Kirjoittaja Aihe: California Vintage 2011 ei käynnisty  (Luettu 44633 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #30 : Kesäkuu 01, 2016, 11:53:01 ap »
Ecuista en ymmärrä hittojakaan, muuta kuin sen, että niitä on lompsassa aina liian vähän.
Mutta tuolla aiemmin oli juttua siitä, että jos tapahtunut se kuuluisa bensaletkun irtoaminen pumpun ja suotimen väliltä tankissa.
Ja kuten sitä oli kommentoitukin, niin matka katkeaa siinä kohtaa kuin kanan lento. Tästä on omakohtainen vintagekokemus.

Toki kaikki on aina mahdollista. Meinaan, että varoittelisi ensin, mutta siihen en usko.

Hieman olen eri mieltä Camnin arviosta siitä, että:  Jos on hyvin hiljaista niin että pumppu hurisee mutta mikään ei kohise, letku on irti.
Se menee pikemminkin juuri päin vastoin. Tankista korkki auki ja virta päälle. Jos letku on irti, niin sieltä kuuluu melkoinen pulputus kun pumppu lykkää bensaa vapaaseen tilaan eikä letkuun. Se kun irtoaa sieltä pumpun pako, eli painepuolelta. Ja muistaakseni omalla kohdallani siitä suotimen juuresta. Letkuklemmari oli niissä alkuaikojen malleissa sellainen koneellisesti kiristettävä rillukka. Eipä kai sellaista voi muovisen lähdön päälle kovin tiukasti pusertaa ja siihen vielä seinämältään ohut ja onneton (muovinen ?) letkunpätkä, niin ongelma oli valmis.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #31 : Kesäkuu 01, 2016, 12:02:03 ip »
Eli pitäisi rohkaista mieleni ja alkaa irroittaa täyttä bensatankkia.

Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #32 : Kesäkuu 01, 2016, 12:40:37 ip »
  Banzai!
Lisään soppaan viisaampien pohdittavaksi ne kolme anturia, jotka lukee vauhtipyörää yms..
Britti Calista ekana kesänä meni yksi pimeeksi kuukauden epämääräisen pätkimisen & starttihäiriöiden jälkeen.
Lopuksi putos täydestä laulusta laakista mykäks.. (onneks 200.m tallin edestä,eikä paluumatkalla Lontoosta.)
Eli sähköt päälle, riusku surisi,startti pyöritti, valot paloi, mutta yx kolmesta anturitöpselistä poikki= ei kipinää!!
Testattiin hyvällä ohmimittarilla.. Kaksi töpseliä näytti jotain järkevää ja samaa lukemaa, kolmas ääretöntä..
Uusi piuha (120.€) (magneti marelli) Piikkiöstä ja paikoilleen ja johan tärähti laakista tulille...

   T.isä-masa

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #33 : Kesäkuu 01, 2016, 12:51:02 ip »
Meinaa jo tulla lukihäiriöitä noiden kaavioiden kanssa....
Polttoaineletkusyndrooma tuntuu oudolta kun häiriö on kuitenkin ollut päällä ajoittain.
Kun puolille yms. tulevaa jännitettä mittailee, sekin on olemassa vain silloin kun ECU
niin päättää. Eli normaalitoiminnassa silloin kun polttoainepumppu pyörii.
Nuo ECU:n tulopuolen jutut, anturit jne. tulevat sitten kun ja jos virransyötöt ja maadoitukset
ovat kunnossa.
Toki vika voi sieltä anturiosastolta loppujenlopuksi löytyä, kannattaa kuitenkin edetä järjestelmällisesti,
eikä hyppiä ilman selvää syytä paikasta toiseen.
Sohc van Helmi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #34 : Kesäkuu 01, 2016, 12:52:57 ip »
Älä MattiS suotta ala tankkia irroittaa sen letkuasian varmistamiseksi.
Siihen riittää se tankin korkki auki, korva lähelle ja virta päälle testi. Jos kuulu vain se nätti pumpun surahdus ilman pulputuksia, niin se letkuhomma on kondiksessa. Uskon, että asia selviää vaikka tankki olisi täynnäkin.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #35 : Kesäkuu 01, 2016, 12:55:17 ip »
Tarkoitinkin, että päästäkseni käsiksi virtapuoleen siitä eteenpäin, mitä nyt olen katsonut, pitäisi kai tankki irrottaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #36 : Kesäkuu 01, 2016, 13:58:43 ip »
Tarkoitinkin, että päästäkseni käsiksi virtapuoleen siitä eteenpäin, mitä nyt olen katsonut, pitäisi kai tankki irrottaa.
Tankin irrotus on helppo: bensaletku irti ja johdinliitin irti. Bensaletkun liittimessä on niksi. Pitää olla ensin ruiskutuspaineet letkusta pois niin liitin aukeaa helpommin. Voimaa ei parane käyttää sillä hento muovinen liitinkara katkeaa helposti. Niitä on kuulemma katkeillut. Normaalisti polttoainepaine letkuista päästetään pois niin että pumppu ei pyöri mutta moottori käy kunnes polttoainepaine on alhainen. Nyt se konsti ei oikein taida toimia.
Jos päädyt irrottamaan tankin niin ei ole iso homma samalla vaihtaa polttoainesuodin ja katsoa letkujen kunto. Laipan tiiviste on usein irrotettuna venähtäneen oloinen. Jos näin on käynyt niin voi antaa sen kuivahtaa irtonaisena yön yli niin on taas sopivan kokoinen.

