Kirjoittaja Aihe: California 3 koneen lämpötila ajossa  (Luettu 4298 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
California 3 koneen lämpötila ajossa
« : Kesäkuu 12, 2016, 21:37:34 ip »
Hyvällä ajokelillä kun lämpöä on noin 15 astetta ei konetta saa lämpiämään kunnolla kuin taajamassa ja silloinkin koko ajan kierroksilla kikkailemalla. Moottoritieajo hiukan päälle satasen ajossa ei sekään lämpöä korota. Tässä tämän viikonlopun kokeiluita asian tiimoilta: http://www.motomatti.fi/2016/06/california-adamant-lampotutkimusta.html

Digitaalinen moottorinohjaus noilla käyntiläpötiloilla on niukasti lopettanut ryypytyksen mutta heti hiukankin jäähtyessä menee rikastus päälle ettei katalysaattorit kylmene liikaa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2016, 22:15:36 ip »
Kovin on matalat lämmöt. Vaikuttaneeko mittauspaikka ?
Ruisku Nevadan kone lämpiää n 5 km matkalla käyntilämpöön vauhdista riippumatta.
Koneen lämpö kannessa olevalta anturilta  näyttää +13 asteen ulkolämmössä 93 astetta.
Ulkolämpö +16/kone 97, ulko +20/kone 99 jne helteellä ulko 27/kone 105.
Noin suurinpiirtein ajonopeuksilla 60-90 km/h. Polttoaineena RE85.

Mielenkiintoista Nevadassa on myös, että imulämpö on 6-8 astetta enemmän, kuin ulkolämpötila (mittaristossa) koneen ollessa lämmin.
Tämä mahdollistaa lambda-ohjauksen ja katalysaattorien toiminnan vielä 13 asteen ajokeleillä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2016, 23:40:14 ip »
Hyvällä ajokelillä kun lämpöä on noin 15 astetta ei konetta saa lämpiämään kunnolla kuin taajamassa ja silloinkin koko ajan kierroksilla kikkailemalla. Moottoritieajo hiukan päälle satasen ajossa ei sekään lämpöä korota.

Samansuuntaisia olivat omat havainnot aikoinaan kun LeMansin öljynlämpöä mittailin.
Noin +20 asteen ulkoilmassa matkaa ajaessa öljynlämpömittari ja nopeusmittari näyttivät
suunnilleen samoja lukemia, 80-100. Radalla (Botniaring) ajaessa samassa ulkoilman lämpötilassa
öljynlämpö oli n. 80 astetta Celssiusta.
Ihan hyviä lukemia, mutta kun sadekuuro osui matkalla kohdalle, muuttui moottori hetkessä
vesijäähdytteiseksi. Öljyn lämpö putosi sateessa mittarin miniminäyttöön +40C.
Sadevesi ehkä jäähdytti erityisesti anturia, mutta kuitenkin, vesisateessa ilmajäähdytteinen moottori
käy pahasti alilämpöisenä.

Anturi oli tässäkin tapauksessa öljyropun paikalla.
Sohc van Helmi.

GTRX-1

  • Viestejä: 13
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2016, 08:05:02 ap »
Kyllä teitin mittarit näyttää poskelleen.Öljytikun paikalla oleva mittari näyttää aivan erilaisia (korkeampia) lukemia.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 14, 2016, 10:28:07 ap »
En lähtisi ensimmäiseksi epäilemään motomatin mittauksia.
On kai selvää että Guzzit on periaatteessa rakennettu lämpimimpiin säihin.
Meidän usein viileydessä onko kuitenkaan muuta haittaa kun että kulutus hieman nousee kun ohjaus rikastuttaa seosta.
Vai koituuko liian koleana käynnistä varsinaista vahinkoa, öljyt hieman notkeammiksi kun suositukset?
Ihanteellista lämpötilaahan ilmajäähteisessä on hankala järjestää.
Säätyvä lohkolämppäri tyylinen ratkaisu periaatteessa olisi toteutettavissa, mutta laturitehot ja akun pitäisi nostaa eri tasolle.
Katteellisissa pyörissähän nousee lämmöt paremmin, onko niin että koneet on pitkäikäisempiä esim Norgessa ja vastaavissa?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 14, 2016, 11:39:42 ap »
Lainaus
Kovin on matalat lämmöt. Vaikuttaneeko mittauspaikka ?
Varmasti vaikuttaa. Jos mittaus tapahtuisi paikasta jossa sylinterikansista laskeutuvan öljyn lämpötilaa mitattaisiin (kuten on liki se mitä öljytikunreikään asennettu mittari näyttäisi) kun se laskeutuu takaisin öljytilaan. Silloin saataisiin myös vaihtelevuutta öljyn lämpötilaan eli havaittaisiin hetkelliset lämpökuormatilanteetkin. Sellainen öljytikkumittari löytyy itseltänikin mutta sen luettavuus on notkeudellani olematon: en taivu ajon aikana sitä seuraamaan. Saati että näkisin sinne.

