Kirjoittaja Aihe: Mukavin pleksi Californiaan  (Luettu 6592 kertaa)

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Mukavin pleksi Californiaan
« : Heinäkuu 25, 2016, 10:15:25 ap »
Mikähän se olisi toimivin tuulisuoja Californiaan?? Pyörän mukana tuli hehtaaripleksi, joka on mielestäni tyylittömän näköinen ja aiheuttaa ikävää turbulenssia kypärän tienoille. Mieluummin ajele ilman tuota pleksiä.
Sahailin sitä pienemmäksi, ulkonäkö parani eikä toimivuus ainakaan huonontunut.
Nyt olisi hakusessa jotain, joka antaisi ilman virrata vapaammin kypärän ympärillä, mutta vähentäisi qjoviiman painetta ylävartalolla.  Jackaliin ainakin on myyty pientä liparetta lampun ympärille, mutta onko hyvä??
Mitä suosittelisitte??

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2016, 11:52:02 ap »
Tuulisuoja tai pleksi tai muu ilmanohjain on kovin yksilökohtainen juttu. Itse suosin isoja katteita tai pleksiä. Ainakin kypärän tietämiltä pitää ilmanvirta saada elimioitua tai ainakin pienennettyä. Riippuu kovin ajoasennostakin. Nykyään istun selkä pystyssä ja Californiassa suurin tai toiseksi suurin pleksi. Ennen oli eteenpäinnojainen ajoasento jolloin kate oli sirompi ja sen takana olin lähempänä kun nykyään melko kaukana pleksistä.

Merkkikohtaisia katteita ja pleksejä on kaupan useita tyyppejä. Myös vuosimallien välillä voi jossain määrin tehdä ristisiitosta mutta se voi vaatia kiinnitysosien muokkausta ja apurakenteita.

Kerhollani katselin saman ikäluokan henkilöiden ajopelejä: melkein kaikilla oli iso kate tai pleksi käytössä. Nuorekkaammilla vain lippa tai ei mitään.

Vaikuttaa siltä että ikä suurentaa katetta. Onhan se mukavampi olla viimalta ja sateeltakin paremmin suojassa.

Jos on kokeilunhalua niin käytetyillä katteilla ja plekseillä voi kokeilla edullisemmin. Tässä kuvattu poliisikate on monen suosima: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-parts/ruit-kuipdelen?p=3
Samalla firmalla on myös uutta tuotetta kaupan.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: Mukavin pleksi vanhaan Californiaan
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2016, 12:48:13 ip »
Onhan noita monenlaisia. Eipä auta kuin haeskella itelle parhaiten sopiva ratkaisu.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2016, 17:14:19 ip »

Stormin F-15 ei ole hassumpi.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2016, 19:59:23 ip »
Motoristikaverit mainostivat, jotta AT Plexiltä saa sellaisen kuin haluaa.
Tässäpä linkki:

http://www.atplexi.fi

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2016, 20:02:11 ip »
tein joskus kanssa kokeiluja etolan pleksimuovin kanssa, se on ihan senteistä kiinni, pitää saada semmosen korkunen pleksi että ei hakkaa kypärässä mutta kun nostaa takapuolta 5 senttiä penkistä niin alkaa repii kypärää päästä, sateella vesitipat lähtee leuasta eteenpäin, liian iso kate on turha koska pikkutiellä kun ei näe läpi on hankala ajaa ja myös isommissa (eurooppa) nopeuksissa rupee helposti woblaamaan kun paine tule pleksin kautta ohjauslaakerin läpi ja käsissä ei ole painetta

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2016, 23:17:03 ip »
Olen kuullut että jotkut katselevat pleksin läpi ajaessaan. En pidä sitä oikein hyvänä asiana.

Tuulisuojan tai muun ilmanvastusta muodostavan kappaleen laitto ohjauksen yhteyteen on teknillinen juttu. Riippuu hieman katteen muodosta ja koosta mutta se ei saisi olla kovin kaukana ohjauslaakerista. Katteen etäisyyden ohjauslaakerista muodostama vipuvarsi aiheuttaa aerodynaamisten voimien välittymistä sitä kautta ohjaukseen. Etäisyyden lisäksi voimien suuruuteen vaikuttaa myös katteen muoto sekä tietysti pyörän massa ja ohjausgeometria sekä pyörien pyörivä massa. Vaikutus kullakin seikalla voi olla sekä positiivinen tai negatiivinen. Joillakin moottoripyörätehtaillahan on tuulitunneli asian tutkimista varten.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2016, 08:26:00 ap »
Lopetin surffauksen jo 90-luvulla joten sieltäkö juontanee kasvava karsatus noita pleksjä kohtaan. Vintagellakin ajoin viimeiset vuodet ilman "tuulilasia". Tosin piti vaihtaa Stonen ohjaustanko, että sai kädet suoremmaksi.

