Kirjoittaja Aihe: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori  (Luettu 16331 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #30 : Syyskuu 12, 2016, 13:53:50 ip »
Ei noita evap-kannuja tavata autopuolellakaan vaihtaa/huoltaa. Kun venttiilit hajoaa tai purkki halkeaa tms, niin silloin. Ei juuri muuten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #31 : Syyskuu 12, 2016, 18:05:58 ip »
Lainaus
Kyllä tuon V9:n vaihdelaatikon alle on ympätty joku (aktiivihiili?) purkki, johon tankista johtaa pari jykevää letkua.
Ohje/huoltokirjassa ei hänestä ole mitään mainintaa, joten ilmeisesti on suunniteltu toimivan ikuisesti.

Luin jostain EU-säädöksestä kohdan jossa mainitaan että uuden Euro4-pyörän on läpäistävä katsastuksessa mitattava päästömittaus aina 30.000 km lukemaan saakka. Sen jälkeen vaatimukset eivät ole niin kovat. Lakikohtaa asiasta en juuri nyt löytänyt joten en pysty lukemaani välittömästi todistamaan kuinka paljon päästöt saavat vähetä .

Tässä lakikohta jossa määritellään Euro 4, 5, 6 ja 7 päästöt meluineen: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A52010PC0542
Asia on enimmäkseen siellä loppupuolella.

Euro-hyväksyntöjen max-voimassaolo käytön mukaan EurLex:
Lainaus
Ajoneuvojen  valmistajan  on  annettava  lausunto,  että  22  artiklan  2  
kohdan    mukaisesti    valmistetut    ajoneuvot    pystyvät    kestämään    
suunniteltua  tavanomaista  käyttöä  vähintään  jäljempänä  vahvistetun  matkan,  viiden  vuoden  kuluessa  ensirekisteröinnistä.  
Matkan  on  oltava  1,5-kertainen  verrattuna  liitteessä  VII  vahvistettuun  matkaan  suorassa  suhteessa  kyseiseen  ajoneuvoluokkaan  ja  
siihen  päästörajaan  (eli  Euro-rajaan),  jonka  mukaan  ajoneuvo  on  
määrä   tyyppihyväksyä;   vaadittava   matka   ei   kuitenkaan   saa   olla  
suurempi  kuin  60  000  km  missään  ajoneuvoluokassa.

Asia on liitteessä VII ja määritelty 20.000 km pituiseksi L3e-luokalle ja kerroin siis 1,5 joten lukema on 30.000 km.

Löytyy tästä sivulta 71: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=FI

Ottaa aina hiukan aikaa löytää ja lukea nämä direktiivit vaikka on tullut jo yli parikymmentä vuotta näiden kanssa tuherreltua. Mutta on ollut toisinaan mukava saada huomata että vaikuttaminen on vaikuttanut varsinkin näihin pykäliin ja sitä myöden vapauttanut moottoripyöriä koskevaa lainsäädäntöä Suomessakin.

Noihin pönttöihin ei Suomen lainsäädäntö tällä hetkellä pure. Jos olisi omassa niin ottaisin pois ja laittaisin vakuumipussiin ja hyllylle odottamaan mahdollista tarvetta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #32 : Syyskuu 12, 2016, 20:50:05 ip »
Jep. Suora letku tai putki tilalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #33 : Syyskuu 12, 2016, 21:48:35 ip »
Miksi se pitäisi ottaa pois eli minkälaista haittaa tuo suodattaminen ajokilleni aiheuttaa??

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #34 : Syyskuu 12, 2016, 22:21:40 ip »
Ei aiheuta mitään haittaa. Kyllä ne siellä kuuluu olla vaan ei niitä täällä vaadita kuin vasta katsastuksessa jos sielläkään.
Ajan mittaan vanhenevat ja saattavat tukkeutua tai muutoin särkyä.

Jos ja kun Suomessa moottoripyörien järjestelmällinen katsastus alkaa niin saattaa olla ainakin alku melko sekavaa hommaa eikä kaikenlaisten kippojen olemassaolo katsastuksessa välttämättä tule esille. Mutta se on vain minun ennustukseni.