Lainaus
Öljytikun paikalla oleva mittari näyttää aivan erilaisia (korkeampia) lukemia.

Nyt anturi on tyhjennyspropussa joka on ontto. Vain ohut alumiininen väliseinä erottaa anturin öljystä. Anturin kärki on painuneena vastaavan kartion propun sisällä kuin on anturin mittakärki eli metallinen kontakti. Ei mainittavaa mittausviivettä. Aion kyllä laittaa anturin haistelemaan suoraan öljyn lämpötilaa öljypohjan etupäähän kunhan tulee suodattimenvaihtoaika. Pitää tehdä kierrereikä.

Nyt jo saan selkeää lämpötilatietoa joka ei reagoi hetkellisiin lämpötilahuippuhin tai pelkkiin kuumiin kohteisiin vaan öljyn ja yleensäkin moottorin vallitsevaan lämpötilaan. Havainnot vahvistavat jo aiempaa olettamusta kylmänä käymisestä. Hankinta oli edullinen: noin satasen mittari ja 250 asteen anturi lisäksi.

Öljyn sisältämä konaislämpöenergiamäärä, jota olen yrittänyt mitata yhdellä suureella eli lämpötilalla jotta saan käsityksen siitä missä mennään. Öljyllä on ominaisuutensa eikä sekään voitele parhaiten jos on on liian kylmää tai liian kuumaa. Lisäksi kylmänä toimimisesta tulee muita ongelmia sekä öljylle että koneelle. Öljyn/koneen lämpötila saisi olla ainakin 15 - 20 astetta kuumempaa em. ulkolämpötiloissa. Huomenna on lämmin päivä täällä Pirkanmaalla. Teen testilenkin asian tiimoilta ja katson mitä noin 10 asteen lämpötilan nousu, verrattuna edelliseen mittaukseen muuttaa tulosta.
En usko että lämmön nousu on suoraan sidoksissa ulkolämpötilaankaan siten että esim. 10 asteen ulkolämpö nostaisi automaattisesti moottorin lämpötilaa kymmenellä asteella. Suurempi merkitys lienee ajotavalla ja ajonopeudella. Lisäksi lämmön noustua öljylle otolliseksi sen voiteluominaisuudet paranevat ja sisäinen kitka pienenee.

Mainittakoon että, kun seisoo liikennevaloissa ja moottori on tyhjäkäynnillä, kipuaa lämpö heti muutaman asteen ylemmäksi palautuakseen entiselleen kun taas on hieman ilmavirtaa vaikka tapahtuukin voiman ulosmittausta eli kiihdytystä.

Öljytilavuus ko moottorissa, kun pinta on tikun yläviivassa, on tasan 3 litraa. Öljypohjan korotus on pois että saan nopeammin tietoa. (suuremmalla ö-määrällä lämpötilat olisivat vielä alhaisempiä) Öljy on 20W50 mineraalia. Tiedän että se on olosuhteisiin nähden hieman liian paksua mutta hinnan puolesta kustannustehokasta.

Lainaus
Katteellisissa pyörissähän nousee lämmöt paremmin.
Katteen vaikutus voi olla myös päinvastainen: se voi myös ohjata ilmavirtaa jäähdytykseen. Tosin Guzzin sylinterit ovat joka mallissa törröllään ilmavirtaan nähden kun pyörä on liikkeessä.

Uskon saavani hyvää dataa silmälläpitäen sitä että aion muuttaa jossain vaiheessa kyseisen pyörän moottorinohjauksen digitaaliseksi. Tod. näk. tulen käyttämään Ignijet-merkkistä järjestelmää. Mutta siihen voi mennä aikaa koska elämässä on muutakin lähes mielenkiintoista kuten laiturin teko mökille.

