Kirjoittaja Aihe: Baggerin tarvitsijat jonoon  (Luettu 21227 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #45 : Elokuu 23, 2016, 08:51:17 ap »
"Nyt ei tässä jonossa enään näy koko Baggeria"

Tuolla tien päällä kun näkee "moottoripyöriä" joissa on ylt ympäriinsä muovilaatikoita ja sitten vielä satulan takana taivaisiin nouseva peräkontti ja koko komeuden perässä peräkärry, niin tulee väkisinkin mieleen, että olisiko matkailuauto kenties fiksumpi ratkaisu. Siis jos leiripaikalle pitää välttämättä saada vietyä se oma ruokapöytä ja nojatuoli. Ja telttasauna kiukaineen. Plus halot. No, jokainen tyylillään ... sehän tässä lajissa on kuitenkin parasta.

Ja pikkuisen kyllä arvelen, että nykymuotoinen caravaanari ryyppää nykymuotoisen motoristin pöydän alle. Perustuu silmämääräiseen havaintoon esim. Säkylästä.  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #46 : Elokuu 23, 2016, 09:37:31 ap »
Minut saa kyllä ihan vapaasti ryypätä penkin alle kunhan ei tarvitse omia juoda.
Baggerista matkailuautoon. Mitäpä tämä keskustelu kertoo lukijalleen?

Siitä huolimatta on ajatuksena laittaa moottoripyörän perään perävaunu.
Leveys kaksi metriä, korkeus suurinpiirtein sama ja pituutta 3 - 4 metriä aisanpäästä takavaloon. Painoa saa olla alle 175 kg. Siis vain kevyesti lämpöeristetty kori yöpymistarkoitukseen. Rungon ja korin yhteispainon saa hyvillä teknisillä ratkaisuilla noin 110 kg:n tietämille joten kuljetuskykyäkin jää. Tiedä sitten tuleeko tehtyä mutta taito ja välineet hommaan on jo olemassa. Materiaalit pitää tietysti hankkia.

Perävaunuista noin yleensä: usein näkee väärin kytkettyjä perävaunuja moottoripyörissä. Ei ole ajateltu ajettavuutta ja perävaunun vetäminen voi siksi olla työlästä. Pääsääntö on että yksipyöräisessä perävaunussa kytkentäpiste on mahdollisimman ylhäällä ja kaksipyöräisessä mahdollisimman alhaalla.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #47 : Elokuu 23, 2016, 10:05:50 ap »
Aika rouhee peli tulee noilla mitoilla. Jotenkin tuntus omalta kannalta, että kun ottaa mittoja sopu-teltasta, niin niilläkin tiedoilla saisi jonkunlaisen nukkumapaikan tehtyä pyörän perään. Jos kerran teltassa mahtuu kuorsaamaan, niin kai sitä samoilla opeilla mahtuu samakokoiseen muovikupuunkin punkkaamaan. Kerran paikallisen huoltiksen pihaan puksutti harrastaja 25-Zetorillaan ja siinä oli perävaunu, joka oli tehty jostakin Fordin pikkupakettiautosta, hiukan semmoinen farkku-Escortin näköinen siinä oli takapää. Omistaja esitteli pelit mielellään ja kertoi, että vaunussa mahtuu oikein hyvin punkkaamaan jos väsymys yllättää. On siellä kuulemma pidetty bileitäkin. Tila ei kyllä ollut paria meträ pitempi ja mitähän pieni paku on leveä... onko puoltatoista metriäkään... ja ryömintäkorkeus.  Ilmanvastus ja sivutuulipaineet kuitenkin asettavat jotain rajoja sile, mitä kaksipyöräisellä viitsii ottaa hinaukseen. Trike ei tietenkään ole niille niin herkkä.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #48 : Elokuu 23, 2016, 10:33:45 ap »
Baggerista matkailuautoon. Mitäpä tämä keskustelu kertoo lukijalleen?


Luontaisen ja yleisen jatkumon: Kulkuväline - yhdistelmä - päämäärä








T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #49 : Elokuu 23, 2016, 10:39:45 ap »
Nuo mitat siksi että on olemassa laki moottoripyörän perävaunun mitoista. Nuo laittamani mitat suurelta osalta ovat alle sallittujen maksimimittojen. Entisenä lentokoneammattilaisena kyllä tiedän millainen pitää tehdä että ilmanvastus minimoituu. Toki muoto on aina jonkinlainen kompromissi tilantarpeen ja käytännöllisyyden suhteen.

Jos olisikin notkeampi selkä niin korkeudesta tinkisin mutta arvelen että seisomakorkeus olisi hyvä sisämitta.

Jos perävaunun sivutuuliherkkyys vaikuttaa merkittävästi soolopyörän ajettavuuteen niin kysymys on edelleenkin kiinnityspisteen sijainnista.

Alustava suunnitelma on että vetäisin perävaunua sekä sekä kaksipyöräisellä että trikellä. Kevyemmän pyörän omamassa rajoittaa perävaunun painoa merkittävästi. Silti rakenteen voi tehdä kokolailla normaaleista materiaaleista.

Mp-perävaunua ei tarvitse katsastaa eikä siinä tarvitse olla jarruja. Jousitus pitää olla että saa vetää 80 km/h vauhtia. (Ilman jousitusta 60 km/h eikä asiaa moottoritielle.)
Normaalit perävaunun valo- ja heijastinlaitteet on oltava.

