Kirjoittaja Aihe: Norge 4V polttoainemittari vika  (Luettu 7847 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #15 : Elokuu 02, 2016, 17:54:11 ip »
Lainaus
Vasta polttoaineen loputtua selviää kuinka pitkälle se riitti.
Siksi teenkin jo mainitsemani testin ajamalla varabensapääläri mukana kunnes meno loppuu. Kahdella eri tavalla: taajama-ajoa kiihdytyksineen ja mateluineen joka kuluttaa enemmän polttoainetta ja toinen koe tavallisessa matka-ajossa. Näin saan tietää ääripäät oman kulloisenkin ajotapani kulutuksella sekä tankin todellisen tilavuuden. Minä siis tiedän varsin kapealla toleranssilla mihin asti tankillinen riittää kulloinkin. Siihen arvioon apunsa antaa kulutusmittari ja tankatessa nollattu trippimittari. Ei ole tarvinnut polttoaineen puutteen vuoksi matkalle jäädä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #16 : Elokuu 02, 2016, 18:41:07 ip »
Lainaus
ECU:lla on tarkka tieto suuttimien läpi lasketusta polttoainemäärästä. Miksi ei käytetä sitä?
Kyllä Ecu tietää.
Monissa malleissa ECU kertoo käyttäjälleen ajonaikaisen hetkellisen kulutuksen ja keskikulutuksen sataa km kohti. Eli suuttimien aukioloaika per ajettu metri. Teoriassa. Lieköhän näytteenottotaajuus hieman harvempaa mutta heti liikkeelle lähdettyä alkaa kulutusmittari näyttämään lukemia. Kylmällä koneella jopa 500 litraa per sata kilometriä. Hetken ajon jälkeen alkaa lukemat olla jo siedettäviä kun rikastukset menevät pois päältä eli suuttimien aukioloaika lyhenee jyrkästi.

Joillakin pyörämerkeillä on kulutusmittarissa toiminto joka kertoo paljonko ajokilometrejä/maileja on jäljellä sen hetkisen ajotavan eli kulutuksen mukaan kunnes tankki on tyhjä. Sekin on vain laskelma eikä kerro todellista jäljellä olevaa ajomatkaa ennakolta. Voi loppumatkasta olla vaikka ylämäki tai liikenne seisoo. Todellinen ajomatka on ajettu ja mitattu matka. Valitettavasti silloin tiedetään vasta jälkeenpäin kuinka pitkälle tankillisella pääsee.

Tämän kanssa on moni sen saksalaisen matkaenduron hankkinut joutunut pettymään. Range on näyttänyt vielä pariakin sataa ja menovesi on loppunut. Kalibrointikaan ei aina ole auttanut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #17 : Elokuu 03, 2016, 00:15:36 ap »
Olisko kerrottu ajotietokoneelle väärä polttoainemäärä tankatessa? Luottavatko tässä  polttoainemittariin mikä
kuitenkin näyttää omiaan?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2016, 10:31:21 ap »
Tietääkseni mittaussysteemille ei kerrota ulkopuolelta mitään vaan mennään mittarin antaman tiedon mukaan. Kun mittari näyttää täyttä on tankki täynnä ja päinvastoin. Mutta siitä tiedosta ei järjestelmä välitä vaan vasta kun polttoaineen vähyydestä kertova valo syttyy. Silloin on melko varma tieto siitä mitä tankissa on mutta loppumatka mennään edelleenkin tämän mittaritiedon varassa.

Tuo "varatankkivalo" on ainakin 1400 Californiassa hieman epätarkka. Se syttyy tasaisessa moottoritieajossa kun polttoaineen pinta on sillä tasolla kun valon pitää syttyä. Kun siitä lähtee kaupunkiliikenteeseen tai mutkatielle niin varatankkivalo sammuu ja polttoainetta vaikuttaakin olevan enemmän. Asian tila ei ole näin kovin pitkään. Johtuu mittaustiedon vaimennuksesta ja siitä että moottoritiellä polttoaine ei läikkynyt tankissa niin kuin siirryttäessä aktiivisempaan ajoon.  Läikkymisen anturi tulkitsee lisääntyneenä polttoaineen määränä.