Lainaus
Polttoaineena RE85.
Asiasta on kokemusta parin vuoden ajalta. 850cc isolohko pyrki käymään kylmänä. Homma jäi muiden asioiden varjoon. (Trikejen rakentelua ja pyörien entisöintiä.) Nyt kun käyttämäni moottorinohjauksen (MegaSquirt) varustukseen kuuluu myös etanolikartat saan säädettyä eräitä asioita laajemmin ja esimerkiksi ryypytystä saa lisättyä etanolin vaatimia määriä sekä Autotuneen etanoliversion. Palataan asiaan kunhan ehdin ryhtymään. Ehkä jo ensi talvena.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2016, 21:27:08 ip kirjoittanut motomatti »

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2016, 14:04:58 ip »
Ei ollut alilämpöongelmia välillä Roma - Bari jonain Euroopan hellekesänä 80 -luvun lopulla. Rannikolla Barissa talon seinällä ollut mittari näytti  + 42. Sisämaassa viljapeltojen keskellä lämpöä oli varmaan vielä enemmän. Pöntötkin muuttivat väriään sen päivän aikana. Alunperin oli tarkoitus käydä Kreikassakin, jossa kai 50 astetta meni rikki, mutta nyt mentiin vain Jukolan puolelle ja sitten rantaa ylös. Satamasta ostettu halvin kansipaikka osoittautui nimensä mukaiseksi. Valkotakkinen upseeri kävi ohjaamassa ylöspäin kun yritettiin muijan kanssa alemman kannen sohvalle yöksi majoittua. (no tämä meni taas ohi aiheen)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2016, 15:41:26 ip »
Toissakesänä Quotalla tuli ryömittyä Itä-Lapin reisulla Soklin itäpuolella Pierkulinrovan paikkeilla aikas raskaassa maastossa ja Delvacci kävi kuumana kun mittatikkureiässä mittari oli jo punaisen alueen takarajalla eli 140-150 astetta. Öljynpaineen merkkivalo ei vielä syttynyt. Norge poltti valoa aika herkästi helteisessä ruuhka-ajossa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 14, 2016, 23:15:11 ip »
Tuli askarreltua Stelvioon öljynlämpömittari. Anturin sijoitin lohkon kyljessä olevaan banjopulttiin josta lähtee letku öljynlauhduttimelle. Mitattava öljy tulee siis suoraan öljypohjan keskivaiheilta josta sitä pumpataan lauhduttimen läpi kansiin pakoventiileitä jäähdyttämään. Pikaisesti vertaamalla näyttää öljylämpömittari n 3 astetta vähemmän kuin koneen lämpö guzzidiagissa.

Läpötilahavainnot ovat melko yhteneväisiä motomatin kanssa. Perjantaina käytiin illalla ajelulla rauhallisesti kaksi päällä ulkolämpötilan ollessa +10 öljyn lämpö vaihteli 70 - 80 asteen välillä. Tänään tuli ajeltua vähän reippaammin ja ulkolämpö oli +20 ja öljyn lämmöt vaihteli 80 - 90 asteen välillä. Pysähdyttäessä kipuaa äkkiä muutaman asteen.

Täytyy tässä jokupäivä kaivaa puhelimesta kuvia ja tehdä juttu asenuksesta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 14, 2016, 23:49:46 ip »
Tuli askarreltua Stelvioon öljynlämpömittari. Anturin sijoitin lohkon kyljessä olevaan banjopulttiin josta lähtee letku öljynlauhduttimelle. Mitattava öljy tulee siis suoraan öljypohjan keskivaiheilta josta sitä pumpataan lauhduttimen läpi kansiin pakoventiileitä jäähdyttämään. Pikaisesti vertaamalla näyttää öljylämpömittari n 3 astetta vähemmän kuin koneen lämpö guzzidiagissa.

Läpötilahavainnot ovat melko yhteneväisiä motomatin kanssa. Perjantaina käytiin illalla ajelulla rauhallisesti kaksi päällä ulkolämpötilan ollessa +10 öljyn lämpö vaihteli 70 - 80 asteen välillä. Tänään tuli ajeltua vähän reippaammin ja ulkolämpö oli +20 ja öljyn lämmöt vaihteli 80 - 90 asteen välillä. Pysähdyttäessä kipuaa äkkiä muutaman asteen.

Täytyy tässä jokupäivä kaivaa puhelimesta kuvia ja tehdä juttu asenuksesta.


Aika mielenkiintoista. Sportissa mulla tosin on ö-lämpömittari siinä mittatikun paikalla mutta silti se näyttää suht samaa kun guzzidiag. Ja lämmöt on ajossa aina 80-125. Oli pakkasta tai hellettä. +20 kelissä on kuitenkin aina +100 astetta mittarissa. Radalla jos paasaa helteellä niin nousee 130 hujakoille mutta siihen jää.

Ennenkin ihmetellyt että miksi 8v sporteissa venttiilin nostajat kestää mutta grisossa ja stelviossa ei. Moottoreissa ei niin paljoa mun tietääkseni ole eroa. Mutta käykö nuo muut sitten jostain syystä liian kylmänä?

