Kirjoittaja Aihe: California Vintage 2011 ei käynnisty  (Luettu 44652 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #45 : Kesäkuu 01, 2016, 16:49:08 ip »
Ei Vingessa, sori, eikä muissa tankin sisäisellä pumpulla varustetuissa ole erillistä bensahanaa, mutta noin yleisesti Guzzeista useissa on taisi olla ajatusten harhailu.
Tankin saa nostettua takakiinnike irroitettuna pikku nykäisyllä taakse ja ylöspäin, irtoaa pyöreistä kumipuslistaan.


MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #46 : Kesäkuu 01, 2016, 18:05:30 ip »
Kumpaan suuntaan sitä bensaletkun pikakiinnikkeen harmaata muhvia pitäisi yrittää työntää/vetää, että se letku irtoaisi. On tosiaan sen verran hennon oloinen se punainen liitin, ettei oikein paljoa uskalla voimaa käyttää.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #47 : Kesäkuu 01, 2016, 19:09:04 ip »

Kumpaan suuntaan sitä bensaletkun pikakiinnikkeen harmaata muhvia pitäisi yrittää työntää/vetää, että se letku irtoaisi. On tosiaan sen verran hennon oloinen se punainen liitin, ettei oikein paljoa uskalla voimaa käyttää.

Harmaata muhviosaa vedetään letkuun päin, eli poispäin siitä punaisesta kulmaliittimestä. Useimmiten liitin ei vaan aukea helposti..Jos/Kun alkaa verenpaine nousta siinä hommassa liikaa, niin aukeamista voi helpottaa, jos ottaa bensapaineen pois letkusta. Se tapahtuu niin, että otetaan irti ne kaksi liitintä, joiden kautta virta kulkee tankissa olevalle bensapumpulle. Sen jälkeen tankki paikoilleen ja startataan ja annetaan koneen käydä, kunnes se sammuu. Tämän jälkeen uudestaan liittimen kimppuun ja pitäisi aueta helpommin. Mutta, jos sinulla on tankki täynnä, niin bensaa kyllä alkaa tulla aika kyytiä, eli tyhjennä ainakin puolet pois ja sittenkin liittimen irrotessa nosta tankki pystyasentoon. Helpointa on ehkä kuitenkin samalla tyhjennyksellä tyhjentää tankki kokonaan bensasta.
Itse vaihdoin Vintageeni jo vuosia sitten Suomen Pikaliittimeltä tilaamani liittimen, mikä aukeaa painonapista kevyellä painalluksella ja myös sulkee bensan virtauksen heti irrotuksessa. Ko.liittimen tiivisteet kestävät nykybensaakin erinomaisesti. Toki samalla periaatteella toimivia liittimiä saa edullisesti myös esim. Biltemasta. Niistä ei ole kokemuksia.
Tuolla Gruppon pääsivulla on muuten valikko, mistä löytyy Guzzi-info, sen alta kun klikkaa Tekniikkaa, niin avautuu ensimmäisenä Bensapumpun huolto-ohjeita. Se kannattaa lukea ja seurata ohjeita huolella.
Jouko

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #48 : Kesäkuu 01, 2016, 19:11:06 ip »
Oma lisäni soppaan...Tiedä sitten onko ns. hakuammuntaa...
- Oletko tarkistanut mikä on akun jännite sillä hetkellä, kun starttaat ilman käynnistymistä? SAATTAA olla sellainen akun sisäinen katkos ( tai akun kengän löysyys ), että se on ajoittain yhdistyneenä, mutta tärinä / pyörän asento vaikuttaa. Ymmärtääkseni ECU ei anna "starttilupaa" liian alhaisella akkujännitteellä.
- Sulakkeet irti-kiinni muutaman kerran - poistaa hapettumat.
- Releet samoin. Rele voi olla siten rikki, että varsinainen kontakti katkoo pyörän tärinän / asennos tms. johdosta. Relekauppaan...
- Tulpanjohdot eivät hankaa runkoon?
- Tulpanhatuissa ei ole sisällä korroosiota / hapettumaa tms.?
- Ilmansuodatin tarkistettu? Eli saako kone ilmaa?
- Tankin korvausilma kunnossa? Mulla oli joskus letku jäänyt puristuksiin...
- Ruiskun kaikki liittimet kunnossa? Irti-kiinni-irti-kiinni = hapettumat pois ja kiinnitys varmistettu.
- Vapaavalokatkaisija kunnossa? Ymmärtääkseni kone ei käynnisty, jos ei ole vapaalla. Vai miten?
- Sama juttu sivujalan kanssa?
- Tappokytkimen sisälle päässyt vettä?

