Kirjoittaja Aihe: Mokkakilpurin rakennushaaveet  (Luettu 5451 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Mokkakilpurin rakennushaaveet
« : Syyskuu 27, 2016, 15:52:23 ip »
Välillä käynyt mielessä rakentaa joku uniikki riisuttu versio.
Tiedän että aikaa ja rahaa (mitä ei jälkimmäistä juuri ole) menisi.
Mutta parin vuoden projektina näkisin mahdolliseksi.
Teknistä osaamista ei kehuttavasti ole, mutta kaikkihan on opittavissa.
Käytössä olisi kuitenkin kaverin metalliverstas ja hitsata kyllä osaan.
Jokunen teknisen puolen velhokin löytyy kyllä avuksi läheltä.
Omassa pajassakin on yhtä ja toista väännetty, ei tosin pyöriin liittyvää kuin nimeksi.

Samperi kun tuli hävitettyä aikanaan pyörä mikä olisi ollut hyvä aihio, V65C -85/86, hieman jo modattu, taisin myydä 1200 eurolla joskus 2009?
Liitteenä kuva. Voisin ostaa takaisin jos jostain löytyisi.
Joku vastaava mikä olisi teknisesti suht ok tonti runkoinen, vaikka muuten ruma (eli edullinen) kiinnostaisi.

Inspiroivia aiheitahan esim TunturiTT heittelee ihan kiusaksi asti!
Ja muutkin, mennään nyt vaikka vanhempaan 650 kuutioiseen:
https://www.youtube.com/watch?v=26Y5eINXVZM


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #1 : Syyskuu 27, 2016, 20:35:17 ip »
Mitä jos harjoittelisi jollain halvalla nettimoton aihiolla? Itse aina leikittelen ajatuksella rakentaa joku tonnin, allekin, pyörä nettimotoa selatessa. Lajia aina mietin pyöräkohtaisesti. No, tässä elämän tilanteessa ei ole sitä irtotonnia. Onneksi on tuo ratapyörä, jota saa ruuvata. Siihenkin keräsin osia ja vauhtia vuosia. Niin menisi varmaan kuppilamoponkin kanssa. Se on varsin hauskaa puuhaa, kerätä osia ja fiilistellä niille käyttötarkoitusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2016, 15:41:47 ip »
Joitain "tonnin Guzzeja" on välillä kaupan, esim.
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/v35/2010652
Oliko se juuri tämän mallinen mitä GuzGuz harmitteli myyneensä?

Netissä löytyy erittäin hyvänäköisiä ja tyylikkään siroja cafe racereitä. myös Jaappanilaisista merkeistä.
Ei ne "alkuperäiset" mokkakilpurit tainneet olla mitään kovin raskastekoisia pyöriä.

Muuten nettimotossa kaupan olevat Guzzit näyttää vähenevän syksyn myötä. Kesällä huideltiin yli 100 lukemissa, nyt viimeisin luku taisi olla 86


Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2016, 15:56:22 ip »
Tuo on eri peli. 350cc kaksiventiilisen koneen tilalle on asennettu Larion neliventtiilimylly. GuzGuzilla oli vissiin V650C, joka on tehdaskustomi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2016, 17:00:43 ip »
Tuo on eri peli. 350cc kaksiventiilisen koneen tilalle on asennettu Larion neliventtiilimylly. GuzGuzilla oli vissiin V650C, joka on tehdaskustomi.

Eikös sun kannattaisi ostaa tuo jo pelkän moottorin takia?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2016, 17:39:24 ip »
Se nyt ei niin tarkkaa ole, mutta pikkulohko Tonti runkoiset eniten kiinnostaisi.
Aina perempi jos suht ehjä, äkkiä sataset vilistää kun uutta osaa vanhaan pyörään sovittaa.
Loputon kaivo varmaan kuppilaraaseriin, mutta vaikka joku V50:kin olisi ihan ilahduttava lähdöksi.
Eikä tarvi olla maailman hienoin lopputulos, ehkä.
Hölmyttä koko idea tietysti, mutta vielä virtaa.
Muistan aina kun aikanaan joku tokaisi että pitkäjänteisyyden puutteella ei purjeveneitä rakenneta.
15 rakennuani oli samaisen kommentti että onko ne pysyneet pinnallakin?

