Ja pitkästä aikaa pääsin tämänkin pariin.
Rouva oli ilmoittanut lähtevänsä tyttöjen kanssa lauantaina viihtymään ja saisin kuulemma keksiä itselleni jotain tekemistä. Passelisti äitini oli vapaalla viikonlopun, joten päätin pakata tytöt ja tavarat kyytiin ja lähteä itsekin vanhempieni luo "täyshoitoon". No sattumalta lainasin veljeltä kärryä juuri tälle viikonlopulle, joten pakkasin sitten hieman enemmän..

Myös auton kontti näytti juurikin siltä, että lapsiperhe on pakannut viikonloppua varten; vaunut, vaihtovaatteita, varikkopukki, öljyä, pyörän osia..

Edellisessä testiajossa esilletulleita kohtia oli mm. liian takana sijainneet jalkatapit. Lähes koko paino oli käsillä. Varsinkin hitaammilla osuuksilla tämä käy äkkiä voimille ja ote pyörään heikkenee. Myös painopiste oli tästä syystä hakusassa. Rälläkkä käteen ja rungosta viipaleet pois. 120mm tipahti metalliroskikseen ja uudet tappien kannakoinnit olivat tosiasia. Siirsin loppujen lopuksi kannakkeita 100mm eteenpäin ja tappeja vielä säädöillä 20mm. Kylmätyypittämällä muutos oli onnistunut. Painoa voi nyt siirtää jaloille, eikä yläkroppa rasitu niin paljoa. Luonnollisesti myös vaihteiden ja jarrun siirtotangot menivät uusiksi.


Koneen sisuksiin piti sukeltaa, kun shake down-vedossa kytkin luisti läpi, heti kun pääsi tehoalueelle. Myös kytkinkahva oli liian lyhyellä vedolla, eli pakka ei auennut kokonaan, vaan joko luisti tai tai ryömi. Koppa auki ja romut käteen. Paljastuihan sieltä erikoisuuksia, yksi levy oli aivan eri sarjaa kuin muut. Ulkohalkaisijaltaan toki samaa mittaa, mutta sisäreikä oli suurempi. Tämä tietenkin johtaa kapeampaan pitopintaan. Myöskään levystä löytynyt epäjatkuvuuskohta ei varmaan lisää kitkaominaisuuksia..

Kamat kasaan, öljyt koneeseen ja uusi kahva, sekä alapäähän vaijerinkannake uusiksi.
Sitten pääsi jo vihdoin hipelöimään viritysosia! Aiemmin mainostamani Boyesenit kuumottivat pöydällä. Ne oli pakko saada koneeseen. Yllätys purkaessa oli se, että läpät olivat jo viritysmallia! Tosin niiden parasta ennen -päiväys oli takana; halkeamia, kulumia ja lisääntynyt rentous helpottivat niiden siirtämistä eläkkeelle.

Läppärungon sisältä löytyi mystinen kuristin, joka kutisti sisääntulevan seoksen virtauspinta-alaa. Ihme juttu, että tällainen siellä oli, vaikka läpät oli vaihdettu virimalleihin..? Kuristin jäi kootessa luonnollisesti pöydälle..
Vedet sisään ja konetta tulille! Odotukset olivat kovat, kun laitos pärähti tulille. Vaan pettymys. Kaasua kääntäessä yli puolen välin kone kuolee. Vain pyörää kallistamalla ja kaasulla puolen välin yli herkuttamalla suostuu kiertämään yli sen puolen välin. Kuormaa ei kestä. Kone varikolle ja letkuja putsaamaan. Tankista irtoaa yhä ruostevelliä. Uusi bensansuodatin ja puhtaat letkut ja uusia vetoja. Ei mitään vaikutusta. Linjat ovat nyt auki, mutta kone ei vaan jaksa. Kaasari taas auki ja isompi pääsuutin. Ei vaikutusta. Savutus vaan lisääntyy. Kokeiluna pudotan neulan alas, jos sittenkin on kyse liiasta bensasta. Nyt ei voi koskea kaasuun ollenkaan..
Päätän ottaa tankin irti, tyhjentää sen ja koettaa vielä puhdistaa bensalinjaa. Tankkaan alkylaattibensalla ja tuuppaan käyntiin. Hivenen enemmän herkkyyttä, mutta ei edelleenkään jaksa kiertää. Neulakin on jo nostettu ylemmäs.
Sitten yllättäen välähtää, voisiko tämä nyt tukehtua liialliseen soppaan? Josko ilmanputsari onkin tukkoinen? Putsari irti ja testiin.
NYT TAIVAS REPEÄÄ!! Tehoa on tarjolla koko ajan ja tehopiikki on tosiasia. Kierroksia haukkaa helposti ylös asti. Ykkösellä sutii koko tehopiikin ajan soralla, kakkosella yli puolen välin ja...

kolmosella luistaa kytkin.. Voihan perhana. Öljyt kun saa lämpimäksi, niin kakkosellakin ylärekisterissä luistoa. Mutta paukkuja on. Jopa niin paljon, että saan sulatettua kumia asfalttiin, pelkkää etujarrua vasten..

Illalla luen taas kerran korjauskässäriä. Siitä selviää, että päällimmäisen levyn ja jousilevyn välissä pitäisi olla "judder spring". Sitähän ei minulla tietenkään ole. Internet osaa kertoa, että voin vaihtaa sen tilalle yhden ylimääräisen välilevyn. Lisää siis käytännössä levypakan paksuutta. Katukäytössä alunperin vähentää puistelutaipumusta luistattaessa. Yleensä tarvikekytkimen kanssa siitä luovutaan.
Summa summarum; Kaksitahtisuus on haastavaa, mutta palkitsevaa. Kierrosten nousu tehopiikin seutuvilla on äärimmäisen koukuttavaa. Jotain alkukantaista tuollaisen laitteen kesyttämisessä on. Vaikka tehdas ilmoittaa koneelle vain 24:n hevosen voimat..