Kirjoittaja Aihe: Perusteellisempää tutustumista pyörääni  (Luettu 7930 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« : Lokakuu 14, 2016, 22:14:17 ip »
Kakarana laitoin aina lelut säleiksi. Kerran kiinnosti miten vauhtipyöräleikkiauto toimii. Keksin että kyseisessä vehkeessähän on kierroslukurajoitin joka hillitsi menohaluja. Poistin rajoittimen niin pääsi tekemään törmäystestejä. Peltinen leluauto olikin reipas kiihtyjä ja leivinuuni hyvä törmäyskohde. Meni oikein kunnolla peltiä ryppyyn. Hauskaa oli. Yhden ehtoon.

Nyt on virityshalut hillitympiä. Silti pitää katsoa mitä kukin vehje on "syönyt". Nyt tuli hyvä tilaisuus katsoa mitä on 1400 Californian sisällä. Pitkälle en ole vielä päässyt mutta taatusti enemmän kuin kukaan saman kerhon porukasta on omaa pyöräänsä purkanut. On ollut ihmettelijää läsnä vaikka vain kateosia olen purkanut että saan ohjaustangon vaihdettua.

Kaikista eniten kiinnostaa miten moottorin tuenta käytännössä toimii. Vaikka olen purkanut pari kottikärryllistä osia irti niin kyseisiä kilkuttimia en ole vielä nähnyt.

Nyt olen vaihtanut vasta kaksi osaa eivätkä nekään vielä toimi. Vielä pitää vaihtaa muutama osa niin ohjaustangon vaihto on tosiasia. Samalla laitan kahvanlämmittimet. Sellaisia ei ole ennen oikein ollutkaan. Oli kerran mutta otin pois kun eivät olleet oikein käyttökelpoiset endurossa talviaikaan. Kädet kastuivat kun satoi kun kahvat lumeentuivat.

Nyt on abs:n ilmaus seuraavana koitoksena. Koko kapineessa ei ole ilmausruuvia. Tulee mielenkiintoista siitä. Jatkuu huomenna.

http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2016, 22:44:24 ip »
---Ohjaustangon muutossarjan hinta oli tasan 500€----
---Alle kuuden tunnin ponnistelun tuloksena olivat takalaukut ja takalaukkutelineet----

Anteeksi Matti.... olsit ostanu harrikan.... ;D

Raiserit romppeilta noin 20€, perälaukun irrotus 3 sec  ;D  No, ehkä se on sitten jostain muusta pois ;D

Mua himottaisi hirveesti hävittää tuo tasapainoakseli harrikasta. Mainosteksteissä tuota tärisemätöntä konetta kaupataan jonain uutuutena mutta niitähän on ollut jo jostain vuodesta 2000 lähtien. http://www.hotbikeweb.com/twin-cam-b-motor-balancer-mods. Aivan munaton keksintö. Moottoripyörän pitää tuntua moottoripyörältä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2016, 23:14:06 ip »
Lainaus
Kaasuvaijerien vaihto - -  niiden säätäminen tietokoneavusteisesti
Eikö tässä lie kyse niiden potikoiden tyhjäkäyntiasennon ”opettamisesta” eculle GuzziDiagilla? Sama proseduuri, minkä RSV4 kuskit mm. tekevät, kun ovat käyttäneet ecunsa ”Race Ecu” -ohjelmapäivityksessä (IAW7X Reader/Writer softaa kun ei vielä ole)?

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?317920-GuzziDiag-step-by-step-throttle-and-handle-learning-procedure-for-RSV4-and-Tuono-V4&highlight=GuzziDiag


V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2016, 23:32:52 ip »
Muutossarjan hinta on viissataa + ohjaustanko mutta se sovittiin siten että "talviajan kaupantekijäisenä" sain setin. Tiedä sitten miten se suhtautuu koko pyörän hintaan ja miten se sitten tuli maksetuksi. Ohjaustangon ostin mieleiseni. Maksoi muistaakseni 80€. "Mustaa kromia". Raisereita on tehtynä pari settiä ja voin koneistaa lisää. Toisaalta Biltemasta saa niitä myös jos siirtotarve on vain pari senttiä.

