Kirjoittaja Aihe: Ciao Gruppo!  (Luettu 8623 kertaa)

Piippis

  • Viestejä: 34
Ciao Gruppo!
« : Lokakuu 10, 2016, 09:54:33 ap »
Tämä on tällainen uuden jäsenen ilmottautuminen. Taikka en nyt ihan uusi ole. Hain California Titanium EV 2003 -pyörän jo vapun tienoilla Jalasjärveltä ja liityin clubiin. Siittä saakka olen täältä puun oksalta seurannut juttujanne suurella mielenkiinnolla. Kesä meni sairastellessa eikä kilsoja tullut mittariin kuin rapiat viissataa ja ei paljo jaksanut edes pyörää kiillotella.
Nyt näyttää jo vointi paremmalta ja mielenkiintoa tuntuu taas löytyvän. Allekirjoittaneesta sen verran, että reilu 50 on jo mittarissa, it-ammattilainen (kaikki Appleen liittyvä sälä), kotoosin Alavudelta (Ikkalalle terveisiä) ja vaikutan nykyisin Ylöjärven Siivikkalassa. Cali on kolmas pyöräni: Yamahan XJ 600, Honda Dominator 650 on vielä tallissa ja nyt tämä Italian ihme.
Pyörällä ajeltu 100 000 täyteen, tehoja pukkaa Power Commander III ja putket on vaihdettu siihen merkkiin Lafa... jotakin. Joku teistä saattaa pyörän tunnistaa, sillä se on ilmeisesti erään klubilaisen pomomiehen entinen...
Kaikki nuo vanhat pyörät olen purkanut ja koonnut yrityksen ja erehdyksen kautta. Saman taidan tehdä täällekin, kun saan päätettyä missä tallissa homma tapahtuu. Omakin olis, vaan miten ne kaikki turhat tavarat änkeää juuri autotalliin?
Että morjesta vaan, jäsenet!

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2016, 10:51:21 ap »
Morjens, ja tervetuloa.  ;D

Jaa, että it. Tuanoinnii... Appleen liittyvää kaikkea. Kuinkas olis tuo Unixin serkku? Ammattituki olisi näköjään tarpeen tuolla työkalupalstalla. Olemme porukalla yrittäneet valjastaa Linuxia diagnostiikkatyökalun alustaksi. Ei meinaa onnistua, tai siis toimii, ei toimi, toimii.... ja nyt taas ei toimi. Minulla kun tuo ammattitaito rajoittuu analogisen elektroniikan osalle paremmin. (Ikää on jo 66.) Linux on tullut tutuksi harrastuksena särkemällä ja korjaamalla lukuisia käyttöjärjestelmiä.

Moottoripyöräily on ollut harrastuksena vasta aikuisella iällä. Ajattelin opetella Nevadalla ja sitten vaihtaa isompaan, mutta en taida ehtiä oppimaan, joten ajan vaan sillä Nevadan Annilla katkeraan loppuun asti. En siitä raaskisikaan luopua. Olemme kokeneet niin paljon kaikkea yhdessä.  ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2016, 10:55:48 ap »
Tervetuloa porukkaan!

Eiköhän niitä kilometrejä ala kertymään Pirkanmaan teilläkin. Paikallisilla guzzisteilla on kokoontuminen kerran kuussa talviajalla. Tietoja löytyy "Tapahtumia" otsakkeen alta. Itse olen laiska (tai unohdan) käymään kuukausitapahtumissa mutta sellaistakin voi tapahtua että olen paikalla.

Hajakentälle voin kertoa että moottoripyöräilyä voi jatkaa isolohkoisella trikelläkin. Jos sellaista kaipaa niin kääntyy vain puoleeni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2016, 10:59:17 ap »
Tervetuloa.

