Kirjoittaja Aihe: Astinlauta ja jalkatappi  (Luettu 6768 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Astinlauta ja jalkatappi
« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2016, 07:44:29 ap »
Oletteko löytäneet Californioistanne liitteen mukaista venttiiliä?
Autossani on tuollainen. Kuvan mukaan voi olla jopa sama venttiili kyseessä.
Kuormituksen mukaan säätyvä (taka)jarrutehon säätöventtiili.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Astinlauta ja jalkatappi
« Vastaus #16 : Kesäkuu 14, 2016, 08:39:34 ap »
Sielläpä se on koneen alla - missä pitääkin. En ole irroittanut, mutta ajoittain tarkistanut sen fieterin. Sehän jakaa jarrutehoa kuormituksen mukaan.
Tietääkös kukaa onko sillä ihan oikeasti vaikutusta? Itse kun en ole sitä niin merkille pistanyt...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Astinlauta ja jalkatappi
« Vastaus #17 : Kesäkuu 14, 2016, 10:53:30 ap »
Osassa Californiamalleja on ko. venttiili. Tarkoituksena on estää takajarrun lukkiutuminen jarrupainetta siihen suuntaan vähentämällä ja siten mahdollistaa tehokas ja turvallinen jarrutus. Takajarruhan lukittuu helposti jos aloitetaan jarrutus takajarrulla ja sen jälkeen etujarrulla jarrutetaan kovasti lisää vaikka poljinpainetta takajarrun suuntaan ei lisättäisikään. Toiminnan mittaus tapahtuu takahaarukan asennosta: vähän kuormaa takapyörällä = vähäinen jarruteho ja päinvastoin.
Toinen tehtävä, vaikkakaan ei poikkea edellisestä toimintatavaltaan, on sallia takajarrulle suurempi jarruteho silloin kun  pyörä on raskaasti kuormattu eli takapainoisempi.

Joskus 80-luvulla muistan nähneeni vastaavia laitteita henkilöautojen taka-akselistossa. Tehtävä juurikin estää takapyöriä lukkiutumasta jarrutuksessa että jarrutusteho säilyy ja ajoneuvo pysyy valitulla ajolinjalla. Tehoon vaikuttaa ajoneuvon painopiste ja kuormituksen määrä. Voi niitä olla ollut myöhemminkin mutta 90-luvun alussa siirryin autojen alta lentokoneiden alle päätoimisesti niin loppui tuo autotekniikkasivistyksen laajentaminen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Astinlauta ja jalkatappi
« Vastaus #18 : Kesäkuu 14, 2016, 11:06:42 ap »
80-luvun volkkareita sepittäneille varmaan tuttu. Sen tahtoi Suomen talvisuolaus hapettaa jumiin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.