Hinnan kerroin siksi että jos jotakuta muuta kiinnostaa ohjaustangon vaihto. Ja onko 500€ suuri vai pieni summa? Juuri kerhokaveri huollatti pyöränsä keulan. Otti itse irti ja vei korjaamolle ja 350€ oli öljynvaihdon ja kahden stefan vaihdon hinta irtokeulaan. Tarjouduin kyllä itsekin sen tekemään mutta kaveri halusi viedä Yamaha-liikkeeseen että tulee oikein tehdyksi. En ole profeetta omalla maalla.

Ajattelepa kuinka paljon "säästän" tekemällä homman itse? Matkakuluja tulee hiukan ja läheisessä Shellin baarissa sämpylä silloin tällöin.... Ajalla ei ole merkitystä: tili tulee se sama tein tai en.
Homma, muuten, olisi sylettänyt jos olisin suviaikaan ryhtynyt.....

Kerhon tallilla katsellut sitä H-D rimpuilua että ei kauheasti kiinnosta. Eikä ole istunut ajolleen kouraan. Jelppaan kyllä kaverien ongelmissa. H-D:n tekniikka on melko tuttua mulle. Olen asennellut ruiskuja ja tehnyt erilaisia remontteja. Pääasiassa silloin "entisessä elämässä".

Mulla on pari - kolme  tutisevaa Guzzia tallissa ja japaninpyörä jos haluaa tiukempaa vibraatiota. Tärisemättömät Benellit möin pois. Mutta kyllä niissäkin oli oma tunnelmansa

Oikaisit hieman asiayhteydessä: takalaukut ja takalaukkuraudat oli se pienin irrotushomma. Vaikka oli 1400-Guzzin korjaamokirja käsillä niin jäi aika paljon harjoiteltavaa. Kirja kertoo miten mikin osa lähtee irti mutta ei missä järjestyksessä. Enkä nykyään hosu. Nyt muuten tiedän miten homma pitää tehdä ja mitä kaluja tarvitaan. Oudolla pajalla on kalut hiukan haussa. Jos joku kysyy että miksi Kerholla niin siksi että iso Cali ei mahdu omaan pajaan kuin osina. Olen mitannut.

Muuta hyötyä kuin tieto "miten se toimii" on että tiedän paikat mihin kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota. Vaikka edellinen huolto oli merkkiliikkeessä niin ei sielläkään kaikkea huomata, huomasin.

Lainaus
Eikö tässä lie kyse niiden potikoiden tyhjäkäyntiasennon ”opettamisesta” eculle GuzziDiagilla?
Näin olen päätellyt. Jos olisin ajatellut kaikki oikeassa järjestyksessä niin nyt olisi alkuperäiset asetusarvot selvillä. Mutta saan ne kunhan kasaan osat alkuperäisille paikoilleen ja laitan GD:n päälle. Toivoakseni.....

Heinolla olivat sitä mieltä vain heillä onnistuu resetit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2016, 23:38:09 ip »
---Ohjaustangon muutossarjan hinta oli tasan 500€----
---Alle kuuden tunnin ponnistelun tuloksena olivat takalaukut ja takalaukkutelineet----

Anteeksi Matti.... olsit ostanu harrikan.... ;D

Raiserit romppeilta noin 20€, perälaukun irrotus 3 sec  ;D  No, ehkä se on sitten jostain muusta pois ;D

Mua himottaisi hirveesti hävittää tuo tasapainoakseli harrikasta. Mainosteksteissä tuota tärisemätöntä konetta kaupataan jonain uutuutena mutta niitähän on ollut jo jostain vuodesta 2000 lähtien. http://www.hotbikeweb.com/twin-cam-b-motor-balancer-mods. Aivan munaton keksintö. Moottoripyörän pitää tuntua moottoripyörältä.


Ohjaustangon muutossetti omaan, 20€ korotuspalat ja kympin pari tanko Biltemasta.