Huomaa, että johdotus on tehty eri tavalla, kuin kytkentäkuvassa. Eli toiminta on kyllä sama, mutta johdin kiertää / on kytketty jossain muussa kohdassa, kuin kuvassa. Johdinnippu kun tehdään erillisenä ja heitetään linjalla paikalleen kokonaisena.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #49 : Kesäkuu 01, 2016, 20:23:50 ip »
Tankki on irrallaan, puolalle tulee 10,5v molemmille, kun virta päällä. Bensapumpulle 12,5v pari sekuntia, kun laittaa virran päälle, startatessa ei mitään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #50 : Kesäkuu 01, 2016, 20:36:47 ip »
En nyt ole kytkentäkaaviota syynäillyt kovin tarkkaan mutta vastaavia vaivoja tutkineena olen tullut siihen tulokseen että virrat laitettaessa päälle pumpun käyttöjännite tulee eri kytkennän kautta kuin käynnistyksen jälkeen. Pumpun pitää toimia koko ajan silloin kun moottori on "käy"-tilassa. Ennen käynnistystä pumppu pyörii hetken ja samalla suuttimet käyvät hetkeksi auki ja antavat "prime"-suihkauksen höyrystymään imukanavaan. Seuraavan kerran suuttimet aukeavat vasta kun moottori pyörii startin voimalla ja moottori käynnistyy. Pumpulle ei ole haitaksi vaikka se pyörii jatkuvasti vasten paineensäädintä koska se on sen normaali toimintatapa. Sivuvirrasta menee hiukan polttoainetta suuttimille. Polttoaineen pääkierto on tankin sisällä.
Tarkoittaa sitä että käynnin aikainen virtapiiri on poikki. Loikkajohdolla pumpulle voi koittaa lähteekö kone tulille vai puuttuuko muilta piireiltä myös virta. Mutta ennen loikkajohdon asentamista yrittäisin saada varsinaisen käynnin aikaisen virtapiirin toimimaan.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #51 : Kesäkuu 01, 2016, 20:41:02 ip »
Eli nyt ilmeisesti tarvitsisin löytää jonkun, joka on perillä sähköistä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #52 : Kesäkuu 01, 2016, 20:43:42 ip »
Tässä kuva mietittäväksi. Jos mittaa niin, että laittaa mittarin "miinuksen" runkomaahan (akun miinus) ja "plussan" vuorollaan puolille ja bensapumpulle, kyllä pitäisi tulla sama jännite joka paikkaan, ja yhtä aikaa. Se 2 sek pätkä kun avaimen kääntää ja starttauksen aikana. Sulake F7 kunnossa ja rele 50 vetää => sähkö tulee. Mikä on että rele 50 on vetäneenä vain sen 2 sek?

Traagista että juuri silloin, lyhyenä kesänä, kun apua tarvitsee on kaikilla ammattilaisilla kädet täynnä töitä. Ei auta luumut ei lakritsat, rahasta puhumattakaan. Sinä sitä sitten ollaan… Nythän matkaa sunnuntaina n kertaa x kappaletta Guzzisteja Lahteen.  Menevät siitä ohi. Jos joku asioista perillä oleva taho koukkaisi Orimattilan kautta, tiet ovat mukavan mutkaisia…
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #53 : Kesäkuu 01, 2016, 20:55:06 ip »
Tässä on saman piirin releen ja relejalkojen rassausjuttu. Jutun pyörä oli paljon monivikaisempi mutta sivuaa myös tätä ongelmaa. Vahinko että pyörän omistaja tyytyi oikotiekorjaukseen eikä halunnut että vikaa tutkittaisiin perinpohjin. Jäi tutkimatta mm. suuttimien aukioloaikojen erot.
Camn varmaan löytää kuvan jossa luetellaan 15RC:n moninapapistokkeen pinnijärjestys pumpun toimintaan liittyen. Syvemmälle jos pitää mennä niin tarvitaan tietokonetta.