Samalla lailla se Guzzikin tottelee työkaluja, kuin muutkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2016, 15:13:47 ip »
Tervetuloa lupsakkaan porukkaan, Piippis!
Tällä foorumilla saat asialliset ja hyödylliset vastaukset kyssäreihin ja sullon se Ikkalan Sami siellä lähitallousalueella, niin ei hätäpäivää ole tiijossa.
Enskesänä ennen Juhannusta sitten pohojosen Guzzien kokoontumiseen Aavasaksalle.
Ikäs puolesta edustat keskivertogruppolaista, notta vertaistukea on saatavilla heti runsaasti.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2016, 18:40:18 ip »
Lainaus
kaikki Appleen liittyvä sälä

Tervetuloa foorumille :). Itse olen Apple -asioista yleisellä tasolla kiinnostunut Apple-epäileväinen (helppoa kuuluu olevan, mutta kiskovat käsiraudat kädessä minne haluavat...). Ihmetellyt silmät suurina monien kehumista, vaivattomuutta (ja laitteiden hinnakkuutta).

Niin, Titaniumissa lienee 15RC moottorinohjausjärjestelmä, johon voi kytkeytyä turvallisesti tosiaan tuolla GuzziDiag -ohjelmistolla. Ohjeleman Mac käyttäjiä lienee melko vähän. Juuri panin tällaista saksanpalstalta merkille, GuzziDiag -koodaaja kirjoittaa Apple käyttäjälle, joka tuskailee sitä ettei pääse Windows 7 koneen kanssa puusta pitkälle:
"
Kaikkia ohjelmiani on myös Mac OSX -käyttöjärjestelmälle. Mutta laiteohjaimen asentaminen on haasteellista, koska Applen alkuperäinen ei kelpaa. Oikean asentamiseen on puolestaan avattava terminaali ja konfiguroitava muutamia asioita käsin. Ilman tietoja käyttöjärjestelmästä Unix -tyyliin ei oikeen pärjää.
"


http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2016, 20:03:54 ip »
kotoosin Alavudelta (Ikkalalle terveisiä) ja vaikutan nykyisin Ylöjärven Siivikkalassa.

Terveiset perillä. Nimi tai naamaa ei kyllä vielä näillä tiedoilla tule mieleen mutta ehkä joskus välähtää jos naamatuttuja satutaan olla. Pyörän kyllä tunnistan jos vastaan tulee.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Koo1

  • Vieras
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2016, 07:19:41 ap »
vaikutan nykyisin Ylöjärven Siivikkalassa.


Terve, asun samalla "kylällä" ja ajokkina California Special -01 ajettu 17tkm!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #8 : Lokakuu 11, 2016, 08:39:06 ap »
Hyvää porukkaan olet liittynyt. Heno juttu!
Ja sekin, että olet Alavudelta kotoosin. Minäkun en ole paljon mistän kotosin - ainakin jos kysyy Pena H:ta... :P

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2016, 09:04:06 ap »
No olipas lämpimät toivotukset. Kiitos kaikille!
Tuon GuzziDiagin latasin jo Mäkille ja hyvin pyörii sellaisenaan. Onko piuhan läppärin pää usb vai sarjaportti? Jos jälkimmäinen, niin sitten on sorvattavaa. Tutustun aiheeseen tekniikkaosiolla tarkemmin. Camn'ille ja muille tiedoksi, että on se Mäkki mukavampi käyttää ja säilyttää arvonsa hyvin. Mutta kumpi on parempi vasara vai jakoavain, riippuu käyttötarkoituksesta. Toistaiseksi vielä Mäkin käyttäjä päättää mitä tehdään, ei isoveli. Mutta noista rajapinta-asioista sitten myöhemmin. Piuhan ostolinkin voisi tähän joku heittää.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2016, 09:21:28 ap »
Tervetuloa Piippis!

Odottelen mielenkiinnolla Mac -kokemuksiasi. Kerrohan niistä enemmän sitten, kun olet koeponnistanut.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2016, 10:00:28 ap »
Molemmat tarvittavat johdot löytyvät esimerkiksi täältä: http://obd.fi/
KKL-kaapeli ja Fiat-kaapeli. Pyörästä päin lukien liittimet: hauenleuat akulle, 3-napainen Superseal, OBD2-moninapaliitin ja KKL:ssä vastapari ja USB.
Lisätietoja lukitusta Foorumin ketjusta "Guzzidiag". Lisäksi polveileva avoin keskusteluketju aiheesta. Sinne kysymykset, havainnot ja ohjeistus. Pyöräsi moottorinohjaus on varsin yksinkertainen tutkia Guzzidiagilla ja kohtuullisen helppo muokata TunerPro:lla tai vastaavalla muokkausohjelmalla.