Tankin irrotus alkaa siten että sen kiinnitys avataan ja nostetaan tankin takaosaa, avataan liittimet, irrotetaan ylivuotoletku ja nostetaan tankki pois. Ennen operaatiota on hyvä tyhjentää tankki bensasta.

Kun pumpun liitin ei ole kiinni ja laitetaan virta päälle voi vikamuistiin jäädä siitä ilmoitus. Samoin muista liittimien irrotuksista. Se taas tekee sen että päävaroitusvalo voi syttyä. Ei syytä paniikkiin. Toiminnot ovat aivan normaaleja itsediagnostiikan toimia.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #37 : Kesäkuu 01, 2016, 15:06:41 ip »
Lainaus
Tuleeko suuttimille virtaa? Tuleeko puolille virtaa? Tuleeko pumpulle virtaa? Pumppu saa virran kytkettäessä virrat eri piiristä kuin sen jälkeen käynnin aikana.
Sähkökaavion ymmärrän niin, että virta tulee noille kaikille aina samasta paikasta: releen sulkeutuvalta kärjeltä. Ecu ohjaa tätä relettä antamalla releen kärjelle maata (kärki kiinni = virta kulkee mainituille laitteille).
Lainaus
Polttoaineletkusyndrooma tuntuu oudolta kun häiriö on kuitenkin ollut päällä ajoittain
Kannatetaan (+ kuuntelu LeCan ohjeiden mukaan). Kun koko pumppusuodatinpaineensäädinmysteerio on kokonaan bensan sisällä tankissa, äänimaailma on eri kuin niissä malleissa, missä paineensäädin on tankin ulkopuolella. Muistan että eräällä nimeltä mainitsemattomalla henkilöllä oli matkassa 12V pieni hehkulamppu, josta lähti kaksi johtoa. Tällaisen kun surraa bensapumpun sähköjohtoihin kiinni (tais olla mutteriliitokset)... jo valaistuu milloin tulee sähköä ja milloin ei.
Lainaus
Ennen operaatiota on hyvä tyhjentää tankki bensasta
Muinoin tyhjensin vaivalla lapolla yms. keinoilla huomatakseni vasta sitten kun tankki oli irti, että siellähän oli alakulmassa ”tyhjennysroppu” (vm 2003, tais olla vasen alakulma). Ja nouseehan se bensoineen päivineen myös pois. Puolille tulevaa sähköä ei kai pääse tankkia irrottamatta luotettavasti mittaamaan tai sisempiä pikkutulppia johtoineen tutkimaan (näihin tarvitaan myös ihan oma tulppa-avaimensa). Samalla tulee näkyviin tärkeitä liittimiä, muistelen. Tankki naarmuuntuu erinomaisen helposti näissä hommissa...
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #38 : Kesäkuu 01, 2016, 15:29:02 ip »
Palaisin lähtöruutuun ja ohittaisin sivutuen katkaisijan niin pitkäksi aikaa, että voisin olla lähes varma, että vika on siinä. Sitten kytkisin takaisin käyttöön ja ajelisin niin kauan, että vika ilmenee jälleen. Tuolloin olisi lähes varmaa, että vika on ko. kytkimessä. Jos haluaisin pitää sivutuen turvakytkimen toiminnassa, vaihtaisin uuden tilalle. Muuten antaisin olla ohitettuna.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #39 : Kesäkuu 01, 2016, 15:48:53 ip »
Sivutuen katkaisin sopii huonosti oireisiin koska on ilmeisesti startannut normaalisti koko ajan?
MattiS sen ymmärtääkseni ohitti heti ensimmäisenä toimenpiteenä, eikä se vaikuttanut vian esiintymiseen?

Snip>>>Sähkökaavion ymmärrän niin, että virta tulee noille kaikille aina samasta paikasta: releen sulkeutuvalta kärjeltä. Ecu ohjaa tätä relettä antamalla releen kärjelle maata (kärki kiinni = virta kulkee mainituille laitteille).
<<<snip.