Tasuriakseli on HD:ssä ehkä siksi, ettei se ravista itteensä paloiksi  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2016, 21:32:58 ip »
Niin, vaihtosettini siis sisältää kaikki osat mitä ohjaustankoon tulee paitsi jarru- ja kytkinhydrauliikan mutta molempien letkut kylläkin. Letkujuttu oli se työläin.
Vaihdettavia osia ovat kaikki sähköpalikat sarvista johtosarjoineen. Paitsi että en niitä sitten vaihtanutkaan. Huomasin että alkuperäisten johtimet riittää kun laittaa hieman eri kautta kuin alunperin ovat olleet sekä ei laita niitä ohjaustankoa myöden vaan samaan nippuun kytkin- ja jarruletkujen kanssa. Jäi siis tehdasuudet varakatkaisimet hyllyyn.

Huomenna on sitten jännä nähdä lähteekö laite käyntiin vai menikö jossain pieleen....

Pitäisi tehdä erillinen ruiskutuspumppu - paineensäädin - suodatinpaketti säiliöineen ja johdotuksineen että voisi käyttää pyörää ilman omaa tankkiaan. Jos tarvitsee säätää niin tankki pitää irrottaa ja koekäyttöä varten laittaa taas takaisin.

Hyvin jaksoi pizzan voimalla viisi tuntia tänäänkin tallilla häärätä. Olisi ollut yhden kerholaisen viiskymppisetkin tänään mutta en jaksanut lähteä. Jos lähtisi niin ei sitten huomenna oikein jaksaisi turata Calin kanssa.

http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto_15.html

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2016, 22:52:43 ip »
Homma edistyi kunnialla tänäänkin vaikka melko paljon oli Kerholla "häiriöitä" eli jäseniä ja niiden kavereita ja puolisoja notkumassa. Kahviakin tuli juotua puolen viikon kiintiö. Eli kyselijöitä riitti.  Pari julkimoakin poikkesi. Toinen ikurilainen jätti pyöränsä talvisäilöön mutta ei se jota luulette.

Kaasuvaijereiden vaihto, jonka olin kuullut olevan hankala, ei sitten ollutkaan kovin vaikea. Tosin en noudattanut ihan kaikkia korjaamokäsikirjan ohjeita. Potentiometripaketin irrottaminen ei vaatinut lainkaan niin paljon purkamista mitä kirjallisuus eli netistä imuroitu kaikkia California 1400 -malleja koskeva ehdotti. Ehkä jossain mallissa on osat hieman toisin.

Sen verran kokeilin että laitoin tankin kiinni ja virrat päälle. Kaasukahvasta ei tapahtunut mitään mutta kone kyllä kävi. Jatkuu taas kun jatkuu....

http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto_16.html

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #7 : Lokakuu 17, 2016, 21:24:16 ip »
Tänään oli Kerholla rauhallisempaa ja pääsin etenemään osien takaisin asennuksen suhteen. Pudotin pyörän pois nosturilta pyörilleen. Pääsee seuraava kerholainen hyödyntämään remonttinurkkauksen etuja.

Kaasunasentopotentiometripaketin henkinen elämä on mielenkiintoista. Homma hoitui GuzziDiagilla todella helposti. Jos kaasuvaijerit päästää irti tai niitä säätää tai vaihtaa uudet on laite siltä osin mykkä. Pyörä kyllä käy mutta ei tottele kaasukahvaa lainkaan. Silloin pitää resetoida että ECU tietää missä asennossa kaasukahva on. Kuitenkin ECUn kautta näkyy kaasunasentopotentiometrien jännitelukemat vaikka resetointia ei ole tehty. Tarkkoja lukemia ei voi saada koska näyttö näyttää ECUn kautta vain viiden millivoltin portain. Tarkka jännite näkyy vain yleismittarilla että perusasetukset pystyy tekemään tarkasti. Asetusarvot ovat yhden millivoltin tarkkuudella.

