Kovin on matalat lämmöt. Vaikuttaneeko mittauspaikka ?
Varmasti vaikuttaa. Jos mittaus tapahtuisi paikasta jossa sylinterikansista laskeutuvan öljyn lämpötilaa mitattaisiin (kuten on liki se mitä öljytikunreikään asennettu mittari näyttäisi) kun se laskeutuu takaisin öljytilaan. Silloin saataisiin myös vaihtelevuutta öljyn lämpötilaan eli havaittaisiin hetkelliset lämpökuormatilanteetkin. Sellainen öljytikkumittari löytyy itseltänikin mutta sen luettavuus on notkeudellani olematon: en taivu ajon aikana sitä seuraamaan. Saati että näkisin sinne.
Öljytikun paikalla oleva mittari näyttää aivan erilaisia (korkeampia) lukemia.
Nyt anturi on tyhjennyspropussa joka on ontto. Vain ohut alumiininen väliseinä erottaa anturin öljystä. Anturin kärki on painuneena vastaavan kartion propun sisällä kuin on anturin mittakärki eli metallinen kontakti. Ei mainittavaa mittausviivettä. Aion kyllä laittaa anturin haistelemaan suoraan öljyn lämpötilaa öljypohjan etupäähän kunhan tulee suodattimenvaihtoaika. Pitää tehdä kierrereikä.
Nyt jo saan selkeää lämpötilatietoa joka ei reagoi hetkellisiin lämpötilahuippuhin tai pelkkiin kuumiin kohteisiin vaan öljyn ja yleensäkin moottorin vallitsevaan lämpötilaan. Havainnot vahvistavat jo aiempaa olettamusta kylmänä käymisestä. Hankinta oli edullinen: noin satasen mittari ja 250 asteen anturi lisäksi.
Öljyn sisältämä konaislämpöenergiamäärä, jota olen yrittänyt mitata yhdellä suureella eli lämpötilalla jotta saan käsityksen siitä missä mennään. Öljyllä on ominaisuutensa eikä sekään voitele parhaiten jos on on liian kylmää tai liian kuumaa. Lisäksi kylmänä toimimisesta tulee muita ongelmia sekä öljylle että koneelle. Öljyn/koneen lämpötila saisi olla ainakin 15 - 20 astetta kuumempaa em. ulkolämpötiloissa. Huomenna on lämmin päivä täällä Pirkanmaalla. Teen testilenkin asian tiimoilta ja katson mitä noin 10 asteen lämpötilan nousu, verrattuna edelliseen mittaukseen muuttaa tulosta.
En usko että lämmön nousu on suoraan sidoksissa ulkolämpötilaankaan siten että esim. 10 asteen ulkolämpö nostaisi automaattisesti moottorin lämpötilaa kymmenellä asteella. Suurempi merkitys lienee ajotavalla ja ajonopeudella. Lisäksi lämmön noustua öljylle otolliseksi sen voiteluominaisuudet paranevat ja sisäinen kitka pienenee.
Mainittakoon että, kun seisoo liikennevaloissa ja moottori on tyhjäkäynnillä, kipuaa lämpö heti muutaman asteen ylemmäksi palautuakseen entiselleen kun taas on hieman ilmavirtaa vaikka tapahtuukin voiman ulosmittausta eli kiihdytystä.
Öljytilavuus ko moottorissa, kun pinta on tikun yläviivassa, on tasan 3 litraa. Öljypohjan korotus on pois että saan nopeammin tietoa. (suuremmalla ö-määrällä lämpötilat olisivat vielä alhaisempiä) Öljy on 20W50 mineraalia. Tiedän että se on olosuhteisiin nähden hieman liian paksua mutta hinnan puolesta kustannustehokasta.
Katteellisissa pyörissähän nousee lämmöt paremmin.
Katteen vaikutus voi olla myös päinvastainen: se voi myös ohjata ilmavirtaa jäähdytykseen. Tosin Guzzin sylinterit ovat joka mallissa törröllään ilmavirtaan nähden kun pyörä on liikkeessä.
Uskon saavani hyvää dataa silmälläpitäen sitä että aion muuttaa jossain vaiheessa kyseisen pyörän moottorinohjauksen digitaaliseksi. Tod. näk. tulen käyttämään Ignijet-merkkistä järjestelmää. Mutta siihen voi mennä aikaa koska elämässä on muutakin lähes mielenkiintoista kuten laiturin teko mökille.
Polttoaineena RE85.
Asiasta on kokemusta parin vuoden ajalta. 850cc isolohko pyrki käymään kylmänä. Homma jäi muiden asioiden varjoon. (Trikejen rakentelua ja pyörien entisöintiä.) Nyt kun käyttämäni moottorinohjauksen (MegaSquirt) varustukseen kuuluu myös etanolikartat saan säädettyä eräitä asioita laajemmin ja esimerkiksi ryypytystä saa lisättyä etanolin vaatimia määriä sekä Autotuneen etanoliversion. Palataan asiaan kunhan ehdin ryhtymään. Ehkä jo ensi talvena.