(sujuvasti taas erkaannuttiin 2v koneesta uudempiin...  ;D )
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 3 koneen lämpötila ajossa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2016, 08:52:12 ap »
Se on ihan hyvä kun on edes 90 astetta lämpöä. On kovin harvoin vain sellaista säätä että siihen ja sitä ylempiin lämpötiloihin päädytään. 1000cc Quota on toki poikkeus: se käy melkein milloin tahansa riittävän kuumana. Se onkin poikkeus Guzzeissa. 1100 Quota taas ei siihen kykene vaan käy enimmäkseen alilämpöisenä. Ja aina pitää muistaa se että kuuma moottori jäähtyy parhaiten.

GuzziDiagia en ole viimeaikoina kytkenyt pyöriini. Itse asiassa ei ole enää kuin yksi pyörä johon se kävisi. Säätötietokoneen akku on entinen että pitää päästä omaan talliin töpselin ääreen että saa lukemia. Myöskään MegaSquirt-pyöriä ei ole enää kuin yksi. Niin on kato käynyt. Ehkä jatkossa tulee yksi IgniJet-pyörä käyttöön kunhan vaihdan siihen peruskunnostetun moottorin.

Tämä lämpötestailu "tonnisella" Calin koneella antaa taustatietoa mittaamisesta ja olosuhteiden vaikutuksesta moottorin lämpöön. On jatkossa mielenkiintoista nähdä miten 1400 California toimii vastaavissa tilanteissa. Siinähän on iso öljynjäähdytin mutta kierto siten että pumppu pumppaa öljypohjasta imemäänsä öljyä jäähdyttimeen josta se menee sylinterikansiin ja sieltä vapaalla pudotuksella alas. Jäähdytintä ei vahdi minkäänlainen termostaatti eikä kaihdin.

Lähellä Cali 1000 koneen rakennetta oleva 1100 Brevan kone, arvioituna, ei mitattuna, kävi myöskin varsin viileänä. Helteessä Dolomiiteillä kurvaillessa kaksipäällä en havainnut mitään yletöntä lämpiämistä edes ylämäissä. Olisin odottanut että siellä voisi lämmöt nousta. Alhainen nopeus, jyrkät rinteet ja iso kuorma.
Guzzin koneiden lämmönsiedosta kertonee se että tehdas ei ole laittanut varustukseen lämpömittaria mihinkään malliin vakiona. Monessa muussa ilmajäähdytteisessä on. Kuumana käynti ei siis ole koskaan ollut ongelma. Vai onko tiedoissani aukkoja lämpömittarin suhteen?

Se että mitä mikäkin mittari näyttää, riippuu ko mittarin mittaustarkkuudesta ja anturin kalibroinnista näyttönsä suhteen. 5 astetta voi mennä helposti mittausepätarkkuuden piikkiin. Se myös vaikuttaa mistä mitataan. Öljynjäädyttimen ulostulosta saanee alhaisimmat lukemat mutta se ei kerro kuin jäähdyttimen kyvystä jäähdyttää. Isosta "massasta" eli öljypohjan sisältämän öljyn lämmöstä saa sen lämpötilatiedon joka kertoo koneen kokonaislämpöenergiasisällön parhaiten. Jos koneessa onkin kuumempia kohteita niin sinne juurikin toimitetaan sitä viileimmän lämpötilan öljyä.

Sitäpaitsi, jos koneessa on jokin kuuma kohta (sylinterikannet) niin sinne on tuskin syytä toimittaa kovin kylmää jäähdytysnestettä vaan kyseisen osan kannalta vain riittävä lämpötilaeron omaavaa jäähdytystä. Suuret lämpötilaerot aiheuttavat helposti kevytmetalleille ongelmia. Joista moottori koostuu.

Lainaus
Mutta käykö nuo muut sitten jostain syystä liian kylmänä?
Ajotavan ohella koneen lämpöön vaikuttanee eniten polttoaineen syöttö. Rikkaahkolla seoksella on voimakas jäähdyttävä vaikutus. Sitä jopa tietoisesti hyödynnetään. Myös Euro2, -3 ja -4 -normin katalysaattorit tarvitsevat ruokaa: muutama prosentti polttoaineesta poltetaan vasta katalysaattorissa niiden lämpimänä pitämiseksi eli että päästöarvot pysyisivät alempana. Itse moottorin toiminta ei katalysaattoreita kaipaa. Monet katalysaattorit poistaneet ovat arvioineet moottorin kulutuksen jopa alentuneen vaikka ei mitään säätöjä ole tehtykään sen jälkeen.