Moottoripyörien esiintyminen elokuvissa/mainoksissa/julkisissa tilaisuuksissa yleensä sen merkkinen jonka valmistaja tai edustaja maksaa eniten. Joskus, historiallisista syistä, on käytettävä ajankohtaan sopivaa kalustoa. Miten lie Liikkuvan Poliisin lakkautuksen yhteydessä käynyt parille Guzzille (ja muunkin merkkisille) jotka olivat poliisilla tallessa historian ja paraatikäytön vuoksi?
H-D:n käyttö on aina selviö, ilman sponsorointiakin, kun pitää antaa kuvaa pahoista pojista tai muuten korostaa hahmon egoa tai muita oletettuja ominaisuuksia. Ducatin tai BMW:n käyttö taas korostaa menevyyttä ja nuorekkuutta vaikka esiintyjä olisikin jo vanhemman pään näyttelijä. Käsikirjoittajat ja ohjaajat osannevat varmasti näitä asioita hyödyntää vaikkakin joskus näyttää menevän metsäänkin. Toki paljon on kiinni katsojan kulttuurihistoriallisesta opista ja taustasta.
Pari viikkoa sitten Tampereen Mustalahdessa oli kaveri joka kertoi hänen pyöränsä arvon olevan hyvin korkea ikäisekseen. Hänellä kun oli, itsensä mainitsemana, Bond-BMW. Tarkoitti varmaan sitä BMW-mallia joka jäi surkeaksi yritykseksi lähteä yrittämään custom-pyörä-osastolla. Miksi BMW:n yritys jäi yhteen malliin ei ole auennut minulle muuten kuin että myynti oli huonoa ja markkinamiehet laittoivat tuotannon kannattamattomana poikki. Joka tapauksessa mielenkiintoinen pyörä. Ehkä hieman lisää yrittämällä sekin sarka olisi tuottanut.
Itseltäni on silloin tällöin kysytty pyöriä, viimeksi California Adamantia, erilaisiin projektioihin. En ole suostunut. Kun kysyy paljonko maksetaan niin saa kierteleviä vastauksia mutta mainetta luvataan. Sitä taas en enempää kaipaa.
Yksi valokuvaajamimmi innostui taannoin naamastani ja jutuistani ja kysyi että saako hän ottaa minusta kuvan pyöräni kera valokuvakirjaansa varten. Olikohan nimeltään "Maantieproffat". Olin Lahdenperänkadun Shellillä silloin kahvilla. Koska tallini oli vain muutaman sadan metrin päässä niin mentiin paikalle ja esittelin kalustoa kysyi hän että missä Harrikkani on? Sanoin sellaista ei olevan. Hän lähti sanaa sanomatta talliltani. Olisihan siinä ollut useampi näyttävä pyörä rekvisiitaksi kuten T3 California. Ihmisen habitus ei ole sama kuin pyörän habitus, aina.
Muutenkin tuntuu välillä, niissä piireissä jotka eivät moottoripyöräile, että ei ole oikea "cowboy" jos ei ole oikean merkkistä pyörää. Myös joillain uudehkoilla "tekstiilibikereillä" on tämä sama asenne. Sujuvasti ohitan mielipiteensä ja kerron lähteväni ratsastamaan auringonlaskun suuntaan.