Haasteelliset tehtävät on kai kaikkein eniten kehittänyt innovaarisia keksintöjä.
Työtehtävät menee nykyisin ihan liian vasemmalla kädellä, ei oikein haastavia.
Mut jos jotain aihioita jostain Guzzista olisi, niin kiinnostunut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2016, 21:19:34 ip »
Tuo on eri peli. 350cc kaksiventiilisen koneen tilalle on asennettu Larion neliventtiilimylly. GuzGuzilla oli vissiin V650C, joka on tehdaskustomi.

Eikös sun kannattaisi ostaa tuo jo pelkän moottorin takia?

Voin sanoa, että mieleni minun tekevi. On vaan irtotonnit tällä hetkellä yläkerran makuuhuonetyömaassa  :'(
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2016, 22:05:20 ip »
Bongasin tossa joku kolme viikkoo sitten oliko seitsemänneks uusimpana ilmotuksena nettimotos pikkubrevan ja pyynti oli 1300 € ! Vähän aikaa teki mieli lähtee tsadiin noutaan se kun oli umpikärrykin jo tyhjänä pihalla mut kun ei toi Breva ollenkaan kolahda. En oo ees koskaan katellut sillä silmällä ett pystyskö siitä tekemään cappuccinoracerin joten ois ollu aika tyhjän päällä tuo suunnitelma. Aattelin sitte että teen ens safkat ja syön ja soitan sitte vasta niin eiköhän se oo menny.  Ja jees, suunnitelma toimi ja mä pelastuin.  Sama pyörä ilmesty sitte seuraavalla viikolla ennyt muista missä liikkeessä pk-seudulla myyntiin ja hinta oli vieläki kohtuulliset 2900 €. Ei ollu montaa päivää sielläkään.
  Itellä on Nevadasta tehty cappuccino joka vähän kesken kun mielenkiinto hiipu. Brevat ja Nevadathan taitaa olla melkein halvimpia aihioita.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2016, 09:46:05 ap »
Ja meikäläisellä nyt kun pahin vitutus on kesän myötä laskenut niin alkanut uudestaan pakottamaan että jos vielä kerran koittais
tuota sivuvaunu projektia. Tuo vaunu läksi keväällä Tanskaan yhdelle sivaripajalle ja liikkuu nyt jossain päin Hollantia Goldwingin kyljessä.
Seuraavaan vaunuprojektiin tulee veturiksi Yamaha XJR-1300 valmiiksi jo riisuttu malli, vielä on vaunu hakusessa mutta nyt pitää ottaa lunkimmin ja tutkia noita säännoksiä paremmin ja vielä sittenkin pari kertaa tarkastaa että käykö se.  :D
Ja syy miksi meikäläisen Aluminium Guzzi ei nyt kelpaa niin on nyt jälkikäteen monta syytä. Ensimmäinen on että on liian heppanen taka jousitus (kylläkin korjattavissa) toinen ja ehkä isompi onse että pinnavanteet ei sovellu sivari käyttöön (oma ja useamman vanhemman sivarikuskin mielipide). Minulla tuli noin 3000km erilaista koe ajoa ja molemmat vanteet läksi pajalle vaunun irrottamisen jälkeen, pinnoja oli löysällä ja vanteet hiukan vinkkelissä. Mutta pääasia oli että talvella oli jotain järkevää tekemistä vaikka ei se nyt ihan putkeen mennytkään.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2016, 17:33:00 ip »
Hyvän näköinen kuvan yhdistelmä.
Minkä takia pinnavanne olisi huono periaatteessa pystyssä ajossa jos ehjiä ennestään?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #10 : Syyskuu 29, 2016, 17:45:57 ip »
Pinnavanteet on kovilla vaunukäytössä. Tulee sivuttaiskuormia enemmän, kuin soolona. Vaunupelin ohjaus on kääntämistä, kun sinkkupelin kallistelua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #11 : Syyskuu 29, 2016, 17:57:54 ip »
Olenpa kuullut että vaunuhifistit laittavat urakuulalaakerien sijaan kartiorullalaakerit pyörännapoihin. Lisäksi niitä voi säätää jos hieman kuluvat. Joissain Guzzimalleissa olivat kartiorullalaakerit vakiovarusteena -60 ja 70-luvuilla. Ehkä myöhemminkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mokkakilpurin rakennushaaveet
« Vastaus #12 : Syyskuu 29, 2016, 19:16:26 ip »
Ei muutenkaan huono ajatus. Hivenen enemmän pyörimistä vastustavaa kitkaahan niissä on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.