Viime kesänä hankittuun 1400 Eldoradoon otin kaikkista pienimmän lipareen mitä löytyi. Hyödynsin siltä osin tonnin lahjakorttia minkä sain oston yhteydessä. Sekin muovinpala auttaa aika lailla. Kuskia. Vaikuttaa nimittäin sille, että nuo pienimmät lipareet ovat kuin valtionvelka, siirtävät ongelman jälkipolville. Tässä tapauksessa takana istujalle.

Olen Artturin kanssa samaa mieltä, että iso tuulisuoja ei ole mikään silmänilo, mutta näin tässä reilu viikko sitten jälleen kerran näpsän ratkaisun asiaan.
Kaveri oli tuolla yhdellä levikillä mustan Cali EV:n kanssa. Aloin ihmettelemään, että mikäs kate tämä tällainen sävy sävyyn oleva on. No eihän se ollut kuin se sama orkkiskate jonka kaveri oli maalannut mustaksi. Oli vedetty rohkeasti väri melkein ylös asti. Olisikohan ollut jotain 15 senttiä jätetty auki ja sekin teipattu (näin oletan) kellertäväksi. Makuja on monia, mutta omasta mielestäni tuo oli pelkkää kuttaperkkaa, siis kuttaperkan näköistä tyylikkäämpi ratkaisu.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2016, 08:28:10 ap »
Joo, eikös Guzzi ollut maailman ensimmäinen tehdas, joka otti tuulitunnalin käyttöön ?   8)
Titaniumin kuski

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2016, 08:41:56 ap »
Eiköhän ne siellä Ameriikan valloituksella pilanneet senkin perinnön.   ;D

Tuosta tuli mieleeni suomalaisen formulakuskin kertoma juttu. Taisi olla Ruusperin Keke, että heillä kävi Williamsilla jenkkiläisiä vieraita ja olivat esitelleet ylpeänä tallin omaa tuulitunnelia ja kertoneet vieraille, että sillä sai aikaiseksi 200 km/h tuuliefektin. Tähän oli joku jenkki kysynyt, että miksi moinen. "Ettehän te koskaan kilpaile niin kovalla tuulella".

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2016, 10:44:02 ap »
Monet tarvikepleksit kiinnittyvät ohjaustankoon. Asia on harvoin toteutukseltaan nätti. Riippuu ohjaustangon kiinnityksestä yläkolmioon onko se riittävän tukeva tai jämäkkä ettei yhdistelmä ala värähtelemään. (On olemassa kumipuslakiinnitteisiä ohjaustankoja.)

On varsin selvää että alkuperäisvarusteena myytävät katteet (tuulisuojat ja pleksit) ovat ainakin jossain määrin testattu ettei niistä aiheudu välitöntä tai edes välillistä vaaraa käyttäjälleen. Yhdessäkään isossa pleksissä ei ole lukenut suositusta maksiminopeudesta kuten on taka- ja sivulaukkujen osalta hyvin usein. Niihin verrattuna voisi päätellä että pleksi on vaarattomampi matkakumppani.

Viimeksi kun katsastin moottoripyörän niin katsastusmies istahti satulaan ja katsoi että katteen läpinäkyvän osan yli näkee edessä olevan tien.
Itsellä kate tai pleksi on ollut asennettu siten että normaalisti satulassa istuen näkee tielle katteen yläreunan yli noin 30 - 50 metrin päähän niin että tien epätasaisuudet ja esteet sekä niiden väistämisen voi arvioida riittävän läheltä nähtynä. Sen lähemmäksi ei juuri tarvitsekaan katsella kun katupyörällä ajaa.

Joskus katteen yli virtaava ilma aiheuttaa pyörteilyä juurikin kypärän tietämillä. Kate on joko väärän mallinen, liian kaukana edessä tai matala. Siihenkin on apunsa Laminar Lip-nimisen tuotteen muodossa. Sillä voi ohjailla ilmavirtaa tai jopa hieman korottaa katetta. Kun löytää lisälipareelle otollisimman asennon voi se olla melko yllättävä ulkonäöllisesti.
http://www.laminarlip.com/1200sport.php

