Kirjoittaja Aihe: Koulukiusaamattomuus leviää  (Luettu 3433 kertaa)

motomatti

Koulukiusaamattomuus leviää
« : Kesäkuu 14, 2016, 12:04:14 ip »
http://www.smoto.fi/?p=4037
Moottoripyöräilijät koulukiusaamista vastaan-porukka sai näkyvyyttä tavatessaan ympäri Eurooppaa kokoontuneita motoristipäättäjiä. Voi siis olla mahdollista että aate leviää tätä kautta muuallekin. On tietysti jossain määrin kulttuurellinen kysymys onko (tunnustetaanko olevan) jossain maassa edes kyseistä ilmiötä ja saattaisiko se kiinnostaa motoristeja. Varsinkin kuin ideana on tehdä sitä ilmaiseksi.

TunturiTT

Vs: Koulukiusaamattomuus leviää
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2016, 12:37:50 ip »
Miten tuo motorismi edistää koulukiusaamiseen ryhtymättömyyttä? Mitä konkreettista hyötyä koulukiusatuille on ryhmäajeluista ja moottoripyörien näyttäytymisistä koulun pihalla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2016, 13:55:44 ip »
Valistus asiasta on kai oikea ilmaisu. Joka tapauksessa toiminta on melko laajaa maassamme.
Itse en kuulu eikä asia ole koskaan koskettanut henkilökohtaisesti paitsi että tunnen nyk. puheenjohtajan ja todella monta jäsentä. En ole ollut kiusaaja enkä kiusattu. Toisaalta se voi olla kokemus joka yhdelläkin kerralla vie itsetunnon saati sitten toistuvana. Kiusaajakaan ei ehkä tunnista olevansa kiusaaja kunnes saa tietoa asiasta. Tietääkseni mitään seurantaa ei ole.
https://mkkv.fi/

Ei kai tästä haittaakaan voi olla?
Motoristeille itselleen tästä voi olla hyötyä yleisen statuksen kohottajana ja jäsenmäärän kasvusta itse yhdistykselle.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2016, 15:06:55 ip »
Ei kai. En tietenkään ole vastaan, en vain näe mitään käytännön yhteyttä motoristien ryhmäilyn ja koulukiusaamisen välillä. No, onhan niitä uskontojakin, niihin uskoville.
Itse olin pienessä määrin koulukiusattu. Tiedän millaista on olla sillä puolen aitaa. Minut pelasti se, että kasvoin isommaksi kuin muut, muutoin olisi voinut mennä vielä ikävämmäksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2016, 18:20:13 ip »
Jos kiusaaminen jatkuu niin isot pahat motoristit tulee..
Ainahan sitä on ollut kiusaamista ja kitkettyä ei saa, murrosikäisten etsintä kuulua johonkin samanlaisten pariin ja hyväksityksi tulemiseen on taustalla.
Yleensä suuntautuu jotenkin erilaisiin.
Itseäni ei kiusattu vaikka olin luokkani pienimpiä, asiaan taisi vaikuttaa että en oikein koulussa viihtynyt ja usein luokkahuoneesta poistettu jonkun kommentin tähden.
Kiusaamaan pyydettiin kyllä jonkun ahdasmielisen ryhmän toimesta ja siihen vastaukseni oli kaveraaminen kohteeksi tarkoitetun kanssa.
Itsessäni ei koskaan ole ollut mitään väkivaltaista, mutta mitään "vinoilua" ei kukaan suuntaani tohtinut ja sikäli päässyt helpolla.
Mutta asia on pahimmillaan todella julmaa ja hyvä että me kesyt hurjasteliat osoitetaan mieltä.

Makestain

« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2016, 20:45:44 ip »
Kiusaamisen osalta pitää olla nollatoleranssi, näin useammassa tietämässäni koulussa onkin. Kuinka hyvin hyvä periaate toimii on toinen juttu. Ihmiset on erilaisia, toiset kohauttaa kiusaamisen olankohautuksella kun taas toiset ottavat sen itseensä, laakista tai useammasta kuten mm'kin tuossa kirjoitteli. Mulla on kokemusta liian läheltä tästä jälkimmäisestä, laitoksessa pitää majaa ja päivisin käy terapiassa.
Kasi vee ei vee kasi

Breeze

« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2016, 21:02:11 ip »
Kouluille on kaikkein tärkeintä julkisuuskuva.
On paljon halvempaa tilata käytävään juliste ja puhua jossain yhteydessä, että "meidän koulussa on nollatoleranssi kiusaukselle".