Parin vuoden tauon jälkeen siirryin jälleen Linuxin käyttäjäksi. Johtuu siitä että olen myös tietokoneiden loppukäyttäjä. Tosin en saa tietokoneita rikki millään mutta vanhemmiten kun W-alkuiset käyttöjärjestelmät, oikeastaan niiden uudet päivitykset, eivät vanhaan koneeseen enää sovi niihin jää se mikä on viimeksi toiminut tai laitan jonkin Linux-version. Käyttiksiä on koneillani W95:sta alkaen katkeamaton ketju. Erästä konetta on ollut pakko käyttää päivittämättä kun vain siinä ympäristössä pyörii V10 Centauron moottorinohjauksen muokkausohjelma. Akut ovat tietenkin edesmenneitä. Tallilla on läjä toimivia koneita täynnä korjaamokäsikirjoja ja erilaisia testiohjelmia, ym, ym.

Lisäänpä vielä: Osassa maailmalla tyrkyllä olevista KKL-kaapelin FTDI-siruista on yhteensopimattomia. Katso tarkemmin aiheesta keskustelusta. Tosin tuolta laittamastani linkistä olen saanut toimivia mutta kalliimpia kuin Kiinasta tilatut.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #12 : Lokakuu 11, 2016, 10:31:52 ap »
Californiat, ei hupsumpia ajettavuudeltaan.
Itse tykännyt että yksi parhaita kokeilleistani vaikkei kovin monesta kokemusta.
Cali Titanium ei ole EV, mutta paljon yhteistä jos erojakin.
Luonteikas pyörä, hienoa että eivät pölyynny ja kulkevat.
Fuurumimme lienee paras saitti kaikkeen tekniseen käyttäjien tukeen.

Tietokonepuolen velhoja onkin kaivattu, samperin reimage mikälie kun änkesi koneelleni, niin yrittäessäni poistaa meni kaikki softa uusiksi.
Pitäkää varanne Win 10 kanssa, ongelmia piisasi ainakin täällä.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2016, 11:34:42 ap »
Lainaus
Onko piuhan läppärin pää usb vai sarjaportti? Jos jälkimmäinen, niin sitten on sorvattavaa

http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0


Piuhan läppärin pää on USB, toisessa (”leveässä KKL päässä”) on sitä elektroniikkaa (muunnin sarjaliikenteelle, ymmärrän). Vastaus lienee siis molempiin myönteinen, on USB mutta sarjaliikennettä.

Ohjelmakehityksessä on pitänyt lähteä ”reverse engineering” periaatteella liikkeelle. Guzzeissa käytössä olevat Magneti Marelli -moottorinohjausjärjestelmät (”ecut”) toimivat niin kuin toimivat tuon ”dataliikennöinnin” suhteen (miten Luigi on aikanaan parhaaksi nähnyt). Jotta kaikki tarpeellinen onnistuu (yhteys syntyy), toimii GuzziDiag -ohjelmisto yhdessä FTDI -sirun (johto näkyy Windowsin laitehallinnassa: ”USB Serial Port”) kanssa oikein – niin että data kulkee. Muistelen että asia on jopa ecun tyypistä riippuvainen ("miten jutellaan"). Sitten on ollut vielä niin, että uudemmat FTDI -ohjaimet eivät ole välttämättä toimineet, varmin on 26.8.2014, V2.12.00 (lataussivulla on tästä myös tekstiä).
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2016, 14:30:53 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ciao Gruppo!
« Vastaus #14 : Lokakuu 11, 2016, 13:56:42 ip »
Kerro kun olet ottanut yhteyden omilla vehkeilläsi Californiasi moottorinohjaukseen. Siitä voi sitten tehdä selvityksen GD-ketjuun.