Jos haluaa vain kokeilla mikä auttaa pyörteilyyn niin tässä kohtuuhintainen testiväline: http://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/katelasit-ja-tuulisuojat/katelasin-lisalipat/mra-x-creen-sport-lippa-katelasiin-kirkas/
Itse olen parissa pyörässä saanut tuolla muokattua ilmavirtaa suotuisammaksi alkuperäiskatteen lisänä. Eikä tarvitse porata pleksiin reikiä kun kokeilee.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #11 : Heinäkuu 26, 2016, 11:16:46 ap »
Tuollaistakin on tullut kokeiltua, ei toimi, lisää vaan pyörteilyä kypärän kohdalla. Huonompi kuin pelkkä alkuperäinen, tähän mennessä vähiten kypärämelua ilman mitään pleksiä .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #12 : Heinäkuu 26, 2016, 11:55:18 ap »
Pyörteily tai ilmavirta lienee ikävintä silloin kun se heiluttelee kypärää tai koko ukkoa. Pyörteily voi olla myös sen tyyppistä että se aihuttaa melua mutta ei ravistele. Silloin kypärän valinnalla on merkitystä. Korvatulppien lisäksi. Kovin äänetöntä pyöräkyytiä en ole koskaan saanut. Ehkä BMW-merkkinen pyörä on ollut paras siinä mutta kate olikin sitten jo julman kokoinen. Wingikuskien näkee polttelevan tupakkaa ajon aikana joten ei senkään katteen takana pahemmin lepata. Mutta se koko.

Lyhellä ajomatkalla ei katetta kaipaa mutta niskalihaksissa kyllä tuntuu kun tuulta vastaan tekee pidemmän matkan. Sata kilsaa menee ihan hyvin mutta 500 km päivätaival alkaa jo tuntua.

1400 Calissa tuntuu perustyyppinen iso pleksi toimivan ihan mukavasti. Ei tarvitse ilmanohjainta eikä aiheuta tärinää, vapinaa, heilumista tai yletöntä melua. Avokypärän kanssa ihan ok. Lisäksi se on helposti irrotettavissa: kahta ruuvia löysätään ja kaksi avataan niin "ladonovi" lähtee irti. Eli tilanteen ja mielialan mukaan voi valita.
Pleksin lisän on isohkot teleskooppien sivuilla olevat valmistamani ilmanohjaimet. Ei tule vettä polvien tienoille sateessa.

1100 Brevassa oli Mra-lisälippa. Aivan täydellistä siitä ei sittenkään saanut mutta parannusta kuitenkin.
Aikanaan teetin 850GT:hen kaksikymmentä senttiä leveämmän, kaksi milliä vahvemman ja pari senttiä korkeamman pleksi. Se oli ehkä parasta mitä on ollut. Oli käytössä pidemmillä matkoilla kuten Saksan-, Italian- ja Jäämerenmatkoilla.
Ducati Pasossa oli hyvä kate mutta se edellytti melko matalaa profiilia kuskilta. Pystymmässä mutta silti hyvin etunojaisessa asennossa ilmavirta tuli suoraan ja pyörteettömänä kypärään joten rauhallisempikin ajelu sujui.
Centaurossakin oli pieni kate lähinnä ulkonäkösyistä. Hiilikuitua ja itse valmistamani. Pleksiä siihen tilaillin samalla kun 750 Benellini katteeseen. Mallit olivat At-pleksissä kaksi vuotta mutta sieltä en saanut mitään muuta kuin odottelua. Tein sitten itse sopivat pleksit. Tuli opeteltua senkin materiaalin taivuttelu pallomaiseen muotoon niin että optiikka ei kärsi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #13 : Heinäkuu 26, 2016, 12:02:54 ip »
Mulla oli Jackalissa ostettaessa sellainen vakio kioskin ovi. Aiheutti kypärän päälle taputtavan ilman liikkeen. Tai oikeastaan, kuin joku olisi paiskonut lapiolla päälaelle. Irroitin ikkunan liikkeen pihassa ennen koeajoa ja unohdin sinne. Sittemmin koitin metsästää plexiä ja sain kuulla sen olevan tallessa. Unohdin koko asian ja Kuvan Moottoripalvelu ehti mennä konkkaan. Missähän sekin plexi lienee..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: Mukavin pleksi Californiaan
« Vastaus #14 : Heinäkuu 26, 2016, 23:02:38 ip »
Samoin minulla oli mukana EV:ssä "ladon ovi". Sahasin sen noin 10 cm lyhyemmäksi ja kavensin hieman. Lainasin toisesta pyörästä MRA-clippiä ja oon haeskellut siihen sopivaa asentoa. Jonkilnlainen kompromissi on jo hahmollaan, mutta edellyttää lievää etunojaa. Näillä helteillä en ole pleksiä kaipaillut. Postissa on tulossa Marlin Dart- merkkinen lipare. Katotaan onko siitä miksikään. Onneksi ei tarvi tulla kerralla valmista.