Kirjoittaja Aihe: Mootoripyörät sen kun suurenee  (Luettu 8381 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Mootoripyörät sen kun suurenee
« : Toukokuu 31, 2016, 17:37:40 ip »
Hyvin huomaa kun poikkeaa jonnekin missä on useita pyöriä ja merkkien kirjoa.
Vielä 10v sitten tuntui että vanhempi California oli isomman puoleinen pyörä, nykyisin keskikokoinen.
Tosin väestön keskipainonkin muutos länsimaissa on hyvin saman suuntainen.
Menohan alkaa olemaan kuin Texasissa!
Liikkeessähän hyrrävoimat pitää pystyssä, mutta parkkitilanteissa vaaditaan jo kuskiltakin lihaksia.
Tuleekohan vaikka Trumpan Rocetin mukana kuntosaliohjeet?
Painavia maantielaivoja on tosin ollut pidempäänkin Bemarilta, Hondan Wingit, jenkeiltä jne, mutta jossain tulee raja vastaan.
Sähkötaittuvat apupyörät sivulle esittelee joku kohta?
Pakkihan onkin jo monessa.
350-400 kg pyörän kun kaataa jonnekin korpeen, niin saattaa tulla pidempi pysäkki.
Mutta lienevät muutenkin vain pääteille tarkoitettuja.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2016, 20:43:09 ip »
Lainaus
350-400 kg pyörän kun kaataa jonnekin korpeen, niin saattaa tulla pidempi pysäkki.
Tekniikkalaji. Hennompikin henkilö nostaa painavan pyörän kohtuullisella voimankäytöllä.

Tässä yksi video: https://www.youtube.com/watch?v=BeLkrPkjimo
Tässä toinen: https://www.youtube.com/watch?v=84YfDGKA4Og

Molemmilta sukupuolilta homma onnistuu.
Ne on enempi noita amerikkalaisia jotka ovat kyljellään. Kaatuneen Guzzin nostovideota en löytänyt. Ei kai ne kaadu....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2016, 21:15:41 ip »
Guzzin männäthän hakkaavat yläviistoon, niin ne pitävät pyörän pystyssä  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2016, 21:16:04 ip »
Tekniikkalajeja, ainakin videoiden tasamaalla.
Pehmeään alustaan jos hyytynyt, niin asiat mutkistuvat.
Kätevästi varustautunut matkaaja tietysti kaivaa Sveitsiläisen monitoimilinkkarin, kaataa vipuvarreksi sopivan aisan, kaivaa laukusta löytämänsä köyden varmistamaan ettei kaadu yli ja kädenkäänteessä nostaa selviytymistaitojaan ja kuntoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2016, 21:20:17 ip »
Ei se pehmeys haittaa, jos saa pitoa tennariin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2016, 21:28:19 ip »
Mulla on kokemusta pyörän repimisestä suosta, joesta, jäistä ja risukosta. Miehuuteni päivinä pärräsin nappularenkaisella Quota Millellä metsäpolkuja ja tiettömiäkin reittejä. Pehmeällekin olen erehtynyt ja myös jäälle ja joenpohjia kolunnut. Mielenkiintoisia hetkiä. Erään kerran piti kirves sukeltaa sivulaukusta se kun oli siellä alapuolella ja veden sisässä. Toisinaan silmissä musteni ponnistuksesta mutta ajan kanssa matka jatkui ja kun ei ollut kaasuttimia niin ei kauheasti ollut vesiongelmia sillä puolen. Vain kerran hörppäsi koneeseen ja pelkäsin pahinta mutta ei olleet kiertokanget mutkalla. Pari kertaa piti tehdä nuotio ja kuivatella. Kesäaikaan kastuminen ei ollut niin fataalia ja metsässä renkuaminen piti kropan lämpöisenä. Niin, niitä riukujakin on tullut muutama kaadettua. Mutta nyt on nyt ja ajan customilla keskitietä eteenpäin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2016, 21:55:13 ip »
Kuntopohja pitää olla hyvässä kuosissa jos 400kiloisella yrittää vastaavia urotekoja.
Veikkaan että nykyisin vastaavassa tilanteessa muutenkin toivotaan ettei kännykkä kastunut.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2016, 22:11:30 ip »
Ei ollut kännykkä matkassa silloin. Sen jätin lataustelineeseen kämpille kun Quotalla taivalsin. Ne oli silloin kalliita.
Quota painoi varusteineen noin 270 kg. Ei sekään kevyt ollut mutta korkea. Nyt on se liki 400-kiloinen Cali 1400. Ei ole tarkoitus kaataa. On muuten ihan hyvä soratielläkin. Uskoakseni, jos kaato tulee niin se on se perinteinen: soraa tukijalan alla. Pyörässä persjalkaisellakin yltää molemmat kantapäät tantereeseen. Yksi kaato meinasi tulla tänään: uuteen paikkaan risteyksessä tehty suojatieviivoitus. Oli aivan tuore ja renkaaseen jäi läikkä valkoista. Mutta ei livennyt kun oli hiljainen nopeus. Mutta olisi voinut.

