Kirjoittaja Aihe: V11:n virtalukko  (Luettu 7385 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #15 : Toukokuu 30, 2016, 10:28:56 ap »
Noita on kahta mallia, toisiin on ruuvattu katkeavat pultit ja toisiin torx-kantaiset. Omassa oli katkeavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #16 : Toukokuu 30, 2016, 10:31:42 ap »
Vääntövoimasta eli oikeaan momenttiin väänästä katkeavat pultit ovat eräissä rakenteissa normaali ratkaisu siihen että kyseiseen paikkaan ei saa momenttiavainta tai siihen ei ole näköyhteyttä. Tämä turvapulttina toimiminen on sitten ikäänkuin edellisen sivutuote.

Kyllä näppärä seppä tuommoisen pultin avaa. Menetelmiä on useita.
Esimerkiksi terävä napaus tuurnan avulla kohtisuoraan pultin kantaan rikkoo mahdollisen liimauksen tai hapettuman kierteistä. Jos pultti on pehmeää ainetta voi kokeilla vasenkätistä poranterää tai sitten tavallisella terällä ja vastakierretapilla irrotus. Usein helpoin ja nopein menetelmä on ns. ryssänmeisseli mutta sen kanssa pitää olla varovainen ettei riko ympäristöä.
Edellä mainittu avainuran teko pienellä hiomakoneella on sekin keino saada momenttia siirrettyä pultin kantaan.
Jos noilla ei irtoa niin on olemassa vielä järeämpiä keinoja mutta silloin ovat vaarassa ympäröivät rakenteet.

Homma kannattaa tehdä siten että kohde on erittäin hyvin näkösällä. Esimerkkinä taannoinen remontissani ollut pyörä jossa ryöväysyrityksen jälkeen oli virtalukko rikki ja ohjauslukko päällä. Koko keula ja ohjauslaakerointi piti purkaa että yläkolmion saa irti. Sitten olikin jo helppoa työpöydällä irrotella virtalukkoa mekanismeineen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #17 : Toukokuu 30, 2016, 19:56:25 ip »
Mulla se virtalukko oli kiinni tavallisilla pulteilla. Tosin työmaa oli perin ahdas.
EV:ssä löysin irtonaisen murtopultin keulan roppeiden seasta. Se oli ihan itsekseen irronnut. Ei sen pitäisi irrota, kun on momenttiin väännetty, mutta Luigi De Macaroni ei kai ollut jenkalukitetta jaksanut maanantai aamupäivällä... Pultin kuvastahan oli silloin jopa arvuuttelu täällä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #18 : Toukokuu 30, 2016, 23:27:23 ip »
En laittaisi lukitetta katkopulttiin, sen irrottaminen on muutenkin työlästä.
Tai jos ajatus on, että kestää ikuisesti, niin mikäs siinä.
Katkopulttia kiristettäessä pitää varoa ettei kantaa tule kiristettäessä taivutettua sivulle.
Voi silleen katketa ennen aikojaan ja jäädä löysälle.
Sohc van Helmi.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #19 : Toukokuu 31, 2016, 20:05:22 ip »
..muistaakseni lukkopesä ja virtalukko -se mikä näkyy alhaalta- ovat erilliset osat. Avain kääntää vain lukkosylinteriä mistä menee lattatankko varsinaisen virtalukon kääntöön. Avaimen reiästä siis ei mene virtalukonpohjalle vettä eikä rasvaa vaikka miten öljyää, -näin  2002 mallissa. Kuva on 1.sarjan V11 lukosta.

-KG-

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #20 : Kesäkuu 07, 2016, 11:04:22 ap »
Nyt on uusi virtalukko paikallaan. Kiinnitysruuveista toinen oli murtoruuvi
ja toinen kuusiokolo. Murtoruuvi oli valmiiksi löysällä, mutta ei niin löysällä,
että sen olisi saanut kierrettyä auki esim. kärkipihdeillä tai taltalla. Remelillä
leikattu ura auttoi.
Uusi on selvästi jämäkämpi kuin reilut satatonnia käytetty vanha, vaikka
lukossa ei ole tullut koskaan riiputettua mitään avainnippuja.


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: V11:n virtalukko
« Vastaus #21 : Kesäkuu 07, 2016, 14:28:29 ip »
Avaimen reiästä siis ei mene virtalukonpohjalle vettä eikä rasvaa vaikka miten öljyää

Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan tämän mallin kohdalla. Lukkoon suihkutettu ohut öljy
tulee läpi noin minuutissa. Luultavasti myös vesi. Sadekelillä onkin hyvä pitää lukon
päällä sopivasta muovikorkista tehtyä suojaa.