http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto_17.html

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #8 : Lokakuu 17, 2016, 23:24:05 ip »
Lainaus
Heinolla olivat sitä mieltä vain heillä onnistuu resetit
Lainaus
Homma hoitui GuzziDiagilla todella helposti
:)
Lainaus
pitää resetoida että ECU tietää missä asennossa kaasukahva on
Ymmärsinkö oikein, että suomalaisia GuzziDiag -termejä käyttääkseni, nyt ei ole kyse toiminnosta "kaasuläpän alkuarvon asetus" (tps reset), vaan "kaasukahv. liikk. tallennus" (handle self-learning) ja "kaasuläp. liikk. tallennus" (throttle self-learning), kun kerran on kyse 7SM ecusta ja ride by wire järjestelmästä?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #9 : Lokakuu 18, 2016, 11:16:06 ap »
Lainaus
Heinolla olivat sitä mieltä vain heillä onnistuu resetit
Tämän tiedon sain Heinolta. Vain heidän vehkeillään on mahdollista.
Lainaus
Homma hoitui GuzziDiagilla todella helposti
:)
Kunhan laittoi toiminnon päälle ja käänteli kaasukahvaa niin homma hoitui.
Lainaus
pitää resetoida että ECU tietää missä asennossa kaasukahva on
Ymmärsinkö oikein, että suomalaisia GuzziDiag -termejä käyttääkseni, nyt ei ole kyse toiminnosta "kaasuläpän alkuarvon asetus" (tps reset), vaan "kaasukahv. liikk. tallennus" (handle self-learning) ja "kaasuläp. liikk. tallennus" (throttle self-learning), kun kerran on kyse 7SM ecusta ja ride by wire järjestelmästä?

Ensin kaasukahvan liikkeen tallennus suorittaen ja heti perään kaasuläpän liikkeen tallennus. Näistä kahdesta "lukemasta" ECU saa tiedon mikä on minkäkin kohteen jännite kullakin kulma-arvolla ja näin kaasukahvalta lähtee ECUn ymmärtämä tieto niin että ECU kykenee säätämään moottorin toimintaparametrejä.

Toiminto on suorastaan helppo: Kerhoisäntä oli paikalla ja seurasi toimiani kun moottori kävi mutta kaasukahva ei siihen vaikuttanut ja moottorin sammutettuani suoritin nuo mainitut toimenpiteet muutamassa sekunnissa ja kuin taiottuna kaasukahva toimi jälleen kun käynnistin moottorin. Tämä meidän kerhovastaava sitä sitten ääneen ihmetteli. Piti sitten vielä näyttää että pystyn tietokoneelta ohjaamaan pyörän toimintoja eli tein muutaman testiajon: käynnistin polttoainepumpun ja heiluttelin kierroslukumittaria, jne.

Lopputoteamuksenaan oli että onneksi ei hänen uudessa Yamahassaan ole tuommosia systeemeitä. Sanoin että ei kannata vannoa. Eiköhän sekin vastaavalla lailla toimi vaikka onkin vähän teknisesti jäljessä. Löytyihän sen satulan alta obd-liitin kun katsottiin. Hänelle kun tuommoiset asiat eivät tule esiin kun huollot tapahtuvat aina merkkihuollossa.

Olettaisin että toimenpide "kaasulle" on tehtävä silloinkin kun kaasuvaijeri katkeaa ja pitää laittaa uusi. Vinkkinä voin sanoa että "palautusvaijeria" ei välttämättä tarvita eli se käy varavaijeriksi "vetopuolelle". Tarvitaan vain tuo "resetointi" niin taas mennään.
Eli reissussa jos niin käy niin tarvitaan vain välijohdot ja Windows tai Linux -tietokone sekä ilmaisohjelma avuksi.

Myöskään niitä kaasukahvan alapuolella kumisuojien sisällä olevia säätöjä ei pidä näprätä. Silloin järjestelmä hukkaa "järkensä" ja moottori käy vain tyhjäkäyntiä.