Näin kyllä, ECU ohjaa ko. relettä, eli sähköä tulee silloin kun se on ECU:n mielestä
tarpeellista.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #40 : Kesäkuu 01, 2016, 15:50:49 ip »
Siltä näyttää. Cali ei tosiaan kyllä edes pyöritä, jos jalka on alhaalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #41 : Kesäkuu 01, 2016, 15:53:45 ip »
Tankkiahan ei tarvitse tyhjentää ulostuloletkun liitimen takia sisäisillä pumpuilla varustetuissa, se on itse sulkeutuva, pumpun kautta tukkeutuva tai muuten niin asennettu ettei mitään ole ulos tullut ainakaan n puolillaan olevasta.
Painoa mahdollisimman vähän tietysti helpottaa ylösottoa.
Huoltotilannetta edeltävästi ajaa aika tyhjäksi, mutta ongelmatilanteita varten on vaikea tankata sopivasti.
Sähkösulkimella varustettu bensahanan siinä on.
Letku irti, toinen tilalle kanisteriin ja virta päälle avannee hanan.
Tankin saa hieman kallelleen kun kannakkeistaan irti jotta liitäntöihin pääsee käsiksi.
Mainittujen lisäksi siellä on letku tankin alapuolen korkeimpaan kohtaan, ylivuotoon ja hengittävyyteen? Se nousee tankin mukana ja takaisinlaitossa hyvä painella alemmaksi ettei joudu mutkalle.
EV:ssä ainakin on kaksi hyvin saman näköistä sähköjen liitäntää, voi olla etteivät sovi ristiin, mutta varmuudeksi merkitseminen ei ole ainakaan haitaksi.
Olisko pumpun ja bensan vähyyden kytkentä eri liittimellä.

Vikakohteena tankin alta johdoissa voi hyvinkin löytyä hinkkauma jossa joku johto pääsee maihin, ei tiedä voisiko liittyä tähän pulmaan, mutta yksi mahdollinen sähköpuolen pulmakohta.
Liittimien lisäksi.
Aika tiukka hässäkkä johtoja just siinä tankin etuosan alla on ja jos osa johdoista menee ohjaustangolle hieman piteessä, niin..,varmaan mahdollista?
Samoin bensaletku on onnistuttu saamaan mutkalle em paikassa, kannattaa tankin takaisinlaitossa katsella ettei kävisi.
Oma ratkaisu on ollut nostaa tankki erillisellä pylpyrällä katosta (samassa koukussa kuin koko pyörän nostin), etuna että on hienosäätöä nostossa/ laskussa.
Hommaa helpottaa omassani magneettilukittava tankkilaukku, kiekka nostoköyttä sen ali nostaa aika jopa suoraan ylös tankin.
Aiemmin tuli pujotettua köyttä tankin ali ja saada jotain balanssia nostoon oli hankalampaa.
Nopeusmittarin vaijeri menee myös tankin alareunan liepeitä, itse onnistuin jättämään sen väärään väliin ja oli huoltovälillä puhki kuoreltaan.
Isompaa ei käynyt, vähän kumia ympärille korjauksena, mutta senkin sijainti kannattaa huomioida.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #42 : Kesäkuu 01, 2016, 16:03:09 ip »
Sähkösulkimella varustettu bensahanan siinä on.
Letku irti, toinen tilalle kanisteriin ja virta päälle avannee hanan.

Ei kait tankin sisäisellä pumpulla varustetuissa ole bensahanaa? Ainakaan sähköistä
sellaista ei Vintagen kaaviossa mielestäni näy. Vai onko?
Sohc van Helmi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #43 : Kesäkuu 01, 2016, 16:20:03 ip »
Aika, joku muu?on vaikuttanut vian ilmenemiseen siten, että nyt se on ollut eilisestä aamupäivästä eteenpäin pysyvä. Pyörittää, muttei edes lupaa. Tankki tyhjennetty, takapää irti, nyt pähkäilen, miten sen tankin etupään saapi nousemaan.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: California Vintage 2011 ei käynnisty
« Vastaus #44 : Kesäkuu 01, 2016, 16:25:58 ip »
Muuten, jos jotakuta riittävän lähellä Orimattilaa asuvaa kiinnostaa, niin myyjä (liike) lupasi, että jos joku tulee jelppimään korjauksessa, niin he ovat valmiit korvaamaan vaivannäöstä esim. jossain tarvikkeissa, kuten renkaissa tms. Myyjä niin kaukana, että vielä en olisi valmis kuljetuttamaan pyörää sinne ja lähiseudun korjaamoilla aikamoinen työruuhka ja minä haluaisin päästä nauttimaan mahdollisimman pian myös siitä Guzzin omistamisen toisesta puolesta.