Kirjoittaja Aihe: MG California - ruisku?  (Luettu 28955 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #60 : Heinäkuu 11, 2016, 10:31:10 ap »
Jees, onneksi on tänään vielä lomapäivä ja kelikin näyttää hyvältä. Eilen piti palata kesken ajolenkkiä kotiin. Lounaan jälkeen tienpäälle, uusi yritys ;D. No selvisi sitten tuo villkkureleasiakin, kiitos. Bilteman kautta kotiin.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #61 : Heinäkuu 11, 2016, 10:41:33 ap »
Taitaa tämä kytkentäkaavio olla lähinnä oikeaa: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1996_California_1100i.gif
Mutta silti osa toiminnoista taitaa löytyä vanhemmista kaavioista.

Guzzin korjaamokäsikirjat koostuvat siten että on joskus kauan sitten julkaistu uuteen malliin kattava korjaamokäsikirja. Sen jälkeen siihen on lisätty, asioiden muuttuessa, osien lisääntyessä ja mallien uusiintuessa, päivityssivuja joissa ovat uudet tai muuttuneet asiat. Periaatteessa mennään vanhalla pohjalla mutta muuttuneet asiat päivitysten mukaan. Siksi juuri Californian suhteen on ollut kunkin mallin kohdalta vaikeaa löytää täydellistä korjaamokirjaa koska sellaista ei ole vaan pitää vertailla totuutta ja mahdollisesti löytyviä päivityksiä tai sitten mennä yksi kohta vanhan kirjan mukaan ja toinen uudemman.

Tällä kertaa vika oli ilmeisesti hieman huomaamaton mutta juurikin siellä missä sen voisi suvaita olla eikä jossain kalliissa komponentissa.

Olavin pyörässä näkyy paikat olevan puhtaat. Niin pitääkin olla. Sähkölaitteiden ja niiden liittimien puhtaus takaa niiden oikean toiminnan huonollakin säällä.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #62 : Heinäkuu 11, 2016, 21:54:18 ip »
Huolet on ohi tällä erää. Tänään tuli ajettua n. 150 km eikä mitään ongelmia. Eilen käytiin Tikkakosken kautta lenkillä.
Piti taas ottaa kuva uudesta perheenjäsenestä (puhtaana ja puunattuna):
https://www.dropbox.com/s/umih46uubtfs9h8/20160710_123437.jpg?dl=0

Pleksin sain liki uuden näköiseksi, auto muovipintojen hoitoaineella. Harmaus ja suurin osa naarmuista sai häivytettyä. Tuolla pärjätään vielä pitkään.

On tässä tälle kesää rautahepoa kesytettäväksi ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #63 : Heinäkuu 11, 2016, 22:16:20 ip »
Takimmainenkin peto on kaksipaikkainen. Jos en väärin muista niin DK35A-mallista Hallissa kaksipaikkaiseksi C-malliksi (Cesar) muutettu. Suomessa valmistettiin lisäksi DK35S-malleja joissa oli "vääntävämpi" moottori. Jos sellainen lähtisi kilpasille Hornetin kanssa niin ei kauaa tarvitsisi Hornet-lentäjän DK:n jälkipolttimen liekkiä katsella. Näitä ja sen rinnakkaismalleja tuli nuorna miesnä näprättyä.

Mutta kyllä siisti California on miellyttävä silmälle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #64 : Heinäkuu 11, 2016, 22:31:38 ip »
On kyllä siisti Cali.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #65 : Heinäkuu 18, 2016, 21:17:07 ip »
Tässä on nyt n. 10 päivän ajan tullut ajeltua Cali III:lla. Vertailukohteita  (8 vkon totaaliajokokemuksella) ei ole muihin pyöriin kuin pikku Brevaan.

Plussat ja miinukset:
+ kulkee hyvin, +120 kmh, on vielä hyvä matkanopeus, menee kuin juna
+ Vaimo tykkää kyydistä, pleksin takana
+ tällä jaksaa tehdä pidemmätkin reissut, oikea matkapyörä meille..
+ vaihteisto toimii täsmällisemmin
+ vääntö riittää, vaihtamistarve vähäisempi

- täristää, isompi koneen massa tuntuu kaikilla kierroksilla,
- oikea käsi tuppaa puutumaan noin 50 km jälkeen.
- jousitus/iskarit ei toimi yhtä hyvin (tälle on varmaan tehtävissä jotain).