Vanhemmissa pyörissä nuo letkut ovat olleet suoraan ulkoilmaan jos on ollut ollenkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #35 : Syyskuu 12, 2016, 22:38:28 ip »
Yksi mahdollinen, turha vikakohde vähemmän. Vanhemmiten aiheuttaa nykimistä ja muuta jekkua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #36 : Syyskuu 14, 2016, 22:27:19 ip »
Mitä tuo järjestelmä tarkkaan ottaen tekee? Olen ymmärtänyt että ilma joutuu lopuksi imukanaviin, joissa se voi juuri aiheuttaa seoksen laihenemista - tai jotain?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #37 : Syyskuu 14, 2016, 23:20:54 ip »
Tarkoitus on napata haihtuva bensa talteen ja poltella huurut. Vähentää kokonaispäästöjä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #38 : Syyskuu 17, 2016, 00:12:02 ap »
Lainaus
Uusi 90 asteen Moto Guzzi V2 twin…malliin Le Mans
Jaa niin, kestäähän se... http://www.inmoto.it/news/news/2016/09/10-453575/moto_guzzi_torer_a_correre_entro_cinque_anni_?
Googlekääntäjällä englanniksi:
"The 2021 will be a very important year for us - said Zanolini - We still have five years to show all the work we are doing with the Moto Guzzi brand . The Euro 4 approval arrival was " an excuse " to renew and innovate, designing and building something new, Moto Guzzi might return to competition . Nothing like MotoGP, where we are already very busy with the Aprilia brand ". Zanolini confirmed that Moto Guzzi, without denying its past, builds bikes suitable for young people. "The Moto Guzzi bikes are no longer considered for mature users but also to young people and we are working a lot for them. In the next five years, in fact, we will present several models designed to appeal to new riders." Moto Guzzi will begin to reveal interesting new products in 2017, but in 2018 will come something particularly suited to the European market ".  We must renew the Stelvio and we will. We will not see it at EICMA 2016, most likely, this model will arrive at EICMA 2017. The goal is to have in a new Stelvio in the market in 2018 ".
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2016, 22:21:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #39 : Syyskuu 29, 2016, 14:41:56 ip »
LeCa:n 16.9 tehtaalla nappaama kuva... siellä ne ovat... tallessa.

Täällä muinoin esillä: https://get.google.com/albumarchive/104893390810531292770/album/AF1QipPalanspoKI0vWLtSKhAUTrbtAN29WJmQRMzg-4
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #40 : Lokakuu 01, 2016, 22:19:49 ip »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #41 : Lokakuu 06, 2016, 00:38:27 ap »
Audace Carbon Cruiser & EU4 kilkkeet.  Nyt vaikuttaa että on kallistusvaraakin (tapit, sivujalka siinä ehkä ekana raapii).

http://www.morebikes.co.uk/intermot-show-moto-guzzis-2017-audace-carbon-cruiser-launched/

http://www.motorcycle.com/manufacturer/moto-guzzi/2017-moto-guzzi-audace-carbon-preview.html

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2016, 09:26:09 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #42 : Lokakuu 06, 2016, 09:26:57 ap »
On kyllä hyvän näköinen peli.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2016, 11:29:45 ap »
Kun katsoo tuota Audacen vasenta sivukuvaa ja suurentaa sen niin vasemman sylinterin etualakulmassa näkyy Euro4 komponentteja lohkon etuosan kyljessä. En ole tutkinut mitä mahtavat tehdä ja miten toimivat mutta Euro3 -mallistossa niitä ei ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Euro4 ja ilmajäähdytteinen moottori
« Vastaus #44 : Lokakuu 06, 2016, 15:36:52 ip »
Äkkiä katsottuna jonkinmoinen ilmankierrätys(pumppu) pakokanavaan. Tuoltahan lähtee metalliputki yläviistoon ja pakoputken yläpuolella vastaavan oloinen menee kanavaa kohti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.