Mahdoinko olla ensimmäinen täälläpäin joka suoritti kyseisen toimenpiteen merkkihuollon ulkopuolella? Miten lienee muualla maailmassa? Itse kun en seuraa ulkomaan keskusteluja juuri lainkaan.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #10 : Lokakuu 18, 2016, 12:05:48 ip »
Eli johtojen/liittimen irroittaminen potikasta nollasi kaasuasennon kalibroinnin?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2016, 13:43:09 ip »
En irrottanut yhtään liitintä. Tosin ohjekirja sitä ehdotti mutta potentiometrisetin sai käännettyä nurinpäin niin että liittimet olivat kiinni. Irrotus on välttämätön että saa potentiometrien välissä sijaitsevan pohjan irti. Sieltä näkyy vaijerikehä ja kun vaijerit on irrotettu kahvan vastaavasta kehästä on ne suhteellisen helppo pujotella pois tästäkin. Kiinnitystapa kun on samanlainen.

Koko homman ajan oli akku irti systeemistä eli pyörä oli kylmänä. Kun laitoin uudet vaijerit ja potentiometrin paikoilleen säädin yhden potentiometrin lähtöjännitteen siihen lukemaan kuin oli silloin kun alkuperäiset vaijerit olivat vielä kiinni. Silloin oli pyörässä oltava virta päällä. Säätö oli helppo ja oletuksena tietenkin se että muut samalla akselilla olevat anturit asettuvat vastaavasti alkuasentoonsa. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Syy tähän lienee se että potentiometrien lähtöjännitettä ei tietenkään voi mitata ennen kuin ECU antaa 5V ohjausjännitteen potentiometreille. Siinä kohtaa homma sekoaa. Vaijerin asennuksessa kun potentiometrien vaijerikehä oli vapautuneena ja sanoisin että aika fakiiri saa olla että saisi vaijerit säädettyä silmämääräisesti niin tarkasti että potentiometrien lähtöjännite olisi heti oikea eli aiempi jännite ja peräti viidessä eri kohtaa. Viides kohta on kaasuläppäakselilla oleva asentotunnistin.

Se miksi eri potentiometrien lähtöjännitteet poikkesivat toisistaan johtuu siitä että niiden akselissa on välystä niin paljon että parinkymmenen millivoltin ero syntyi helposti kun akselia heilutti poikkisuunnassa sitä kiertämättä. 20 mV on aika vähän verrattuna 5000 mV:n ohjausjännitteeseen. Mutta riittää siihen että järjestelmä ei tunnista itseään ilman resettiä.

Resetointi oli siis tarpeen: se sisältää kaksi kahvan kääntöä GD:n ohjaamana jonka jälkeen virta pois ja uudelleen päälle. Sen jälkeen homma toimii mutta lievästi eri jännitearvoilla. Toimenpide on tuttu muistakin moottorinohjauksista.