Sitten kun asiaan pitäisi oikeasti panostaa, niin mistä löytyy rahat opettajien ylitöihin, lisähenkilökuntaan ja kaiken maailman "alan" ammattilaisiin.
Ei mistään.

Laitetaan pää pensaaseen ja ollaan hiljaa, niin ongelma poistuu.
Jos joku vanhempi alkaa pitämään liikaa ääntä, niin pidetään huoli siitä, että yhteisö hoitaa, syyllistetään kiusattu ja pahimmassa tapauksessa siirretään kiusattu toiseen kouluun.

Itse aloitin "moottoripyörällä koulukiusaamista vastaan" kampanjan, kun omat lapset aloitti koulun.
Vein niitä syksyllä ja keväällä kouluun motskarilla.
Ruma parrakas setä mustissa ja yleensä oli vielä joku Motörheadin paita päällä (kouluun matkaa 400m, joten uskalsin ajaa ilman täydellistä ajovatustusta..).
Tytöt kertoi, että isi teki vaikutuksen lapsiin ja opettajiin ;D
Toinen tyttö vaihtaa koulua ensi syksynä ja taas aion viedä tytön alussa rätkällä kouluun (matkaa 500m) ja pukeutua niin, että ei jää epäselvää siitä, mistä isi on tehty...
Onhan se silkkaa teatteria, mutta ainakin itse lapsena muistan sen, että jos luokkakaveri tuli kouluun isin kyydillä ja isillä oli äänekäs ja perä korkealla kulkeva Capri, niin "rispekti" oli taattu...Varsinkin jos iskä ei täyttänyt määritelmää "pukutyyppi"
Tämäkin vielä! ! !

GuzGuz

« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2016, 22:40:15 ip »
Hienoa toimintaa Breezeltä ja asiaa.

Junkers

« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2016, 00:05:04 ap »

Kyllä tuo koulukiusaaminen on ihan todellinen ongelma. Ennen se tapahtui kasvokkain, nykyään on kännykät ja some ja ongelmaa on aiempaa hankalampaa edes havaita. Voi pilata nuoren ihmisen elämän pitkäksi aikaa. "Nollatoleranssipuheet" ovat valitettavasti juhlapuheita ja opettajat koulussa usein sen verran mukavuudenhaluisia, että ongelmaan ei tosissaan tartuta. Toki positiivisia poikkeuksiakin on. Itse jouduin joskus 1970-luvulla jossain määrin kiusatuksi kun siirryin pienestä kyläkoulusta isolle yläasteelle. Kyllä se silloin nyppi. Oma reseptini oli ryhtyä pikku hiljaa nostelemaan puntteja ja asia oikeni sen myötä. Kyllä se silti jonkinmoisen jäljen jätti ja myöhemmin työelämässä ollessani olen ollut muutaman kiusatuksi joutuneen tukena. Noita vanhoja kouluaikaisia "kiusaajiani" olen joskus aikuisiällä tavannut. Vaivaantuneen oloisia ovat olleet, mutta kenessäkään ei ole ollut miestä reilusti edes anteeksi pyytämään. En koe mitään tarvetta olla heidän kanssaan missään tekemisissä.

Tältä pohjalta peukutan tätä motoristien kampanjaa. Jos se saa edes jonkun "räkänokan" pohtimaan tekemisiään ja suhtautumistaan kanssaihmisiinsä, ei homma ole mennyt hukkaan. 

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2016, 10:50:53 ap »
Pysyvän loven kiusaaminen jättää kiusattuun vaikka olisi lievempääkin. Immeisiä on montaa sorttia ja erilaisilla kipukynnyksillä varustettuna. Jokainen kiusaaja, joka saadaan ajattelemaan omia tekosiaan kriittisesti on voitto ja sijoitus mukavampaan tulevaisuuteen sekä kiusatulle, että kiusaajalle. Lupsakampi on loppuelämä, jos ei tarvihe tekosiaan katumusmielellä muistella tahi kiusaajiaan kyräillä. Vaatii rohkeutta pyytää anteeksi saatikka asettua nokatusten kiusaajansa kanssa. Kyllä siinä motoristikarvanaamojen apu on paikallaan, ja motoristinaisten kans. Hatun nosto osallistujille.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.