Kirjoittaja Aihe: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori  (Luettu 16342 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« : Elokuu 17, 2016, 12:57:31 ip »
Aiemmin oli jossain keskustelussa päätelmä että pelkästään ilmajäähdytteisellä moottorilla ei voi saavuttaa Euro4-päästötasoa. Bemarilla ovat kuitenkin vanhaa bokseria elvyttäneet sille tasolle: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4272/BMWlt%C3%A4-tulossa-4-eri-R-nineT-mallia-vuodelle-2017-BMW.htm?ref=newest

Guzzilla vastaavia ovat V7 II ja V9-mallit. Mitään tehoihmeitä nämä koneet eivät tietenkään ole mutta kokemukseni mukaan ihan ajettavia.
1400-koneissa on öljyjäähdytys mutta itse moottori ei sitä kovinkaan kaipaa meidän oloissamme. Kyseisestä moottorista on molemmat versiot: Euro3 ja Euro4. Jälkimmäisessä moottorissa lienee jäähdytys paremmin säädelty.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2016, 13:52:31 ip »
Pystyy pystyy, siitä lähtien kun erilaisia uusia päästönormeja on julkaistu, on myös valitettu ettei pysty.
Sitten on kuitenkin pystytty, oli kysymys otto tai dieselmoottorista. Toki jotkut joskus vähän oikaisset, mutta
valitus asiassa on liittynyt päättäjien päätösten muokkaamiseen ja vesittämiseen.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2016, 18:09:18 ip »
Kyllä ne saavutettavissa ovat. Todennäköisesti vaan tehon kustannuksella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2016, 21:21:25 ip »
Ilmiselvästi tehon tai rahan kustannuksella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2016, 21:26:15 ip »
Joo. Vaatinee aika kovia tietämyskoneita laskemaan virtaussimilaatioita, ennen kuin uusia palotilatyyppejä kannattaa protoilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2016, 21:28:18 ip »
BTW tuli eilen Tourenfahrer September 2016 -lehti, vertailussa California ja Harley-Davidson Road King. Lopputulos: ratkaisematon, erilaiset pelit, toisessa toisia hyviä puolia, toisessa toisia. Ainoa miinus Californiassa vaikea vaikionopeussäädin, Harleyssä helppo. Californiassa paremmat jarrut, parempi suorituskyky.  :)
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2016, 22:01:23 ip »
Hyvä kun moottoripyörissä on päästy vertailulinjalle "huonompi vakionopeussäädin".
Vakionopeutta pyörällä?
Joo, mitähän moisella varusteella tekisi.
Joku pitkä taival tasaista ja suoraa, ok, mutta kierrokset kuulee ja näkee ihan tarpeeksi vakionopeutta ajaakseen.
Hyvää pyöräähän ilmeisesti moni valmistaja tekee, jos pärjäävät jopa Guzzille.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2016, 22:22:35 ip »
Lainaus
Ainoa miinus Californiassa vaikea vaikionopeussäädin, Harleyssä helppo. Californiassa paremmat jarrut, parempi suorituskyky.
Nämä ovat tiedossa olevia seikkoja. Vakionopeussäädin on helppo laittaa hyväksi.
http://www.motomatti.fi/2016/08/california-1400-vakionopeussaatimen.html

Toki säädin on toiminnaltaan niin yksinkertainen että siitä on enää paha tinkiä. Kaasukahva ja nopeus siihen lukemaan kuin haluaa etenemisen jatkuvan ja tuikkaus säätimen napikasta niin kaasukahvasta voi hellittää. Säätö menee päältä pois kun koskee jarruun, kytkimeen tai napikkaan. Kaasukahva kiertyy tyhjäkäyntiasentoon.

Jos ajaa kovempaa kuin 120 km/h vauhtia ja haluaa nykäisemättömän katkaisun säätimen toiminnalle pitää kääntää kaasukahva siihen nopeuteen jota ajetaan ja sitten hipaisu kytkinkahvasta niin moottorijarrutusta ei ilmene eikä matkustajan kypärä kopsahda kuskin pottaan.