http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #54 : Kesäkuu 01, 2016, 21:12:36 ip »
Ei onneksi minun pyöräni relepalkki ole tuon näköinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #55 : Kesäkuu 01, 2016, 21:18:04 ip »
Ei onneksi minun pyöräni relepalkki ole tuon näköinen.
Eikä missään tapauksessa pitäisikään olla. Tätä pyörää oli laimilyöty ja matkaakin takana jo yli 100.000km. Voisi sanoa että pyörä on ns. rottapyörätyyppinen.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #56 : Kesäkuu 01, 2016, 21:20:58 ip »
Testasin viel uudelleen tuota puolan jännitettä, se 10,5-10,7 v koko ajan, kun virta päällä, myös startatessa. Mittasin siitä puolaan tulevan mikroliittimen navoista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #57 : Kesäkuu 01, 2016, 21:36:13 ip »
Jep. Niistä liittimien "sieluista" pitää mittaus tehdä. Nyt ei ole päässä speksejä mutta haiskahtaisi siltä että jännitettä on pari volttia liian vähän. Moottoripyörässä on teitämäni mukaan vain kolmenlaista sähköä: 5V-anturijännite jonka tekee ECU, latausjärjestelmän tuottama korkeajännitteinen vaihtovirta ja sitten akkujännitteeseen sidoksissa oleva laitteiden käyttöjännite.
Nyt sitä johtoa vain takaisinpäin seuraten ja katsoa kuinka monen ja minkälaisen komponentin läpi se kulkee ennen kun tullaan akulle. Matkalla pitäisi olla ainakin yksi rele ja yksi sulake. Camnin aiemmin laittama kytkentäkaavion pala jo jotain paljastaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #58 : Kesäkuu 01, 2016, 21:40:04 ip »
Tuolla ylempänä diagnosoidun mukaan siis pumppu lopettaa pyörimisen startatessa. Onkos tässä joku vikavalo ruiskulle? Jääkö se palamaan startatessa?
Itselläni jos ko pyörä olisi, testaisin pumpun toiminnan pidemmällä ajolla. Siis pumppua sähköllä ajaen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #59 : Kesäkuu 01, 2016, 22:01:32 ip »
Lainaus
Onkos tässä joku vikavalo ruiskulle
15RC ecu, toimii tältä osin kuten Jackalin 15M. Viat tallentuvat ecun muistiin ja ne pitää sieltä erikseen lukea, kapineilla joilla se käy. Ongelmahan on se, että myöskään kipinää ei tule. Kun sama plussa akulta tulee kaikille laitteille "mitkä eivät toimi" (ruiskusuuttimet, bensapumppu, sytytyspuolat) - tuota sähköä pitää nyt etsiä.

Ihmetyttää tuo että puolilla on alhaisempi jännite. Sähkökuvan mukaan niille tulee virta yhtä ja samaa reittiä, samalta releen 50 kärjeltä. Kun rele 50 vetää, pitää olla sama jännite puolilla ja bensapumpulla?  Jos bensapumpulle ei tule sähköä, ei pitäisi tulla puolillekaan ja jos bensapumppu käy, pitää puolillakin olla sähköä ja sama jännite pumpun käydessä?

Tappokytkin antaa plussan releelle 52.  Kun sivujalan johdot ovat yhdessä, pitää tappokytkimen käytön (virta päällä) naksuttaa myös relettä 52. Tappokytkin ”ei käy tilassa” = rele ei vetäneenä.  Tappokytkin ”käy tilassa” = rele vetäneenä.  Naksuuko rele aina kun tappokytkintä liikuttelee virta päällä? Naksuttamalla tappokytkimellä saa selville kumpi on rele 52. Sen toisen on siis oltava rele 50. Jos sen irrottaa, ei voi tulla sähköä mihinkään mainituista laitteista (tarkistus) missään tilanteessa.
V11 - it defines you.