Nykyään on kännykkä mukana. Ainakin yksi niistä. Yleensä se sijaitsee takalaukussa. Saa soida siellä rauhassa samalla kun kurvailen pyörällä. Ne joilla on oikeaa asiaa niin saavat yhteyden kyllä halutessaan muitakin reittejä. Itse en soita vastaan kuin vaimolle ja parille "bestikselle". Elämäni ei ole puhelimessa tai sen apseissa. Hyödynnän kyllä tietotekniikkaa tarvitessani enkä varsinaisesti vihaa tai hyljeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2016, 22:48:26 ip »
Joo, just maalatut tieviivat, varsinkin kastuneena.
Oli erittäin lähellä lipat rankemman puoleisessa sateessa.
Ajoin mielestäni iisisti pikku ympyrään perus reissurytmi päällä ja suojatien leveiden maalausten yli hieman kääntyminen muuttui äkkiä suoraan pakko oikaisuksi ettei kyljellään.
Onneksi ei ollut "taideteosta" tms edessä ympyrässä.
Tuosta peilijään liukkaudesta pääsisi helposti jos maaliin lisättäisiin vaikka hiekkaa sekaan, veikkaan että kesään mahtuu monta turhaa likeltä tai sattui tilannetta.
Autojen nastarenkaat karhentaa ylivuotiset maalaukset hieman pitävämmäksi, mutta noi tuoreet maalaukset on aivan kuin kokeilisi kaksipyöräisen kitkapintaa teflonilla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2016, 13:40:40 ip kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2016, 21:09:46 ip »
Kaverilla on BossHoss. Ei senkään nostaminen mitään Hulk-hartioita tarvitse. Tekniikkalaji.
Mutta nyt siitä tehdään trikeä. Tekivät jo yhden version pojat keskenään mutta se epäonnistui. Hakivat sitten minut apuun. Ehkäpä versio 2.0 jo toimii. Mutta vasta ensi talvena. Kesällä ei sellaisia eläkeläinen ehdi rakentelemaan.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2016, 21:34:29 ip »
Osa pyöristä on melko massiivisia. Tänään Sorsakosken kokoontimisissa oli mimulle ennen näkemätön BMW. Järkyttävän kokoinen oli Penari Nevadan, anteeksi Temmisorvin, rinnalla.
Liukkauskin meinasi yllättää. Ensimmäistä kertaa oli ajaessa nahkapohjaiset bootait jalassa ja ensimmäiseen risteykseen pysähtyessä ei töppösessä ollutkaan samaa pitoa, kuin maiharin kumipohjassa. Hyvä, etten kupeelleni keikahtanut.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2016, 22:03:09 ip »
Stelviokin painaa normivarusteissa yli 300 kg, joten sen kanssa tulee olla jo aika huolellinen ettei kippaa. Soralla silti karkeilla renkailla ihan kuin olisi ketteräkin. En ole vielä kaatanut mutta emännän pyörä on kerran nostettu pystyyn ja se oli ainakin se helppo nakki. Lienee 10-20 kiloa kevyempi kun on pienempi tankki.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2016, 22:23:52 ip »
Be carefull out there, on joku intiaanisanonta länsimaisista valloittajista aikanaan lännessä, eikä ne mitään oppineet, mutta lainattuna sopii liikenteesenkin.
Vaarallinen kuski on se joka ei ole läsnä tapahtuvasta tilanteesta.
Ja jotkut kuten allekirjoittanut, hidastuneet ymmärtämään kai mistä on kyse muka, vievät tielle zeniä jotta ei kokisi niin edesmenneeksi itseään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2016, 23:44:28 ip »
Noissa isomassaisissa mopoissa tapaa tuo painopiste olla matalalla, joten sellaisen ylösnosto on sitä myöten helpompaa. Ei pidä tuijottaa pelkkiä numeroita. Enduro on asia erikseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mootoripyörät sen kun suurenee
« Vastaus #14 : Kesäkuu 02, 2016, 08:38:19 ap »
Enduro on asia erikseen.

Enskalisää tulee maastosta, joka on ihan eri paikka ponnistaa kuin tasainen kestopäällyste. Toisaalta maastossa voi käyttää maaston muotoa hyväksi ja tarvittaessa raahata takarenkaasta parempaan paikkaan...

Yleensä enskalla on riehuttu takki tyhjäksi ja voimia nostamiseen ei samalla tavalla ole kuin huoltsikan kahvitauon jälkeen... ;D
Tämäkin vielä! ! !