Tänään juuri ajoin 350 km moottoritietä ja parikymmentä km pikkutietä. Keskinopeus oli 118 km/h. Suurin osa matkasta oli vakionopeussäätimen komennossa. Ei pakota vammautunut oikea ranne. Hyvin tyytyväinen olen. Yksinkertaisuudessaan sen toiminta ei vaadi ihmeenpää harjautumista tai ajattelua.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2016, 23:18:53 ip »
Kerrottakoon että pyörää ostaessa en ajatellut koko vakionopeussäädintä. Muut asiat olivat etusijalla. Erityisesti edullinen hankintahinta ja ulkonäkö jota olen varovasti parannellut. Mutta se on makuasia.
Taisi ensimmäinen tuhat kilometriä etten edes koskenut koko vakionopeusnappulaan.
Mutta nyt kun se on niin tykkään kovasti kun pitää edetä moottoritiellä. Mutkatiellä toiminto on turha tai sillä ajaminen pitää tehdä tiukimman mutkan nopeudella.
Olen tehnyt aiemmin pyöriini rannevian vuoksi palauttamattomia kaasukahvoja. Ts. kaasun kun vääntää päälle pysyy se siinä ja lähtee kääntämällä pois. Silloin ei ranne rasitu ja voi moikkailla oikealla kädellä. http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-pakko-ohjattujen.html
1400 Calissa on kohtuu kevyt kaasukahva mutta yhdessä asennossa pitäminen aiheuttaa kipua ranteessa. Aktiivinen kahvan kääntely ei rasita niin paljoa rannetta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2016, 23:19:10 ip »
Harrikassa nuppi on toisessa kahvassa, vasemmassa ja valittua nopeutta on mahdollista säätää ylös ja alas. Guzzissa täytyy aloittaa alusta, jos haluaa muuttaa nopeutta (näin tulkitsin testiä). Ei ole iso juttu, sanoi Tourenfahrer.

Mulla on kaasukahvassa Kaoko, jolla saa lukittua kahvan haluttuun asentoon, joskus tulee käytettyä. Floridassa oli ruuvi, joka toimi samalla tavalla.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2016, 23:32:05 ip »
Pikkulohkoon itse säädin kaasun juuri tuolla ruuvilla niin, ettei se palaudu itsestään. Vaatisi varmaan itselle ajotapojen muuttamista, että käyttäisin kahva vakkarina. En varsinaisesti purista kahvaa, mutta pidän siitä kyllä molemmin käsin kiinni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #11 : Elokuu 17, 2016, 23:52:29 ip »
Lainaus
Guzzissa täytyy aloittaa alusta, jos haluaa muuttaa nopeutta
Jos haluaa nopeampaa vauhtia niin kaasukahvasta kierto ja kaksi nopeaa painallusta napista. Ei sen kummempaa. Mitään nykäystä ei ilmene.
Jos hitaammalle niin itse teen seuraavasti: kaasukahva siihen asentoon kuin on vallitseva vauhti, hipaisu kytkinkahvasta, kaasua pienemmälle ja painallus napista niin nopeus on jatkossa se. Melko helppo oppia.

Toki pitää vakionopeussäädin laittaa valmiuteen ennen käyttöä. Se vaatii pitkän painamisen. Samoin pois kytkeminen. Kun järjestelmä on valmiudessa vilkkuu toiminnon merkkivalo. Kun valo palaa jatkuvasti niin nopeus on valittu. Kun pyörän sammuttaa katkeaa valmiustila eli uudelleen lähdettäessä pitää järjestelmä kytkeä päälle. Se ei vaadi juuri huomiota ja painike on hyvin peukalon ulottuvilla. Varsinkin muutostyön jälkeen.

Jos ajaa liian isolla vaihteella liian hiljaa ei vakionopeussäädintä ole syytä käyttää eikä se kytkeydy alle 30 km/h vauhdissa. Järjestelmä jarruttaa moottorilla alamäessä joten joissain olosuhteissa saattaa säädetty vauhti ylittyä. Ylämäessä järjestelmä lisää moottorin tehoa niin että asetettu vauhti pysyy. Se tuntuu käytännössä kiihdytykseltä vaikka vauhti ei kasva. Tarkkuus on kuutosvaihteella +- 2 km/h. Pienemmillä vaihteilla tarkempi.

Vakionopeussäädin toimii hyvin Veloce-asetuksella ja Turismo-asetuksella. Pioggialla en ole edes koittanut. Velocella reagointi on terävämpää.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #12 : Elokuu 17, 2016, 23:57:58 ip »
Kyllä ne saavutettavissa ovat. Todennäköisesti vaan tehon kustannuksella.

Onkohan noissa niin paljon tehoa, että siitä tarvitsisi tinkiä :o
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2016, 00:05:21 ap »
Senhän näkisi jos saisi jotenkin laskettua, paljonko jäähdytyskapasiteetista todella käytetään. Jos varaa on, niin tehoa ei välttämättä tarvitse pudottaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2016, 10:30:27 ap »
Tarkoitin että teho ei joissain malleissa ole nykyään sen suurempi kuin -70-luvullakaan vastaavissa. Eli tehosta ei siinä mielessä ole tarvinnut tinkiä. Toisaalta moottori on pysynyt entisellään paitsi V9-mallistossa jossa moottoriin on tullut muutoksia. Digitaalisen moottorinohjauksen laittaminen ei juurikaan ole tehoja lisännyt missään mallissa. Sen sijaan kuutiotilavuudet ovat kasvaneet hillitysti. Ilmeisesti myös jatkavat kasvamistaan....