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2016, 10:34:37 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #66 : Heinäkuu 18, 2016, 23:52:15 ip »
Lainaus
täristää
Täällä hienohelma toteaa omana vaatimattomana mielipiteenään että niin on, eikä sille mitään voi. Omat kokemukset 1100ccm 2V koneesta ovat myös juuri näin (Cali Stone, V11). Kun eihän siellä ole tasan yhtään mitään sisällä muuta kuin kampiakseli ja siinä kiinni olevat suuntaa vaihtavat massat, hieman yksinkertaistaen. Ja omalta katsantokannaltani totean edelleen, että asialle ei mitään voi. Eniten on auttanut Tunturi TT:n ohje täyttää ohjaustankoa lyijyhauleilla. Nyt on myös sellainen kokeilu menossa, jossa koetin saada clip-on:it "kellumaan". Jätin ne n. yhden millin yläkolmiota ylemmäs ja täytin välin joustavalla valmistuttamallani kumirenkaalla. Ajatus oli, että clip-on:it ovat pelkästään iskarissa kiinni (alun perin ne makaavat myös yläkolmiota vasten, johon menee myös 6 mm pultti). Ei vaikutusta. Pehmeitä "vaahtokumi" -kahvanpäällisiä olen käyttänyt myös jokseenkin aina. Ne vaan tuo vähän ikävää "tuntuman puutetta" ajoon. Oma lopputulemani: "se on oikein koiralle että luut on kovia". Jos haluaa ajaa 1100ccm 2V Guzzilla, sitten ajaa 1100ccm 2V Guzzilla, ja pitää mölyt mahassaan...jyrisköön V2... Muistan kyllä lukeneeni, että pienemmät moottorit saattavat olla tärinättömämpiä (oliko esim. LeMans:it ja siitä taaksepäin).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2016, 11:29:44 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #67 : Heinäkuu 19, 2016, 06:39:07 ap »
Tuo tärinän sieto lienee vähintään subjektiivista. Omasta Jackalista olen vaihtanut tangon ripustuskumit yläkolmiosta kovempiin nylonisiin, tangon kevyempään alumiiniseen, kahvakumit ohuimpiin crossimalleihin jne. Mielestäni tärinä ei häiritse. Tavoitteena ei toki ole rautaperseen ajo, mutta olen kyllä muutaman sata kilsaa ajanut yhdellä persuuksella ilman sen kummempia puutumisia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #68 : Heinäkuu 19, 2016, 11:05:54 ap »
Itse tärinä ei sinänsä ole ongelma, vaan pieni miinus sen takia, että oikea käsi (ei vasen?) vaan puutuu, jos ei välillä höllää otetta. Sormia aukomalla  välillä suoraksi, niin jo auttaa ;D. Ehkä myös hieman rennompi ote ajamiseen tulee kokemuksen myötä. Näillä kilometreillä sitä vikaa voi olla jo itsessäkin. Itse pointti oli tarinassa myös se, että ero pikku Brevaa on näinkin selkeä. Varsinkin yläkierroksilla Brevassa ei tärinät tunnu juuri missään, muuta kuin "yes nyt mennään fiiliksessä". Lyijyhauli-idea oli kyllä uskottava. Tällä nyt mennään tämä kesä ilman mitään virityksiä.

Toinen hieman olellisempi ero oli jousituksessa. Breva ottaa nöyrästi vastaan tien epätasaisuudet ja kuitekaan ei mene jouset pohjille koskaan, täydelläkään kuormalla. Calissa on ajotuntumassa tietty pintakovuus, vähän pompottava, vaikka painoa on kyydissä yhteensä molemmat noin 170 kg. Tälle on varmaan tehtävissä jotain. Mitään säätöjä ei näytä jousi-iskaripaketissa olevan päinvastoin kuin Brevassa. Tarkoittanee jo kaupassa käyntiä.