Asia on hämmentänyt joitakin ja aiheesta on keskusteltu. Eräs henkilö piti asiaa vikana joka pitäisi korjata. Lohdutin häntä että tankissa oleva polttoaine ei lisäänny vaan loppuu kyllä ihan asiallisesti kun ajoa jatkaa. Merkkivalon tehtävänähän on ilmoittaa polttoaineen vähyydestä hyvissä ajoin. Jopa yli 100 km ennen kuin polttoaine todellisuudessa loppuu. Se ohjaa tankkauspaikalle ja jos se on kaukana vaikuttanee myös ajotapaan. Todennäköisesti rauhoittavasti, jos kuljettaja tietää vähänkin tekniikasta. Vaikka 1400 Californian kanssa ajotapa ei kauheasti kulutukseen vaikuta jos ajetaan vallitsevien rajoitusten mukaan kotimaassa.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #19 : Elokuu 03, 2016, 14:52:47 ip »
Menee jo vähän ohi otsikon. Vintagessa vain "varatankin" merkkivalo, ei bensamittaria. Merkkivalo yhdessä trippimittarin käytön eli nollauksen kanssa tankkauksen yhteydessä pelittää mainiosti. Merkkivalo syttyy pääsääntöisesti 220 +/- 5 km ja syttymisen jälkeen on ajokilometrejä jäljellä reilusti yli 100. Mielestäni "parivaljakko" antaa riittävän turvan polttoaineen riittävyyden varmistamiseksi seuraavaa tankkausta ajatellen. Liekö Norgessa vastaavaa merkkikkivaloa?
Mosa

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #20 : Elokuu 03, 2016, 14:56:16 ip »
Sama Titaniumissa, toimii .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #21 : Elokuu 03, 2016, 18:08:41 ip »
Norgessa on vastaavanlainen mittaristo kuin 850 - 1100 - 1200 Brevoissa. Viisarinäyttö ja lopussa merkkivalo lisäksi varmentamassa asiaa. 1100 Brevassa, josta itseltä kokemusta vuosikymmenen ajalta, järjestelmä on riittävän hyvä varmistamaan katkoton matka.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #22 : Elokuu 03, 2016, 18:24:15 ip »
Menee jo vähän ohi otsikon. Vintagessa vain "varatankin" merkkivalo, ei bensamittaria. Merkkivalo yhdessä trippimittarin käytön eli nollauksen kanssa tankkauksen yhteydessä pelittää mainiosti. Merkkivalo syttyy pääsääntöisesti 220 +/- 5 km ja syttymisen jälkeen on ajokilometrejä jäljellä reilusti yli 100. Mielestäni "parivaljakko" antaa riittävän turvan polttoaineen riittävyyden varmistamiseksi seuraavaa tankkausta ajatellen. Liekö Norgessa vastaavaa merkkikkivaloa?
Mosa

Tällainen on myös Jackalissa. Sillä valolla tosiaan saa ajella rauhallisella tavalla satkun. Välillä horii vähän pumppu ilmaa viimeisillä litroilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Peejii

  • Viestejä: 27
Vs: Norge 4V polttoainemittari vika
« Vastaus #23 : Elokuu 04, 2016, 18:55:17 ip »
Nyt tänään on sitten selvinnyt  rmheinon korjaamolla lisää Norgen pottoainemittarin viasta. Mittailivat anturin ohmit ja ne poikkesivat ohjearvoista sen verran  ,että päätettiin tilata uusi polttoaine määrän anturi . (bensavalon palaessa ohjearvo 230ohm oli 203ohm )
250-300 ohm 0 litraa,100 ohm 11,25 l ,10-20 ohm 22.5l nämä löytyy : http://www.manualslib.com/manual/944462/Moto-Guzzi-Norge-1200.html?page=60#manual
 Sen saa erikseen tilattua Rmheinon kautta ja hinta on jotain 65 €.
Ei siis tarvitse tilata kaikkia tankin sisuskaluja jotka olisi maksaneet n.500€. Bensaletkun liittimen pitäsi huollon mukaan lähteä parhaiten
auki kun ottaa tankin sähköliitoksen ensin auki ja sitten käynnistää ja antaa käydä bensat letkuista pois jolloin myös paine letkusta poistuu. Sitten vasta avataan letkuliitin
painamalla sitä tankkia kohti ja  painetaan liittimen lukitusta jolloin voi liitoksen nypätä auki. Täytyy testata kun anturi saapuu joskus syyskuussa - nythän elokuussa on tehtaalla lomat. Kiitos kaikille osanotosta -toivottavasti tästäkin on hyötyä muille.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2016, 09:21:24 ap kirjoittanut Peejii »