Sitä paitsi homma toimii selvällä suomenkielellä! Toisin kuin PADS tai vastaavat viralliset ja maksulliset ohjelmat.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #12 : Lokakuu 18, 2016, 14:06:25 ip »
Tulin juuri ajatelleeksi sitä että edellisissä pyörissäni pitkälle reissulle lähtiessä ovat olleet tarvittavat varavaijerit matkassa. Joskus olen vaihtanut uudet vaijerit ennen reissua ja vanhat ehjät sitten varoiksi. eivät ne paljon tilaa vie. Siitäkin riesasta nykytekniikka meidät vapauttaa. Noista kaasuvaijereista ensimmäinen katkeaa joskus kymmenien tuhansien kilometrien ajon jälkeen mutta vääjäämättä katkeaa. Oletusarvoisesti tietenkin että pyörä on silloin sen verran, vielä, arvokas että siihen kannattaa kaasuvaijeri uusia.
Tästä välttyy kun vaihdattaa vaijerit määrävälein huollon yhteydessä. Se toki on ylimääräinen työ ja maksaa mutta todennäköisesti vähemmän kuin reissussa sattunut vika vaijerissa ja siitä aiheutuva harmi, kulut ja vapaa-ajan menetys. Kuljetus vakuutusyhtiön kyydillä tai omin toimin merkkihuoltoon on kaasuvaijeririkon ainoa pelastus. Toivottavasti huollossa on kyseisiä vaijereita hyllyssä..... Lisäksi tietysti PADS.....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #13 : Lokakuu 18, 2016, 23:48:47 ip »
Lainaus
Mahdoinko olla ensimmäinen täälläpäin joka suoritti kyseisen toimenpiteen merkkihuollon ulkopuolella? Miten lienee muualla maailmassa?
Seuraa blogin kävijöitä. Laitoin Saksan punaiselle palstalle lyhyen viittauksen blogiisi ja kysymyksen onko tätä toimintoa sillä suunnalla ehkä käytetty.
Lainaus
sisältää kaksi kahvan kääntöä GD:n ohjaamana jonka jälkeen virta pois ja uudelleen päälle
No vot, noin sen kuvittelinkin mutta kun kuvakaappauksissa näkyy vain staattisia kuvia, en ymmärtänyt käännetäänkö kahvaa, odotusarvon mukaistahan se on, miten sitä muuten voi "oppia" niitä arvoja.
Lainaus
katkeaa joskus kymmenien tuhansien kilometrien ajon jälkeen
Tuntuu lyhyeltä kestoiältä... Omaani olen kerran vaihtanut ennakkoon varotoimenpiteenä, kun on sen verran vanha malli että vaijereita on vaan yksi.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Perusteellisempää tutustumista pyörääni
« Vastaus #14 : Lokakuu 19, 2016, 10:53:14 ap »
Lainaus
No vot, noin sen kuvittelinkin mutta kun kuvakaappauksissa näkyy vain staattisia kuvia, en ymmärtänyt käännetäänkö kahvaa, odotusarvon mukaistahan se on, miten sitä muuten voi "oppia" niitä arvoja.
GD ei kohteessa neuvo kääntämään yhtikäs mitään mutta asian sisällöstä päättelin ja kokemuksesta toisen moottoriohjauksen vastavasta kokolailla identtisestä toimesta oppineena että käännettävä on. Aikaa ei ole tuhlattavaksi. Kääntö pitää tehdä heti toiminnon käynnistyttyä. Vaikka ei kiertäisikään niin toiminto ilmoittaa että homma on ok. Sillä kohtaa on jollain lailla oikaistu logiikan suhteen. Mutta kun sen tietää niin ei haittaa. Toimintojen suorittamisjärjestyksestä en voi sanoa mitään. Mutta loogista on että kaasukahvasta päin aloitetaan, kuten toimin.

Yksi pieni hankaluus on se että toimintoja ei voi kylmäharjoitella sillä off-line tilassa kyseiset toiminnot ovat passiivisia. Aktivoituvat vasta kun järjestelmä on kytketty pyörään ja aktivoitu.
Toki tälle on ilmeinen peruste: toiminto menee vasta silloin on-line tilaan ja osoittaa siten että yhteys on ja toiminnon voi suorittaa.

Lainaus
Tuntuu lyhyeltä kestoiältä... Omaani olen kerran vaihtanut ennakkoon varotoimenpiteenä, kun on sen verran vanha malli että vaijereita on vaan yksi.
Laitoin harkiten sanaksi kymmeniätuhansia. Jos olisin laittanut satojatuhansia niin sanomista siitäkin olisi tullut. Vaijeri kun voi mennä nopeastikin tai kestää todella pitkään.
Vaijerin kesto kun on kiinni siitä pääseekö se käytössä tai säilytyksessä likaantumaan tai kostumaan, onko vaijeri oikein voideltu, huolletaanko sitä asianmukaisesti, onko sen kulkureitti esteetön, jne. Moni seikka vaikuttaa vaijereihin.

Nämä vaijerit tekevät lyhyellä matkalla kumpikin 90 asteen mutkat molemmissa päissään sekä kiertyvät, erityisesti kahvan päässä, melko jyrkästi. Jos arvioida pitää niin vaijeri katkeaa nimenomaan kahvan päästä.
Jos ilmenee karheutta tai kuuluu rapinaa kaasua kierrettäessä silloin kun moottori on sammuneena ja matkaa on paljon takana on tutkittava onko vaijeri vielä kunnossa. Mielestäni perusteltu epäilys on jo syy vaihdattaa huollossa uudet vaijerit.