Hieno ajopäivä taas tulossa.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #69 : Heinäkuu 19, 2016, 15:30:29 ip »

Rennompaan otteeseen kaasukahvan suhteen auttaa helposti asennettava, eikä kovin kalliskaan, kaasukahvan lepuuttaja. Sen kun säätää kokeilemalla oikeaan asentoon, niin ei tarvitse maantienopeuksissa puristaa kahvaa, pieni ranteen asennon muutos riittää hyvin, eikä käsi puudu. Löytyy Motoneteista ja Biltemoista. http://www.motonet.fi/fi/tuote/381431/MP-kaasukahvan-lepuuttaja

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #70 : Heinäkuu 19, 2016, 15:43:26 ip »
Lähes tärinätön on 1100 Breva. Tärinää ilmenee vai joillain kapeilla kierrosalueilla. Sama kone on Vintagessa ja Anniversariossa. Moottorinohjausta voi myös säätää mieleisekseen.

Jos liki täysin tärinätöntä kaipaa niin 1400 Californiat ovat tärinättömiä lähes koko kierroslukualueella lukuun ottamatta aivan alimpia ja liki maksimikierroksia olevia tärinäalueita.

California 3 tärisee ja vatkaa mutta värinä on niin harvataajuista että se ei ainakaan minulle aiheuta ongelmia. Toki kaasutinversiossa on kaasukahva varsin raskaskäyttöinen johon on hyvä hankkia lepuutin pidempiä matkoa ajatellen.

Centauro käy myös varsin tasaiseen kunhan ei yritä aivan alakierroksilla ajella. Tosin siinäkin olen moottorinohjausta muokannut mieleisekseni.

T3 California on jo sen verran pieni kuutiotilavuudeltaan että pirteästi reagoiva moottori on mukava ajaa. Sekin on tosin digitaalisella moottorinohjauksella mieleiseksi varustettu.

Pikkulohkot pääasiassa käyvät vähillä tärinöillä.

Tärisevillä Guzzeilla olen kyllä ajellut mutta yleensä niissä on ollut säädöissä sanomista tai vikaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #71 : Heinäkuu 19, 2016, 15:46:19 ip »
Tuohon oikean käden puutumiseen voisi auttaa yksinkertainen ratkaisu.
Muovinen lisäläpsyke jolla kaasu pysyy rennosti yleisillä ajonepeuksilla pääosin peukalon painamana ja kahvan puristaminen minimoituu.
Tyyliin:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Kaasukaden-lepuuttaja-yleiskayttoinen-2000031359/?artId=82751
Ainakin itseltäni katosi puutumiset.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #72 : Heinäkuu 19, 2016, 20:36:49 ip »
Tuo lirpuke ei myöskään sovi kaikille. Itse en tuohon ole tottunut. Ei vaan tunnu luonnolliselta. Appiukolla tuollainen on ja se siitä tykkää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #73 : Heinäkuu 19, 2016, 21:39:25 ip »
Niinhän se, omaan ajoon sopivaahan kaikki.
Omassa ajossa pidän lirpukkeesta.
Kaasukahvoissa on usein turhan voimakas palaute, ja siitä ranne yleensä rasittuu.
Voi sen varmaan hennontaakin tai vaikka "nollaksi" poistamalla jouset.
Kaasun ns vaste ettei ollenkaan voi sitten yllättää ainakin aluksi..

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #74 : Heinäkuu 19, 2016, 23:32:11 ip »
Lainaus
Kaasukahvoissa on usein turhan voimakas palaute, ja siitä ranne yleensä rasittuu.
Voi sen varmaan hennontaakin tai vaikka "nollaksi" poistamalla jouset.
Kaasutinmalleissa voi olla hyvinkin voimakas palaute. Sen eliminoimiseksi ei auta kuin järjestelmän muuttaminen tai pakko-ohjaus kaasuttimiin. Luistien jousia ei kannata keventää tai lyhentää. Tarkoittaa molemmissa tapauksissa kaksoisvaijerijärjestelmää vaikkakin ensimmäisissä digiruiskumalleissa oli kohtuukevyt kaasukahva yhdenkin vaijerin avulla.