Yleissääntö kannenpulttien kiristyksestä on että keskeltä lähdetään ja ristiin kiristämällä siirrtytään ulommaksi. Rivikoneen kannen suhteen se on varsin tarkkaakin mutta V2-Guzzissa kannenpultit ovat enimmäkseen kehämuodossa. Otat yhden kiristettäväksesi ja siirryt ristiin vastakkaisella puolella olevaan. Viimeisenä tulevat uloin pari. Mitään kohtalokasta virheen mahdollisuutta ei ole.
Jos kansi on irti ja laitetaan paikoilleen niin kiristys tehdään vaiheittaisesti aina kierros kerrallaan kireämpään ja kireämpään kunnes haluttu kireys saavutetaan. Kolme kierrosta yleensä riittää.
Nykymoottoreissa ei juuri jälkikiristystä harrasteta mutta näissä vanhoissa "pumpuissa" ohjeena se vielä ilmenee. Kannentiivisteen vuoto ei ole mikään iso ongelma: tarkistetaan kannen ja sylinterin päädyn muoto että tiivistepinta on suora. Laitetaan uusi tiiviste ja kiristetään vaiheittain. Merkittävää kiristysmomentin saavuttamiseksi on missä kunnossa kierteet ja aluslaattojen pinnat ovat kitkaltaan. Pienikitkainen menee tiukempaan. Ylikiristys taas on pahasta.
Tiivisteitäkin saa. Storm Motor edustaa Centauro-nimistä tiivistevalmistajaa. Vaikka ei heidän nettikauppansa listauksessa näykään niin vanhaa mallia niin olen melko varma että heiltä tilaamalla koko koneen ja vaihteiston sekä perän tiivistesarja löytyy. (Centaurosarjoissa ei ole mukana kumitiivisteitä.) Sitten on nämä muut nettikaupat kuten eseim. TLM ja Stein Dinse.
On kyllä mukava peli kunhan pysyttelee alle sadan nopeuksissa, sen jälkeen alkaa tehon puute vaivata.
Riittää rajoitusten puitteissa yli 98% Suomen tiestöstä.
Mukava kun tulee rakentelijoita porukkaan lisää.
Nimimerkki TunturiTT:lä on kokemusta pikkulohkoisesta koneesta kuten on Pekallakin sekä muutamalla muullakin. Mulla on pikkulohkohommista sen verran kauan että ei muisti kaikkea tietoa tavoita.....