En toki ottaisi pitkälle seikailuretkelle mukaan eikä monessa ulkomaassa edes sallittaisi mp-perävaunua liikenteessä. Mutta kotimaan kokoontumisiin sen kanssa voisi mennä. Jos on riento kaukana niin lähtee sitten vaikka päivää aikaisemmin ja ottaa paluuseenkin riittävästi aikaa. Useimmat käymäni kokoontumiset ovat kuitenkin sen verran lähellä että samalla tankillisella pääsee matkan edestakaisin. Tampere sijaitsee aika hyvällä hollilla siinä mielessä.

Matkailuun tarkoitettuja telttoja on taloudessa kaksi ja yksi vaellukseen. Juuri vanhemman matkailuteltan korjasin: sen sisäiset kuminauhat olivat perstuneet. Ompelin uudet tilalle. Tulee käyttöön ainakin Savojärvellä ja ehkä pystymettässäkin. Haglöfs-merkkinen. Tämä uudempi teltta on 4Biker-merkkinen, hiukan hutera ja liian iso kylmissä oloissa yöpymiseen mutta hankittu juurikin suuren kokonsa ja halvan hintansa vuoksi. Ei tarte välttämättä kontata. http://www.motomatti.fi/2016/02/teltta.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #50 : Elokuu 23, 2016, 11:35:02 ap »
"Nyt ei tässä jonossa enään näy koko Baggeria"

Tuolla tien päällä kun näkee "moottoripyöriä" joissa on ylt ympäriinsä muovilaatikoita ja sitten vielä satulan takana taivaisiin nouseva peräkontti ja koko komeuden perässä peräkärry, niin tulee väkisinkin mieleen, että olisiko matkailuauto kenties fiksumpi ratkaisu. Siis jos leiripaikalle pitää välttämättä saada vietyä se oma ruokapöytä ja nojatuoli. Ja telttasauna kiukaineen. Plus halot. No, jokainen tyylillään ... sehän tässä lajissa on kuitenkin parasta.

Nuo on mielestäni erkaantuneet jo muutenkin moottoripyöräilystä sen verran, että ehkei ole tarve enää puhua motoristista. Mieluummin vaikka siitä caravaanarista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #51 : Elokuu 23, 2016, 11:40:48 ap »
Tuon peräkärryn maksimipituutta joskus arvailtiin ja kysyttiin konttorilta. Vastaus oli, että yhdistelmä saa olla pitkä. Eli sen mitä autonkin perässä, eli 12.5m. KAveri sitten leikittelikin ajatuksella, että rakentaa styroksista 12 metrisen peräkärryn moponsa perään  ;D Olisi saattanut herättää mielenkiintoa liikenteessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #52 : Elokuu 23, 2016, 19:09:20 ip »
Matkailuauto on ollut haaveina mutta ei ole rahaa tarpeeksi. Viimeksi Dusserdorfin karavan messuilla fiilisteltiin.
Olemme panostaneet Glampingiin (Glamour campin) näistä on jopa lehtiä. Keski euroopan auto matkoilla on vajaa autotallin kokoinen teltta, pari huonetta ja tarpsilla lisää tilaa. Eikä pystytys vie kuin vartin. Guzzi matkoilla on tietenkin pienempi teltta ja glamour kaukana.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #53 : Syyskuu 02, 2016, 23:57:47 ip »
https://www.youtube.com/watch?v=rgmB_-7igPg "Come for a spin on one of the coolest bikes we've seen for a long time."
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #54 : Syyskuu 03, 2016, 10:41:36 ap »
Amerikkalainen koeajaja tykkää! Ja siellä päämarkkina-alue onkin.  :)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #55 : Syyskuu 03, 2016, 19:27:52 ip »
En ole mikään laukkupyörien ihailija tai matkamopojen rakastaja, mutta tuohan näyttää videolla paremmalta kuin kuvissa aiemmin! Ja aito hiilikuitu on plussaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #56 : Syyskuu 03, 2016, 21:02:08 ip »
Jep. Samat fiilikset tuli minullekin tuon liikkuvan kuvan myötä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #57 : Syyskuu 17, 2016, 00:02:52 ap »
Tukholmasta tuommosen olisi saanut halutessa heti mukaan. Tämän päivän kruunun kurssilla noin 24000 euroa. Plus tietysti tämän Sipilandian verot jos tänne nyt mitään uskaltaa enää tuoda.

Paremman näköinen "livenä" kun kuvissa mutta ei sitä mitenkään kauniiksi kyllä voi silti sanoa. Rouvakin hieman varovasti kysyi että " etkai sää nyt oikeesti tuosta tykkää".... Sivulaukut on lähinnä kosmeettiset, 1/5 mukana olleista tavaroista niihin olisi ehkä saatu sovitettua. Laukkujen lukkomekanismi oli pätevän tuntuinen ja se että kannet aukeaa sivulle on aina plussaa.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #58 : Syyskuu 17, 2016, 00:03:20 ap »
.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Baggerin tarvitsijat jonoon
« Vastaus #59 : Syyskuu 20, 2016, 22:07:33 ip »
Tuo on kyllä varsinainen "out of the box" pärrä Batmanille. Makunsa kullakin. Onneksi markkinoilla on valinnan varaa
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.