Kyllä tuon V9:n vaihdelaatikon alle on ympätty joku (aktiivihiili?) purkki, johon tankista johtaa pari jykevää letkua.
Ohje/huoltokirjassa ei hänestä ole mitään mainintaa, joten ilmeisesti on suunniteltu toimivan ikuisesti.
Luin jostain EU-säädöksestä kohdan jossa mainitaan että uuden Euro4-pyörän on läpäistävä katsastuksessa mitattava päästömittaus aina 30.000 km lukemaan saakka. Sen jälkeen vaatimukset eivät ole niin kovat. Lakikohtaa asiasta en juuri nyt löytänyt joten en pysty lukemaani välittömästi todistamaan kuinka paljon päästöt saavat vähetä .
Tässä lakikohta jossa määritellään Euro 4, 5, 6 ja 7 päästöt meluineen:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A52010PC0542Asia on enimmäkseen siellä loppupuolella.
Euro-hyväksyntöjen max-voimassaolo käytön mukaan EurLex:
Ajoneuvojen valmistajan on annettava lausunto, että 22 artiklan 2
kohdan mukaisesti valmistetut ajoneuvot pystyvät kestämään
suunniteltua tavanomaista käyttöä vähintään jäljempänä vahvistetun matkan, viiden vuoden kuluessa ensirekisteröinnistä.
Matkan on oltava 1,5-kertainen verrattuna liitteessä VII vahvistettuun matkaan suorassa suhteessa kyseiseen ajoneuvoluokkaan ja
siihen päästörajaan (eli Euro-rajaan), jonka mukaan ajoneuvo on
määrä tyyppihyväksyä; vaadittava matka ei kuitenkaan saa olla
suurempi kuin 60 000 km missään ajoneuvoluokassa.
Asia on liitteessä VII ja määritelty 20.000 km pituiseksi L3e-luokalle ja kerroin siis 1,5 joten lukema on 30.000 km.
Löytyy tästä sivulta 71:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0168&from=FIOttaa aina hiukan aikaa löytää ja lukea nämä direktiivit vaikka on tullut jo yli parikymmentä vuotta näiden kanssa tuherreltua. Mutta on ollut toisinaan mukava saada huomata että vaikuttaminen on vaikuttanut varsinkin näihin pykäliin ja sitä myöden vapauttanut moottoripyöriä koskevaa lainsäädäntöä Suomessakin.
Noihin pönttöihin ei Suomen lainsäädäntö tällä hetkellä pure. Jos olisi omassa niin ottaisin pois ja laittaisin vakuumipussiin ja hyllylle odottamaan mahdollista tarvetta.