaman sentin. Takaiskarit pitäisi vaihtaa laadukkaampiin. Tämä voisi olla pyörän moottorin ja vaihteiston ominaisuudet huomioiden luontevampi suunta.
Ensin kyllä pitää ajaa nykyiset renkaat loppuun ;D.
 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #145 : Lokakuu 23, 2017, 20:13:22 ip »
Racerin tappisarja taitaa sopia heittämällä.